7 مهارتی که برای موفقیت در زندگی باید یاد بگیرید

14 دی 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - 7 مهارتی که برای موفقیت در زندگی باید یاد بگیرید
7 مهارتی که برای موفقیت در زندگی باید یاد بگیرید
امتیاز مطلب: 91%

ما در طول زندگی دنبال یادگیری مسائل مختلف هستیم. مهارت‌های زیادی در مدرسه و دانشگاه آموخته‌ایم که خیلی مواقع برایمان کارساز بوده‌اند؛ اما یادگیری برخی مهارت‌ها مثل مهارت های زندگی می‌تواند کیفیت زندگی‌مان را به طور قابل توجهی تغییر دهد. با یوکن همراه باشید تا 7 مهارت مهم آشنا شوید. شاید یادگیری آنها کمی سخت به نظر برسد اما حتما ارزشش را دارد.

در مواقع لزوم سکوت کنید

شاید احساس خوبی باشد که حرف خود را به دیگران بزنید و آنها بدانند چه فکری در سرتان است، اما این احساس خوب خیلی طول نمی‌کشد. ذات انسان به‌گونه‌ای است که همیشه می‌خواهد به دیگران ثابت کند حق با اوست، اما این کار چندان فایده‌ای ندارد و اگر راستش را بخواهید خیلی هم صحیح نیست؛ هیچ‌کس نمی‌داند امروز، هفته‌ی بعد یا سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. بروز احساسات کنترل‌نشده هنگام تعارض و درگیری سبب می‌شود طرف مقابل مقاومت بیشتری از خود نشان دهد، بحث و مشاجره در بگیرد و به روابط لطمه بخورد. اگر بتوانید هیجان‌تان را کنترل کنید می‌توانید بحث‌هایی که شروع می‌کنید و بحث‌هایی در آنها شرکت می‌کنید را هوشمندانه‌تر انتخاب کنید. به‌طور کلی بهتر است در مواقعی که می‌دانید جروبحث کردن شما را به نتیجه خاصی نمی‌رساند سکوت کنید یعنی در بیشتر مواقع.

هوش هیجانی و مهارت‌های ارتباطی‌تان را افزایش دهید

هوش هیجانی یا هوش عاطفی (EI) اصطلاحا مهارت‌های فردی و بین‌فردی را شامل می‌شود که به کمک آنها فرد می‌تواند احساسات و هیجانات خود را بهتر بشناسد و کنترل کند و احساسات و هیجانات دیگران را بهتر درک کند. همه افراد دارای ضریبی از هوش هیجانی (EQ) هستند. روانشناسان پس از چندین سال تحقیق و پژوهش دریافتند هوش عاطفی در تشخیص عملکرد عالی از عملکرد معمولی، نقش بسیار مهمی دارد و روشی کارساز برای تمرکز انرژی فرد در جهتی خاص و کسب نتایج عالی به حساب می‌آید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که هوش هیجانی را می‌توان آموخت و تقویت کرد. روانشناسان و محققان بر این باورند که بیشتر افراد بر اساس عادت‌هایشان نسبت به موقعیت‌های مختلف واکنش نشان می‌دهند. بنابراین با دقت کردن به عادت‌های رفتاری‌ای که دارید و دقیق شدن روی احساسات و هیجاناتی که در موقعیت‌های مختلف در شما ایجاد می‌شود می‌توانید احساسات‌تان را بهتر کنترل و هیجانات‌تان را بهتر مدیریت کنید. با گذر زمان عادت‌های شما تغییر می‌کند و در موقعیت‌های چالش‌برانگیز می‌توانید بهتر و موثرتر عمل کنید و دستاوردهای بهتری داشته باشید. درواقع این همان مدیریت هیجانی ، کنترل احساسات و تقویت هوش هیجانی است. 
براساس پژوهشی که به سنجش تاثیر هوش عاطفی در کنار 33 مهارت مهم دیگر در محل کار پرداخته است، هوش عاطفی مهم‌ترین عامل در تعیین سطح کارایی و عامل 58 درصد موفقیت‌ها در محیط کار بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد از بین افراد تحت بررسی، 90 درصد افرادی که دارای عملکرد مناسب بودند هوش عاطفی بالایی داشتند. نتایج تحقیقات همچنین نشان داده افرادی که هوش عاطفی بالایی دارند درآمد بیشتری به دست می‌آورند. افراد دارای  هوش هیجانی بالاتر در مقایسه با کسانی که هوش هیجانی پایین‌تری دارند به طور میانگین هرساله 29 هزار دلار بیشتر کسب درآمد می‌کنند. البته هوش عاطفی به‌طور مستقیم باعث پولدارتر شدن نمی‌شود، بلکه با توانمندی‌هایی که در شناخت و کنترل احساسات خود و اطرافیان در اختیارتان قرار می‌دهد سبب می‌شود شما تنش‌ها را حتی‌الامکان از خود دور کنید، میزان استرس‌تان را پایین‌تر نگه دارید، زندگی شادتری داشته باشید درنتیجه در رسیدن به اهداف و کسب موفقیت بهتر عمل کنید. 

زمان‌تان را به بهترین نحو مدیریت کنید

یکی از مواردی که از مدیریت موثر زمان جلوگیری می‌کند، اجبار برای انجام کارهای ضروری است. حقیقت این است، انجام کارهای کوچکی که باید به سرعت انجام شوند معمولا سر راه کارهای مهم قرار می‌گیرند. بنابراین اگر هوشمند نباشید و زود تسلیم شوید زمان زیادی را از دست خواهید داد بدون اینکه کاری انجام داده باشید. حتما برایتان پیش آمده تمام روز کار کرده باشید اما در انجام کارهای مهم هیچ پیشرفتی نکرده باشید. یادگیری مدیریت زمان به شما این امکان را می‌دهد هر روز بهترین عملکرد را از خود نشان دهید.

روش‌های گوش دادن فعال را بیاموزید

شاید شما هم فکر می‌کنید وقتی صحبت نمی‌کنید در حال گوش دادن هستید. اما همیشه لزوما اینطور نیست. در بیشتر مواقع تظاهر به گوش دادن می‌کنیم اما داریم به آنچه که می‌خواهیم بگوییم، فکر می‌کنیم. گوش دادن واقعی به معنی تمرکز روی چیزی است که طرف مقابل به زبان می‌آورد. به معنی فهمیدن، درک کردن و تحلیل کردن آن است نه رد یا تایید کردن آن. یادگیری روش‌های گوش دادن فعال، نحوه به تعویق انداختن قضاوت درباره دیگران، تمرکز روی فهم گفته‌های طرف مقابل، درک کردن احساسات اطرافیان، همدلی کردن با دیگران هم از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که می‌توانید یاد بگیرید و روابط و زندگی بهتری را تجربه کنید. 

مهارت گوش دادن مهارتی است که همه فکر می‌کنند به‌‌طور طبیعی از آن برخوردارند اما این‌گونه نیست. طبق پژوهشی که در دانشگاه «رایت» روی بیش از 8000 نفر انجام شد نشان داد برخلاف آنچه افراد تحت بررسی ادعا کرده بودند مهارت گوش دادن در آنها ضعیف است. 

در محیط کار صحبت های زیادی رد و بدل می‌شود، پس فرصت‌های زیادی هم برای گوش دادن وجود دارد. اغلب اوقات برای پاسخگویی، توضیح راهکارها و تحویل به موقع کار با هم صحبت می‌کنیم. البته فارغ از کلماتی که به زبان می‌آیند، از طریق لحن صدا، حرکات بدن و حالت‌های چهره هم به اطلاعات ارزشمندی دست می‌یابیم. بنابراین اگر مهارت‌ گوش دادن فعال را بلد نباشید و از ترفندهای زبان بدن چیزی ندانید و قادر نباشید گوش و چشم‌تان را هوشیار نگه دارید اطلاعات ارزشمند زیادی را از دست خواهید داد. 

