25 راهکار برای تمرین مثبت‌اندیش شدن!

9 تیر 1398 - 4:00
مثبت اندیشی - 25 راهکار برای تمرین مثبت‌اندیش شدن!
25 راهکار برای تمرین مثبت‌اندیش شدن!
امتیاز مطلب: 93%

برخی افراد با وجود تمام مشکلاتی که در زندگی دارند، مثبت فکر می‌کنند و لذت بیشتری از داشته‌هایشان می‌برند. برخلاف تصور عموم مردم، مثبت‌اندیشی و لذت بردن از زندگی ارتباط مستقیمی با مادیات و عوامل محیطی ندارد. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور مثبت فکر کنید.

وقتی در زندگی احساس خوشبختی می‌کنید و از داشته‌هایتان لذت می‌برید که بتوانید در هر موقعیتی با دید مثبت به مسائل بنگرید. طرز تفکر و نگرش شما فقط و فقط به خودتان بستگی دارد و هیچ چیز دیگری نمی‌تواند شما را مجبور کند بدبین باشید.

مثبت‌اندیشی به فرد کمک می‌کند وقتی در مسیر سختی‌های زندگی قرار می‌گیرد، با داشتن چشم‌انداز و نگرش مثبت از زندگی خود لذت ببرد.

در این مقاله، 25 تمرین مثبت فکر کردن را معرفی می‌کنیم که می‌تواند در هر شرایطی کمک‌کننده باشد.

افکار منفی را بشناسید

برای اینکه مثبت‌اندیش شوید، باید افکار منفی را شناسایی کنید. افکار منفی باعث می‌شود از دیدن جنبه‌های مثبت زندگی باز بمانید.

چهار نوع فکر منفی وجود دارد که با شناخت آنها می‌توانید برای همیشه از شرشان خلاص شوید:

  • فیلترسازی: اینکه تنها به جنبه منفی مسائل نگاه می‌کنید.
  • شخصی‌سازی: خودتان را به خاطر اتفاقاتی که رخ می‌دهد سرزنش می‌کنید.
  • فاجعه‌سازی: یک اتفاق را بدتر از آنچه که هست نشان می‌دهید.
  • قطبی‌سازی: از نظر شما رویدادهای زندگی یا مثبت هستند یا منفی.

افکار منفی را از خود دور کنید

وقتی روحیه‌تان ضعیف است اجازه ندهید افکار، احساسات و باورهای منفی اذیت‌تان کند. حتی برای چند ساعت در روز افکار منفی را از خود دور کنید و تنها روی جوانب مثبت زندگی‌تان متمرکز شوید.

روزتان را مثبت آغاز کنید

افراد منفی باف روز خود را با فکر کردن به اینکه مشکلی پیش خواهد آمد، شروع می‌کنند. به جای آن، بهتر است روی جنبه‌هایی از زندگی‌تان که می‌تواند خوب پیش برود، تمرکز کنید.

سبک زندگی سالم داشته باشید

سبک زندگی سالم به معنای تغذیه و برنامه غذایی سالم و رهایی از استرس است که به شما کمک می‌کند روحیه‌ای مثبت داشته باشید و از زندگی خود لذت بیشتری ببرید. برای مثال، سه بار ورزش کردن در هفته سبب ایجاد روحیه‌ای مثبت‌تر خواهد شد.

مثبت‌های زندگی‌تان را با صدای بلند بگویید

اعتراف روزانه، افکار مثبتی هستند که با صدای بلند به زبان می‌آورید تا خودتان را تشویق کنید. این اعتراف می‌تواند هر چیزی باشد، مثلا جمله‌ی «من یک روز خوب در پیش خواهم داشت» تا نقل قول‌های موردعلاقه‌تان. علاوه بر آن، می‌توانید یک تفکر مثبت درباره خودتان انتخاب کنید تا وقتی که افکار منفی ذهن‌تان را مخدوش کرد آن را با خود تکرار کنید.

ببینید چه چیزی را می‌توان تغییر داد

گاهی مشکلاتی در زندگی به‌وجود می‌آید که باعث می‌شود منفی فکر کنید. راسل بیشاپ، روانشناس آموزشی کالیفرنیا در مقاله‌ای که برای وب‌سایت Huffington Post نوشت اظهار کرد، بخش‌هایی از زندگی‌تان را که دوست دارید تغییر کنند، همانند یک شغل نامناسب، شناسایی کنید.

با افراد مثبت‌اندیش رفت و آمد کنید

حتما می‌دانید مثبت‌اندیشی مسری است، پس اطراف خود را پر از دوستان و آشنایانی کنید که با دید مثبت به مسائل نگاه می‌کنند. داشتن افراد مثبت‌اندیش در اطراف خودتان کمک می‌کند حمایت و انرژی را که برای یک زندگی مثبت نیاز دارید به دست آورید.

خوش بگذرانید

تماشای یک فیلم کمدی، خواندن یک کتاب لطیفه، خوشحالی کردن، خندیدن و خوشگذرانی کردن به شما کمک می‌کند نگرش مثبتی نسبت به زندگی داشته باشید و حس مثبت‌تری پیدا کنید.

کارهای مورد علاقه‌تان را انجام دهید

وقتی کارهایی را که دوست دارید انجام می‌دهید، احساس شادی و نشاط بیشتری خواهید داشت. این کارها می‌تواند دنبال کردن یک سرگرمی جدید باشد یا فروش محصول ، در هر صورت به دنبال چیزی بروید که همیشه دلتان می‌خواهد انجام دهید و از انجام آن احساس موفقیت کنید. هیچ گاه به موارد منفی و اینکه چگونه ممکن است شکست بخورید فکر نکنید.

شرایط را با دید دیگری ببینید

وقتی بحث مثبت‌اندیشی به میان می‌آید، نوع دیدگاه اهمیت دارد. با درنظر گرفتن یک وضعیت که قبلا آن را منفی می‌دانستید و فکر کردن به اینکه چطور می‌توانید به صورت مثبتی به آن برسید، یاد بگیرید نگرش سالم‌تری به زندگی داشته باشید.

افکارتان را در جهت مثبت سوق دهید

روانشناسان از هدایت افکار استفاده زیادی می‌کنند. وقتی احساس ضعف یا اضطراب دارید این کار به شما کمک می‌کند کنترل افکارتان را به دست بگیرید. پس به یک اتفاق خوشحال کننده فکر کنید، تصویر ذهنی مثبتی برای خود بسازید، به اتفاقات بیرونی واکنش مثبت نشان دهید تا بتوانید احساسات منفی را تحت کنترل خود بگیرید.

اشتباهات گذشته را تجزیه و تحلیل کنید

مثبت‌اندیشی به معنای انکار اشتباهات‌تان نیست. به جای اینکه اشتباهات گذشته را تجزیه و تحلیل کنید، کمی به خودتان زمان بدهید تا در آینده از انجام اشتباهات مشابه اجتناب کنید و نگرش مثبت‌تری نسبت به آینده و زندگی خود داشته باشید.

اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید

اغلب اوقات وقتی احساس ناامیدی و ناراحتی می‌کنیم، به جای اینکه بابت کارهایی که تاکنون درست انجام داده‌ایم به خودمان اعتماد کنیم، فقط روی اشتباهاتی که مرتکب شده‌ایم تمرکز می‌کنیم. حتی اگر برخی کارها را اشتباه انجام دادید، برای کارهایی که تاکنون به خوبی انجام داده‌اید به خودتان اعتماد کنید و با اعتماد به نفس بیشتر، از زندگی لذت ببرید.

خودتان را ببخشید

نباید خود را مدام برای اشتباهات گذشته‌تان سرزنش کنید زیرا با این کار چیزی درست نمی‌شود. به خودتان بگویید اشتباهات‌تان را بخشیده‌اید و آنها را رها کنید.

از گذشته عبرت بگیرید

گذشته، گذشته است و هر چقدر هم مرتکب اشتباه شده باشید، نمی‌توانید آن را تغییر دهید. هر وقت درباره‌ی گذشته افکار منفی به سراغ‌تان آمد، آنها را با افکار مثبت درباره‌ی آینده جایگزین کنید.

با افکار منفی مواجه شوید

گاهی بهترین کار برای کنارآمدن با منفی‌های زندگی، این است که با آنها مواجه شوید. رسیدن به یک نتیجه یا حداقل تلاش برای رسیدن به آن سبب می‌شود نسبت به هر موقعیتی احساس بهتری داشته باشید.

قدردان داشته هایتان باشید

باید برای نعمت‌هایی که در زندگی داریم، شکرگزار باشیم. پس برای تمام چیزهایی که زندگی‌تان را بهتر و شادتر کرده است قدردان باشید تا انرژی مثبت بگیرید.

لبخند بزنید

گاهی یک لبخند نیاز است تا حس خوبی پیدا کنید. لبخند زدن را تمرین کنید تا وقتی که هیچ احساسی هم ندارید صورت‌تان شاد و بشاش باشد.

باور کنید توانایی تغییر دارید

برخی افراد به این خاطر که مورد قبول دیگران نیستند احساس بدی نسبت به خودشان پیدا می‌کنند. بعد از اینکه باور کنید می‌توانید این ویژگی‌ها را تغییر دهید راهی برای تغییر دادنشان پیدا خواهید کرد.

باور کنید لایق چیزهای خوب هستید

به نظر شما شانس واقعیت دارد؟ اصلا به شانس اعتقاد دارید؟ اگر باور نداشته باشید در زندگی لیاقت چیزهای خوب را دارید، چیزهای خوب اصلا سر راهتان قرار نمی‌گیرند. پس باور کنید لایق خوش‌شانسی هستید تا خوش‌شانس باشید.

مثبت‌اندیشی را تمرین کنید

برای مثبت فکر کردن، تنها تمرین کردن به نتیجه می‌رسد. هرچقدر مثبت‌اندیشی را بیشتر تقویت کنید، احتمال اینکه به دنبال مثبت فکر کردن بروید بیشتر است. مثبت فکر کردن را تنها در زمان‌هایی که روحیه‌تان ضعیف است تمرین نکنید. بلکه تمرین را به کار هر روز خود تبدیل کنید، چه وقت‌هایی که روحیه‌ی خوبی دارید و چه وقت‌هایی که اصلا حوصله ندارید.

هر چه سریع‌تر شروع کنید

دوست دارید تغییر مثبتی در زندگی‌تان ایجاد کنید؟ از همین حالا شروع کنید. به تعویق انداختن هر کار فرصت برای بهانه‌تراشی فراهم می‌کند پس در اولین فرصت ممکن شروع کنید.

دست از بهانه تراشی بردارید

شما می‌توانید میلیون‌ها بهانه برای انجام ندادن هر کاری بیاورید، حتی اگر انجام آن کار به نفع‌تان باشد. پس بهانه‌های محدودکننده را دور بریزید و در مسیر خوشبختی حرکت کنید.

شرایط بد می‌گذرد

حتی اگر با غم از دست دادن یکی از عزیزان‌تان زندگی می‌کنید، این باور را در خود ایجاد کنید که در طی زمان احساس بهتری خواهید داشت. شاید همیشه برای فقدان آن عزیز ناراحت باشید اما قطعا در گذر زمان تحمل این وضعیت برایتان آسان‌تر خواهد شد. پس هر روز به خودتان یادآوری کنید شرایط بد می‌گذرد.

زود تسلیم نشوید

تسلیم شدن راهی ساده برای رهایی از یک موقعیت دشوار است. هرچقدر هم احساسات منفی به سمت‌تان حمله کردند هرگز از دنبال کردن اهداف‌تان دست نکشید. شعار تسلیم نشو را مدام به خود گوشزد کنید. اگر الان تسلیم نشوید و به دنبال چیزهایی که واقعا می‌خواهید بروید، در آینده از خودتان تشکر خواهید کرد.

منبع: livestrong

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-06-22 12:25:54
دسته بندی ها