با ترس‌های نهان خود که اعتماد به نفس شما را از بین می‌برند آشنا شوید

2 دی 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - با ترس‌های نهان خود که اعتماد به نفس شما را از بین می‌برند آشنا شوید
با ترس‌های نهان خود که اعتماد به نفس شما را از بین می‌برند آشنا شوید
امتیاز مطلب: 93%

ممکن است فکر کنید که هیچ ترسی در زندگی خود ندارید اما ترس‌های پنهان در ناخودآگاه شما کمین کردند که شما از آن‌ها بی‌خبرید و مانع رسیدن به موفقیت و یا هدفتان می‌شوند. مندی هالگیت یکی از موفق‌ترین مربیان زندگی در انگلستان با  بیش از 20 سال سابقه کمک به کسب و کار و افراد شما را از این ترس‌ها و روش از بین بردنشان آگاه می‌سازد. با یوکن همراه باشید.

هر وقت دیگران متوجه می‌شوند کتابی نوشته‌ام که سراسر جهان در حال فروش است اولین سؤالی که معمولاً می‌شنوم این است که " بزرگ‌ترین ترسی که دیدی چیست؟" حتی زمانی که دارم این مقاله را می‌نویسم نمی‌توانیم یک ترس را از دیگری بالاتر بدانم. با این حال به عنوان یک مربی عقیده دارم یکی از مهم‌ترین وظایفم کمک به ساختن اعتماد به نفس است و مخالف اعتماد به نفس ترس است.

خیلی‌ها به من میگویند " من هیچ ترسی در زندگی ندارم!" با این حال زمانی که کتابم را می‌خوانند با ترس‌های نهانی که در ناخودآگاهشان وجود دارد و موفقیتشان را به خطر می‌اندازد شگفت زده می‌شوند. همه‌ی ترس‌ها شما را نصفه شب وحشت زده از خواب بیدار نمی‌کنند. بعضی ترس‌ها پنهان‌اند. و دلیل نهفته کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس هستند که معمولاً در ذهن باقی می‌مانند.

تا به حال توجه کرده‌اید زمانی که در کاری عالی هستید اما وقتی از شما می‌خواهند چیزی جدید مربوط به آن را انجام دهید مکث می‌کنید؟
آیا تا به حال بخاطر ترس اینکه دیگران چه فکری می‌کنند نظرتان را در مورد موضوعی برای خود نگه داشته‌اید؟
آیا هدف یا آرزوی پر اشتیاقی دارید که برای آن وقت نگذاشته باشید؟
آیا قبل از انجام وظایف مهم مانند فرستادن مقاله یا گزارش، راه اندازی وب سایت و یا به اشتراک گذاشتن ایده‌‌ای اساسی همیشه یک کار دیگر هست که باید انجام دهید؟

ممکن است یک ترس نهان به اسم غرور دخیل باشد

غرور دزد اعتماد به نفس است

حدس بزنید غرور چه بلایی بر سر اعتماد به نفس شما می‌آورد؟ بر سر توانایی‌تان برای احساس راحتی در هر شرایطی؟ حدس بزنید بر احساساتتان چه تأثیری می‌گذارد و اگر احساس منفی داشته باشید، بر افکار و اعمالتان چه تأثیری می‌گذارد؟ شاید حدس زده باشید که احتمال به دست آوردن آنچه می‌خواهیم کمتر می‌شود. صداهای درونی‌مان و اعتقاداتمان به صورت خودکار هستند و قصد دارند ما را در چرخه‌ای نگه دارند که فقط نتایج یکسانی به دست آوریم و چیز بهتری نداشته باشیم.

بنابراین اگر احساس می‌کنید اعتماد به نفس کمی دارید، اگر حس کردید زیاد صحبت می‌کنید و هیچ‌گاه افکار واقعیتان را به اشتراک نمی‌گذارید و یا رویاهایتان هنوز هم رویا باقی مانده‌اند و به هیچ وجه به واقعیت نزدیک نشدند شاید زمان آن رسیده که نگرش خود در زمینه غرور و تکبر را بررسی کنید.

افکار خودکار خود را کنترل کنید

اول از همه از الگوی افکار خودکار خود آگاهی یابید. زمانی که از آن‌ها آگاه شدید از بهترین روشی که برای شما جواب می‌دهد استفاده کنید.

