چگونه به موفقیت اطرافیان‌مان حسادت نکنیم؟

24 بهمن 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - چگونه به موفقیت اطرافیان‌مان حسادت نکنیم؟
چگونه به موفقیت اطرافیان‌مان حسادت نکنیم؟
امتیاز مطلب: 96%

حسادت در ذات برخی انسان‌ها نهادینه شده و یک احساس طبیعی است که هرکسی ممکن است آن را در زندگی خود تجربه کند. اگر حسادت را کنترل نکنید به خشم و دشمنی تبدیل می‌شود. برخی کارمندان به این خاطر که نمی‌توانند با دوستان یا همکاران خود رقابت کنند، زندگی خود را موفقیت‌آمیز نمی‌دانند؛ اما چطور می‌توان احساس حسادت به موفقیت دیگران را از بین برد؟ با یوکن همراه باشید تا درباره علل و عوارض منفی ایجاد حس حسادت توضیحاتی ارائه و 5 راهکار مفید برای مقابله با حسادت به موفقیت دیگران برایتان بیان کنیم.

یکی از تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی این است که به احساس خشم و رنجش افراد شدت می‌بخشند. اگر تنها دو دقیقه بین صفحات اجتماعی بچرخید، به این نتیجه می‌رسید که دوستان‌تان از شما خوشبخت‌تر و شادتر هستند؛ زیرا آنها معمولا جدیدترین عکس‌های تعطیلات‌شان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و زندگی و شادی خود را به رخ همه می‌کشند. تحقیقات نشان می‌دهد حسادت به دوستان با دیدن صفحات اجتماعی آنها، فرد را به افسردگی و ناامیدی می‌کشاند. اگر به همکارتان که ارتقاء یافته یا رئیس‌تان که خودروی جدیدی سوار شده، حسادت کنید و در کل از موفقیت دیگران دچار ناراحتی و عذاب شوید، سلامتی، روابط اجتماعی و شغلی‌تان را به خطر می‌اندازید. این نوع حسادت، تمام توان ذهنی‌تان را می‌گیرد و شما را از رسیدن به موفقیت بازمی‌دارد.

در این مقاله قصد داریم 5 راهکار مقابله با حسادت به موفقیت دیگران را ارائه دهیم که با استفاده از آنها می‌توانید از این احساس تلخ و ناخوشایند نجات بگیرید:

خودتان را با هیچ کس مقایسه نکنید

شاید با چرخیدن در شبکه‌‌های اجتماعی به این نتیجه برسید که «خانواده ی من خیلی شاد نیستند» یا «خانه‌ی ما به بزرگی خانه دوستانم نیست.» اما باید بدانید زندگی، رقابت نیست. مقایسه شما و دیگران، دقیقا همانند مقایسه‌ی سیب با پرتقال است. شیوه‌ی زندگی هر کسی منحصر به فرد است و شما باید برای خود و شخصیت‌تان ارزش قائل شوید. هر زمان دیدید در حال مقایسه زندگی خود با دیگری هستید، به خودتان بگویید زندگی مسابقه نیست. وظیفه‌ی شما در دنیا این است که بدون توجه به نظرات اطرافیان، کارهای خود را به بهترین وجه ممکن انجام دهید.

طرز تفکرتان را تغییر دهید

یکی از راه‌های مقابله با حسادت به موفقیت دیگران این است که شیوه تفکرتان را عوض کنید. تصور اینکه فرصت‌ها اندک است، ذهن انسان را به سمت فکرهای پلید می‌برد. البته این روشی است که معمولا شرکت‌های تولیدکننده محصولات به کار می‌برند تا شما را متقاعد کنند، عرضه‌ی کالایی بسیار کم است و شما را مجاب می‌کنند قبل از هر کسی، حریصانه آن کالا را خریداری کنید.

اگر همسایه‌تان ثروت زیادی دارد، فکر نکنید او تمام منابع پولی دنیا را تحت مالکیت خود گرفته و دیگر راهی برای پولدار شدن شما وجود ندارد. اگر همکارتان ارتقاء شغلی گرفته، شاید شما بتوانید همان جایگاه را در شرکتی دیگر به دست آورید. حتی گاهی با سِمت‌هایی بهتر از آنچه تصور می‌کردید، برخورد خواهید کرد.

شاید فکر کنید تنها یک بار با فرصتی مناسب برخورد می‌کنید یا موفقیت دیگران چیز دیگری است که هرگز نصیب شما نخواهد شد، اما حقیقت این است هیچ چیزی در دنیا کمیاب نیست. البته «زمان» همیشه محدود است و هر دقیقه‌ای را که با حسادت نسبت به موفقیت دیگران از دست بدهید، 60 ثانیه‌ای است که برای همیشه از دست داده‌اید.

به تمام جوانب زندگی توجه کنید

زندگی هر کسی دارای عیب و نقص است. شاید دیدن تصاویر کوچکی از زندگی دیگران، خیلی زیباتر و باشکوه‌تر از چیزی باشد که در واقعیت وجود دارد؛ خصوصا وقتی این تصاویر را در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید. فقط به این خاطر که همکارتان درآمد بیشتری دارد یا دوست‌تان زیباتر است، بدین معنا نیست که او زندگی فوق‌العاده‌ای دارد.

به جای اینکه روی جوانب مثبت زندگی دیگران متمرکز شوید، زندگی او را از بُعد وسیع‌تری ببینید و چشم انداز درستی داشته باشید. شما تنها ظاهر زندگی دیگران را می‌بینید و نمی‌دانید ممکن است در زندگی با چه مشکلات و سختی‌هایی مواجه شوند. حتی اگر ظاهر زندگی کسی بدون مشکل به نظر برسد، قطعا نمی‌دانید ممکن است آن فرد دچار چه مشکلات ذهنی و روحی باشد.

از روی عدالت و انصاف، تصمیم‌گیری نکنید

گاهی دلمان می‌خواهد آنچه را که منصفانه می‌دانیم، به همه چیز ربط دهیم؛ مثلا «او لایق این ارتقاء نبود، زیرا به اندازه‌ی من کار نمی‌کند.» یا «او با کارمندانش رفتار خوبی ندارد، پس شایسته‌ی داشتن کسب و کار موفق نیست.»

واقعیت این است، همیشه زندگی منصفانه پیش نمی‌رود. پافشاری بر اینکه شما لیاقت و شایستگی بیشتری نسبت به همکارتان دارید، تنها وقت و انرژی‌تان را هدر می‌دهد. چیزهایی که خارج از کنترل‌تان است را بپذیرید و روی بهترین کسی که می‌توانید باشید، تمرکز کنید. نباید به دنبال امتیاز دادن به خودتان باشید زیرا دچار آسیب می‌شوید.

تعریف روشنی از موفقیت داشته باشید

تعریف تازه از موفقیت یک راهکار مناسب برای مقابله با حسادت به موفقیت دیگران است. وقتی ببینید با کسی در رقابت نیستید، نمی‌توانید از او ناراحتی یا عصبانی شوید. در واقع، وقتی به زندگی خود، همانند فرصتی برای همکاری و نه رقابت نگاه کنید، می‌توانید موفقیت‌های دیگران را هم جشن بگیرید. پس تعریفی از موفقیت داشته باشید و ارزش‌های خود را بشناسید. باید بپذیرید دیگران هم برای رسیدن به موفقیت‌هایشان تلاش می‌کنند و دستاوردهای آنها به معنی بی‌توجهی یا دست کم گرفتن موفقیت‌های شما نیست.

روی مسیر رسیدن به موفقیت‌های خود تمرکز کنید. تنها کسی که باید خود را با آن مقایسه کنید، تنها خود دیروزتان هستید. پس هر روز کمی بهتر از روز قبل باشید. با این تفکر موفقیت‌های دیگران را تهدیدی برای خود نمی‌بینید.

منبع: forbes

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-03-03 10:15:48
دسته بندی ها