10 مشکل زناشویی که مشاوره به آن خاتمه می‌دهد؟

31 مرداد 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 10 مشکل زناشویی که مشاوره به آن خاتمه می‌دهد؟
10 مشکل زناشویی که مشاوره به آن خاتمه می‌دهد؟
امتیاز مطلب: 97%

با رفتن نزد مشاور زوج‌درمانی، کمک بزرگی به بهبود زندگی مشترک‌تان می‌کنید. با این کار نشان می‌دهید که پذیرفته‌اید مشکلی در رابطه‌ی عاطفی‌تان وجود دارد. اگر تاکنون به مشاور مراجعه نکرده‌اید، شاید زوج‌درمانی برایتان کمی گیج کننده باشد. یادتان باشد، انتخاب مشاور و روش‌درمانی مناسب اهمیت زیادی دارد. با یوکن همراه باشید در این مقاله قصد داریم 10 مشکل رایج زناشویی را معرفی کنیم که زوج‌درمانی به رفع آنها کمک می‌کند.

1. وقتی اعتمادی به یکدیگر ندارید

از بین رفتن اعتماد بین زوجین، یکی از دلایل مراجعه به مشاور زوج درمانی است. اعتماد میان زن و شوهر می‌تواند با خیانت، بی‌وفایی، دروغ‌های مداوم یا فریبکاری خدشه‌دار شود. بازسازی بنیان اعتماد از دست رفته نیز کار ساده‌ای نیست. فراهم کردن فضایی برای گفتگو که در آن دو طرف بتوانند آزادانه از خواسته‌هایشان بگویند، به ایجاد اعتماد دوباره کمک می‌کند.

مشاوره به کدام یک از مشکلات زناشویی خاتمه می دهد؟

2. وقتی جروبحث روزانه بالا می‌گیرد

آیا هر روز درباره ی مسائل مختلف با هم جروبحث می‌کنید؟ این دعواها می‌تواند بحث‌های جزئی یا دادوبیدادهای زیاد باشد؛ با این حال، اگر به کار هر روزتان تبدیل شود، مشکلی در رابطه‌تان وجود دارد. شاید علت بحث‌ها مشکل شخصی یکی از دو طرف باشد، اما در هر صورت می‌تواند منجر به بحث‌های ادامه‌دار شود. از طرف دیگر، ممکن است مشکل جدی در رابطه‌تان وجود داشته باشد که تاکنون توجهی به آنها نداشته‌اید.

3. وقتی نمی‌توانید باهم ارتباط برقرار کنید

آیا فکر می‌کنید طرف مقابل شما را درک نمی‌کند یا همیشه به شما بی‌توجه است؟ گاهی می‌بینید هیچ خبری از حال و هوای احساسی شریک عاطفی‌تان ندارید و او برایتان غریبه‌ای بیش نیست. یکی از اثرات مثبت زوج‌درمانی، افزایش ارتباط و بهبود کیفیت رابطه‌تان است. یک مشاوره‌ی مجرب به شما کمک می‌کند تا بتوانید با یکدیگر ارتباط برقرار کنید، به همدیگر گوش کنید و یکدیگر را بهتر بفهمید.

مشاوره به کدام یک از مشکلات زناشویی خاتمه می دهد؟

4. وقتی فکر می‌کنید مشکلی در رابطه‌تان وجود دارد، اما نمی‌دانید چرا یا چیست؟

زوج‌درمانی نه تنها به رفع مشکلات کمک می‌کند، بلکه گاهی منجر به شناسایی آنها نیز می‌شود. شاید حس کنید برخی چیزها در زندگی‌تان همانند گذشته نیست، اما دقیقا نمی‌توانید بگویید چه چیزهایی! شاید فکر کنید همانند قبل با همسرتان راحت نیستید یا حتی احساس ناخوشایندی نسبت به او دارید، اما علت این احساس را نمی‌دانید. گاهی نشانه‌هایی وجود دارد که به شما می‌گوید ارتباط شما به روابطی ناسالم و ناکارآمد تبدیل می‌شود. اما ممکن است اصلا متوجه این نشانه‌ها نشوید. این به معنای مقصر بودن شما یا طرف مقابل‌تان نیست، بلکه نیاز است کمی رابطه‌تان را اصلاح کنید. در این مواقع، زوج‌درمانی برای بهبود رابطه‌ی شما پیشنهاد می‌شود.

5. وقتی می‌خواهید مساله‌ای را با همسرتان در میان بگذارید، اما نمی‌توانید

گاهی زوج‌درمانی در همان جلسات ابتدایی مشاوره نتیجه می‌دهد. در این جلسات می‌توانید در محیطی امن و حمایت‌گر، درباره‌ی موضوعاتی صحبت کنید که حرف زدن درمورد آنها در موقعیت‌های دیگر برایتان دشوار است. مشاوره‌ی باتجربه به شما کمک می‌کند بر ترس‌تان از مطرح کردن برخی مسائل با همسرتان، غلبه کنید و راحت‌تر بتوانید با او صحبت کنید.

مشاوره به کدام یک از مشکلات زناشویی خاتمه می دهد؟

6. وقتی یک یا هر دو نفر نمی‌توانند بحثی سازنده داشته باشند

براساس تحقیقات «جان گاتمن» (John Gottman) در حوزه‌ی پایداری ازدواج و شاخص‌های پیش‌بینی طلاق، نحوه مدیریت بحث‌ها توسط زوجین نشان‌دهنده‌ی آن است که رابطه‌ی عاطفی بین‌شان پایدار خواهد ماند یا نه. شاید دو نفر در هنگام جروبحث‌ها قهر کنند، داد بزنند، پرخاشگری از خود نشان دهند یا تلافی کنند. در زمان جروبحث زوجین، رفتارهای پرخطر و آسیب‌زای زیادی وجود دارد که برخی از آنها تنها باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود.

7. وقتی بحرانی داشته‌اید که روی رابطه‌تان تاثیر گذاشته است

گاهی مساله، بحرانی که پشت سر گذاشته‌اید نیست؛ بلکه تاثیری است که آن بحران روی رابطه‌تان گذاشته است. موارد زیادی پیش آمده که زن و شوهر با از دست دادن فرزندشان، از هم طلاق گرفته‌اند. از دیگر بحران‌هایی که باعث فاصله گرفتن زوجین از هم می‌شود، بیکاری طولانی مدت مرد، بیماری سخت دو طرف یا وضعیت خانوادگی یکی از آن دو است. شاید وقتی به چنین بحران‌هایی دچار می‌شوید، کمتر به زوج‌درمانی فکر کنید. اما در این وضعیت بهترین راه‌حل زوج‌درمانی است. در هر حال، تلاش برای بهبود رابطه نه تنها باعث حفظ زندگی‌تان می‌شود، بلکه شما را برای مقابله با بحران‌های بعدی آماده می‌کند.

مشاوره به کدام یک از مشکلات زناشویی خاتمه می دهد؟

8. وقتی عادت‌هایی ناخوشایند در زندگی‌تان ایجاد می‌شود

زوج‌ها در زندگی مشترک‌شان الگوهای زیادی را در پیش می‌گیرند. این الگوها شامل زمان و چگونگی صرف غذا، ساعت خوابیدن، زمان تفریح، مدیریت کارهای خانه و رفت و آمد با خانواده‌ی یکدیگر است که روی کیفیت ارتباط زن و مرد تاثیر می‌‌گذارد. عادت ناخوشایند می‌تواند یک کار روزمره باشد؛ مثلا مردی که خستگی کارش را به خانه می‌آورد یا هیچ گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات همسرش ندارد. اگر کمی عمیق‌تر باشد، مانند تقسیم کارهای خانه به طور ناعادلانه و برای زمان طولانی. هرچقدر زن و مرد بیشتر در این الگوهای ناخوشایند و اشتباه غرق شوند، برای نجات زندگی‌شان به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت، پس هر چه سریع‌تر دست‌به‌کار شوید.

9. وقتی هیچ صمیمت و احساسی بین زن و مرد نیست

کاملا طبیعی است اگر بعد از 10 سال زندگی مشترک، عشق‌تان همانند روزهای اول نباشد. مشکلات و سختی‌های زندگی باعث می‌شود ارتباط و صمیمت مورد توجه قرار نگیرد. گاهی با تغییر اولویت‌ها و صرف زمان و انرژی برای رابطه‌تان، مشکل حل می‌شود. اما گاهی مساله حادتر است. وقتی زن و مرد برای مدت طولانی از هم فاصله گرفته‌اند، عادت‌های جدید و ناسازگار با دیگری پیدا کرده یا به طریق دیگری به نیازهایشان پاسخ می‌دهند. پس بازگشت به صمیمیت قبل نیازمند تلاش بیشتری است.

مشاوره به کدام یک از مشکلات زناشویی خاتمه می دهد؟

10. وقتی همانند قبل رابطه‌ی جنسی ندارید

رابطه‌ی جنسی ضعیف می‌تواند به دلیل بروز مشکل در رابطه باشد. گاهی می‌توان به سادگی به تغییر پی‌برد. رابطه کاهش می‌یابد و حتی به صفر می‌رسد. این مساله تاثیر چشمگیری روی رابطه‌ی عاطفی زوجین دارد. حتی ممکن است تغییر، تدریجی اتفاق بیفتد. یعنی با وجود رابطه‌ی جنسی هیچ لذتی از آن نمی‌برید و ارضا نمی‌شوید. گاهی مساله حادتر می‌شود و یکی از طرفین نارضایتی خود را به زبان می‌آورد اما طرف مقابل هیچ توجهی به او ندارد. اگر رابطه‌ی جنسی‌تان به مشکل تبدیل شده است، فکر نکنید به پایان زندگی رسیده‌اید، مشاوری توانمند می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

 

منبع: psychologytoday

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-08-17 15:49:14
دسته بندی ها