10 دلیلی که عزت نفس پایین زنان، رابطه‌ی عاطفی را به بن‌بست می‌کشاند

23 مرداد 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 10 دلیلی که عزت نفس پایین زنان، رابطه‌ی عاطفی را به بن‌بست می‌کشاند
10 دلیلی که عزت نفس پایین زنان، رابطه‌ی عاطفی را به بن‌بست می‌کشاند
امتیاز مطلب: 83%

کمبود عزت‌ نفس روی توانایی برقراری یک رابطه سالم تاثیر می‌گذارد. وقتی باور نداشته باشید به اندازه‌ی کافی خوب هستید، چطور توقع دارید به عنوان شریک زندگی فرد دیگری انتخاب شوید؟ عزت نفس پایین روی روابط عاطفی‌تان سایه می‌اندازد و باعث می‌شود بارها رابطه‌ی خود را خراب کنید. با یوکن همراه باشید.

وقتی عزت‌نفس پایینی داشته باشید، این احتمال می‌رود که با کسی وارد زندگی مشترک شوید که در آن، براساس باورهای غلطی که نسبت به خودتان دارید، با شما برخورد می‌شود. البته کمبود عزت‌نفس در تمام افراد تاثیر یکسانی ندارد. در این مقاله به شما می‌گوییم عزت‌نفس پایین چگونه روی رابطه‌ی عاطفی‌تان تاثیر می‌گذارد.

1. انتظارات و توقعات نابجا دارید

با داشتن عزت‌نفس پایین، همواره احساس ناتوانی می‌کنید و در رویاهای خود، به دنبال شاهزاده‌ای هستید که شما را به زندگی فوق‌العاده‌ای می‌رساند. این رویا احتمالا با رابطه‌ای که در دوران کودکی و نوجوانی با پدرتان داشته‌اید، ارتباط دارد.

عزت نفس پایین زنان، رابطه ی عاطفی را به بن بست می کشاند!

پدر شما به اندازه‌ی کافی در زندگی‌تان حضور نداشته است؛ به همین خاطر نمی‌توانید بدون تردید، طرف مقابل را به عنوان یک فرد ایده‌آل بپذیرید. شاید فکر کنید تقصیر شماست که پدرتان با شما صمیمی نبوده است. حتی ممکن است پدرتان در زندگی شما حضور داشته و بارها شما را از شرایط سخت نجات داده است. بنابراین می‌خواهید رابطه‌تان با شریک زندگی آینده همانند همان احساسات گذشته باشد. در این راستا، تصور می‌کنید که باید به این رویا پایبند باشید و توقع‌تان را از شریک احساسی خود بالا ببرید. قطعا چنین چیزی تحقق نمی‌یابد. حتی اگر شریک عاطفی‌تان به تمام توقعات شما پاسخ دهد، احتمال دارد شما، تلاش‌های او را نادیده بگیرید و در نهایت، رابطه‌ی عاطفی خود را به بن‌بست برسانید.

بیشتر بخوانید: 10 راهکار هوشمندانه‌ای که عزت‌نفس شما را تقویت می‌کند

2. مدام شریک عاطفی‌تان را امتحان می‌کنید

به شریک عاطفی‌تان اطمینان ندارید و مدام از خود می‌پرسید «او چطور می‌تواند واقعا من را دوست داشته باشد؟»، «او واقعا عاشق من است؟». این احساس ناامنی در درون شما ریشه دارد و روی احساسات و رفتارتان تاثیر می‌گذارد. به این باور نرسیده‌اید که طرف مقابل واقعا شما را دوست دارد. پس، از هر فرصتی برای سنجیدن میزان علاقه‌ی او استفاده می‌کنید تا او بتواند خود را به شما ثابت کند. البته باز هم به شریک عاطفی‌تان اعتماد ندارید و باورش نمی‌کنید. حتی ممکن است فکر اینکه طرف مقابل روزی شما را ترک می‌کند به سرتان بزند و در نهایت رابطه‌تان را خراب کنید. در این زمان نیز به خود می‌گویید «من که گفتم دوست داشتنی نیستم». در این موقعیت، از رابطه‌تان پشیمان هستید و خود را سرزنش می‌کنید.

3. بیش از اندازه محتاطانه رفتار می‌کنید

وقتی عزت‌نفس پایینی دارید یا شاهد طلاق یا خیانت پدر و مادر خود بوده‌اید، احتمالا فکر می‌کنید که نمی‌توانید به طرف مقابل خود اعتماد کنید. حتی ممکن است به خودتان اجازه ندهید به عاشق شدن هم فکر کنید. پس قبل از اینکه شریک عاطفی‌تان بخواهد شما را ترک کند، شما او را ترک می‌کنید یا اصلا وارد رابطه‌ای عمیق نمی‌شوید. وقتی به این باور رسیده‌اید که ممکن است با خیانت طرف مقابل مواجه شوید، از احتمال آسیب عاطفی که ممکن است به شما وارد شود، احساس ترس می‌کنید.

عزت نفس پایین زنان، رابطه ی عاطفی را به بن بست می کشاند!

4. برای پنهان کردن عزت‌نفس پایین، تلاش بی‌نتیجه دارید

با وجود شرایطی که می‌تواند باعث کاهش عزت‌نفس شود، برخی از زنان بی‌اندازه انعطاف‌پذیر هستند. عده‌ای از آنها ذاتا چنین خصوصیاتی دارند و برخی دیگر تلاش می‌کنند با وجود تجربه‌های ناکام، بتوانند توانایی تعهد به رابطه‌ی سالم و مثبت را به دست آورند. شاید چیزی در زندگی‌شان وجود داشته که به آنها کمک می‌کند کمبود عزت‌نفس خود را با انعطاف پذیری جبران کنند. انعطاف‌پذیری موجب می‌شود که زنان در رابطه با مردان، به جای عکس‌العمل‌های ناشی از احساسات افراطی، بتوانند متعادل و باثبات رفتار کنند.

مطلب پیشنهادیروش‌های سریع افزایش اعتماد به نفس و عزت‌نفس

5. در انتخاب شریک عاطفی وسواس به خرج می‌دهید

کمبود عزت‌نفس باعث می‌شود فکر کنید هیچ‌چیز، آسان به دست نمی‌آید. به خاطر اینکه خود را فردی دوست‌داشتنی نمی‌دانید. فکر می‌کنید باید هر طوری شده، برای پیدا کردن شریک عاطفی تلاش کنید که البته این منجر به یک رابطه‌ی موفق نخواهد شد. با این کار تنها به یک فرد وسواسی تبدیل می‌شوید که می‌تواند شما را از مسیر ایجاد یک رابطه‌ی عاطفی بادوام دور کند. وقتی یک رابطه، مطابق با انتظارات شما نیست، تحمل آن برایتان سخت خواهد شد. در این شرایط تلاش خود را بیشتر می‌کنید، اما باید بدانید شریک عاطفی‌تان نمی‌تواند پابه‌پای شما جلو برود و این‌قدر فشار را تحمل کند.

عزت نفس پایین زنان، رابطه ی عاطفی را به بن بست می کشاند!

6. به دنبال امنیت مالی هستید

آیا مایلید وارد رابطه‌ای شوید که امنیت مالی شما در آن تامین شود؟ این شرایط نیاز شما به برقرای رابطه با فردی را نشان می‌دهد که تنها ظاهر زیبا یا خصوصیات مثبت فیزیکی دارد، در حالیکه علت اصلی آن را پنهان می‌کنید. این حالت همچنین سبب کنترل امنیت عاطفی می‌شود. به عبارت دیگر، شما می‌توانید رضایت شریک زندگی‌تان را به دست آورید، بدون اینکه خیلی به او متعهد شوید. در این حالت، تنها می‌خواهید امنیت مالی به دست آورید؛ حتی اگر باعث شود احساسات خود را خرج کنید.

