25 اشتباهی که افراد موفق دو بار تکرار نمی‌کنند

8 تیر 1399 - 6:05
کار آفرینی - 25 اشتباهی که افراد موفق دو بار تکرار نمی‌کنند
25 اشتباهی که افراد موفق دو بار تکرار نمی‌کنند
امتیاز مطلب: 92%

همه اشتباه می‌کنند و این بخشی از زندگی است. در حقیقت، از طریق اشتباهات و ناکامی‌ها است که تجربیات و بینشی به دست می‌آوریم که به ما امکان می‌دهد موفق شویم. بعضی افراد برایشان دشوار است اعتراف کنند اشتباه کرده‌اند. با این حال، افراد موفق متوجه اشتباهات خود می‌شوند. آن‌ها از اشتباهاتشان درس می‌گیرند، رشد می‌کنند و سپس به سمت جلو حرکت می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که اگر اشتباه را نادیده بگیرند در یک چرخه منفی می‌افتند که آن‌ها را شکست می‌دهد و این یک شکست واقعی خواهد بود. با یوکن همراه باشید.

افراد موفق

به منظور کمک به شما برای اجتناب از شکست، در اینجا 25 بزرگ‌ترین اشتباهاتی که افراد موفق ممکن است یک بار، اما نه دو بار مرتکب شوند را معرفی می‌کنیم:

1. نادیده گرفتن غریزه خود

گاهی اوقات تنها چیزی منفی را حس می‌کنیم ولی قادر به توضیح آن نیستیم. اهمیت ندادن به این حس‌ها بسیار آسان است، شاید به دلیل اینکه ما واقعاً مطمئن نیستیم که آیا باید بر یک حدس به جای منطق عقلانی ذهن خود اعتماد کنیم. اما افراد موفق تنها یک بار این اشتباه را مرتکب می‌شوند تا متوجه شوند غریزه‌های خود را نباید نادیده بگیرند. با در نظر گرفتن غرایز، درک عمیقی از آنچه در حال وقوع است خواهید داشت و به شما اطمینان بیشتری می‌دهد تا تصمیماتتان را بگیرید.

2. سؤال‌های کافی نپرسیدن

گاهی اوقات ما از هر جزئیاتی سؤال نمی‌کنیم زیرا می‌ترسیم فضول به نظر برسیم. اما زمان‌هایی وجود دارد که شما باید سؤالات سخت را بپرسید. افراد موفق ممکن است یک بار موفق به انجام این کار نشوند، اما هنگامی که عواقبش را دیدند، از معذب بودن چشم پوشی می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که آن‌ها تمام اطلاعات مورد نیاز خود را پرسیده‌اند.

3. امن بازی کردن

اگر به طور مداوم در زندگی خود امن بازی می‌کنید، احتمالاً امیدوار هستید که چون با بقیه پیش می‌روید پس اشتباهی مرتکب نمی‌شوید. اما این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات است، زیرا موفقیت‌های عظیم فقط به کسانی می‌رسد که به اندازه کافی شجاع هستند تا به روش خود عمل کنند. افراد موفق ممکن است در ابتدا به خود اجازه‌ی این اشتباه را بدهند، اما چیزی در وجودشان، آن‌ها را به ریسک کردن تشویق می‌کند. آن‌ها ترجیح می‌دهند چیزی جدید را امتحان کنند و شکست بخورند تا اینکه شرایط امن و زندگی خسته‌کننده داشته باشند.

4. اعتقاد داشتن به کمال

آسان است برای چیزی که به نظر یک فرصت فوق‌العاده می‌رسد امیدوار باشیم. آسان است به کسی که جذبه و جذابیت دارد باور داشته باشیم. اما اگر چیزی برای واقعی بودن بیش از حد خوب است، احتمالاً واقعی نیست. هیچ کس کامل نیست. افراد موفق ممکن است یک بار به این دام بیافتند، اما در آینده مطمئنا درگیر کمال گرایی نخواهند شد.

5. سرزنش کردن دیگران

عدم پذیرش مسئولیت اشتباهات خود و تلاش برای سرزنش دیگران، برای شما و کسانی که در اطراف شما هستند فوق‌العاده مخرب است. با این حال، این یکی از گرایش‌های انسانی ماست؛ چرا که دوست نداریم به نقشی که در شکست داشتیم اعتراف کنیم. افراد موفق مسئولیت کار خود را می‌پذیرند و این برایشان احترام می‌آورد. آن‌ها مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده دارند و پس از آن فراتر از اشتباهاتشان رشد می‌کنند.

رازهای موفقیت

6. اجازه دادن به احساسات در تصمیم گیری

احساسات گاهی اوقات سبب می‌شوند نتوانیم تصمیمات درست و منطقی بگیریم، حتی اگر در ذهنمان تلاش کنیم جلوی تصمیم‌گیری احساسی را بگیریم اما باز هم احساسات منفی مانند حسادت، تردید و خشم می‌تواند حتی منطقی‌ترین افراد را هم آزار خواهد دهد، قضاوتشان را خنثی خواهد کرد و در نتیجه منجر به تصمیم گیری احساسی و نادرست خواهد شد. افراد موفق به خود اجازه نمی‌دهند بیش از یک بار به این تله بیافتند.

7. فرسوده شدن

هیچ کس رویاهای خود را بدون کار و استقامت بسیار به دست نمی‌آورد. اما افراد موفق به سرعت یاد می‌گیرند که نیاز به تعادل در زندگی دارند. اعتیاد به کار تنها منجر به استرس درازمدت و درنهایت فرسودگی خواهد شد. وقت خود را صرف گرفتن انرژی و استراحت کنید - زمانی که بازگشتید اثراتش را خواهید دید.

8. میانبر رفتن

در کسب و کار یا در زندگی هیچ گذرهای سریع وجود ندارد. تلاش برای بریدن خط یا پرش به جلو به احتمال زیاد منجر به شکست و یا حداقل نتایج  خواهد شد. افراد موفق ممکن است سعی کنند یک بار میانبر بروند، اما هنگامی که شکست خوردند، یاد می‌گیرند که شما نمی‌توانید خط را دور بزنید.

9. تلاش برای خوشحال کردن همه

همه ما به دنبال تائید دیگران هستیم و همه ما می‌خواهیم دوست داشته شویم.  اما افراد موفق در اوایل یاد می‌گیرند که غیرممکن است که بتوانند همه را خوشحال کنند و راضی نگه دارند. هر کس نظری دارد و بعضی از مردم هرگز از شما راضی نخواهند شد. افراد موفق می‌دانند که تلاش برای خوشحال کردن همه باعث می‌شود آن‌ها در کارشان کمتر کارآیی داشته باشند. آن‌ها با تأکید بر اهدافی که روشن کرده‌اند بر مشتریان اصلی خود تمرکز می‌کنند.

رازهای موفقیت

10. تغییر ندادن ذهن خود

استقامت برای دستیابی به موفقیت بسیار مهم است، اگر خطی بین مصر بودن و داشتن چشم انداز سخت و لجبازی وجود داشته باشد. پایداری به شما در دستیابی به اهدافتان کمک می‌کند. لجباز بودن و امتناع از تغییر ذهن و ندیدن واقعیت یک وضعیت باعث شکست شما خواهد شد. ممکن است افراد موفق این اشتباه را یک بار مرتکب شوند اما هرگز تکرار نخواهند کرد.

11. تمایل برای موفقیت سریع

به تأخیر انداختن موفقیت برای بسیاری از مردم سخت است. پس از همه، ما در جهانی زندگی می‌کنیم که انتظار برای چیزی که می‌خواهیم به نظر مسخره و غیر ضروری است. اما دستیابی به اهداف اصلی زندگی، کار سختی است و استقامت می‌خواهد. افراد موفق، ارزش موفقیت با تأخیر را در اوایل یاد می‌گیرند و عزمشان برای رسیدن به موفقیت بسیار زیاد است.

12. انجام کاری که شما در مورد آن پرشور نیستید

درست است که حتی افراد موفق هم همه‌ی بخش‌های کار خود را دوست ندارند، اما قطعاً عمیقاً متعهد و پرشور در مورد اهداف و رویاهای نهایی خود هستند. افراد موفق ممکن است یک بار خود را در یک کار بدون پیشرفت و یا انجام کاری که از آن نفرت داشتند، قرار داده باشند، اما هرگز باز نخواهند گشت، مهم نیست که حقوق و دستمزد چقدر باشد.

13. دروغ گفتن

همه ما می‌دانیم  که صداقت بهترین سیاست است، اما گاهی اوقات حتی مردم خوب انتخاب‌های بدی می‌کنند. گاهی اوقات افراد موفق این امر را فراموش می‌کنند، اما آن‌ها این کار را دوباره انجام نمی‌دهند، زیرا شهرت خود را با ارزش می‌دانند و درک می‌کنند که هیچ قیمتی برای احترام و اعتماد وجود ندارد.

14. تنظیم نکردن مرزها

تعریف مرزها با دیگران به معنی بیان توانایی‌تان برای نه گفتن و رد کردن زمانی که نیاز می‌شود است. بدون مرزهای سالم، شما در رحم دیگران هستید و وقت و انرژی خود را صرف کارهایی می‌کنید که واقعاً نمی‌خواهید انجام دهید. مردم موفق می‌دانند که محدودیت‌های آن‌ها چیست و مؤدبانه، اما به وضوح به دیگران اطلاع می‌دهند که این حد کجا است.

15. تلاش برای بودن کسی که نیستید

وسوسه برانگیز است که بخواهید خود را در تصویری قرار دهید که فک می‌کنید دیگران دوست دارند. اما افراد موفق به سرعت یاد می‌گیرند زمانی که سعی کنند به عنوان کسی که نیستند باشند، احتمال بد تمام شدنش زیاد است. سعی برای بودن کسی که نیستید، غیرقابل اعتماد و غیرمتعارف است.

رازهای موفقیت

16. داشتن ذهنیت قربانی.

افراد موفق ممکن است یک بار به دام نقش قربانی بازی کردن بیافتند اما آن‌ها به سرعت متوجه خواهند شد که داشتن ذهنیت قربانی به معنای رها کردن کنترل برای گرفتن توجه و همدردی از دیگران و اجتناب از مسئولیت است. افراد موفق برای تصورات غلط یا بی‌انصافی ناله نخواهند کرد. آن‌ها بر  شانس غلبه می‌کنند.

17. قول بیش از حد و تحویل با کیفیت کم  

یکی از قوانین طلایی برای هر کسب و کار این است که کم قول بدهید و بیشتر از انتظار تحویل دهید. به این ترتیب شما همیشه بیش از انتظار مشتری عمل کرده‌اید. اما حتی افراد موفق نیز در یک نقطه متوجه شدند که وعده‌هایی می‌دهند که قادر به انجام آن‌ها نیستند. این اشتباه بزرگ به ضررتان تمام خواهد شد و افراد موفق نیز مطمئن خواهند شد که این کار را هرگز دیگر انجام ندهند. اگر تعهدی را مرتکب شده‌اید، اطمینان حاصل کنید که می‌توانید این انتظارات را برآورده کنید.

18. درخواست کمک نکردن

هیچ کس بدون کمک دیگران موفق نخواهد شد، با این حال اغلب به نظر می‌رسد ما می‌خواهیم همه چیز را خودمان انجام دهیم. در ابتدا، افراد موفق ممکن است آن‌قدر لجباز باشند که نگذارند دیگران به آن‌ها کمک کنند. با این حال، آن‌ها به زودی این درس را می‌آموزند که همه ما به کمک نیاز داریم و همه ما باید مایل به کمک به دیگران نیز باشیم.

19. تصویر بزرگ را ندیدن

آسان است که در شلوغی و سردرگمی روز گم شویم و تصویر بزرگ و  اهداف اصلی خود را نادیده بگیریم. اما افراد موفق به سرعت به مسیر خود بازمی‌گردند. آن‌ها می‌دانند که باید همیشه اهداف اصلی خود را در خط مقدم ذهنشان نگه دارند. آن‌ها اولویت‌های روزانه را تعیین می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که در حال پیشرفت به سوی اهداف مهم هستند.

20. رقبا را به عنوان دشمن دیدن

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که ما در کسب و کار و زندگی مرتکب می‌شویم، تمرکز انرژی روی «شکست دادن» رقیب است. افراد موفق می‌دانند که کلید واقعی برنده شدن این است که مشتریان خود را خوشحال کنند. درست است که باید به روند صنعت توجه کنید، اما زمانی که رقبای خود را دشمن مشاهده نکنید، می‌توانید بر درک بهتر و بهبود نقاط ضعف خود تمرکز کنید.

رازهای موفقیت

21. سعی کردن برای تعمیر چیزی که برای همیشه شکسته است

شما مقدار زیادی وقت، انرژی و پول را برای چیزی سرمایه گذاری کرده‌اید و متعهد هستید که آن را به موفقیت برسانید. تنها مشکل این است که آن چیز، برای همیشه شکسته است. آن ‌را رها نمی‌کنید زیرا نمی‌خواهید آنچه را که برایش سرمایه گذاری کردید از دست بدهید. این یک اشتباه غلط هزینه است. هر چه زودتر آن را رها کنید، کمتر منابع  برای چیزی که به هیچ جا نمی‌رسد هدر داده‌اید.

22. در نظر نگرفتن بودجه

اشتباهات مالی رایج هستند و حتی افراد موفق هم دچار اشتباهات مالی می‌شوند. اما هر کسی که قرار است  به هدف خود برسد، به سرعت ارزش بودجه را یاد می‌گیرد. هرچند که افراد دارای منابع مالی شخصی خود هستند و یا اینکه کسب و کار آن‌ها دارای بودجه عملیاتی جامع است، مردم موفق یک برنامه مالی مبتنی بر درآمد و هزینه دارند.

23. اولویت‌های دیگران را بالاتر از اولویت‌های خود قرار دادن

 مفید بودن و کمک به افرادی که در اطرافتان هستند زمانی که نیاز دارند یک چیز است اما به طور مداوم اولویت‌های دیگران را پیش از اولویت خود قرار دادن چیز دیگری است. افراد موفق می‌دانند که باید بر خود سرمایه گذاری کنند و اطمینان حاصل کنند که به طور مداوم در جایگاه دوم قرار نمی‌گیرند. مهم است که برای خودتان و اولویت‌هایتان تلاش کنید.

24. با خود صادق نبودن

به نظر می‌رسد دانستن خود باید ساده‌ترین چیز در جهان باشد. پس از همه، ما در ذهن خودمان زندگی می‌کنیم. اما گاهی حقیقت را حتی از خودمان پنهان می‌کنیم، زیرا نمی‌خواهیم واقعیت سخت مقابلمان را ببینیم. مردم موفق می‌دانند که فریب خود منجر به خرابکاری می‌شود. در واقع موفق بودن در توانایی شما برای شناختن و پذیرش خود در سطح عمیق است.

رازهای موفقیت

25. توجه زیاد به کارهای کوچک

زندگی خیلی کوتاه است تا وسواس برای چیزهای بی‌اهمیت یا نگرانی در مورد چیزهای کوچک داشته باشیم. اگر تمام کارهایی که انجام می‌دهید تمرکز روی چیزهای کوچک و نادیده گرفتن مسائل عمده در مقابل شما است بنابراین زمان و انرژی گران‌قیمت خود را هدر  می‌دهید. افراد موفق، در مورد آنچه که کسب و کارشان به بهترین شکل انجام می‌دهد، تمرکز می‌کنند و برای رشد این عادت‌ها تلاش می‌کنند.


منبع:  Entrepreneur

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-27 14:46:52
دسته بندی ها