بهبود اعتماد به نفس با ایجاد 14 عادت ساده روزانه

7 شهریور 1399 - 6:00
عادت‌های موفقیت - بهبود اعتماد به نفس با ایجاد 14 عادت ساده روزانه
بهبود اعتماد به نفس با ایجاد 14 عادت ساده روزانه
امتیاز مطلب: 92%

برای رسیدن به موفقیت، علاوه بر برنامه ریزی و پشتکار، به اعتماد به نفس کافی نیاز داریم. داشتن اعتماد به نفس بالا، مسیر رسیدن به اهداف را برایتان هموارتر می‌کند. با یوکن همراه باشید تا 14 راهکار موثر برای تقویت اعتماد به نفس را بیان کنیم.

بهبود اعتماد به نفس

بکی بلالاک (Becky Blalock)، نویسنده و مدیر اجرایی یکی از 500 شرکت موفق و سودآور آمریکا، می گوید نسل‌های گذشته ما مجبور بودند برای زنده ماندن احتیاط کنند و این خصوصیت به ما نیز به ارث رسیده و سبب شده است که گاهی خجالتی و ترسو باشیم و احساسات خود را پنهان کنیم. البته محتاط بودن خیلی هم بد نیست اما هیچ کسی دوست ندارد با ترس و خجالت همیشگی زندگی کند. اعتماد به نفس سبب می شود با سرعت بیشتری به اهداف مان دست یابیم، خوشبختانه با ایجاد عادت های ساده روزانه می توان اعتماد به نفس را تقویت کرد.

اگر برای تقویت اعتماد به نفس انگیزه کافی ندارید، باید بدانید داشتن اعتماد به نفس کافی یکی از وظایف مهم انسانی است. دالایی لاما (رهبر دینی بوداییان تبت) می گوید: "هر کسی با اعتماد داشتن به توانایی  های خود می تواند دنیای بهتری بسازد." این جهان به اعتماد به نفس ما نیاز دارد، پس از اینکه به خودتان ببالید و بگویید چقدر عالی و فوق العاده هستید، ابایی نداشته باشید.

در این مقاله برای تقویت اعتماد به نفس، ایجاد 14 عادت ساده روزانه را پیشنهاد می کنیم:

1. با اطرافیان‌تان مهربان باشید

اگر گاهی فکر می کنید هیچ خاصیتی برای اطرافیان تان ندارید، به آنها کمک کنید و مهربان باشید. برای مثال، برای زنان بی خانمانی که در خیابان دستفروشی می کنند، غذای گرم خانگی بپزید یا هر هفته خانه پیرزن همسایه تان را تمیز کنید. با کمک کردن به دیگران این احساس در شما ایجاد می شود که خیلی هم انسان بی فایده ای نیستید.

2. لباس‌های زرد بپوشید

دکتر کارول کانچیر (Carole Kanchier)، روانشناس دانشگاه کالگری (Calgary) کانادا، می گوید رنگ زرد سبب ایجاد آرامش و حالت شادی و سرزندگی می شود. شاید فکر کنید این ادعا چندان قابل اطمینان نیست؛ اما اگر توجه کنید همیشه نور آفتاب سبب می شود احساس آرامش پیدا کنید. گل های زرد رنگ بهار نیز احساس شادی و آرامش به‌وجود می آورند. پس لباس‌های زرد بپوشید و به شادی و اعتماد به نفس خود بیفزایید.

بهبود اعتماد به نفس

3. صاف بایستید

وقتی خمیده راه می روید، احساس بدی نسبت به خودتان دارید. در تحقیقی که نتیجه ی آن در مجله ی روانشناسی سلامت (Health Psychology) به چاپ رسیده، پژوهشگران گفته اند بهبود طرز ایستادن به طور شگفت انگیزی روحیه و حال فرد را بهتر می کند. حتما تاکنون تجربه کرده اید که وقتی صاف می ایستید و خمیده نیستید، اعتماد به نفس بالا و جسارت را در خود احساس می کنید.

4. به دنبال یادگیری بیشتر بروید

هر روز مطالب جدیدی بخوانید یا روی گوشی هوشمندتان برنامه ی جدیدی نصب کنید. شاید خواندن اطلاعات ناچیز روزانه وقت زیادی از شما نگیرد اما همین وارد کردن اندک اطلاعات جدید در مغز، زندگی تان را متحول می کند. با یادگیری چیزهای جدید به احساس رضایت می رسید که سبب افزایش اعتماد شما به خودتان می شود.

5. اتاق‌تان را تمیز کنید

این بهترین توصیه در فنگشویی است: «اگر به دنبال ذهنی پاک و قدرتمند هستید، اتاق خواب تان را تمیز کنید.» اصطلاح ژاپنی "esho funi" به معنای یکپارچگی زندگی و محیط است و وقتی به آن دست یابید، بهتر می توانید افکار شاد و سرزنده را وارد زندگی تان کنید.

بهبود اعتماد به نفس

 6. عکس سلفی بگیرید

65 درصد دخترانی که چهره ی شاد و سرزنده خود را در صفحات اجتماعی شان می بینند، می گویند بعد از دیدن این تصاویر احساس اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند. وقتی خود را شاد می بینید، ضمیر ناخودآگاه تان این شادی را دریافت می کند و احساس می کنید واقعا شاد و خوشحال هستید. پس در هر جایی سلفی بگیرید، البته خیلی هم در سلفی گرفتن افراط نکنید. نباید هر بار 20 سلفی بگیرید و در صفحه ی اجتماعی تان به اشتراک بگذارید، زیرا در این صورت به دام اعتیاد شبکه های اجتماعی می افتید.

7. هدف مشخصی را در نظر بگیرید و به آن برسید

وقتی به موفقیت برسیم، احساس خوبی نسبت به خودمان پیدا خواهیم کرد. البته نیاز نیست هدف سختی برای خود تعیین کنیم، مثلا نوشتن خاطرات زمان دانشگاه را که نیمه تمام مانده است، به پایان برسانیم. اگر کار ساده ای مانند احوال پرسی با خانواده را در لیست کارهای روزانه مان قرار دهیم، تیک زدن کنار آن بعد از تماس با خانواده، سبب ایجاد احساس شادی و اعتماد به نفس در ما می شود.

بهبود اعتماد به نفس

8. به موسیقی شاد گوش کنید

حتما می دانید موسیقی سبب افزایش احساس قدرت در ما می شود. پس آهنگ های شاد و موردعلاقه تان را پخش کنید و با آنها برقصید. گوش دادن به آهنگ های موردعلاقه از نظر روانی حالت ذهنی شما را بهبود می دهد. اگر این آهنگ پیامی شادی بخش داشته باشد، سبب ایجاد احساس قدرت و اعتماد به نفس در شما می شود.

9. چیزهای جدیدی را امتحان کنید

این که بخواهید در منطقه ی امن و راحت خود بمانید، مانع رشد و پیشرفت و بروز توانایی های خود می شوید. سعی کنید هر روز کار جدیدی انجام دهید، حتی اگر خیلی کوچک باشد. برای مثال، به کافی شاپ جدیدی سر بزنید، از مسیر جدیدی به سرکارتان بروید یا هر روز صبح، به موسیقی جدیدی گوش کنید. این حس ماجراجویی و تغییر سبب می شود اعتماد به نفس تان بالا رود.

10. از دیگران کمک بگیرید

هیچ وقت فکر نکنید کمک خواستن از دیگران نشانه ی ضعف و ناتوانی است. نیاز نیست در این دنیا تمام کارهایمان را به تنهایی انجام دهیم. اینکه از همکارتان بخواهید در انجام پروژه ی بزرگی که مدت ها روی آن کار کرده اید به شما کمک کند، باری از روی دوش تان برداشته و انجام کارها را برایتان آسان تر می کند. مطمئنا آنها از کمک کردن به شما خوشحال می شوند و شما هم به خاطر داشتنِ شجاعتِ درخواست کمک از دیگران، احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

بهبود اعتماد به نفس

11. لیستی از تمام چیزهای خوب در زندگی‌تان بنویسید

یک دفترچه یادداشت بخرید و تمام چیزهای خوبی که در زندگی دارید را روی کاغذ بیاورید. مطمئنا چیزهای زیادی برای نوشتن وجود دارد. وقتی حال و هوای خوبی ندارید، به سراغ این دفترچه بروید و داشته هایتان را ببینید. یادآوری چیزهای خوبی که در زندگی دارید باعث می شود به واقعیت برگردید و حال بهتری پیدا کنید.

12. عطر موردعلاقه‌تان را بزنید

حس بویایی قوی ترین حس انسان است؛ خصوصا در رابطه با حافظه و احساسات. تحقیقات نشان می دهد 90 درصد زنانی که به خود عطر می زنند، نسبت به زنانی که اصلا به سراغ عطر نمی روند، اعتماد به نفس بیشتری دارند. امروزه عطر مو هم در بازار موجود است و با عطری که از موهایتان در اطراف منتشر می شود، احساس بهتری نسبت به خود پیدا خواهید کرد.

13. هنگام حرف زدن از دست‌هایتان استفاده کنید

تحقیقی در دانشگاه کولگیت (Colgate University) نشان می دهد بخشی از مغز که حرکات را کنترل می کند و منطقه ای که مسئول صحبت کردن است با یکدیگر همپوشانی دارند. پس حرکات دست سبب می‌شود جملاتی را که به زبان می آورید، بیشتر باور کنید. باید حرکات دست و بدن تان طبیعی باشد تا در نگاه دیگران آماده تر و مسلط تر به نظر برسید.

بهبود اعتماد به نفس

14. به تصاویر شاد نگاه کنید

وقتی در تصاویر شاد و خاطره انگیز غرق شوید ناخودآگاه لبخند روی چهره تان می آید و احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید کرد. پیشنهاد می کنیم چند عکس زیبا و خندان از اعضای خانواده‌تان را روی میز کار خود قرار دهید یا زمانی را صرف دیدن عکس های خودتان و همسرتان در جشن عید یا سالگرد ازدواج تان کنید. قطعا با تماشای این تصاویر زیبا، احساس شادی و خوشبختی تمام وجودتان را فرا می گیرد.

منبع: bustle

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-25 13:32:02
دسته بندی ها