7. به دنبال رابطه‌ای فاقد امنیت عاطفی هستید

خیانت و جداشدن از جمله مواردی است که عزت‌نفس شما را پایین می‌آورد. اگر شرایطی را که به کاهش عزت‌نفس منجر می‌شود تجربه کرده باشید، ناخودآگاه به سمت روابطی می‌روید که در آن بتوانید همان احساس آشنای ناامنی را تجربه کنید. حتی اگر وارد چنین رابطه‌ای نشده باشید، خودتان سعی می‌کنید آن را ایجاد کنید. اگر رابطه‌ی عاطفی‌تان قابل اعتماد باشد، این احتمال وجود دارد که خسته و دلزده شوید و آن را ناکام بگذارید. شما عادت دارید برای بهبود رابطه‌ی ناامن خود تلاش کنید. به همین خاطر تنها به سمت چنین روابطی جذب می‌شوید. البته در روابط سالم و مثبت نیز بخش عمیقی از شما تلاش می‌کند رابطه را به جایی برساند که بتوانید احساس ناامنی را به صورت ساختگی بوجود آورید.

عزت نفس پایین زنان، رابطه ی عاطفی را به بن بست می کشاند!

8. وارد رابطه‌ای می‌شوید که هیچ علاقه‌ای به طرف مقابل ندارید

عزت‌نفس پایین باعث می‌شود به سمت فردی بروید که به شما علاقه‌مند است، حتی اگر هیچ علاقه‌ای به او نداشته باشید. در این شرایط، برایتان مهم نیست چه کسی را انتخاب می‌کنید. حتی ممکن است رفتارهایی را تحمل کنید که مورد رضایت‌تان نیست؛ تنها به این خاطر که کسی را در زندگی خود داشته باشید، حتی اگر احساس رضایت و خوشحالی نکنید.

نشانه‌های عجیب عزت نفس پایین و بهترین راه‌حل برای آن‌ها!

9. از صمیمیت زیاد واهمه دارید

آیا سطح وابستگی و صمیمیت در رابطه‌ی شما روز به روز بیشتر می‌شود؟ وقتی رابطه‌ی شما رو به پیشرفت باشد، ترس و دلهره به سراغ‌تان می‌آید؛ زیرا روابط سالم و مثبت برایتان غریبه است. حتی ممکن است عقب‌نشینی کنید و از نظر عاطفی و جنسی نیز از شریک عاطفی‌تان فاصله بگیرید.

عزت نفس پایین زنان، رابطه ی عاطفی را به بن بست می کشاند!

10. به برقراری رابطه‌ی عاطفی سالم و مثبت اعتقاد ندارید

تصور اینکه بتوانید یک رابطه‌ی سالم داشته باشید، برایتان سخت است. گاهی به طور ناخودآگاه تصور می‌کنید شریک عاطفی‌تان به اندازه‌ی کافی صداقت ندارد. احساس عدم صداقت طرف مقابل، به رابطه‌تان آسیب می‌رساند. به خاطر اینکه در بیشتر مواقع به صداقت او شک دارید. این احتمال وجود دارد که طرف مقابل شما، به دروغ گفتن عادت کند. او با خود فکر می‌کند همیشه مورد اتهام شما قرار دارد، پس ترجیح می‌دهد خود را خسته نکند و به راحتی دروغ بگوید. همین رفتار به شما ثابت می‌کند که هیچ‌کس قابل اعتماد نیست.

کمبود عزت‌نفس در زنان نشانه‌های بسیار بیشتری دارد. با خواندن مقاله‌های مشابه می‌توانید خودتان را بهتر بشناسید. ارتقای آگاهی فردی باعث می‌شود رابطه‌ی عاطفی بهتری داشته باشید. همچنین می‌توانید احساسات، عقاید و رفتارهای خود را قبول و اصلاح کنید. از تجربیات گذشته‌تان استفاده کنید؛ زیرا با استفاده از آنها می‌توانید یک رابطه‌ی سالم را در موقعیت فعلی خود ایجاد کنید.

منبع: psychologytoday

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-10-06 08:53:46
دسته بندی ها