فوت و فن میلیاردر شدن؛ راه هایی که با آن می توانید به ثروت میلیاردی برسید!

28 خرداد 1399 - 6:00
انگیزشی - فوت و فن میلیاردر شدن؛ راه هایی که با آن می توانید به ثروت میلیاردی برسید!
فوت و فن میلیاردر شدن؛ راه هایی که با آن می توانید به ثروت میلیاردی برسید!
امتیاز مطلب: 99%

جان دی راکفلر، پدر صنعت نفت، در سال 1916 میلادی به اولین مرد میلیاردر دنیا تبدیل شد. شناخت میلیاردرهای دنیا از بین افرادی که تنها ثروتِ قابل توجهی دارند، کمی دشوار است؛ زیرا وقتی صحبت از ثروت شان به میان می آید، خیلی از آنها محتاطانه رفتار می کنند. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم میلیاردها چگونه به ثروت کلان دست می یابند.

خبرگزاری فوربز در سال 2015 اعلام کرد، 536 میلیاردر از مجموع 1826 میلیاردر در سراسر دنیا، آمریکایی هستند. مرکز آمار ولس ایکس نیز در سال 2014 اعلام کرد، در مجموع 2325 میلیاردر در سراسر دنیا، 609 نفر آنها آمریکایی هستند.

دونالد ترامپ به عنوان غول املاک و مستغلات شناخته می شد و در سال 2015 مقام 405 میلیاردرهای فوربز را در اختیار گرفت. اکنون مدتی است مردم سراسر دنیا با تصمیمات و استراتژی های او آشنا شده اند. ترامپ در کتابش با نام Trump:The Art of the Deal می گوید پول انگیزه ی بزرگی برای او نبوده است، بلکه تنها راهی بوده برای سنجش امتیازها. او می گوید: "هیجان واقعی، در خودِ بازی است".

براساس اسناد اداره ی آمار ایالات متحده آمریکا، سال 1916، در بین 102 میلیون نفر جمعیت ایالات متحده، تنها راکفلر میلیاردر بود. اکنون این کشور جمعیت 320 میلیون نفری دارد و به ازای هر 600 هزار نفر، یک فرد میلیاردر زندگی می کند. با این حساب، میلیاردرهای آمریکایی با سرعت 6.49 درصد به طور سالانه زیاد می شوند و تا سال 2050 میلادی، بیش از 4800 میلیاردر آمریکایی در سراسر دنیا وجود خواهد داشت؛ یعنی به ازای هر 91 هزار نفر، یک میلیاردر بزرگ؛ پیش بینی می شود در آن زمان جمعیت ایالات متحده آمریکا به 439 میلیون نفر برسد.

با این تفاسیر، رویای میلیاردر شدن در ایالات متحده، همانند قبل، دور از ذهن نیست؛ اما ما که در ایران زندگی می کنیم، می توانیم درس های زیادی از میلیاردرهای سراسر دنیا بگیریم.

به چه کسی میلیاردر گفته می شود؟

میلیاردر کسی است که دارایی های خالص او به یک میلیارد یا بیشتر می رسد. پس اگر تمام مال و اموال خود را بفروشید، بدهی هایتان را بپردازید و پس از آن حداقل یک میلیارد در حساب بانکی تان باقی بماند، میلیاردر هستید. دارایی یک میلیاردی با بدهی 500 میلیونی، شما را میلیاردر نمی کند، البته با داشتن این دارایی نیاز نیست نگران بازنشستگی تان باشید.

اکنون می خواهیم درک بهتری از یک میلیارد پول داشته باشیم. به عنوان مثال، سه نفر باید 40 ساعت در هفته، یک عمر کار کنند تا بتوانند یک میلیارد دلار را با سرعت یک اسکناس یک دلاری در هر ثانیه بشمارند. اگر هر سه نفر را در 21 سالگی استخدام کنید، آنها کارشان را در 44 سال بعد به پایان می رسانند، البته با این فرض که هر روز هشت ساعت کار کنند و یک روز هم به مرخصی نروند. این مساله را در نظر بگیرید که اسکناس های یک دلاری شمارش شده، ساختمانی به اندازه ی یک زمین فوتبال با ارتفاع 2.5 متر و وزن بیش از 1100 تُن را اشغال می کنند.

آیا می دانید یک میلیارد دلار، چه قدرت خریدی را در اختیار فرد قرار می دهد؟

*1.53 میلیون بلیت سالانه در هر پارک بازی دیزنی، یا یک بلیت برای هر مرد، زن و کودکی که در فیلادلفیا، پنسیلوانیا زندگی می کند.

*21900 خودروی لوکس کادیلاک CTS؛ به طوری که به مدت 60 سال، هر روز سوار یک خودروی لوکس متفاوت شوید. البته اگر اهل ولخرجی نباشید، خودتان و همسرتان، می توانید برای 60 سال هر روز یک هوندا سیویک جدید خریداری کنید.

*خرید بیش از 95 میلیون پیتزای مخصوص بزرگ یا 167 میلیون برگر ذغالی با سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه ی رژیمی.

*50 هزار کرایه برای سفر 121 روزه دور دنیا با کشتیِ ملکه الیزابت. داشتن ثروت یک میلیارد دلاری به شما و 415 نفر از دوستان و آشنایان تان امکان می دهد به مدت 40 سال در این کشتی زندگی کنید و مدام از این بندر به آن بندر در رفت و آمد باشید.

برخی میلیاردرهای دنیا، از کشتی تفریحی، جت های خصوصی و خودروهای آخرین مدل استفاده می کنند و چندین قصر بزرگ و مجلل در سراسر دنیا دارند، اما در مقابل برخی دیگر به شدت صرفه جو هستند. وارن بافت، مرد ثروتمند دنیا که سومین نفر در لیست فوربز است، در همان خانه ای زندگی می کند که 50 سال پیش در اوماهای نبراسکا به قیمت 30 هزار دلار خریداری کرده بود. دیوید گرین مدیرعامل و بنیانگذار هابی لابی، در مصاحبه با خبرگزاری فوربز گفت، هیچ وقت هواپیمای شخصی خریداری نکرده، زیرا پروازهای ارزان قیمت لذت بیشتری برای او دارد.

تجربیات و خصوصیات مشترک میلیاردرهای دنیا

هرچند میلیاردرها منحصر به فرد هستند، اما با دقت در لیست فوربز در می یابیم تجربیات مشترکی دارند:

  • میلیاردر شدن زمان بر است

میلیاردرهایی که در لیست فوربز قرار دارند، میانگین سنی شان به 63 سال می رسد و بیش از 90 درصد آنها بالای 45 سال سن دارند. امروزه فناوری محصولات و خدماتی را در اختیارمان قرار داده است و می توانیم امیدوار باشیم که جوان های بیشتری به لیست میلیاردرهای فوربز بپیوندند. ایوان اشپیگل (رتبه 1250 در فوربز) در سن 25 سالگی و بابی مورفی (رتبه 1250 در فوربز) در سن 26 سالگی، اپلیکیشن موبایل اسنپ چت را راه اندازی کرده و براساس گزارش CNN، در فوریه ی 2015 پیشنهادهایی تا سقف 19 میلیارد دلار برای این اپ دریافت کرده اند. الیزابت هولمز (رتبه 360 در فوربز) در 31 سالگی یک شرکت آزمایش خونی با نام ترانوس برپا کرد که در سال 2014 میلادی ارزشی بیش از 9 میلیارد دلار داشت. مارک زاکربرگ (رتبه 16 در فوربز) مرد اول فیس بوک، در 32 سالگی به ثروتی بیش از 30 میلیارد دلار دست یافت.

  • تحصیلات مهم است، اما خیلی هم لازم نیست

در حدود دوسوم میلیاردرهای دنیا که در فهرست فوربز هستند، مدرک دانشگاهی دارند، بیشترین آنها مدرک مهندسی دارند و مدرک بازرگانی هم در جایگاه دوم است. از بین 400 میلیاردر برتر در ایالات متحده آمریکا، 29 نفر مدرک کارشناسی ارشد و 21 نفر مدرک دکترا دارند. جالب است بدانید، 30 درصد میلیاردرهای لیست فوربز، اصلا مدرک دانشگاهی ندارند. بیل گیتس و مارک زاکربرگ، به عنوان دو ثروتمند شماره یک دنیا، تحصیل در دانشگاه هاروارد را رها کرده و به دنبال کارآفرینی رفتند. مایکل دل (کمپانی دل، دانشگاه تگزاس در آستین)، استیو جابز (کمپانی اپل، دانشگاه رید) و لری الیسون (کمپانی اوراکل، دانشگاه شیکاگو)، هر یک به دلایلی موفق نشدند تحصیلات دانشگاهی شان را پشت سر بگذارند.

  • پولدار بودن خانواده خیلی هم مهم نیست

60 درصد میلیاردرهایی که در فهرست فوربز قرار دارند، خودشان ثروت شان را به دست آورده اند. حتما می دانید گیتس، بافت و الیسون، در خانواده هایی متوسط زندگی کردند اما توانستند با همت و پشتکار خود به ثروت کلانی برسند. در حدود یک چهارم آنها ثروت پدری شان را به ارث بردند که از آن جمله می توان به کارلوس اسلیم که با نام "وارن بافت مکزیک" شهرت دارد، برادران کوک، اعضای خانواده ی مارس و ابیگیل جانسون اشاره کرد. حدود 15 درصد ثروتمندان دنیا هم با استفاده از ارث خانوادگی شان میلیاردر شدند؛ مثلا فرزندان سام والتون که در رتبه ی 6 فهرست فوربز قرار دارند: کریستی، الیس، جیم، رابسون والتون، نانسی والتون لوری و ان والتون کریونکه.

  • ازدواج برای میلیاردرها آسان است

دوسوم میلیاردرهای لیست فوربز متاهل هستند و حتی برخی از آنها چندین بار ازدواج کرده اند؛ لری الیسون چهار بار و رونالد پرلمن پنج بار. شاید فکر کنید ازدواج و زندگی با میلیاردرها، چندان آسان نیست. جاستین ماسک، همسر سابق ایلان ماسک (رتبه 100 در لیست فوربز)، افرادی که به موفقیت های چشمگیر می رسند (همانند همسر سابقش) را عجیب و غریب می داند. او درباره زندگی با میلیاردرها می گوید: "آنها نارساخوانی، اوتیسم و اختلال کم توجهی دارند. بیشتر مواقع ناراحت هستند، اطرافیان شان را عصبانی می کنند، مدام در حال بحث و جدل هستند، دردسر درست می کنند، دیگران را مورد تحقیر و سرزنش قرار می دهند". این در حالیست که بیل گیتس به مدت 21 سال است زندگی مشترک خوبی با ملیندا گیتس دارد. کارلوس اسلیم (رتبه 2) و بافت به ترتیب در 32 و 52 سالگی همسرشان را از دست داده اند. جف بزوس مدیرعامل آمازون (رتبه 15) و مایکل دل (رتبه 47) بیش از 20 سال متاهل بودند. اریک اشمیتِ گوگل (رتبه 137) بیش از 30 سال و فیل نایتِ کمپانی نایک (رتبه 35) بیش از 50 سال زندگی متاهلی داشتند.

  • شغل های حوزه فناوری، امور مالی، املاک و مستغلات می تواند بسیار سودآور باشد

خیلی از میلیاردرها با توسعه تکنولوژی به ثروت رسیده اند. برای مثال، مایکروسافت (گیتس، پل آلن و استیو بالمر)، گوگل (لری پیج، سرگئی برین و اریک اشمیت)، آمازون (بزوس) و فیس بوک (زاکربرگ) از جمله شرکت هایی هستند که با استفاده از فناوری های جدید به موفقیت رسیدند. دیگر میلیاردرها مستقیما در بازار مالی ورود کرده و سرمایه گذاران عمده را اهرمی برای دستاوردهای فوق العاده ی خود می کنند. وارن بافت معروف ترین سرمایه گذار وال استریت است، اما مدیران صندوق های تامینی چون جرج سوروس (رتبه 29)، ری دالیو (رتبه 60) و جیمز سیمونز (رتبه 67) کارگزاران 20 درصد از میلیاردرهایی هستند که وال استریت را خانه ی خود می دانند. ثروتمندان حوزه ی املاک و مستغلات، ثروت خود را با مالکیت و توسعه ی املاک کسب کرده اند، آنچه خیلی ها آن را سیستم اهرم کلاسیک پیش پرداخت حداقلی و وام کلان می دانند. از جمله این افراد می توان به دونالد برن (رتبه 64)، دونالد ترامپ (رتبه 405)، جف ساتن (رتبه 557) و دیوید ووالنتاس (رتبه 1054) اشاره کرد.

چطور می توانیم همانند میلیاردرها به ثروت کلان برسیم؟

میلیاردر شدن تنها نیازمند اراده و کار سخت نیست، هرچند این موارد ضروری هستند، اما کافی نیستند. جاستین ماسک می گوید: "خیلی از افراد به شدت کار می کنند، اما به خاطر بدشانسی، محیط نامناسب، شرایط بد و دیگر عواملی که تقصیر خودشان هم نیست، در نهایت تنها برای بقا می جنگند. کار سخت و اراده لازم هستند، اما حداقل الزامات به حساب می آیند."

خیلی از افراد میلیاردر، خصوصا کسانی که خودشان به ثروت رسیده اند، با عقاید خانم ماسک درمورد کار سخت موافق هستند، اما پیشنهاد می کنند تمام کسانی که می خواهند به ثروت میلیاردی برسند، کارهای زیر را انجام دهند:

  • به ندای درون خود گوش دهید

جایگاه خود را پیدا کنید. سعی نکنید آنچه را که دیگران انجام داده اند، کپی کنید. روی چیزهایی تمرکز کنید که جهان نیازمند آن است.

بنا بر گزارش فوربز، مرد جوانی که در سال 2008 در پاریس به دنبال تاکسی بود و نتوانست این کار را انجام دهد، مدتی بعد اوبر را تاسیس کرد و اپلیکیشن موبایلی را در اختیار کاربران قرار داد تا مسافران شهری به رانندگان تاکسی متصل شوند. این اپلیکیشن در سال 2010 در سان فرانسیسکو منتشر شد و اکنون در اختیار کاربران کشورهای مختلف قرار دارد. دو موسس اوبر، یعنی تراویس کالانیک و گرت کمپ که اکنون در جایگاه 283 لیست فوربز قرار دارند، هر یک دارایی در حدود 5.3 میلیارد دلار دارند.

به گزارش فوربز، درو هیوستون و آرش فردوسی، دو دانشجوی دانشگاه ام آی تی، به این دلیل که همیشه فلش درایوهای خود را جا می گذاشتند، سرویس میزبانی از فایل ها با نام دراپ باکس را در سال 2007 ارائه کردند. سرویس دراپ باکس اشتراک گذاری فایل ها را آسان تر و امن تر کرد. در حال حاضر، دراپ باکس یک شرکت خصوصی است و ارزشی بیش از 10 میلیارد دلار دارد. درو هیوستون (رتبه 1533 در فوربز) مدیرعامل شرکت دراپ باکس، دارایی به ارزش خالص 1.21 میلیارد دلار دارد. او پیشنهاد می کند به دنبال ایده هایی باشید که جذاب هستند و شما را مجاب می کنند در هنگام سختی شرایط، همچنان رو به جلو حرکت کنید.

  • رویاهای بزرگ در سر بپرورانید

چه چیزی می توانید به دنیا ارائه دهید تا مفید و منحصر به فرد باشید، زندگی را تغییر دهید و کسب و کارهای جدید ایجاد کنید؟ هیچ میلیاردی برای رسیدن به موفقیتی ناچیز کسب و کاری راه نینداخته است.

بیل گیتس در 19 سالگی، اولین فردی بود که دریافت اگر کار کردن با کامپیوترهای شخصی ساده شوند که همه بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند، همین دستگاه ها می توانند انقلابی در کسب و کار، آموزش، ارتباطات و سرگرمی به پا کنند. طرز تفکر او باعث راه اندازی شرکت مایکروسافت شد. جف بزوس، مدیرعامل آمازون، آینده ای را تجسم کرد که خرده فروشان مجازی می توانند با هزینه ی کمتر، انتخاب های بیشتری داشته باشند و خدمات مشتری بهتری ارائه شود. میلیاردرها رویاهای بزرگی دارند و هر آنچه در سر دارند را به واقعیت تبدیل می کنند.

  • به موفقیت خود متعهد باشید

برای رسیدن به موفقیت باید شور و اشتیاق داشته باشید. مارک کیوبن (رتبه 603) که در دهه ی سوم زندگی اش و بعد از فروش کسب و کارش به یاهو به ثروت میلیاردی رسید می گوید: "کسب و کاری راه نیندازید، مگر اینکه به انجام این کار بسیار علاقه مند بوده و آن را با تمام وجودتان دوست داشته باشید. اگر استراتژی خروج دارید، این شور و انگیزه نیست". کیوبن در زمانی که به دنبال راه اندازی شرکتش بود، نمی توانست ارتباط خوبی با دوستانش برقرار کند، هفت سال بدون تعطیلات زندگی کرد، در تمام این مدت حتی یک کتاب هم خارج از حوزه ی تخصصی اش نخواند. او می گوید: "بسیار متمرکز بودم".

بیل گیتس در دهه ی سوم زندگی اش، وقتی که مایکروسافت را راه اندازی می کرد، حتی یک روز هم به مرخصی نرفت.

مارک زاکربرگ نیز کارآفرینان را به قدم های سریع تر و کنارگذاشتن روش های سنتی کسب و کار تشویق می کند.

  • از شکست نترسید

بدون شک نمی توانید مانع اشتباهات و مشکلات شوید، پس از شکست نترسید و با آن مواجه شوید. اولین فروشگاه سام والتون در آرکانزاس شکست خورد. پلتفرم نیوتون کمپانی اپل نیز با شکست بزرگی مواجه شد، اما تجربیاتی برای مدیران این شرکت به ارمغان آورد که باعث تولید آیفون و آیپد شد. کامپیوتر لیزای اپل چنان شکست خورد که استیوجابز را از موقعیت خود برکنار کرد.

جیمز دایسون (رتبه 318)، مخترع انگلیسی جاروبرقی دایسون، در بازه زمانی 15 سال، 5127 نمونه ی اولیه ساخت تا بالاخره بتواند محصول نهایی خود را وارد بازار کند. کارلوس اسلیم معتقد است فرصت های عالی وقتی به وجود می آیند که دیگران از شکست واهمه دارند. او می گوید: "وقتی بحرانی بوجود می آید، همه به دنبال خروج هستند و در همین زمان است که ما تمایل داریم وارد شویم."

  • به جزئیات توجه کنید

هاروی فایرستون، موسس شرکت تایر و لاستیک فایرستون، می گوید: "موفقیت با دنبال کردن جزئیات به دست می آید". استیو جابز ، بنیانگذار اپل هم به خاطر توجه زیادش به جزئیات موفق شد. به گفته ی همکارانش، هیچ جزئیاتی آنقدر برای استیو جابز کوچک نبوده که از آنها چشم پوشی کند. به گزارش NPR، یک روز صبح روزی تعطیل استیوجابز با مدیر اجرایی گوگل تماس می گیرد و به او می گوید از رنگ لوگوی گوگل روی صفحه ی آیفون خوشش نمی آید. شرکت ها در مراحل ابتدایی به دلیل بی توجهی به جزئیات شکست می خورند، نه به خاطر بی توجهی کارآفرین به تصویر بزرگی که در مقابل شان دارند.

  • گروه قابل اعتمادی از مشاوران را در کنار خود داشته باشید

هیچ میلیاردری به تنهایی به ثروت نرسیده است. همه در مسیر میلیاردر شدن به کمک نیاز دارند. بتمن، رابین را در کنار خود داشت، گیتس هم در زمان راه اندازی مایکروسافت، استیو بالمر را داشت. "دو استیو" (جابز و وزنیاک) هم ابتدا اپل را با هم جلو می بردند. وارن بافت از سال 1975 با چارلی مانگر (رتبه 1553 در فوربز) همکاری داشت.

پس بهتر است چند مشاور یا شرکای قابل اعتماد در کنار خود داشته باشید تا از شما پشتیبانی کند، عقایدتان را انتشار دهد و وقتی زمانش می رسد، از انتقاد ابایی نداشته باشد.

هیچ وقت از کار کردن با افراد باهوش تر از خود، یا کسانی که چیزهایی دارند که شما ندارید، ترسی نداشته باشید.

  • همیشه به مشتری توجه کنید

برای محصولات و خدمات خود اختراع، نوآوری و سرمایه گذاری به خرج دهید و رضایت مشتری را اولویت اول خود بدانید. جی پل گتی که در سال 1957 به عنوان ثروتمندترین شهروند آمریکایی از سوی مجله ی فوربز انتخاب شد، گفته است: "کسی که به ابزارهای انجام تمام کارها یا تولید همه چیز به صورت بهتر، سریع تر یا اقتصادی تر دست پیدا کند، آینده و ثروت خود را به دست خواهد گرفت".

یکی از مدیران فوربز به نام جفری دورمن می گوید 75 درصد میلیاردرهای سال 2015 در دنیا ثروت خود را از طریق فروش آنچه مشتریان لازم دارند به دست آورده اند. او معتقد است میلیاردرها چیزهای بهتری به مشتریان ارائه داده اند که نتیجه ی برد-برد برای مشتری و آنها به دنبال داشته است. پس بهتر است روی مهارت های جلب رضایت مشتری بیشتر تمرکز کنید.

در پایان ...

شما هم می توانید میلیاردر شوید و به موفقیت خارق العاده برسید، اما باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

*ثروتِ فراوان، به خودیِ خود باعث شادی و خوشبختی نمی شود. راسل سیمونز، موسس برچسب موسیقیِ دف جم که ثروت میلیاردی دارد، می گوید: "اگر 15 میلیاردر را در نظر بگیرم، 13 تای آنها آدم های شادی نیستند". بافت هم معتقد است پول تنها خصوصیات اولیه ی آدم ها را نشان می دهد و آنها را بازسازی نمی کند. او می گوید: "اگر قبل از رسیدن به ثروت بی اخلاق بوده اند قطعا الان هم بی اخلاق هستند، اما با میلیاردها پول." میلیاردرها و کسانی که به دنبال ثروت میلیاردی هستند، اغلب خانواده و روابط شان را برای رسیدن به اهداف خود نادیده می گیرند. جاستین ماسک می گوید موفقیت مفرط ناشی از شخصیتِ افراطی است و شادی با این مسئله فاصله دارد.

*آمارها نتایج جالبی را نشان می دهد. گفته می شود احتمال میلیاردر شدن تا سال 2050 (یک نفر از هر 91 هزار نفر) بیش از احتمال برنده شدن در لاتاری (1 نفر از هر 175223510 نفر)، یا رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شدن (1 نفر از هر 10 میلیون نفر) یا اصابت رعد و برق (1 نفر از هر 700 هزار نفر) باشد، اما رسیدن به این همه ثروت و دارایی با کیفیتِ ایده هایی که اجرا کرده اید رابطه مستقیم دارد. برخی ها معتقدند، موفقیت نیازمند از خود گذشتگی، کار سخت، اراده و شانس بسیار زیاد است.

قطعا شما هم دلتان می خواهد به ثروت میلیاردی برسید؛ اما اکنون در چه راهی قدم برداشته اید که در آینده به جایگاه موردنظرتان برسید؟

منبع: moneycrashers

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-15 14:07:57
دسته بندی ها