چگونه ارزش‌های اصلی خود را در زندگی پیدا کنیم؟

11 آبان 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - چگونه ارزش‌های اصلی خود را در زندگی پیدا کنیم؟
چگونه ارزش‌های اصلی خود را در زندگی پیدا کنیم؟
امتیاز مطلب: 98%

چه چیزی برای شما مهم است؟ قهوه‌ی صبحگاهی؟  پیاده‌روی کردن؟ تحویل به‌موقع پروژه خود به رئیس؟ این‌ها همه بااهمیت است اما چه چیزی برای شما ارزشمند است؟ طبق گزارش مجله‌ی اتلنتیک 7  نفر از هر 10 آمریکایی می‌گویند ارزش‌های مردم در دهه گذشته در ایالات‌متحده بدتر شده‌اند. ارزش‌های شخصی چه هستند؟ شناختن این ارزش‌ها در زندگی هر کس بسیار اهمیت دارد. با یوکن همراه باشید.

ارزش‌ها چه هستند؟

ارزش‌ها یک علامت برای خود واقعی شماست، زیرا آنها در زندگی شخصی و حرفه‌ای شما، مهم‌ترین چیز هستند.

ارزش‌های شما آن صدای کوچکی در سرتان است  که به شما می‌گوید که به آیا به چیزی اهمیت بدهید با نه و چگونه باید زمان خود را اولویت‌بندی کنید.

ارزش‌های شما چیزهایی هستند که به اعتقاد شما در زندگی و کار مهم‌اند.

ارزش‌های اصلی شما کمک می‌کنند تا آنچه را که واقعاً از زندگی می‌خواهید را پیدا کنید و به طور همزمان به شما می‌گوید که آیا از وضعیت فعلیتان راضی هستید یا اینکه زندگی معقولی دارید یا خیر.

 ارزش اصلی تعریف می‌کند که ما چه کسی هستیم و به ما کمک می‌کند هدف خود را پیدا کنیم. در اینجا چند نمونه خوب از کلمات ارزش اصلی را معرفی می‌کنیم: 

•    مطمئن بودن

•    قابل‌اعتماد بودن

•    مورداحترام بودن

•    وفادار بودن

•    متعهد بودن

•    خوب بودن در کار گروهی

•    مراقبت کردن

•    ماجراجو بودن

•    کارآمد بودن

•    گوش دهنده‌ی خوبی بودن

•    متنوع بودن

•    متوازن بودن

بعضی از این ارزش‌ها از دوران کودکی در شما وارد شده‌اند. آنها می‌توانند فرهنگی باشند یا از طریق تماشای خانواده و شنیدن گفت‌وگو های آن‌ها در باره چیزهایی که در موردشان پرشور هستند آموخته شوند.

ارزشهای اصلی زندگی - اصول مهم زندگی

شاید اکنون در بزرگ‌سالی، متوجه شده‌اید که شما نیز در مورد همان چیزها پرشور هستید. چیز بدی نیست که ارزش‌های اصلی خود را با کسانی که در اطراف‌تان هستند، به اشتراک بگذارید، اما زندگی بدون این ارزش می‌تواند زیان‌آور باشد.

چگونه ارزش‌های اصلی بر تصمیمات روزمره ما تأثیر می‌گذارند؟

ما هر روز بر اساس ارزش‌هایمان تصمیم می‌گیریم، اما گاهی اوقات تصمیمات مهمی که با آن روبه‌رو می‌شویم، چه بزرگ چه کوچک و استرس بالقوه‌ای که این گزینه‌ها می‌تواند ایجاد کنند را فراموش می‌کنیم.

هنگامی‌که ارزش‌های خود را شناسایی کرده و انتخاب‌هایی که با آنها هماهنگ است انجام می‌دهید، زندگی‌تان ناگهان کمی ساده‌تر می‌شود. اما زمانی که اجازه نمی‌دهید ارزش‌های شما با انتخاب‌هایتان منطبق باشند، خود را فوق‌العاده ناراحت می‌بینید و نمی‌دانید چرا.

کشف ارزش‌های اصلی نه تنها به جنبه‌های عظیم کمک می‌کند، بلکه در  به ظاهر چیزهای کوچک نیز تأثیر می‌گذارند. چیزی که خریداری کرده‌اید ولی واقعاً به آن نیاز ندارید را به یاد می‌آورید؟ شما این تصمیم را گرفتید که عاقلانه خرج کردن پول برایتان ارزشمند نیست. اما آیا واقعاً این‌گونه  احساس می‌کنید؟ اکنون پایان ماه است و مهلت پرداخت قبوض به‌پایان رسیده‌اند. واقعاً مفید می‌بود که این پول را می‌داشتید، بنابراین استرس در شما ایجاد کرده است. این استرس ناشی از تصمیمی است  که با ارزش‌های اصلی شما مطابق نبود.

ارزشهای اصلی زندگی - اصول مهم زندگی

هنگامی‌که انتخابی انجام می‌دهید که در آن زمان به نظر کوچک می‌آمد و باارزش شما هماهنگ است،  کمتر در جنبه‌های دیگر زندگی خود احساس استرس خواهید داشت. این امر منجر به انتخاب‌های بهتر و بدون استرس می‌شود و بهترین بخش این است که هیچ کار سختی نیاز نیست، فقط نیاز به خودآگاهی نیاز دارد.  اگر فقط چند دقیقه به‌تنهایی بتواند در بقیه زندگی شما به صورت مثبت تأثیر بگذارد، آیا ارزشش را ندارد؟ پس از همه، دانستن ارزش‌های خود،  گرفتن تصمیمات مهم، مانند پذیرش یک کار، شروع یک کسب و کار یا تغییر بزرگ را بسیار ساده‌تر می‌کند.

چگونه می‌توانیم ارزش‌های اصلی خود را دریابیم؟

ارزش‌های اصلی هر فردی مهم هستند. با کشف چیزهایی که برای ما اهمیت دارند، می‌توانیم زندگی بهتری را داشته باشیم. در اینجا دو راه برای پیدا کردن ارزش‌های اصلی شخصی معرفی می‌شود:

با آنچه در حال حاضر در مورد خودتان می‌دانید شروع کنید؛ اخلاق

دانستن ارزش‌های اصلی قطعاً می‌تواند با اخلاق‌تان هماهنگ باشد. پس از همه، ارزش‌های شما تأثیر مستقیمی بر استانداردهای رفتاری‌تان دارند. در مورد آن فکر کنید: اگر ازلحاظ اخلاقی برای شما اهمیت داشته باشد که به محل کار خود بروید و تنها بر روی کار شرکت تمرکز کنید، کارمندی صادق و کارآمد بودن برای شما یک ارزش است.

شاید از آن دسته افرادی باشید که سر قرار گوشی خود را کنار می‌گذارید. این امر به‌احتمال‌زیاد به این معنی است که یک شخص وفادار به‌صورت اخلاقی هستید و می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که شریک زندگی‌تان بداند که برایتان مهم است. این نشان می‌دهد شما در ارزش اصلی خود ابتدا روابط را قرار می‌دهید.

ارزشهای اصلی زندگی - اصول مهم زندگی

تجربه بهترین ابزار در درک آنچه برای شما ارزشمند است، خواهد بود. به عنوان مثال، به زمانی که شادترین بودید فکر کنید. چرا خیلی خوشحال بودید؟ آیا به خاطر افراد دیگر این احساس را داشتید؟ آن‌ها چه کسانی بودند؟ به زمانی که به خود افتخار می‌کردید فکر  کنید و چرا این افتخار را حس می‌کردید. تجربیاتتان می‌توانند راهنمای بسیار خوبی در مورد چیزهایی که برایتان مهم هستند باشند.

از نگاه کردن به جلو نترسید؛ چه ارزش‌هایی را می‌خواهید به فرزندان خود نشان دهید؟ اگر می‌خواهید دیگران آن را ارزشمند بدانند، برای شما نیز ارزشمند است.

با ارزش‌های اصلی خود چه کار باید بکنم؟

 بنشینید و لیستی از آنچه که به ذهن می‌آید را بنویسید و خودتان را با ارزش‌های اصلی‌تان آشنا کنید. هیچ محدودیتی برای تعداد ارزش‌هایی که می‌توانید داشته باشید وجود ندارد، اما به خود اجازه دهد هر چیزی که به ذهن‌تان می‌آید را یادداشت کنید.

 ارزش‌های خود را اولویت‌بندی کنید

اگر با 20 کلمه سروکار دارید، آن دسته که به سختی در لیست وارد شدند را حذف کنید و مقادیر خود را اولویت‌بندی کنید.

استیو پاولینا، وبلاگ نویس شخصی، پیشنهاد می‌کند که بالاترین ارزش را تعیین کنید، سپس دومین و به همین ترتیب ادامه دهید تا زمانی که لیست از بالا به پایین اولویت‌بندی شود. همان‌طور که سعی می‌کنید مقادیر را اولویت‌بندی کنید، این سؤال را در پشت ذهن خود داشته باشید: اگر باید از این‌ها انتخاب کنم، کدام یک اولین می‌شود و بدون کدام می‌توانم زندگی کنم؟

ارزشهای اصلی زندگی - اصول مهم زندگی

بعضی از کلمات ممکن است به راحتی به سمت بالای صفحه کشیده شوند، درحالی‌که ممکن است بعضی‌ها شما را به شک بیاندازند. اجازه دهید این اتفاق بیافتد و قبول کنید که انجام این کار به شما کمک می‌کند خودتان را پیدا کنید.

هرروز به ارزش‌هایتان نگاه کنید

هنگامی‌که تعیین کرده‌اید ارزش‌های شما چه هستند، هرروز به آنها نگاه کنید. همه ما با شرایط و تصمیمات چالش‌برانگیز روبرو می‌شویم، و سام ویتاکر آن را به بهترین نحوه توصیف کرده است:

همه [مردم] هرازگاهی در موقعیت‌های سخت قرار می‌گیرند... شرایطی که در آن کار درست مشخص نیست. شناختن اینکه چه ارزش‌هایی  برای شما مهم هستند، قبل از پیش آمدن چنین شرایطی به شما کمک می‌کند تصمیمات بهتری بگیرید.

بنابراین، بگذارید ارزش‌هایتان برای شما ارزشمند باشند. همه در مسیر خود قرار دارند و هیچکس به جز خودتان نمی‌تواند به شما بگوید که ارزش‌های اصلی‌تان چه هستند.

از تجدیدنظر در لیست خود در آینده نترسید

هنگامی‌که ارزش‌های خود را می‌دانید و شروع به زندگی بر اساس آنها می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که همه آنها به آن اندازه که فکر می‌کردید مهم نیستند. فهرستتان را بازنویسی کنید. شما مجاز به تغییر ارزش‌ها بارها و بارها هستید.

شما ارزش‌هایتان نیستید. شما متفکر افکار خود هستید، اما خود فکر نیستید. ارزش‌های شما قطب نمای فعلی‌تان است، اما خود واقعی شما نیست. 

به یاد داشته باشید: ارزش‌های شما باید در ایجاد بهترین و معتبرترین زندگی کمک کند. شما قوانین را می‌سازید. با خودتان صبور باشید و زمانی را به کشف ارزش‌های اصلی خود اختصاص دهید. در این صورت از کارهایی که می‌توانید انجام دهید شگفت‌زده خواهید شد.


منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-23 10:07:03
دسته بندی ها