تقویم تاریخ - 14 اسفند

14 اسفند 1397 - 8:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 14 اسفند
تقویم تاریخ - 14 اسفند
امتیاز مطلب: 90%

درگذشت دکتر محمد مصدق سیاستمدار ایرانی

دکتر محمد مصدق

دکتر محمد مصدق سیاستمدار و حقوقدان ایرانی 14 اسفند 1345ش. در تهران دیده از جهان فرو بست. مصدق نمایندهٔ هشت دوره مجلس شورای ملی، استاندار، وزیر و دو دوره نخست‌وزیر ایران بود. محمد مصدق نخستین ایرانی دارندهٔ مدرک دکترای رشته حقوق بود بعد از سقوط رضاشاه، از تبعید به عرصهٔ سیاست بازگشت. در سال 1328ش. با چندین حزب وارد اتحاد شد و با همکاری افرادی مانند حسین فاطمی به تأسیس جبههٔ ملی ایران اقدام کرد. جبههٔ ملی و در رأس آن‌ها مصدق، به پیشنهاد فاطمی برای شروع استعمارستیزی در ایران، ملی شدن صنعت نفت را مطرح کردند. مصدق در سال 1330ش. به نخست‌وزیری رسید و در اولین قدم، نفت ایران را ملی کرد. به همین دلیل طرح سقوط دولت او توسط انگلستان (که تا قبل از ملی شدن نفت، صاحب عمدهٔ نفت ایران بود) ریخته شد و سرانجام در کودتای 28 مردادکه توسط سازمان سیا انجام شد، دولت مصدق به صورت غیرقانونی و در حالی که محمدرضا پهلوی شدیداً با مصدق مخالفت می‌کرد و خواستار سقوط دولت مصدق بود، ساقط شد. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری این سیاستمدار بزرگ ایرانی روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری محمد مصدق

درگذشت نیکلای گوگول نویسندۀ بزرگ روس

نیکلای گوگول

نیکلای واسیلیویچ گوگول نویسندۀ نامدار روسی 4 مارس 1852م. در 43 سالگی دیده از جهان فرو بست.گوگول از سال 1835 تا 1842م. مشغول نگارش مجموعهٔ داستانهای پترزبورگی  بود که در آنها استادیِ نویسنده در قلمروهای جدیدی جلوه می‌یافت: گوگول در این داستانها در مقام روایتگر شهرها رخ می‌نماید که عمق تضادهای اجتماعی موجود در شهر را به چشم دیده و دریافته است. او بنیان‌گذار سبک رئالیسم انتقادی در ادبیات روسی و یکی از بزرگترین طنزپردازان جهان است. وی نویسنده‌ای است با قریحهٔ استثنایی. تأثیر او بر نویسندگان پس از خود عظیم و همه‌جانبه است.

تولد آنتونیو ویوالدی آهنگساز ایتالیایی

آنتونیو ویوالدی

آنتونیو لوچو ویوالدی از مشهورترین آهنگسازان دوران باروک و نوازندهٔ چیره‌دست ویولن 4 مارس 1678م. در ونیز متولد شد. چهار فصل معروفترین اثر اوست. کنسرتوهای چهار فصل جنبش نویی در ادراک موسیقی به وجود آوردند: در آن‌ها ویوالدی نهرهای روان، آواز پرندگان، پارس سگ‌ها، وزوز حشره‌ها، چوپان‌های جار زننده، تندبادها، رقاص‌های مست، شب‌های خاموش، چشم‌اندازهای یخ زده، اسکی بازی کودکان بر روی یخ، و آتش روشن کردن را به نمایش گذاشته‌است.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-04 10:05:05
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها