تقویم تاریخ - 4 دی

4 دی 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 4 دی
تقویم تاریخ - 4 دی
امتیاز مطلب: 96%

درگذشت چارلی چاپلین هنرپیشۀ نامدار انگلیسی

چارلی چاپلین

سر چارلز اسپنسر چاپلین کارگردان، بازیگر، تهیه کننده و آهنگساز مشهور انگلیسی 25 دسامبر 1977م. در 88 سالگی در سوئیس دیده از جهان فرو بست. چاپلین یکی از محبوب‌ترین و بزرگترین هنرمندان قرن بیستم میلادی و تاریخ سینما است. وی در طول دوران فعالیت هنری‌اش، سه بار موفق به گرفتن جایزه اسکار شد. ثروت چاپلین پس از مرگش بیش از پانصد میلیون دلار ارزش داشت.

مشاهده زندگینامه تصویری چارلی چاپلین

تولد پردیس ثابتی زیست شناس ایرانی

پردیس ثابتی

پردیس ثابتی زیست شناس و ژنتیکدان ایرانی 4 دی 1354ش. در تهران متولد شد. وی به همراه خانواده اش در سال 1978م. به ایالات متحده مهاجرت نمود. در 1997م. لیسانس زیست‌شناسی خود را از مؤسسه فناوری ماساچوست دریافت کرد و سپس دکترای ژنتیک را در سال 2002م. از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد. دکترای پزشکی خود را در سال 2006م. از دانشکده پزشکی هاروارد دریافت کرد. ثابتی سومین زن در تاریخ است که با معدل 100 و مدارج کامل از مدرسهٔ پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا فارغ‌التحصیل شده‌است. وی به عنوان یکی از سرشناس‌ترین محققان آمریکا در زمینه بررسی ژنوم مالاریا، از بنیاد بیل و ملیندا گیتس بالغ بر 2 میلیون دلار بودجه تحقیقاتی دریافت کرده‌است. ثابتی امروز 44 ساله شد.

مشاهده زندگینامه تصویری پردیس ثابتی

تولد هامفری بوگارت هنرپیشۀ آمریکایی

هامفری بوگارت

هامفری دیفارست بوگارت هنرپیشه و تهیه کننده آمریکایی 25 دسامبر 1899م. در نیویورک دیده به جهان گشود. از سال 1936 - 1940م. در 28 فیلم ظاهر شد که اکثر آنها گانگستری و تنها 2 مورد در ژانر وسترن بود. حضور در فیلم‌های شاهین مالت در نقش سام اسپید به کارگردانی جان هیوستون و کازابلانکا از مایکل کورتیز از جمله چشمگیرترین نقش آفرینی‌های بوگارت محسوب می‌شود. بوگارت در سال 1951م. برای بازی در ملکه آفریقایی برنده جایزه اسکار و در سال‌های 1942م. و 1954م. برای فیلم‌های کازابلانکا و شورش کشتی کین نامزد کسب این جایزه شد. بوگارت در اکثر فیلم‌هایش در نقش مردانی خوش‌گذران و خوش‌پوش و در عین حال دلیر و باهوش ظاهر شد و همین امر در جذاب‌تر شدن شخصیت او تأثیرگذار بود.

مشاهده زندگینامه تصویری همفری بوگارت

تولد آیزاک نیوتن دانشمند انگلیسی

آیزاک نیوتن

آیزاک نیوتن فیزیک‌دان، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و فیلسوف انگلیسی 25 دسامبر 1642م. در حومۀ لینکلن شایر دیده به جهان گشود. یوتون در سال 1687م. شاهکار «اصول ریاضی فلسفهٔ طبیعی» را به نگارش درآورد. در این کتاب، او مفهوم گرانش عمومی را مطرح ساخت و با تشریح قوانین حرکت اجسام، علم مکانیک کلاسیک را پایه گذاشت. از دیگر کارهای مهم او بنیان‌گذاری حساب دیفرانسیل و انتگرال است. نام نیوتن با انقلاب علمی در اروپا و ارتقای نظریهٔ خورشید-مرکزی پیوند خورده‌است. او نخستین کسی است که قواعد طبیعی حاکم بر گردش‌های زمینی و آسمانی را کشف کرد. وی همچنین توانست برای اثبات قانون‌های حرکت سیاره‌های کپلر برهان‌های ریاضی بیابد. در جهت بسط قوانین نامبرده، او این جستار را مطرح کرد که مدار اجرام آسمانی مانند دنباله‌دار، لزوماً بیضوی نیست، بلکه می‌تواند هذلولی یا سهمی نیز باشد. افزون بر این‌ها، نیوتن پس از آزمایش‌های دقیق دریافت که نور سفید ترکیبی از تمام رنگ‌های موجود در رنگین کمان است. او فرضیهٔ موجی کریستیان هویگنس را دربارهٔ نور رد کرد. از دیدگاه نیوتن نور جریانی از ذرات است که از چشمهٔ نور به بیرون فرستاده می‌شوند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-24 01:27:44
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها