تقویم تاریخ - 9 اسفند

9 اسفند 1397 - 8:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 9 اسفند
تقویم تاریخ - 9 اسفند
امتیاز مطلب: 98%

درگذشت محمود خیامی پدر صنعت اتومبیل ایران

محمود خیامی

محمود خیامی یکی از 9 فرزند یک روحانی روستایی مشهدی است. او که استاد مسلم رویاپردازی است، پس از ترک تحصیل در مقطع دبیرستان (این سنت ترک تحصیل افراد جریان ساز مختص به زمان یا جغرافیای خاصی نیست) وارد کاسبی شد و از اتومبیل شویی تا مسافرکشی با موتور سیکلت شروع کرد. خیامی‌ها در 12 مهر 1341 خورشیدی با 10 میلیون سرمایه، شرکت ایران ناسیونال را که امروز ایران خودرو نام دارد برای تولید اتوبوس های بین شهری تاسیس کردند، البته برادران خیامی در 1351 خورشیدی راه تجاری خود را از یکدیگر جدا کرده و ایران ناسیونال به محمود خیامی رسید. ایران ناسیونال در 1345 خورشیدی قرارداد تولید پیکان را امضا کرد و تا 1353 خورشیدی این شرکت به فروشی بالغ بر 91 میلیارد تومان رسید. ایران ناسیونال در 1352 خورشیدی اعلام کرد که خودکفایی در تولید قطعات یدکی را در صدر برنامه هایش قرار داده است. بدین ترتیب در همین سال، شرکت های بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز، شرکت ریخته گری، شرکت رضای مشهد و… توسط این کمپانی تاسیس شد. در همین سال ها، محمود خیامی با کمک گروهی دیگر از سرمایه داران ایران، بانک صنعت و معدن و فروشگاه های زنجیره ای کوروش را نیز بنیان نهاد. وی در 9 اسفند 1398 ش. در 90 سالگی دیده از جهان فرو بست. برای مشاهدۀ بیوگرافی تصویری پدر صنعت اتومبیل ایران روی لینک زیر کلیک نمایید.

بیوگرافی محمود خیامی مؤسس شرکت ایرانخودرو

تولد لینوس پاولینگ دانشمند آلمانی - آمریکایی

لینوس پاولینگ

لینوس کارل پاولینگ دانشمند، فعال صلح و نویسندۀ آلمانی - آمریکایی 28 فوریه 1901م. در پورتلند متولد شد. او دارای بیش از 1200 مقاله و کتاب است که بیش از 850 مورد از آن‌ها در زمینه مباحث علمی می‌باشد. هفته‌نامهٔ نیو ساینتیست، از او به عنوان یکی از 20 دانشمند برتر تمام دوران، یاد می‌کند و تا سال 2000م. او در بین تأثیرگذارترین دانشمندان در تاریخ رتبه 16 را کسب کرده‌است. پائولینگ از بنیانگذاران شیمی کوانتوم و زیست شناسی مولکولی می‌باشد . پائولینگ دو بار برندهٔ جایزهٔ نوبل شد: یک بار شیمی در سال 1954م. و یک بار صلح در سال 1962م.. او به همراه ماری کوری، جان باردین و فردریک سنگر، چهار فردی هستند که موفق به دریافت دو جایزه نوبل شده‌اند. پائولینگ تنها فردی است که دو جایزه نوبل را به صورت انفرادی (و بدون اشتراک با دیگری) کسب کرده‌است. پس از ماری کوری، او دومین فردی است که موفق به دریافت دو جایزهٔ نوبل در دو زمینه متفاوت شد.

تولد سپ مایر فوتبالیست آلمانی

سپ مایر

سپ مایر دروازه بان آلمانی 28 فوریه 1944م. در متن متولد شد. وی به همراه شاگرد خود الیور کان نام آورترین و موفق‌ترین دروازه‌بانی است که تاریخ این رشته در آلمان به خود دیده است. او که سال‌ها محافظ دروازه تیم ملی فوتبال آلمان و باشگاه بایرن مونیخ بود، در دوره شانزده ساله فعالیت ورزشی حرفه‌ای خود، به تمامی افتخارهایی که یک بازیکن فوتبال می‌تواند به آن‌ها دست یابد، رسید امروز 76 ساله شد.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-01 13:05:28
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها