چگونه در آزادکاری، مشتریان بیشتری به دست آوریم؟

26 مرداد 1399 - 6:00
کار آفرینی - چگونه در آزادکاری، مشتریان بیشتری به دست آوریم؟
چگونه در آزادکاری، مشتریان بیشتری به دست آوریم؟
امتیاز مطلب: 96%

در آزادکاری ارتباط زیادی بین فرد انجام دهنده کار و کارفرما وجود ندارد، اما حقیقت این است که هرچقدر کیفیت ارتباط بین آزادکارها و کارفرماها بیشتر می‌شود اعتماد و اعتبار زیادتری بین آنها شکل می‌گیرد و موفقیت‌های چشمگیری برای هر دو طرف به ارمغان می‌آید. با یوکن همراه باشید تا نکات مفیدی که ارتباط فریلنسرها و کارفرماها را بهبود می‌بخشد، بدانید. 

چگونه در آزادکاری، مشتریان بیشتری به دست آوریم؟

در اقتصاد گیگ مدلی از کسب و کار وجود دارد که در آن، فرد برای یک کارفرمای مشخص به طور دائمی کار نمی‌کند بلکه برای کارفرماهای مختلف، کارهای موقتی و کوتاه‌مدت انجام می‌دهد. در حال حاضر، اقتصاد گیگ مسیر پیشرفت خود را طی می‌کند و هر روز به تعداد فریلنسرها یا آزادکارها اضافه می‌شود. بنا بر آمار منتشرشده، تعداد فریلنسرهای آمریکا با سرعت زیادی نسبت به کل نیروی کار آمریکا رشد می‌کند و در سال 2017 میلادی نیز بیش از 57 میلیون شهروند آمریکایی خود را به عنوان آزادکار معرفی کرده‌اند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2027 میلادی بیشتر جمعیت آمریکا فریلنسر شوند، هر چند این موضوع تنها مختص کشور آمریکا نیست. تحقیقات انجمن اقتصاد جهانی نشان می‌دهد 16.1 درصد جمعیت اروپا به صورت آزادکاری کسب درآمد می‌کنند و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. با توجه به روند تغییر مسیر شغلی به سوی آزادکاری، پیدا کردن شغل به عنوان فریلنسر آسان‌تر از هر زمان دیگری است. در یک نظرسنجی انجامشده توسط اقتصاددانان، 77 درصد آزادکاران اعلام کرده‌اند پیشرفت تکنولوژی، کار فریلنسری را برایشان آسان‌تر کرده است و 66 درصد نیز گفته‌اند نسبت به بازه زمانی سال گذشته پروژه‌های آنلاین بیشتری دریافت کرده‌اند.

شغل آزادکاری در سال‌های اخیر و همگام با پیشرفت تکنولوژی به طور فزاینده‌ای رشد کرده است. به عنوان مثال، تعداد کاربران سایت‌های واسطه برای پیدا کردن پروژه‌های آزادکاری رو به افزایش است. البته برای یافتن مشتریانی که به طور مداوم سفارش خود را تمدید کنند نیاز به تلاش و جلب اعتماد آنهاست. معمولا مشتریان در فضای مجازی برای برون‌سپاری پروژه‌های خود محتاطانه عمل می‌کنند پس یک فریلنسر باید بتواند به سرعت اعتماد طرف مقابل را به خود جلب کند تا تعداد پروژه‌ها و مشتریان خود را افزایش دهد.

چگونه در آزادکاری، مشتریان بیشتری به دست آوریم؟

از جمله مشاغلی که آزادکارها به سمت آن می‌روند، طراحی سایت، تولید محتوا، وبلاگ‌نویسی، مشاوره، روزنامه‌نگاری، مربی، پرستاری از کودک و‌... است و وجه تشابه تمامی آنها، این است که سعی می کنند مشتریان خود را راضی نگه دارند تا بتوانند پروژه‌های بیشتری بگیرند. آزادکارها بدون توجه به مهارت و خلاقیت‌هایی که دارند، باید کارهای مشابهی انجام دهند تا رضایت مشتریان را جلب کنند. در ادامه‌ی مقاله، راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که کمک می کنند به عنوان یک فریلنسر رابطه‌ی بهتری با مشتریان خود برقرار کنید.

1. برای پذیرفتن مسئولیت‌های بیشتر آمادگی داشته باشید

هر چقدر شرکت‌ها به سمت استخدام آزادکارهای بیشتری بروند، روند کارشان نیز بیشتر تغییر می کند. اخیرا سایت Upwork به عنوان بزرگترین سایت فریلنسر دنیا، گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد نیمی از کسب و کارها روش‌های سنتی استخدام را کنار گذاشته و از تیم‌هایی با انعطاف‌پذیری بیشتر استقبال می‌کنند. برای مثال، شرکت‌های تولیدکننده معروف چون سامسونگ، به دنبال توسعه ی پلتفرم های آزادکاری آنلاین برای استخدام طراحان، بازاریابان، متخصصان IT و دیگر کارمندان مورنیاز خود هستند. شرکت‌های بزرگ دیگری چون Dropbox، Airbnb و GE نیز برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها در حال تغییر نیروی کار خود به سوی آزادکاری هستند.

معمولا کارفرمایان به دنبال همکاری با آزادکارهایی با مهارت‌های ویژه هستند. 40 درصد مدیران شرکت کننده در یک نظرسنجی اعلام کردند با استخدام آزادکارها، نیاز مهارتی در کارمندان کسب و کار خود را برطرف کرده‌اند.

برخی کارفرمایان برای واگذار کردن پروژه خود به آزادکاران اطمینان ندارند، چون معتقدند کارمندان آزادکار خیلی قابل‌اعتماد نیستند اما امروزه آزادکاران حرفه‌ای تلاش می‌کنند اطمینان و اعتماد لازم را به‌عنوان یکی از خصوصیات بارز خود به کارفرمایان نشان دهند.

صاحبان کسب و کارها نیاز دارند به کارمندان خود اعتماد کامل داشته باشند. بیشتر شرکت‌های بزرگ و کوچک نیروی کار تمام‌وقت خود را از بین آزادکاران انتخاب می‌کنند و با این سیاست، وظایف و مسئولیت‌های بیشتری را به آنها واگذار خواهند کرد. با این تفاسیر، جلب اعتماد و مسئولیت‌پذیری، پایه و اساس شکل‌گیری و تحکیم روابط کاری است.

چگونه در آزادکاری، مشتریان بیشتری به دست آوریم؟

2. از ساعت کاری انعطاف‌پذیر خود به صورت بهینه استفاده کنید

سایت Upwork اعلام کرده است در حال حاضر 55 میلیون شهروند آمریکایی به شغل آزادکاری مشغول هستند و کسب و کارها نیز از قوانین قدیمی برای مدیریت کسب و کارشان تبعیت نمی‌کنند. بنا بر اعلام این سایت، 44 درصد مدیران کسب و کار، ساعات کاری انعطاف‌پذیر را رمز اصلی تغییرات در صنعت می‌دانند. ساعات کاری انعطاف‌پذیر به معنی آزادی عمل بیشتر برای آزادکارهاست اما این مساله نباید روی نحوه‌ی پاسخگویی و رسیدگی آزادکارها به نیاز کارفرما تاثیر بگذارد.

مدیرعامل آمازون، یک صفحه از وب‌سایت خود را به موقعیت‌های شغلی مختص آزادکاران مانند فروش، مدیر پروژه، تولید محتوا و‌... اختصاص داده است؛ اما برای این شرکت بسیار ناخوشایند است که آزادکاران ساعت کاری انعطاف پذیر نداشته باشند و مطابق با برنامه‌ی زمانی ارائه شده عمل نکنند.

به همین خاطر کارمندان باید از سرویس مخصوص فریلنس برای تمام پروژه‌ها استفاده کنند و کار سفارش شده را در مدت زمان مشخص تحویل دهند. البته آزادکاران باز هم آزادی عمل بیشتری دارند و بدین معنا نیست که کارمند آزادکار صبح خیلی زود تلفن خود را پاسخ دهد. انعطاف‌پذیری در آزادکاری بدین معناست که اگر کارفرما پروژه‌ی اضطراری را خارج از برنامه بخواهد، کارمند آزادکار باید برنامه‌ی خود را مطابق با شرایط جدید تغییر داده و پروژه ای که اولویت بیشتری دارد را تحویل دهد. این کار نه تنها به ارزش فریلنسر می‌افزاید بلکه رابطه‌ی بین او و کارفرما را هم تقویت می‌کند.

چگونه در آزادکاری، مشتریان بیشتری به دست آوریم؟

3. خودتان را به انجام یک کار محدود نکنید

خیلی از آزادکاران تنها یک کار انجام می‌دهند زیرا معمولا مشتریان مختلف آنها را با یک مهارت خاص می‌شناسند. به همین خاطر آزادکار نیز خود را به یک نوع کار محدود می‌کند. برای اینکه جلوی این قضیه گرفته شود، بعد از تحویل پروژه از کارفرمای خود بپرسید آیا کار دیگری است که بتوانید برایشان انجام دهید. خیلی از آزادکارها هر چند وقت یکبار با مشتریان بالقوه خود تماس می‌گیرند تا بتوانند پروژه‌های بیشتری در دست داشته باشند. با این کار، هر بار کارفرما به دنبال فردی برای انجام پروژه‌های خود باشد آزادکاری که قبلا با او تماس داشته را به یاد می‌آورد و حتی ممکن است او را به دیگر همکارانش نیز معرفی کند. همین یک سوال ساده و اعلام آمادگی برای انجام کار بیشتر فرصت‌های جدیدی را در اختیار آزادکار قرار می‌دهد و به درآمد او می‌افزاید؛ خصوصا وقتی که کارفرما به او اعتماد داشته باشد.

تحقیقات انجام شده در مورد حقوق آزادکاران نشان می‌دهد یک سوم آنها کارهای متفاوتی چون تولید محتوا، طراحی و کارهای اجرایی انجام می‌دهند و تنها به یک حوزه‌ی خاص محدود نشده‌اند. همچنین این پژوهش نشان داده حقوق آزادکاران در کشور آمریکا رو به افزایش است و کسانی که خدمات متنوع‌تری ارائه می‌دهند، درآمد بیشتری هم دارند.

در صنعت آزادکاری، هر فریلنسر با تعداد زیادی از آزادکاران وارد رقابت می‌شود، افرادی که مهارت‌ها و توانایی‌های یکسانی همانند او دارند. آمارها نشان از آن دارد تا سال 2020 میلادی در حدود 43 درصد مردم آمریکا پروژه‌های آزادکاری انجام خواهند داد، پس رقابت شدیدی بین این افراد ایجاد خواهد شد.

هر چقدر شرکت‌های معتبر چون جی‌پی‌مورگان، اپل و دل فرصت‌های بیشتری در اختیار آزادکاران قرار دهند، کسب مهارت‌های جدید و تقویت در آنها اهمیت بیشتری برای فریلنسرها پیدا می‌کند.

چگونه در آزادکاری، مشتریان بیشتری به دست آوریم؟

در پایان ...

شغل آزادکاری، آزادی‌های زیادی چون انتخاب محل کار و ساعات کاری را برای فریلنسر به ارمغان می‌آورد. البته این آزادی مسئولیت‌های زیادی برای فرد آزادکار به همراه دارد و فرد باید بتواند مهارت‌های خود را با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق، تقویت کند. افرادی که به ساعات کاری منظم عادت دارند سخت تر از دیگر افراد خود را با این شرایط وفق می دهند، البته با کمی تلاش می توانند از مزایای آزادکاری بهره ببرند.

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-10 17:09:05
دسته بندی ها