چطور بعد از شکست، روحیه خود را حفظ کنیم؟

28 بهمن 1397 - 4:00
انگیزشی - چطور بعد از شکست، روحیه خود را حفظ کنیم؟
چطور بعد از شکست، روحیه خود را حفظ کنیم؟
امتیاز مطلب: 97%

برخی افراد بعد از شکست روحیه ی از دست رفته خود را پیدا می کنند. حتما این ضرب المثل معروف را شنیده اید که می گوید "افتادن در گل و لای ننگ نیست اما ننگ این است که آنجا بمانی"، شاید در اطراف شما هم کسانی باشند که از این توانایی خارق العاده بهره مند هستند. با یوکن همراه باشید.

این افراد به طور شگفت انگیز و خستگی ناپذیری هر شکست و اتفاق بدی که سرنوشت بر سرشان می آورد، همانند ققنوسی که از خاکستر خود سر برآورد، بلند شده و به سوی هدفشان گام برمی دارند.

داشتن توانایی بازیابی روحیه بعد از هر شکست نقش بسیار موثری در موفقیت دارد. اکنون در این مقاله قصد داریم درباره راه های بازیابی روحیه بعد از شکست صحبت کنیم.

آماده سازی برای بدترین شرایط

خیلی از افراد با شنیدن این جمله روحیه خود را از دست می دهند. با این وجود یادتان باشد که خیلی از اتفاقات و تغییرات در زندگی اجتناب ناپذیر هستند اما با آماده بودن برای آنها می توانید بهترین عکس العمل را از خود نشان دهید.

حتی اگر جنبه ی مثبت این اتفاقات را در نظر بگیرید، می توانید به عنوان فرصت از آنها استفاده کنید. افراد خوش بین انعطاف پذیری بیشتری در زندگی داشته و از شانس بیشتری هم برای رسیدن به موفقیت های شغلی و مالی برخوردار هستند.

البته اتفاقات بزرگ و ویرانگر می توانند تمام نقشه ها را نقش برآب کنند اما با آماده سازی قبلی می توان از آسیب های احتمالی تا حد زیادی پیشگیری کرد. برای مثال، اگر احتمال از دست دادن شغل تان وجود دارد با کارهایی چون بالا بردن سطح مهارت ها و به روز کردن آنها با توجه به نیاز بازار یا تهیه طرح های اقتصادی جایگزین می توانید صدمات ناشی از اخراج شدن از کار فعلی را تا حد زیادی کاهش دهید.

خودشناسی عاطفی

انعطاف پذیری ارتباط مستقیمی با هوش عاطفی دارد. هوش عاطفی به معنای توانایی درک احساسات و عواطف خود و دیگران و نشان دادن واکنش مناسب در مقابل آنهاست. این هوش نحوه تعامل با دیگران، بهره مندی از انگیزه، تصمیم گیری، مدیریت عواطف، تاثیرگذاری روی دیگران و دیگر موارد را تعیین می کند.

برای مدیریت بهتر استرس باید تاثیر شرایط تنش زا و سخت را روی واکنش های عاطفی، فیزیکی و روانی خود بررسی کنید. برای اینکه ببینید چه چیزی میزان استرس را در شما بالا می برد، جملات زیر را کامل کنید:

من وقتی عصبانی می شوم که ...

دلم نمی خواهد دیگران ... را انجام دهند

وقتی که ... اذیت می شوم

از نظر من ... گستاخی است

وقتی که ... از کوره در می روم

ای کاش دیگران ...

وقتی به سرکار می روم و می بینم همکارانم ... ناراحت می شوم.

وقتی به خانه می روم و می بینم خانواده ام ... ناراحت می شوم.

تصور کردن این شرایط و تلاش برای داشتن واکنش منطقی و دور از احساس می تواند در سامان دهی مجدد ذهن نقش موثری داشته باشد.

نوشتن احساسات

خیلی از احساسات ما ریشه در ضمیر ناخودآگاه مان دارد و به طور غیر ارادی بروز می کند، با این حال یادداشت کردن احساسات می تواند به شناسایی و کنار گذاشتن احساسات منفی که مانع بازیابی روحیه و انعطاف پذیری می شود، کمک کند.

پژوهشی که در سال جاری میلادی در دانشگاه میشیگان انجام گرفت نشان می دهد یادداشت کردن احساسات به افراد در انجام بهتر وظایف پرتنش کمک می کند. همچنین نوشتن اتفاقات مثبت به طور قابل توجهی سبب بهبود روحیه می شود.

نقش اطرافیان روی بازیابی روحیه

افرادی که در طول روز با آنها در ارتباط هستیم، تاثیر مستقیمی روی موفقیت و شکست ما دارند. روانشناسان مدرن می گویند هر فردی تحت تاثیر روحیه و طرز تفکر اطرافیان خود قرار داشته و با برقراری رابطه ای مستحکم با خانواده، دوستان و همکاران بهتر می تواند با شکست ها مواجه شده و روحیه ی از دست رفته خود را بازیابی کند.

به تازگی تحقیقی در انجمن روانشناسی بریتانیا انجام شده که نشان می دهد داشتن دوستان صمیمی تاثیر زیادی در توانایی فرد برای مقابله با سختی های زندگی دارد.

مشخص کردن اهداف

تحقیقات زیادی روی ارتباط بین تعیین اهداف و عملکرد شناختی، سلامت ذهنی، انعطاف پذیری و توانایی بازیابی روحیه بعد از شکست تاکید کرده اند.

در بیشتر مواقع شرایط سخت ما گذرا هستند، پس اهداف بلندمدت، ارزش ها و هرآنچه به ما انگیزه می دهند، نباید تحت تاثیر این شرایط قرار بگیرند. داشتن یک هدف بزرگ می تواند همانند موتور محرک فرد عمل کرده و او را از پستی و بلندهای زندگی عبور دهد.

 

منبع: Fastcompany

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-02-17 17:18:31
دسته بندی ها