در لحظه زندگی کنید

13 فروردین 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - در لحظه زندگی کنید
در لحظه زندگی کنید
امتیاز مطلب: 94%

دکتر جیمی شواندت نویسنده آمریکایی، استاد، مجری تلویزیونی، سخنران انگیزشی ما را به رها کردن تفکرات بیهوده در مورد گذشته و نداشتن استرس بیخود برای آینده تشویق می‌کند. وی عقیده دارد زندگی در لحظه‌ی حال تنها چیزی است که اهمیت دارد. او برای باز کردن بیشتر این موضوع آموخته‌هایش که با مطالعه کتاب «قدرت لحظه» اثر «اکهارت تُله» به دست آورده است را با ما به اشتراک می‌گذارد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید. 

من به آسانی در افکارم غرق می‌شوم. اگرچه از غوطه ور شدن در تفکرات ذهنیم لذت می‌برم، زمان‌هایی وجود دارد که باید خودم را از این اندیشه‌ها بیرون بکشم. هر زمان که دختر سه ساله‌ام از من می‌پرسد: «بابا، اینجایی؟» این امر را متوجه می‌شوم و این سؤال او به شدت مرا تحت تأثیر قرار می‌دهد.

من در حال درک اهمیت حاضر بودن در لحظه هستم. کتابی که برای حل این مشکل به آن رجوع می‌کنم قدرت لحظه از اکهارت تُله است. بیایید ببینیم چگونه می‌توانیم از این کتاب بودن در لحظه را بیاموزیم.


زندگی در لحظه

زندگی مجموعه‌ای از لحظات اکنون است

اگر از شما بپرسم همه چیز در کجا اتفاق می‌افتد چه جوابی می‌دهید؟ پاسخ این سؤال بسیار آسان است؛ در زمان حال.

این را عمیقاً به یاد داشته باشید که زمان حال تنها چیزی است که خواهید داشت.

تُله به ما می‌آموزد که گذشته چیزی جز زمان‌های حال از دست رفته و آینده مجموعه‌ای از زمان حال در انتظار رسیدن به ما نیست.

ما جاهای خالی را با افکار دردناک پر می‌کنیم

بنا به دلایلی ما بدون اینکه نیاز داشته باشیم ذهن خود را با افکار دردناک گذشته و استرس آینده پر می‌کنیم و نیروی حال را نادیده می‌گیریم، در حالی که فقط می‌توانیم در زمان حال زندگی کنیم.

یک خط صاف را در نظر بگیرید. یک انتهای آن گذشته و انتهای دیگر آینده است. وسط این خط زمان حال که شما در آن حاضر هستید قرار دارد. اکنون فاصله‌ی هر انتها تا وسط این خط را تصور کنید. وسط این خط (زمان حال) تنها نقطه‌ای است که باید افکار شما را در بر بگیرد. با این حال، ما این فاصله را با افکار دردناک و نگران‌کننده که اهمیتی ندارند پر می‌کنیم. این افکار هیچ اهمیتی ندارند به این دلیل که ما در وسط این خط یعنی زمان حال زندگی می‌کنیم.

یک سؤال برای ثابت نگه داشتن وضعیت شما

یک سؤال وجود دارد که می‌تواند هر سیستمی را در وضعیت خود ثابت نگه دارد.

«تفکر بعدی من چیست؟»

با پرسیدن مداوم این سؤال از خود در حقیقت می‌توانید پاسخ آن یعنی تفکر بعدیِ خود را به تأخیر بیندازید. این یک روش قدرتمند برای وقفه انداختن در ذهن خود و جدا شدن از آن است.

در فیزیک یک اثر به نام اثر کوانتوم زنو (quantum zeno effect) وجود دارد. این اثر بیان می‌کند که ما می‌توانیم یک سیستم را در وضعیت خود با مشاهده‌ی بی‌پایان آن ثابت نگه داریم. کلید حاضر بودن در زمان حال مشاهده کردن زمان حال است.
اکنون این روش را امتحان کنید.

ذهن خود را از بدنتان جدا کنید

برای یک لحظه تصور کنید که می‌توانستید بدن خود را از ذهنتان برای مشاهده‌ی افکار و اعمال خود جدا کنید. در حقیقت شما می‌توانید این کار را انجام دهید. یک بازی کامپیوتری را در نظر بگیرید که در آن دیالوگ یا تصمیم شخصیت بازی که در ادامه باید انتخاب کنید روی آن نمایان می‌شود. چه چیز دیگری در بازی در حال اتفاق افتادن است؟ شما در حقیقت بازی را در وضعیت فعلی‌اش ثابت نگه داشته‌اید.

اکنون به لحظه‌ای در زندگی خود فکر کنید که یک تفکر منفی داشتید. آن لحظه را ثابت نگه دارید و خود را به عنوان شخصیت یک بازی کامپیوتری تصور کنید. در یک بازی ویدیویی ما شخصیتی که کنترل می‌کنیم را قضاوت نمی‌کنیم، ما فقط تصمیمی که باید گرفته شود یا عملی که باید انجام شود را مشاهده می‌کنیم.

اکهارت تُله در کتاب «قدرت لحظه» تأکید می‌کند:

تمام زندگی شما از زمان حال تشکیل شده است.

منبع: Lifehack

ویدئوی خلاصه کتاب «نیروی زمان حال» نوشته «اکهارت تُله» را از طریق لینک زیر مشاهده کنید. 

ویدئوی خلاصه کتاب «نیروی زمان حال»

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-03-30 10:01:19
دسته بندی ها