تقویم تاریخ - 7 آبان

7 آبان 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 7 آبان
تقویم تاریخ - 7 آبان
امتیاز مطلب: 91%

روز کوروش کبیر

کوروش کبیر

هفتم آبان 539(پیش از میلاد مسیح) سالروز ورود کوروش کبیر(کوروش دوم) به بابل و تصرف آن است. در بهار سال 539 پیش از میلاد، کوروش آهنگ تسخیر بابل را کرد و وارد جنگ با بابل شد. به گواهی اسناد تاریخی و عقیدهٔ پژوهشگران، فتح بابل بدون جنگ بوده‌است و توسط یکی از فرماندهان کوروش به‌نام گئوبروه در شب جشن سال نو انجام شد. هفده روز پس از سقوط بابل، در روز 29 اکتبر سال 539 پیش از میلاد، خود کوروش وارد پایتخت شد. تصرف بابل نقطهٔ عطفی بود که باعث ایجاد امپراتوری بزرگی در آسیای مرکزی و غربی شد و زمینهٔ بازگشت یهودیان تبعیدی به میهن‌شان در سرزمین اسرائیل (کنعان) را فراهم کرد. کوروش همچنین دستور داد که پرستش‌گاه اورشلیم را بازسازی کنند و ظروف و اشیای طلایی و نقره‌ای را که نبوکدنصر، شاه بابل، از اورشلیم ربوده بود، به یهودیان تحویل داد. استوانهٔ کوروش پس از شکست دادننبونعید و تصرف بابل، نوشته شده و به منزلهٔ سند و شاهد تاریخی پرارزشی است. در سال1971 میلادی، سازمان ملل متحد استوانهٔ کوروش را به همهٔ زبان‌های رسمی سازمان منتشر کرد و بدلی از این استوانه در مقر سازمان ملل در شهر نیویورک قرار داده شد.

درگذشت ژان لو رون دالامبر ریاضیدان فرانسوی

ژان لو رون دالامبر

ژان لو رون دالامبر ریاضیدان، فیزیکدان و فیلسوف فرانسوی 29 اکتبر 1783م. درپاریس از دنیا رفت. او سرپرست قسمت ریاضیات دائرةالمعارف فرانسوی بود که توسط دنی دیدرو انتشار یافت. وی در فیزیک موفق به کشف قانون موج و اصل دالامبر در حرکت اجسام است.

تولد ایسائو تاکاهاتا انیمیشن ساز مشهور ژاپنی

ایسائو تاکاهاتا

ایسائو تاکاهاتا کارگردان، فیلمنامه نویس، تهیه کننده و انیمیشن ساز ژاپنی 29 اکتبر 1925م. در اوجیامادا متولد شد. هایدی، دختر آلپ، مارکو، آن با موهای قرمز و مدفن کرم‌های شب تاب از آثار مطرح وی به عنوان کارگردان بودند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-10-22 10:14:54
  • نظرات
تصویر آواتار haronefyrn
   haronefyrn

Hello!

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها