زنان حرفه‌ای و قدرتمند از نه گفتن به دیگران احساس گناه نمی کنند

6 دی 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - زنان حرفه‌ای و قدرتمند از نه گفتن به دیگران احساس گناه نمی کنند
زنان حرفه‌ای و قدرتمند از نه گفتن به دیگران احساس گناه نمی کنند
امتیاز مطلب: 97%

اگر شما از آن دسته زنانی هستید که توانایی نه گفتن را ندارید و از روی حس گناه به درخواست همگان عمل می‌کنید و این امر مانع رسیدگی به امورات خود و خستگی بیش از حد شما می‌شود باید بدانید Ellevate یک شبکه جهانی است که زنان را به نداشتن احساس گناه و رد کردن مؤدبانه این درخواست‌ها تشویق می‌کند.  با یوکن همراه باشید.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

زنان حرفه‌ای و قدرتمند می‌دانند چگونه از استعدادهای طبیعی خود استفاده کنند، مرزها را تنظیم کنند و آنچه می‌خواهند را درخواست کنند.

شاید آنچه درباره زنان حرفه‌ای و قدرتمند گفتیم ساده به نظر برسد اما باید بدانید که چندان هم آسان نیست. به نظر شما چه چیزی تنظیم کردن مرزها، درخواست کردن آنچه می‌خواهیم و نیاز داریم و رد کردن درخواست‌هایی که عملی کردن آنها برایمان مقدور نیست را سخت می‌کند؟ جواب این سوال چیزی نیست جز احساس گناه. 

کمک به دیگران به چه قیمتی

کمتر زنی هست که گرفتار احساس گناه نباشد، اکثر زنان از سنین نوجوانی تمایل دارند با شرایط سازگار باشند و آنچه را انجام دهند که برای دیگران خوشایند باشد. این خوب است اما تا حدی. وقتی از حد بگذرد و همیشگی بشود مشکلاتی را ایجاد می‌کند. 

اگر بسیاری از تصمیمات و انتخاب‌های ما براساس انتظارات و خواسته‌های دیگران باشد پس نیاز و خواسته‌های ما کجا قرار می‌گیرند؟ در واقع مشکل زمانی شکل می‌گیرد که ما می‌خواهیم به دیگران کمک کنیم، حتی اگر به زیان خودمان باشد.

چطور می‌توان احساس گناه را کنترل کرد

  • باید بدانید که چه می‌خواهید.
  • همچنین باید بتوانید اولویت‌ها را تعیین کنید. این اولویت‌ها حتی ممکن است شامل انجام کارهایی برای افراد دیگر (برای مثال آوردن بچه‌ها  از مدرسه یا شام درست کردن برای همسر خود) باشد. هنگامی که لیستی از موارد غیر قابل مذاکره خود دارید، همه چیز به مراتب واضح‌تر می‌شود.
  • از این اولویت‌ها به عنوان راهنمایی برای تعیین مرز استفاده کنید. این امر در محافظت از زمان و عواطف تان نقش مهم و موثری دارد. هنگامی که بین خواسته‌ها، اولویت‌ها و تعهدات خود همبستگی پیدا کردید، دیگر احساس گناه نخواهید داشت.
  • ممکن است باز هم احساس گناه داشته باشید. این جایی است که اطلاع‌رسانی می‌تواند به کارتان بیاید. باید دیگران و به‌خصوص اطرافیان‌تان را در جریان اولویت‌هایتان قرار دهید. افرادی که به شما اهمیت می‌دهند نمی‌خواهند شما را فرسوده، سردرگم یا ناراضی ببینند. اما ما اغلب سعی می‌کنیم خود را جمع و جور کنینم نمی‌خواهیم دیگران ما را خسته ببینند، بنابراین آن‌ها هیچ تصوری از احساس فشار، استرس و درماندگی ما نخواهند داشت
  • شما می‌توانید با رک و مهربان بودن با دوستان، خانواده و همکارانتان اوضاع را تغییر دهید. اجازه دهید آن‌ها بدانند که چقدر ناامید می‌شوید، زمانی که نمی‌توانید برای (ماندن سر کار تا دیروقت، رفتن به جشن عروسی، شرکت در مهمانی پنجشنبه شب) پاسخ مثبت دهید و درک کنند شما در حال حاضر امکان پذیرفتن و قبول کردن این درخواست ها را ندارید. 
  • بله، قبول دارم. این ترسناک است. حتی ممکن است برخی افراد از شما ناراحت شوند اما در چنین مواقعی است که متوجه خواهید شد افرادی که واقعاً به شما اهمیت می‌دهند و می‌خواهند که شما موفق شوید این توضیح را قبول می‌کنند و به خواسته شما اهمیت می‌دهند و احترام می‌گذارند. همانطور این‌گونه عمل کردن را ادامه دهید و بیشتر و بیشتر انجام می‌دهید، احساس گناه در وجودتان کم‌کم شروع به محو شدن می‌کند. 
  • یک ترفند دیگر که به شما کمک می‌کند این روند را ادامه دهید این است که فکر کنید اگر دوستانتان در چنین موقعیت‌هایی چنین رفتاری انجام دهند چه توصیه‌ای به آنها خواهید کرد؟ آیا او را تشویق می‌کنید که احساس گناه داشته باشد و برای مبتلا نشدن به احساس گناه همواره خود را تحت فشار قرار دهد و درخواست‌های دیگران را قبول کند؟ احتمالاً  پاسخ‌تان به این سوال منفی است و در چنین شرایطی به دوستتان چنین توصیه‌ای نخواهد کرد. با خودتان تمرین کنید همان‌طور که به دیگران اهمیت می‌دهید با خودتان هم مهربان باشید،‌ محدودیت‌ها و اولویت‌هایتان را در نظر بگیرید و به نیازهایتان اهمیت دهید. 


یادآوری این نکته هم به شما کمک خواهد کرد؛ مراقبت از خود، خودخواهی نیست. اگر از خود مراقبت کنید و به نیازهایتان اهمیت دهید قطعا کارمند، مادر، دختر، همسر و دوست بهتری خواهید بود و این چیزی است که نباید برایش احساس گناه داشته باشید.

منبع: Entreprenuer

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-12-26 17:36:00
دسته بندی ها