نکاتی که باید برای انتخاب سرمایه‌گذار مناسب در نظر بگیرید

19 مرداد 1399 - 6:00
کار آفرینی - نکاتی که باید برای انتخاب سرمایه‌گذار مناسب در نظر بگیرید
نکاتی که باید برای انتخاب سرمایه‌گذار مناسب در نظر بگیرید
امتیاز مطلب: 79%

برای راه‌اندازی یک کسب و کار‌، خصوصا کسب و کار بزرگ و پرسود به جذب سرمایه نیاز خواهید داشت؛ اما باید قبل از درخواست سرمایه از سرمایه‌ گذاران به چند نکته توجه کنید. با یوکن همراه باشید تا این نکات را با هم مرورکنیم.

مدیران شرکت‌ها ملاقات با سرمایه‌گذاران را یک جلسه‌ی مهم خطاب می‌کنند. به دلیل اینکه بیشتر این جلسات توسط کارآفرینان برگزار می‌شود، آنها بر این باورند که با دست پر از جلسه برمی‌گردند و حتما فرد سرمایه‌ گذار علاقه‌مند به سرمایه‌ گذاری خواهد بود. اما حقیقت این است، خیلی از کارآفرینان بعد از انجام این جلسات مهم، بدون هیچ دستاوردی به شرکت باز خواهند گشت.

کارآفرینان تازه کار، رشد سرمایه را تجربه‌ای جدید و غریبه می‌دانند. با توجه به اینکه با کارشناسان اقتصادی با تجربه‌ای طرف هستید که سال‌های متمادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. بی‌تدبیری در این امر، شما را در موضع ضعف قرار خواهد داد. برای رسیدن به موفقیت، با درست انجام دادن کار شروع کنید و در بین افراد حرفه‌ای قرار بگیرید.

سرمایه‌گذاران به دنبال راه‌هایی برای کسب درآمد هستند و معمولا از فرمول خاصی برای کاهش ریسک استفاده می‌کنند. به همین خاطر، باید با اولویت‌های سرمایه‌گذاران آشنا شد. در ادامه، چند نکته مهم که باید پیش از همکاری با سرمایه‌گذاران بدانید را گرد آورده‌ایم:

1. سوابق

سرمایه‌گذاران موردنظر شما قبلا با چه شرکت‌هایی همکاری کرده‌اند؟ چه تخصص‌هایی دارند؟ در بیشتر اوقات، سرمایه‌گذاران روی دارایی سرمایه‌گذاری می‌کنند و آن را به خوبی می‌شناسند. برای مثال، اگر سرمایه‌گذار در حوزه‌ی مشاوره املاک فعالیت کرده باشد، درک درستی از تحلیل ارزش واقعی یک معامله‌ی املاک خواهد داشت. همچنین با نحوه ورود به بازار، رقابت و حل مشکلات احتمالی آشناست.

سرمایه گذاری - سرمایه گذار - کسب و کار - مذاکره

پس جستجو درباره سوابق سرمایه‌گذاران بالقوه و احتمالی، به شما این فرصت را می‌دهد تا مذاکره‌ای که برای ترغیب به سرمایه‌گذاری برگزار می‌کنید، به دلخواه‌تان پیش برود. قرار است از تمایلات آنها کمک بگیرید و اگر نگرانی خاصی دارند با صراحت بیان کنید.

2. سرمایه‌گذاری‌های قبلی

توصیه می‌کنیم زمینه‌ی شرکت‌های مورد سرمایه‌گذاری قبلی را شناسایی کنید. برای مثال، سرمایه‌گذار املاکی قطعا هیچ‌وقت در حوزه‌ی نرم‌افزار سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. اگر با فردی در حوزه‌ی تجارت در فضای مجازی مذاکره کنید و طرف مقابل در حوزه‌ی انرژی فعالیت داشته باشد، به خاطر عدم ارتباط با حوزه‌ی سرمایه‌گذاری، ایده‌ی شما پذیرفته نخواهد شد. باید در نظر بگیرید که در مصاحبه با شرکت سرمایه‌گذاری، فرد درست داخل سازمان را پیدا کنید. ببینید کدام یک از افراد با شرایط شما سازگاری بیشتری دارند.

3. میزان سرمایه‌گذاری

آیا سرمایه‌گذار موردنظر شما، همانند خیلی از شرکت‌های سطح اولیه، معیارهای حداقل درآمد دارند یا نیازهای کلیدی دیگری که با آنها وارد یک معامله می‌شوند؟

سرمایه گذاری - سرمایه گذار - میزان سرمایه گذاری

اگر کسب و کارتان را در سطحی غیر از آنچه سرمایه‌گذارتان در آن قرار دارد معرفی کنید، به احتمال زیاد توجه او را جلب نخواهید کرد. این مساله هم برای شرکت‌ها و هم برای افراد، صدق می‌کند. این مساله را در نظر بگیرید خیلی از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به این دلیل به موفقیت رسیده‌اند که همیشه با شرکتی در یک سطح خاص همکاری می‌کنند.

4. حجم سرمایه‌گذاری

همیشه مبلغی که از سرمایه‌گذار درخواست می‌کنید با آنچه او برای سرمایه گذاری در نظر گرفته است، نزدیک باشد. باید صراحتا به او بگویید چرا به این مقدار سرمایه نیاز دارید و درباره قصد انجام کار خود، با سرمایه‌گذار صحبت کنید.

5. بازگشت سرمایه مورد انتظار

آیا سرمایه‌گذار انتظار دارد چندین برابر سرمایه خودش را به او برگردانید؟ با انتظارات سرمایه‌گذار آشنا شوید و سپس با او به مذاکره بنشینید.

6. افق سرمایه‌گذاری

بعد از چه مدت زمانی، سرمایه‌گذار انتظار بازگشت سرمایه را دارد؟ انتظار شروع و اتمام کار را در چه بازه زمانی دارند؟ در این موارد با سرمایه‌گذار به توافق مشترک برسید.

اما چگونه باید متوجه این موارد شد؟ اگر نتوانستید جواب کاملی برای سوال‌هایتان پیدا کنید، خیلی شفاف و روراست از او بپرسید. پرسیدن سوالات مناسب، به شما کمک می‌کند خود را یک فرد حرفه‌ای نشان داده و کسی به نظر برسید که وقت و هزینه سرمایه‌گذار برایش اهمیت دارد که این امتیاز مثبتی برای شما محسوب خواهد شد.

اطلاع از این موارد، به شما کمک می‌کند با سرعت بالا عمل کرده و در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. همچنین این اطمینان را به شما می‌دهد که هر جلسه، با یک سرمایه‌گذارِ مناسب سروکار خواهید داشت. بدین ترتیب «جلسات مهم» شما همانطور خواهد بود که انتظار دارید.

باید به این باور برسید که جذب سرمایه مساله‌ی بی اهمیتی نیست. هرچقدر هم محصول و خدمات‌تان خوب و بی‌نظیر باشد، برای جذب سرمایه‌گذار نیاز به زمان خواهید داشت. وقتی موارد گفته شده را رعایت کرده و بهترین سرمایه‌گذار را انتخاب کنید، مطمئن باشید آنها هم رغبت زیادی به سرمایه‌گذاری خواهند داشت. هدف سرمایه‌گذاران، پیدا کردن کسب و کارهایی چون شماست. سرمایه‌گذاران می‌خواهند شما همان فردی باشید که آنها را به هدف نهایی‌شان می‌رسانید. پس آنها بیشتر از شما نیازمند برگزاری چنین جلساتی هستند.

 

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-02 17:02:30
دسته بندی ها