برای مثال، اگر به شما گفته شده است که برای سلامتی‌تان کافئین را ترک کنید، آیا شما از آن دسته افرادی هستید که سریعاً مصرف کافئین را ترک می‌کنید؟ و یا آیا هر روز آن را محدودتر می‌کنید تا به هدف خود برسید؟ آیا از برنامه‌ای برای با انگیزه نگه داشتن خود استفاده می‌کنید؟ آیا از آن دسته افرادی هستید که بهترین جایگزین آن را پیدا می‌کنید و یا ناله می‌کنید که "چرا من" و بهترین تلاش خود را برای انکار در ویزیت بعدی خود با دکتر انجام می‌دهید؟

دلیلی که باید این سؤال‌ها را بررسی کنید این است که به شما کمک می‌کند علم خود بودن و روش طبیعی حل مشکلات خود را پیدا کنید. برای من همه یا هیچ جیز است بنابراین زمانی که تصمیم می‌گیرم با ترس تکبر مقابله کنم از نکته‌ای که در ادامه معرفی می‌کنم استفاده می‌کنم:

1.    از افکار خودکار که اجازه می‌دهید در ذهنتان جریان داشته باشد آگاه باشید.
2.     این افکار را متوقف کنید.
3.    تفکر جدید انگیزه دهنده و مثبت را جایگزین آن کنید.

به صورت ایده آل شما باید بتوانید برای هر هفته یکی از این گام‌ها را انجام دهید.

عمل کنید

به شخصی فکر کنید که به نظر سرشار از اعتماد به نفس، موفقیت و خوشبختی است. آن‌ها چگونه رفتار می‌کنند؟ چه میگویند؟ در رسانه‌های اجتماعی در مورد چه مسائلی صحبت می‌کنند؟ در بعضی مواقع توجه به ویژگی‌های کسانی که تحسینشان می‌کنید می‌تواند به شما کمک کند بیشتر مانند آن‌ها باشید.

خود را بپذیرید

یکی از دلایلی که ما پتانسیل حقیقی خود را نشان نمی‌دهیم این است که می‌ترسیم دیگران چه فکری در مورد ما می‌کنند. به عنوان انسان ما به صورت غریزی اجتماعی هستیم و دوست داریم دیگران در اطرافمان باشند بنابراین سخت تلاش می‌کنیم تا دوست داشته شویم و پذیرفته شویم.

یکی از سریع‌ترین ر‌اه‌های دوست داشته شدن این است که خودتان باشید. نکته‌ی جالب توجه این است که مردم به دلیل ترس از طرد شدن خود واقعی‌شان را مخفی می‌کنند. یاد بگیرید خودتان را همان‌طور که هستید قبول داشته باشید و دیگران نیز به صورت خودکار برای شما این کار را انجام می‌دهند. مردم جنبه‌ای از واقعیت را می‌بینند که شما به آن‌ها نشان می‌دهید. زمانی که در برابر مخاطبان خود عصبی و مضطرب به نظر برسید آن‌ها نیز عصبی خواهند شد. اگر در هنگام وارد شدن به یک مهمانی لبخند بزنید مهمانان دیگر نیز به شما لبخند خواهند زد. این امر را قبول کنید که اکنون به اندازه‌ی کافی خوب هستید.

واقعیت را شکل دهید

معمولاً با مشتریانی کار می‌کنم که در سطح ملی و جهانی برای صنعت و یا سرگرمی خود شناخته می‌شوند، با این حال خود را کوچک می‌پندارند و این امر مانع گرفتن نتایج حقیقی‌شان می‌شود.

لیستی از حقایقی که به شما کمک می‌کند واقعیت خود را به گونه‌ای تغییر دهید که برای توانایی‌های خود قدردان باشید به وجود بیاورید. شما حق داشتن اعتماد به نفس در هر بخش از زندگی‌تان را دارید.


منبع: Lifehack

 

اگر به برندسازی علاقه‌مند هستید، در یوکن‌آکادمی برای شما دوره آموزشی مرتبطی قرار دادیم. از طریق لینک زیر می‌توانید اطلاعات کامل آن را مشاهده کنید:

دوره آموزشی «خلق یک استراتژی برند»

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-09-24 17:09:57
  • نظرات
تصویر آواتار Leila Baran
   Leila Baran

بسیار مطلب جالبی بود افکار ناخودآگاه گاهی چنان قوی روی برداشت از خود تاثیر گذار هستند و باعث میشن ناخواسته خودمان را در مواجهه با جامعه سانسور کنیم.از ترجمه روان این مطلب بسیار لذت بردم. با تشکر لیلا باران چشمه کارشناس ارشد رسانه و فرهنگ و نویسنده و تولید کننده محتوا

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها