معرفی محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی

15 تیر 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - معرفی محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی
معرفی محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی
امتیاز مطلب: 65%

شما احتمالا رژیم‌های غذایی بسیاری را دیده‌اید. بسیاری از آن‌ها یک‌شبه معروف شده‌اند و به همان اندازه سریع از محبوبیت‌شان کاسته شده است. با این حال، برخی از رژیم‌ها، آزمایش زمان را گذرانده اند و در حال پیشرفت در جهان تغذیه هستند. با یوکن همراه باشید تا چهار رژیم غذایی که در واقع برای سلامتی شما مفید هستند را معرفی کنیم.

یک مفهوم مهم که باید در نظر داشته باشید صرف نظر از اصطلاح «رژیم غذایی» است که به طور معمول استفاده می‌شود. رژیم غذایی به معنای محدودیت و حذف است. در عوض، از کلمه رژیم غذایی در این زمینه به عنوان یک شیوه زندگی غذا خوردن سالم فکر کنید. بیایید نگاهی به برخی از این شیوه‌های تغذیه سالم که به عنوان رژیم غذایی محبوب طبقه‌بندی شده‌اند بیاندازیم.

1. رژیم پائولو

رژیم پائولو یا غذا خوردن به روش اجداد، روش غذا خوردن نیاکان دیرینه از 10 هزار سال پیش یا زمانی که تازه کشاورزی آغاز شد است. تمرکز این رژیم بر پروتئین، سبزیجات، برخی از میوه ها، آجیل و دانه‌ها و برخی از چربی های سالم است. در رژیم پائولو، هیچ نوع غلات، کربوهیدرات نشاسته ای، قندها و یا لبنیات وجود ندارد.

چگونه سلامت شما با رژیم پائولو تغییر می‌کند

رژیم پائولو یک راه خوب برای کنترل قند خون است.  می‌تواند تاثیر مثبتی بر دیابت نوع 2 داشته باشد و خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد. با استفاده از این شیوه غذا خوردن سالم، افراد نتایج خوبی در کم کردن وزن و سطح انرژی بهبود یافته را به دست آوردند.

 فقط چیزی که در رژیم غذایی پائولو وجود دارد مهم نیست، بلکه آن چیزی که وجود ندارد نیز مهم است. هیچ غذای پردازش شده و تولید شده، غذاهای مضرر، مواد مصنوعی یا مواد افزودنی شیمیایی در آن وجود ندارد. پائولو روش غذا خوردن است که شما را با بدن خود سازگار می‌کند و بنابراین می‌تواند مزایای بسیاری را به شما ارائه دهد.

معرفی محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی

2. رژیم غذایی Whole30

این رژیم نسبتا جدید بوده و محبوبیت خود را از رسانه‌های اجتماعی که در آن، افراد با هشتگ  #Whole30  موفقیت خود را با این رژیم در اینستاگرام به اشتراک گذاشتند‌  به دست آورده است. در Whole30، سی روز رژیم می‌گیرید و بر مواد غذایی مغذی مانند گوشت، آجیل و دانه، غذاهای دریایی، تخم مرغ، سبزیجات و میوه ها تمرکز می‌کنید.

در طول ماه باید موراد زیر را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کنید:

•    قند

•    حبوبات

•    غلات

•    لبنیات

•    سویا

Whole30 شبیه به رژیم پائولو است، اما همچنین شیرین‌کننده‌هایی مانند شربت عسل را حذف می‌کند.

در پایان 30 روز، شما به طور استراتژیک  مواد غذایی که حذف کردید را دوباره به رژیم غذایی خود بازگردانید تا هرگونه عواقب جانبی از سلامت آنها یا حتی آلرژی‌های غذایی بالقوه را بیابید.

کشف اینکه چگونه مواد غذایی بر روی شما اثر می‌گذارد

اغلب مردم معمولا چیزهای یکسانی می‌خورند و ممکن است متوجه نشوند که غذاهای خاص باعث ایجاد پیامدهای بهداشتی می‌شود. زیرا  عادت به احساس خستگی و بی‌انرژی بودن دارند. با Whole30 شما می‌توانید ببینید که چگونه این مواد غذایی ممکن است تاثیر منفی بر بدن شما داشته باشد. این رژیم غذایی به شما کمک می‌کند عشق خود را به مواد غذایی دوباره به دست آورید ... از راه سالم!

3. رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای در حال حاضر به عنوان رژیم غذایی موثر، در بالای لیست قرار دارد. برای افراد در کشورهایی مانند ایتالیا یا یونان، این رژیم همراه با سطوح فعالیت بالاتر، نور خورشید، نزدیکی به آب و استرس پایین یک حالت عادی زندگی است.

در رژیم غذایی مدیترانه، تمرکز بر غذاهای سالم  برای قلب است و شامل مواد غذایی زیر می‌شود:

•    میوه‌ها و سبزیجات

•    غلات کامل

•    حبوبات و آجیل

•    جایگزین کره با روغن زیتون

•    استفاده از گیاهان و ادویه‌جات  به جای نمک

•    خوردن ماهی و مرغ حداقل دو بار در هفته

معرفی محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی

 به قلب و سلامت خود با رژیم مدیترانه‌ای کمک کنید

اطلاعات از کلینیک مایو نشان می‌دهد که این رژیم غذایی باعث کاهش بیماری قلبی و کاهش سطح LDL کلسترول «بد» شما می‌شود. مطالعات  بر 1.5 میلیون نفر نشان می‌دهد که رژیم مدیترانه خطر مرگ‌و‌میر بر اثر بیماری‌های قلب و عروق و در کل مرگ‌و‌میر را کاهش می‌دهد.

با تمام این مزایا، قطعا رژیم غذایی است که ارزش محبوبیتش را دارد.

4. رژیم قلیایی

رژیم قلیایی در مورد تغییر دادن غذاهایی است که می‌خورید. به طوری‌که بدن خود را به حالت قلیایی در می‌آورید و از حالت اسیدی خارج می‌کنید. هنگامی‌که بدن شما بیش از حد در سمت اسیدی باشد، می‌تواند منجر به شرایط اسیدوز شود. این شرایط می‌تواند منجر به عوارضی مانند ناراحتی معده، مشکلات تنفسی، سردرد، ضعف و خستگی شود. در موارد شدید، می‌تواند منجر به شوک، کما یا حتی مرگ شود.

هدف این است که بدن خود را در حالت قلیایی قرار دهید که به طور کلی باعث بهبود سلامتی می‌شود. تمرکز در این رژیم بر روی مواد غذایی تقویت‌کننده قلیایی مانند میوه‌ها، آجیل، سبزیجات و حبوبات است. شما همچنین باید غذاهای اسیدی مانند گوشت گاو و مرغ، لبنیات، تخم مرغ، غلات را کاهش دهید.

جوانب مثبت و منفی رژیم قلیایی

مزایای آن کاهش غذاهای بی‌کیفیت و محصولات فرآوری شده است. شما ممکن است سطح انرژی بهبود یافته، وضوح ذهنی و حتی سلامت بهتر را احساس کنید. افراد همچنین با این رژیم کاهش وزن را تجربه کرده‌اند که ممکن است ناشی از کاهش کالری مواد غذایی مضرر و فرآوری شده باشد.

یکی از بدی‌های این رژیم غذایی این است که مقدار pH غذایی که می‌خورید ممکن است تاثیری بر pH خون نداشته باشد. زیرا بدن شما می تواند این را کاملا به خوبی روز به روز متعادل کند.

 برای سلامت بهتر این رژیم‌ها را دنبال کنید

هرچه که می‌خواهید بخورید، تمرکز باید بر روی مواد غذایی فرآوری نشده باشد. به دنبال تمیز ترین، محلی‌ترین و طبیعی‌ترین چیزهایی باشید که می‌توانید برای سلامت کلی خود پیدا کنید. بدن و ذهن‌تان از شما تشکر خواهند کرد.


منبع: Lifehack
 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-07-02 11:23:44
دسته بندی ها