7 دلیل که با انجام کارهای فوق‌برنامه در شغل‌مان موفق شویم

29 شهریور 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 7 دلیل که با انجام کارهای فوق‌برنامه در شغل‌مان موفق شویم
7 دلیل که با انجام کارهای فوق‌برنامه در شغل‌مان موفق شویم
امتیاز مطلب: 85%

امروزه مرز باریکی میان کار و زندگی وجود دارد و دنیای دیجیتال هر روز آنها را به هم نزدیک‌تر می‌کند. این مساله برای افراد شاغل هم وجود دارد. اما باید بدانید همین فعالیت‌های فوق‌برنامه می‌تواند نقش موثری در بازخورد محیط کاری‌‌تان ایفا کند. با یوکن همراه باشید.

منظور این نیست که تمام وقت خود را به فعالیت کاری بپردازید و ساعات اضافه کاری جمع کنید. گاهی ممکن است برخی از فعالیت‌های فوق‌برنامه (حتی آنهایی که تفریح محسوب می‌شود) سبب شود طرز فکر همکاران و مدیران‌تان نسبت به شما تغییر کند.

گاهی می‌توانید با انتخاب درست این فعالیت‌ها، باهوش‌تر، تاثیرگذارتر و پرنفوذتر به نظر برسید. فعالیت‌های فوق‌برنامه در صورت درست بودن می‌توانند به چند شکل باعث موفقیت‌تان شوند:

1. فعالیت‌های فوق‌برنامه به شما توانایی‌های جدیدی اضافه می‌کند

ارتباطات کاری خود را به واسطه‌ی آشنایی با افراد جدید در فعالیت‌های فوق‌برنامه گسترش دهید. در یک انجمن خیریه، کمیته‌های مختلف یا باشگاه‌ها حاضر شوید و از این طریق توانایی‌های جدید به دست آورید. بدون شک این توانایی‌ها می‌تواند در محیط‌کاری به شما کمک کند. افرادی که در مراسم‌های مختلف شرکت می‌کنند ایده‌های خوبی از فعالیت‌های فوق‌برنامه به جلسات کاری می‌آورند. پس، از توانایی‌های آنها بهره ببرید تا به فردی چند بعدی تبدیل شوید.

2. فعالیت‌های فوق‌برنامه به خلاقیت شما اضافه می‌کند

گسترش شبکه ارتباطی شما به عنوان یک کارمند بسیار ارزشمند است. با گسترده‌تر کردن شبکه‌ی ارتباطی‌تان می‌توانید راهکارهای بیشتری ارائه داده و مشکلات را زودتر حل کنید. با انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه و درگیر شدن در دو نوع فعالیت کاری و غیرکاری می‌توانید شبکه اجتماعی خود را ارتقا دهید. راه حل‌های بهتری پیدا کنید و طرز تفکر متفاوتی را وارد محیط کار خود کنید.

7 دلیل که با انجام کارهای فوق‌برنامه در شغل‌مان موفق شویم

3. فعالیت‌های فوق‌برنامه منابع بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد

اگر یک برند معتبر داشته باشید، در جامعه‌ی کاری خود شناخته شده‌تر خواهید بود. این بدین معناست که دسترسی بیشتری به مدیران اصلی و افراد تاثیرگذار در صنعت کاری خود خواهید داشت. هرچند شهرت عواقب خطرناکی دارد. اما شناخته شدن در بین فعالان بخش کاری می‌تواند دسترسی خوبی نه تنها در بین همکاران، بلکه فعالان بخش‌های متفاوت برایتان فراهم کند.

4. فعالیت‌های فوق‌برنامه شما را به فرد تاثیرگذاری تبدیل می‌کند

وقتی مطالب غیرکاری را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک می‌گذارید تا در معرض دید کاربران دیگر قرار بگیرد، توجه مخاطبان را به طرز تفکر و نگرش خود جلب می‌کنید. بدین ترتیب افراد به حرف شما بیشتر گوش داده و دنبال‌کنندگان زیادی پیدا خواهید کرد.

5. فعالیت‌های فوق‌برنامه شما را فرد مفیدتری نشان می‌دهد

وقتی با افراد خارج از حوزه‌ی کاری‌تان ارتباط برقرار می‌کنید (مثلا با مدیر روابط عمومی یک شرکت فعال در زمینه محیط زیست) می‌توانید با توجه به عقاید و تفکرات طرف مقابل تجربیات خوبی برای رسیدن به اهداف کاری خود دریافت کرده و بهتر عمل کنید. این راهکار باعث می‌شود تفکرات و نقطه نظرات متفاوتی در انجام مسئولیت‌های شغلی خود به کار بگیرید.

7 دلیل که با انجام کارهای فوق‌برنامه در شغل‌مان موفق شویم

6. فعالیت‌های فوق‌برنامه شما را به سفیری از محل کارتان تبدیل می‌کند

وقتی که اتفاقات کاری خود را با دوستان‌تان به اشتراک می‌گذارید به سفیر محیط کار خود تبدیل می‌شوید. در این صورت تبلیغات رایگان برای فعالیت شما و شرکت‌تان بوجود می‌آید. البته باید مطالبی را به اشتراک بگذارید که تاثیری مثبت روی دیگران بگذارد و مطالب محرمانه شرکت نباشد. بدین صورت شور و اشتیاق شما با توجه به بازخوردی که می‌گیرید بیشتر می‌شود.

7. فعالیت‌های فوق‌برنامه توانایی مدیریتی شما را ارتقا می‌دهد

پذیرش مسئولیت یک کار یا مدیریت فعالیت فوق‌برنامه، به شما امکان می‌دهد توانایی‌های مدیریتی خود را بهبود ببخشید. در این صورت مجبور خواهید شد برای لذت بردن از فعالیت فوق‌برنامه‌ی خود، مدیریت یک گروه را به دست بگیرید. این کار باعث می‌شود اگر مسئولیت مدیریتی در محل کار خود ندارید توانایی‌های ارزشمندی به دست آورید تا در زمان مناسب از آنها بهره ببرید.

در برخی مواقع عالی بودن در انجام مسئولیت‌ها برای پیشرفت‌تان کافی نیست. در این صورت باید توانایی‌های خارج از محیط کار خود ایجاد کنید و با بهره‌بردن از این توانایی‌ها عملکردتان را بهبود دهید.

 

منبع: forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-09-14 13:17:06
دسته بندی ها