چگونه می‌توانید برای سال‌های بازنشستگی خود برنامه‌ریزی کنید

22 بهمن 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - چگونه می‌توانید برای سال‌های بازنشستگی خود برنامه‌ریزی کنید
چگونه می‌توانید برای سال‌های بازنشستگی خود برنامه‌ریزی کنید
امتیاز مطلب: 93%

بزرگسالان اغلب از کودکان می‌پرسند، وقتی بزرگ شدید می‌خواهید چه کاره شوید؟ در بزرگسالی هم برنامه‌ریزی برای اهداف بازنشستگی‌ و نحوه‌ی پس‌انداز برای پرداخت هزینه‌ها به همان اندازه اهمیت دارد. بنابراین چند سال قبل از اینکه به طور کامل بازنشسته شوید باید تصوری از این که بازنشستگی‌تان چگونه خواهد بود، داشته باشید. با یوکن همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

1. فهرستی از اهداف‌تان را در دوران بازنشستگی تهیه کنید

شما برای بازنشستگی هم به هدف نیاز دارید. حتی لازم است یک فهرست از کارهایی که می‌خواهید انجام دهید داشته باشید؛ اینکه می‌خواهید دنبال حرفه‌ مورد علاقه تان بروید که در سال های اشتغال‌تان نتوانستید به آن بپردازید یا اینکه می‌خواهید استراحت کنید و کار خاصی انجام ندهید. این انتخاب شماست اما باید این را هم در نظر بگیرید که کار کردن به سبک زندگی‌تان نظم می‌دهد و ذهن‌تان را درگیر و سالم نگه می‌دارد. 

اگر برای سال‌های بازنشستگی اهداف یا برنامه‌های خاصی  ندارید، بهتر است قبل از اینکه بازنشسته شوید زمانی را به آن اختصاص دهید در غیر این صورت، ذهن و بدن‌تان بعد از مدتی دچار رکود خواهد شد. 
هر کس از یک دوران بازنشستگی عالی ایده‌آلی در ذهنش دارد. شاید شما فردی خلاق باشید و علاقه‌مند به نوشتن یا نقاشی باشید و اگر به این کار بپردازید احساس آرامش می‌کنید. شاید دوست دارید زبان جدیدی یاد بگیرید و در سفرهایی که به کشورهای دیگر می‌کنید از آن استفاده کنید. 

  فهرستی از چیزهایی که می‌خواهید در حین بازنشستگی انجام دهید، ایجاد کنید. اهداف کوتاه مدت مثل مطالعه و استراحت و همچنین اهداف بلندمدت مثل یک شغل پاره وقت و... را در این فهرست مشخص کنید. 

2. میزان پس‌انداز لازم برای دوران بازنشستگی را تعیین کنید

اکثر مردم اهمیت صرفه جویی را درک می‌کنند اما نمی‌دانند چه مقدار برای بازنشستگی ایده آلشان نیاز دارند. این مقدار بستگی به چیزهای زیادی دارد مانند جایی که شما در آن زندگی می‌کنید، هزینه‌های سلامتی و هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی، تورم و چگونگی صرف وقت خود.


بسیاری از مشاوران مالی می‌گویند شما نیاز دارید بین 70 تا 80 درصد از درآمد پیش از بازنشستگی خود را برای بازنشستگی داشته باشید. یک عدد ثابت برای همه وجود ندارد و دشوار است که به طور دقیق پیش بینی کنید چقدر  واقعاً نیاز دارید. این امر واضح است که شما در چند سال اول بازنشستگی خیلی بیشتر هزینه خواهید کرد زیرا زمان بیشتری برای خرج پول دارید و در سلامت هستید. شما می‌توانید 150 تا 200 درصد از درآمد سالانه قبل از بازنشستگی خود را در چند سال اول صرف سفرهای طولانی که برنامه‌ریزی کرده‌اید کنید.

 

3. اگر لازم است می‌توانید برای تأمین هزینه‌های دوران بازنشستگی خطر کنید 

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازنشستگی که بسیاری از افراد در نظر نمی‌گیرند، میزان ریسک‌هایی است که برای تأمین نیازهای درآمدشان باید بکنند. آیا مایلید بخش زیادی از پس انداز بازنشستگی خود را در سرمایه‌گذاری‌های خطرناکی مانند سهام قرار دهید؟ این نوع سرمایه‌گذاری‌ها دارای توان بالقوه برای تولید درآمد بیشتر برای تأمین اهداف شما هستند، اما طبیعتا ریسک بالایی هم دارند. اگر ترجیح می‌دهید که با پس انداز بازنشستگی خود کمتر ریسک کنید و می‌دانید که برای تأمین هزینه‌های دوران بازنشستگی خود به پول بیشتری نیاز خواهید داشت سه گزینه پیش‌روی شماست:

  • قبل از بازنشستگی بیشتر ذخیره کنید
  • با کاهش شیوه زندگی و هزینه‌های خود، درآمد بازنشستگی خود را کاهش دهید
  • بیشتر کار کنید

تعیین کنید چگونه می‌خواهید به اهدافی که در فهرستان‌ مشخص کرده‌اید برسید. آیا منابع مالی کافی برای انجام همه کارهایی که می‌خواهید در سال‌های بازنشستگی خود انجام دهید، دارید؟ اگر نه، چقدر مایل هستید که برای رسیدن به رویاهای خود فداکاری کنید؟ شاید نیاز باشد چند سال قبل از بازنشستگی بیشتر کار کنید تا در آن دوران پس‌انداز بیشتری داشته باشید. 

4. طول عمرتان در دوران بازنشستگی را در نظر بگیرید

حرکت خود  از کار تمام وقت به بازنشستگی را آسان‌ نگیرید. به گفته اداره تأمین اجتماعی، یک مرد 65 ساله امروزه می‌تواند انتظار داشته باشد که به طور متوسط 19 سال دیگر یعنی تا 84 سالگی زندگی کند و یک زن 22 سال دیگر یعنی تا سن 87 سالگی عمر می‌کند. بسته به سلامتی و ژنتیک شما می‌توانید حتی تا دهه 90 خود زندگی کنید. پیش از بازنشستگی، اطمینان حاصل کنید که می‌دانید چه کاری برای 20 سال آینده انجام می‌دهید و چطور می‌خواهید آن را تأمین مالی کنید.

منبع: Investopedia

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-02-06 19:30:23
دسته بندی ها