اگر یک رابطه‌ی سالم می‌خواهید، با آن مانند حساب بانکی خود رفتار کنید

15 آبان 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - اگر یک رابطه‌ی سالم می‌خواهید، با آن مانند حساب بانکی خود رفتار کنید
اگر یک رابطه‌ی سالم می‌خواهید، با آن مانند حساب بانکی خود رفتار کنید
امتیاز مطلب: 89%

سال‌های ابتدایی روابط معمولا پر از عشق و شور و اشتیاق است. اما با گذشت زمان این علاقه کم‌‌کم محو می‌شود و دعواها و درگیری‌ها افزایش می‌یابد. در این مقاله روابط بزرگسالان و اینکه چگونه رفتار کردن با آن مانند حساب بانکی می‌تواند منجر به نتایج مثبت شود را بررسی می‌کنیم. با یوکن همراه باشید.

در حالی‌که سال‌های شکل‌گیری یک رابطه معمولا به صورت باور نکردنی مثبت بوده، ایده اینکه تغییرات شکل خواهد گرفت غیر قابل تصور است. همانطور که احساسات تغییر پیدا کرده و روابط رشد می‌کند تا مسئولیت بیشتری بر عهده بگیرد، فرو رفتن در چرخه‌ای منفی که هر گونه احساس عشق باقی مانده را از بین می‌برد آسان است.

همه‌ی ما این را تجربه کرده‌ایم. احساسات شور و هیجان اولیه که به آرامی به غم و اندوه، بی‌حوصلگی و در برخی موارد تنفر تبدیل می‌شود. این احساسات می‌تواند یک رابطه با فعل و انفعالات منفی بیشتر نسبت به مثبت به وجود بیاورد. این کار مسائل موجود را بیشتر تشدید کرده و فشار غیر قابل تحمل در هر فرد ایجاد می‌کند.

چرا باید رابطه خود را مانند حساب بانکی تصور کنید؟

برای درک بیشتر این موضوع، سناریو دیگری را در نظر بگیرید که در آن معاملات منفی بیشتر از مثبت باشد. برای مثال، اگر یک حساب بانکی دارید، ممکن است دوره‌هایی را تجربه کرده باشید که هزینه‌ها و پرداخت‌های ماهانه شما بیشتر از درآمدتان است. همانطور که می‌دانید، چنین سناریویی شما را در قرض قرار می‌دهد.

رابطه - حساب بانکی

این نوع وضعیت نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد. زیرا افزایش ادامه معاملات منفی در نهایت شما را مجبور خواهد کرد که حساب خود را ببندید.

برای جلوگیری از این امر، در حالی‌که گام‌های عملی برای ساختن معاملات مثبت در حساب و بازگرداندن تعادل سالم برمی‌دارید، باید یک رویکرد پیشگیرانه برای حل مسئله در نظر بگیرید. این امر به شجاعت و درک نیاز دارد. در حالیکه شما را تشویق می‌کند به طور مداوم در مدیریت مالی خود کار کنید و روش‌های خلاقانه حفظ تعادل مثبت را دنبال کنید.

نسبت طلایی: 5 بار تعامل مثبت بیشتر نسبت به تعامل منفی

به عنوان تحقیق انجام شده توسط دکتر جان گوتمن، این یک اصل است که می‌تواند به طور مستقیم بر رابطه شما اعمال شود. نظریه او بر اساس این اصل اساسی است که وجود مسائل غیرقابل حل در یک رابطه کاملا طبیعی و سالم است. کلید این است که با تعاملات مثبت تعادل برقرار شود.

با توجه به گوتمن، نسبت طلایی برای یک رابطه سالم، حداقل 5 برابر تعاملات مثبت بیشتر است تا منفی، زیرا  تعادلی را ایجاد می‌کند که می تواند اتحاد را حتی در دوران سخت حفظ کند.

رابطه - تعامل مثبت

این اغلب به عنوان «رابطه حساب بانکی» نامیده می‌شود، جایی که  تعاملات منفی و برداشت‌ها (یا درگیری‌ها) به سرعت اعتباری که وجود دارد را تخلیه کرده و موجودی را به صفر نزدیک می‌کند و یا سبب جدایی می‌شود. با این وجود اگر بتوانید تعادل سالم و نسبت اشاره شده را ایجاد کنید، می‌توانید اعتباری در رابطه ایجاد کنید که سبب به وجود آمدن یک شبکه ایمنی می‌شود که تاثیرات دعواها را به حداقل می‌رساند و اطمینان حاصل می‌کند که مسائل فردی در چشم‌انداز باقی بمانند.

چگونه می توانیم یک توازن مثبت در حساب بانکی خود داشته باشیم

در حالی که این منطق درست است، اما سوالی به وجود می‌آید که چگونه زوج‌ها می‌توانند چنین تعادل سالمی را ایجاد کنند؟ اولین قدم این است که واقعیت روابط انسانی که  درگیری و دعوا اجتناب‌ناپذیر بوده و باید به عنوان یک بخش کلیدی از زندگی بزرگسالی مورد پذیرش قرار گیرد را بشناسیم. در این صورت در حالی که به دنبال فرصت‌هایی برای ایجاد تعاملات مثبت و خاطرات هستید مدیریت رابطه آسان‌تر می‌شود.

هنگامی که خواهان ایجاد تعاملات مثبت هستید، حیاتی است که روی رابطه خود متمرکز شوید و به دنبال علایق و سرگرمی‌های مشترک باشید. این تضمین می‌کند که وقت کافی با یکدیگر صرف می‌کنید و تضمین می‌کنید که از تجربیات مثبت و تعاملات مثبت برخوردار می‌شوید که می‌تواند به سرعت بین دو نفر اعتبار ایجاد کند.

البته، نیازمند تلاش و کار از جانب هر دو طرف است و همچنین تمایل برای کنار گذاشتن زمان‌های خاص برای چنین فعالیتی نیاز باید وجود داشته باشد.

با مدیریت روابط خود مانند حساب بانکی و دنبال کردن نسبت طلایی دکتر جان گوتمن، می‌توانید یک رابطه مثبت و پایدار ایجاد کنید که حتی در زمان‌های سخت با دوام باشد. اگر به انگیزه بیشتر برای پیروی از این مسیر و صرف زمان برای توسعه این تعاملات دارید، فقط عواقب تعاملات منفی و تأثیر دائمی آن روی روابط را در نظر بگیرید.


منبع: Lifehack
 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-23 09:57:39
دسته بندی ها