مهارت نه گفتن را بیاموزید و آن را تقویت کنید

تحقیقی در دانشگاه کالیفرنیای سانفرانسیسکو انجام شد که نشان می‌دهد هر چقدر نه گفتن برایتان سخت‌تر باشد، احتمال استرس، فشار و افسردگی در شما بیشتر خواهد بود. نباید از «نه گفتن» بترسید. وقتی می‌خواهید به درخواستی نه بگویید از تداعی جملاتی چون «فکر نمی‌کنم بتوانم این کار را انجام دهم» یا «مطمئن نیستم بتوانم» خودداری کنید. برای نشان دادن میزان احترام خود به وظایف فعلی‌تان به درخواست‌های اضافه‌ای که از شما می‌شود «نه» بگویید تا بتوانید تعهدات خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. هنگامی که نه گفتن را یاد بگیرید و از نه گفتن به دیگران نترسید، از انجام کارهای غیرضروری رها می‌شوید و می‌توانید زمان و انرژی خود را صرف انجام کارهای مهم‌تر که برای آنها برنامه ریزی کردید کنید.  

خوب و به اندازه بخوابید

کیفیت خواب تأثیر زیادی در عملکرد مغز دارد. به تازگی مطالعه‌ای برای سنجش اهمیت کیفیت خواب در دانشگاه راچستر انجام شده است. در این مطالعه مشخص شد مغز انسان هنگام خواب، پروتئین‌های سمی ناشی از فعالیت طبیعی نورون‌ها را دفع می‌کند؛ اما مساله این است، مغز وقتی می‌تواند پروتئین‌های سمی را دفع کند که خواب‌تان از کیفیت لازم برخوردار باشد. اگر خواب کافی و عمیق نداشته باشید پروتئین‌های سمی در سلول‌های مغزی باقی می‌مانند، مغزتان آسیب می‌بیند و توانایی فکری‌تان هم مختل می‌شود. نخوابیدن و کم خوابیدن توانایی پردازش اطلاعات، حل مساله قدرت خلاقیت را کاهش می‌دهد و تحریک‌پذیری را افزایش می‌دهد. بنابراین با تنظیم ساعت خواب سعی کنید کافی و عمیق بخوابید و در صورتی که دچار بی خوابی و سایر اختلالات خواب هستید آنها را رفع و درمان کنید.  

همواره مثبت بیاندیشید

حتما مطالب زیادی درباره فواید مثبت اندیشی شنیده‌اید. البته هر چقدر چالش‌های پیش‌رویتان بیشتر باشد عمل کردن به توصیه‌های مثبت‌اندیشی سخت‌تر خواهد شد. گاهی گمان می‌کنید و باور دارید که مثبت اندیشی براساس یک خوشبینی بی‌پایه و اساس است و مثبت اندیشیدن در عمل امکان‌پذیر نیست. اگر چنین باوری دارید طبیعتا انگیزه لازم برای مثبت ماندن و مثبت فکر کردن را هم نخواهید داشت. ساختار طبیعی مغز انسان به گونه‌ای است که روی تهدیدها تمرکز می‌کند و این مانع اصلی برای مثبت بودن است.

این تمایل مغز برای تمرکز روی تهدید و خطر، سبب ایجاد بدبینی و منفی بافی می‌شود. وقتی خطر جدی و در کمین باشد این مکانیسم از شما محافظت می‌کند اما وقتی احساس خطر تنها ناشی از ذهن‌تان باشد مثلا زمانی که مشغول انجام پروژه‌ای هستید اما مدام فکر می‌کنید و باور دارید پروژه به شکست می‌انجامد به ضررتان تمام می‌شود. این را هم بدانید که مثبت‌اندیشی نیاز به تمرین دارد و مستلزم توجه و تمرکز فراوان است. برای اینکه به تمایل مغز برای بزرگ جلوه دادن تهدیدها غلبه کنید باید همیشه گوش به زنگ باشید، به موقع مچ منفی‌بافی را بگیرید، مثبت بیاندیشید تا بتوانید مثبت باقی بمانید. 

منبع: forbes

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-04 10:42:58
دسته بندی ها