رفتارهای مثبتی که باعث می شود احترام بیشتری دریافت کنید

29 اسفند 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - رفتارهای مثبتی که باعث می شود احترام بیشتری دریافت کنید
رفتارهای مثبتی که باعث می شود احترام بیشتری دریافت کنید
امتیاز مطلب: 96%

تمام مردم هر سن و موقعیت اجتماعی که داشته باشند، دلشان می خواهد مورد احترام دیگران واقع شوند و جایگاه شان به عنوان یک انسان محترم حفظ گردد. وقتی در جایگاه مدیر قرار می گیرید، لازم است کسانی که به آنها کار می کنید، به شما احترام بگذارند؛ اما احترام به خودی خود ایجاد نمی شود، بلکه به دست آوردنی است. لازم است رفتار مناسبی از خود نشان دهید تا دیگران برای شما احترام و ارزش قائل شوند. شاید تیم کاری شما به عادت‌های کاری، هوش یا توانایی شما برای عقد قرارداد احترام بگذارند، اما چیزهای بیشتری برای احترام گذاشتن وجود دارد. اگر بتوانید احترام لازم را از اطرافیان تان دریافت کنید، موفق هستید. با یوکن همراه باشید تا چند نکته‌ی مهم برای دریافت احترام بیشتر را بیان کنیم.

رفتارهای مثبتی که باعث می شود احترام بیشتری دریافت کنید

1. رفتار مهربانانه داشته باشید

همیشه با کسانی که در طول روز تعامل دارید، از اعضای خانواده تا مدیر و همکار یا صندوقدار فروشگاه مودبانه رفتار کنید. شاید گفتن این حرف از عمل به آن راحت تر باشد، خصوصا اگر روز بدی را پشت سر گذاشته باشید؛ اما اگر می خواهید با شما رفتار محترمانه ای شود، باید با همه درست رفتار کنید و مهربان بودن را یاد بگیرید.

به اطرافیان تان همان گونه احترام بگذارید که دوست دارید به شما احترام بگذارند. باید کارهایی انجام دهید که توام با ادب و احترام باشد. برای مثال می توانید در کافی شاپ را برای دوست خود باز کنید یا در فروشگاه اجازه دهید فرد دیگری جلوتر از شما راه برود. در هر جایی که ممکن است لبخند بزنید و همواره از کلمه‌ی لطفا یا متشکرم استفاده کنید.

2. محترمانه رفتار کنید

از رفتارهای غیرمحترمانه مانند اخم کردن، حرف‌های کنایه‌دار و استفاده‌ی بیش از حد از تلفن همراه دست بکشید و به دنبال راه چاره‌ای برای درمان پرحرفی خود باشید. این کارها نه‌تنها نشانه‌ی بی‌احترامی به دیگران است، بلکه مانع از برقراری ارتباط بهتر و حل مساله خواهد شد. به جای این کارها، سعی کنید با ادب و احترام به دیگران گوش کنید. هر کسی این حق را دارد که به حرف‌هایش گوش دهید. حتی اگر با ایده یا نظر طرف مقابل‌تان موافق نیستید، باز هم به حرف او گوش دهید. به این مساله توجه کنید که اگر خودتان حرفی برای گفتن داشته باشید، دلتان می‌خواهد چطور با شما رفتار شود، خصوصا وقتی مساله‌ای وجود دارد.

رفتارهای مثبتی که باعث می شود احترام بیشتری دریافت کنید

3. خوب گوش کنید

گوش دادن موثر به این معناست که افکار و عقایدتان را از ذهن خود بیرون می کنید و به چیزهایی که دیگران می خواهند به شما انتقال دهند، گوش می دهید. در بیشتر ارتباطات امروزی، نظرات یک نفر باعث می شود افکار شنونده تحریک شود و او هم حرف هایش را مشابه با طرف مقابل بیان می کند. به جای اینکه نظر خودتان را مطرح کنید، با بیان چند سوال فرد را تشویق کنید تا چیزهای بیشتری به شما بگوید. وقتی مهارت گوش دادن موثر را تمرین کنید، به دیگران کمک می کنید احساس کنند، مهم هستند.

4. مفید باشید

کسانی که همیشه آماده‌ی کمک به دیگران هستند یا در موقعیت های لازم به دیگران گوش می‌دهند یا به دنبال فرصتی برای کمک کردن هستند، احترام بیشتری دریافت می‌کنند. پس به دنبال فرصتی برای کمک کردن باشید، حتی اگر قبلا توجهی به این موقعیت‌ها نداشته‌اید. مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشید. منتظر نمانید کسی درخواست کمک کند و آن وقت به کمکش بشتابید، اگر می‌بینید کسی نیازمند کمک است، کمکش کنید. سعی کنید مفید باشید و ببینید چندبار در روز می‌توانید این کار را انجام دهید.

رفتارهای مثبتی که باعث می شود احترام بیشتری دریافت کنید

5. بهانه تراشی نکنید

تمام اعمال شما، براساس انتخاب‌هایتان صورت می گیرد و هیچ دلیلی برای بهانه تراشی وجود ندارد. پس کارتان را انجام دهید. اگر دیرتر از موعد به جایی که باید می رسید، احتمالا به این خاطر است که در مدیریت زمان مشکل دارید. اگر کاری را به اتمام نرسانده‌اید یقینا به این دلیل است که روی آن تمرکز کافی نداشته اید یا از نظرتان انجام آن کار غیرضروری بوده است. اشتباهات خود را بپذیرید و همیشه به دنبال فرصتی باشید تا آن اشتباه را کنار بگذارید و کار را به شکل بهتری به انجام برسانید.

6. عصبانیت خود را کنترل کنید

عصبانیت و ناراحتی به شما آسیب زیادی وارد می‌کند. بیشتر از چند لحظه خشم و عصبانیت را در خودتان نگه ندارید (از تکنیک‌های کنترل خشم استفاده کنید)، کار خود را جبران کنید یا از آن بگذرید. هیچ وقت در حالت خشم باقی نمانید. یادتان باشد استرس سبب ایجاد هیجان می‌شود و به سلامتی شما آسیب می‌زند. هرکسی ممکن است نقایصی داشته باشد. به خودتان و دیگران اجازه دهید تا حال بهتری داشته باشید. تمرکز روی اهداف مثبت، بخشیدن دیگران و از یاد بردن کینه و دشمنی را تمرین کنید تا احترام بیشتری دریافت کنید.

رفتارهای مثبتی که باعث می شود احترام بیشتری دریافت کنید

7. از تغییر استقبال کنید

لجبازی هیچ دستاوردی در زندگی شما ندارد. بپذیرید تغییر جزئی از روند رشد و تکامل است. مهارت‌های رشد فردی را در خود تقویت کنید؛ مثلا به سراغ یادگیری مهارت‌های جدید بروید، فعالیت‌های جدید را امتحان کنید و رفتارهای غیرارادی خود را زیر ذره‌بین ببرید و به خاطر تلاش در مسیر بهتر شدن خودتان را تشویق کنید.

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-08-10 08:56:45
دسته بندی ها