15 توصیه‌ی مهم برای پایان دادن به یک رابطه اشتباه

27 شهریور 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 15 توصیه‌ی مهم برای پایان دادن به یک رابطه اشتباه
15 توصیه‌ی مهم برای پایان دادن به یک رابطه اشتباه
امتیاز مطلب: 98%

حتما برایتان جالب است بدانید، عشق و اعتیاد تاثیر مشابهی روی مغز شما می‌گذارد؟ رها کردن یک رابطه‌ی عاطفی، حتی اگر بدانید به صلاح‌تان نیست، باز هم کار سختی خواهد بود. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور از یک رابطه‌ی عاطفی ناسالم کنار بکشید.

تحقیقات نشان می‌دهد در عاشقی همان بخشی از مغز فعال می‌شود که در اعتیاد به مواد مخدر قوی چون کوکائین فعال می‌شود. محققان مغز فردی عاشقی و فردی معتاد به کوکائین را اسکن کردند. نتایج پژوهش‌ها نشان داد در هر دو نفر فعالیت مرکز لذت بیشتر بوده و بیشتر تمرکز فعالیت‌ها روی مرکز عملکرد دوپامین است. دوپامین یک پیام‌رسان عصبی است که روی کنترل مرکز پاداش و لذت مغز تاثیر مثبت می‌گذارد. علاوه بر آن، فعالیت لوب پیشانی که مرکز شناختی مغز است هم کاهش پیدا می‌کند. پس درمی‌یابیم عاشق شدن در عین خوشایند بودن روی قدرت داوری‌مان هم تاثیر می‌گذارد.

شاید به همین خاطر است که عده‌ای عاشق شدن را با اعتیاد یکسان می‌دانند. در عاشقی همانند اعتیاد، ممکن است فرد با پیامدهایی چون مورد سوءاستفاده قرارگرفتن و ابتلا به بیماری‌های روانی دچار شود. اگر به این درک برسید که در رابطه‌ی اشتباهی هستید که هیچ منفعتی برایتان ندارد، باز هم به سختی می‌توانید از جاذبه عشق و عاشقی دست بکشید.

در هر حال، اگر فکر می‌کنید در یک رابطه‌ی عاطفی ناسالم غرق شده‌اید، ادامه‌ی مقاله را از دست ندهید و تمام نکات را بخوانید و به آنها عمل کنید تا بتوانید از این رابطه‌ی عاطفی خارج شوید.

1. مشکل اصلی را پیدا کنید

اولین قدم برای پایان دادن به یک رابطه‌ی عاطفی ناسالم این است که بدانید در چه رابطه‌ی اشتباهی قرار گرفته‌اید. توصیه می‌کنم بیشتر در این‌باره مطالعه کنید. همچنین می‌توانید به سراغ یک درمانگر یا مشاور بروید و از او کمک بگیرید؛ تا بدانید چه زمانی باید یک رابطه را ناسالم بدانید. رابطه‌ی عاطفی‌تان را عمیق و سخت‌گیرانه بسنجید و بدون درنظرگرفتن عشق و علاقه‌تان به طرف مقابل، با خودتان روراست باشید.

15 توصیه‌ی مهم برای پایان دادن به یک رابطه اشتباه

این سوالات را از خود بپرسید:

  •  این رابطه به پیشرفت من کمک می‌کند یا پس رفتم؟
  • این رابطه روی دیگر جنبه‌های زندگی‌ام تاثیر منفی می‌گذارد؟
  • آیا رابطه با طرف مقابل به عزت‌نفس من خدشه وارد کرده است؟

اگر تنها پاسخ به یکی از سوال‌های بالا مثبت بود، به دنبال قطع رابطه‌تان باشید یا با یک مشاوره مشورت کنید.

2. احساسات‌تان را سرکوب نکنید

پایان دادن به رابطه‌ای که عاشق طرف مقابل بودید، بسیار زمانبر است و به سادگی انجام نمی‌گیرد. البته نباید به این خاطر در یک رابطه‌ی اشتباه بمانید. زیرا روز به روز غرق‌تر خواهید شد. ناراحتی و اندوهی را که بعد از اتمام رابطه به سراغ‌تان می‌آید قبول کنید و بدانید از این مرحله گذر می‌کنید. به خودتان فرصت دهید تا حال روحی‌تان بهبود بیابد.

3. از رابطه‌تان عبرت بگیرید

خیلی از افرادی که به یک رابطه‌ی عاطفی ناسالم پایان می‌دهند، بعد از اینکه متوجه می‌شوند تنها وقت و انرژی‌شان را هدر داده‌اند، نسبت به آن رابطه احساس گناه یا شرمندگی پیدا می‌کنند. اما باید بدانید هر کسی وارد زندگی‌تان می‌شود، به شما درسی می‌دهد و باید به هر رابطه‌ای به چشم تجربه‌ی جدید نگاه کنید. به جای اینکه بنشینید و غصه بخورید که چرا عمرتان را بر باد داده‌اید، سعی کنید از این رابطه‌ی ناسالم عبرت بگیرید. فکر می‌کنید رابطه با آن فرد چه درسی به شما داده است؟ چه عبرتی در ذهن‌تان مانده است؟ چه تغییری در شما ایجاد شده است؟ اگر بخواهید رابطه‌ی جدیدی داشته باشید چه رفتاری با طرف مقابل‌تان خواهید داشت؟ در زندگی با هر درسی چند بار مواجه می‌شوید. اما باید بتوانید از این درس‌ها نهایت استفاده را ببرید. وقتی بتوانید از رابطه‌ی ناسالم‌تان درس بگیرید، قطعا آن را در رابطه‌ی بعدی تکرار نخواهید کرد.

15 توصیه‌ی مهم برای پایان دادن به یک رابطه اشتباه

4. از عشق‌تان جدا شوید

فاصله انداختن میان خود و کسی که زمان زیادی را با او صرف کرده‌اید، کار چندان ساده‌ای نیست. اما اگر به ناسالم بودن یک رابطه پی ببرید، چاره‌ای نیست. از آن دست بکشید و تمام سختی‌هایش را به جان بخرید. شاید در آینده بتوانید بدون ناراحتی از همدیگر تنها دوست ساده شوید. اما اکنون باید به خود و طرف مقابل‌تان فرصت دهید تا زخم‌هایتان التیام پیدا کند.

5. از خاطرات و یادگاری‌ها دل بکنید

شاید دلتان بخواهد تمام وسایل و هدایایی که شما را به یاد رابطه‌ی قبلی‌تان می‌اندازد، پیش خود نگه دارید. اما این کار ممکن است به شما آسیب بزند و اجازه ندهد از آن رابطه دل بکنید. اگر دلتان نمی‌آید نامه‌های عاشقانه، عکس‌های دونفره و هدیه‌هایش را دور بریزید، بهتر است آنها را در جایی بگذارید تا جلوی چشم‌تان نباشد.

15 توصیه‌ی مهم برای پایان دادن به یک رابطه اشتباه

6. اگر جز عشق او چیزی را نمی‌بینید، چشم‌تان را به روی حقیقت باز کنید

عشق چشم را کور می‌کند، عقل‌تان را از کار می‌اندازد و اجازه نمی‌دهد طرف مقابل را آنطور که واقعا هست ببینید. اگر می‌خواهید از رابطه‌ی عاطفی ناسالم دست بکشید، نباید خودتان را گول بزنید. بلکه نسبت به او واقع بین باشید. در این‌باره با یکی از اعضای خانواده، دوست صمیمی یا مشاور حرف بزنید تا به شما کمک کند نگاه واقع‌بینانه‌ای به رابطه‌تان داشته باشید و بهترین تصمیم را بگیرید.

برخی افراد با اینکه یقین به ناسالم بودن یک رابطه دارند، باز هم تنها خاطرات خوبی را که از طرف مقابل دارند، در ذهن‌شان نگه می‌دارند و خاطرات ناراحت کننده را به طور کامل فراموش می‌کنند. خیلی خوب است خاطرات به یادماندنی را حفظ کنید، اما وقت‌هایی که به ناراحتی و دلخوری سپری شد هم فراموش نکنید. شاید اتفاقاتی در رابطه‌تان افتاده که بهتر بود خیلی زودتر به این رابطه پایان می‌دادید.

7. نامه‌ای خطاب به عشق قبلی‌تان بنویسید

نامه‌ای برای عشق سابق‌تان بنویسید و هرچه در دلتان هست به او بگویید. البته نیاز نیست نامه را به دست او برسانید. بهتر است بعد از نوشتن نامه، آن را پاره کنید. هدف از نامه نوشتن این است که احساسات سرکوب شده‌تان را احیا کنید. نوشتن به شما کمک می‌کند تمام مشکلات و ناراحتی‌هایی را که در رابطه داشته‌اید، بروز دهید تا هم سلامت روان‌تان به دست آید و هم قلب شکسته‌تان ترمیم شود.

15 توصیه‌ی مهم برای پایان دادن به یک رابطه اشتباه

8. به خودتان فرصت دهید و کنترل زندگی‌تان را به دست بگیرید

تا جای ممکن به رابطه‌ی ناکام فکر نکنید و به آینده‌تان بپردازید. به سراغ کارهای جدیدی که تاکنون انجام نداده‌اید بروید و تفریحی کنید که تا به حال آن را تجربه نکرده‌اید. علت قطع رابطه را مدام در ذهن‌تان مرور کنید و روی این موضوع تمرکز کنید که در رابطه‌تان چه چیزی بوده که شما را به خود واقعی‌تان نزدیک کرده است.

بهترین اقدام این است که روی بهبود ایرادهایی که در رابطه داشته‌اید کار کنید. دوست داشتن و احترام به خود را تمرین کنید. هر روز به خودتان بگویید قدر عشق را می‌دانید و لایق هستید دوست داشته شوید و رابطه‌ی عاطفی سالم برقرار کنید.

9. داستان زندگی‌تان را از اول بسازید

گاهی فکر می‌کنیم همانی هستیم که به بقیه می‌گوییم. پس نگاه تازه‌ای به زندگی‌تان داشته باشید و با اعتماد به نفس بیشتر آن را از اول نقل کنید. مطمئن باشید با این کار زندگی بهتری خواهید داشت و تغییرات مثبت زیادی در زندگی‌تان اتفاق می‌افتد.

اگر مدام به خود بگویید عشق زندگی‌تان را از دست داده‌اید و تا پایان عمر تنها می‌مانید، پس هنوز می‌خواهید در رابطه‌ای که هیچ ثمری برایتان ندارد بمانید و آینده‌تان را تباه کنید.

15 توصیه‌ی مهم برای پایان دادن به یک رابطه اشتباه

داستان زندگی را از نو بنویسید و به این باور برسید که شاید این رابطه، مرحله‌ای در زندگی شماست تا در آینده رابطه‌ی بهتری را تجربه کنید.

10. بخشیدن را یاد بگیرید

سعی کنید بعد از تمام کردن یک رابطه، احساس گناه یا پشیمانی نداشته باشید. خود را به خاطر هر آنچه در گذشته‌تان رخ داده ببخشید، زیرا دیگر مسئول آنها نیستید. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که از گذشته‌تان عبرت بگیرید و به سمت جلو بروید.

بهتر است عشق قبلی‌تان را ببخشید. هر ناراحتی را که در رابطه قبلی‌تان پیش آمده است فراموش کنید. قبول کنید هر کسی مرتکب اشتباه می‌‌شود و انسان عاری از خطا و اشتباه نیست. پس نسبت به او دلسوز باشید و خودتان را جایش بگذارید. با بخشیدن آرام‌تر خواهید شد.

11. در زمان حال زندگی کنید

هر اتفاقی بیفتد، زندگی جریان دارد و همه‌چیز به روال قبل برمی‌گردد. به جای اینکه برای اتفاقات خوب یا بد گذشته غصه بخورید، در زمان حال زندگی کنید. بیشتر افراد گذشته‌شان را رها نمی‌کنند. در رابطه‌ی ناسالم باقی می‌مانند و تا پایان عمر به یک زندگی اشتباه ادامه می‌دهند. رابطه‌ی عاطفی‌تان را نسبت به آنچه اکنون هست قضاوت کنید؛ نه نسبت به وضعیتی که قبلا داشته است.

15 توصیه‌ی مهم برای پایان دادن به یک رابطه اشتباه

12. همه‌چیز را همان‌طور که هست بپذیرید

اگر می‌خواهید در زندگی به پیشرفت برسید باید بتوانید اتفاقات اطراف‌تان را همان‌طور که هست بپذیرید. خیلی از افرادی که رابطه‌ی ناسالم‌شان را رها نمی‌کنند به این امید هستند بالاخره روزی بتوانند طرف مقابل‌شان را تغییر دهند. اما حقیقت این است که شما نمی‌توانید هیچ کسی را تغییر دهید؛ مخصوصا اگر او خیال عوض شدن هم نداشته باشد. اگر مطمئن هستید این رابطه برایتان مناسب نیست، آن را بهم بزنید و مسیر زندگی‌تان را عوض کنید. این تنها چیزی است که در یک رابطه می‌توانید تغییر دهید.

13. به فعالیت موردعلاقه‌تان بپردازید

اگر رها کردن گذشته برایتان کار آسانی نیست، مشغول کاری شوید که به آن علاقه دارید. با این کار نه تنها ذهن‌تان را مشغول کاری مفید می‌کنید، بلکه به خود امکان می‌دهید تمام ناراحتی‌های ناشی از جدا شدن از عشق‌تان هم تسکین یابد. همچنین حواس‌تان جمع موضوع مهم‌تری می‌شود. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که انجام کارهای داوطلبانه در این شرایط به فرد کمک می‌کند به حالت عادی برگردد. این مساله به مرور زمان نگرش شما را نسبت به رابطه‌ی قبلی‌تان تغییر می‌دهد و باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خود پیدا کنید.

15 توصیه‌ی مهم برای پایان دادن به یک رابطه اشتباه

14. مراقبت از خود را تمرین کنید

تمام کردن یک رابطه کار چندان ساده‌ای نیست و طبیعی است بعد از شکست عشقی توجهی به سلامت جسم و روح خود نداشته باشید. ناراحتی و غم ناشی از ترک رابطه فشار زیادی به شما وارد می‌کند و حتی ممکن است توجهی به نیازهایتان نداشته باشید.

هر روز اهمیت سلامتی را به خود یادآوری کنید. استراحت کامل داشته باشید، غذاهای مقوی بخورید و تا می‌توانید تفریح کنید. هر روز دوش آب داغ بگیرید و گاهی بدن‌تان را ماساژ بدهید. مهم نیست دقیقا چه کاری انجام دهید، بلکه مهم این است به نیازهایتان توجه کنید.

مساله‌ی مهم این است که با خودتان همدردی کنید. شکست عشقی و ورود به دنیای جدید می‌تواند بسیار وهم‌آلود باشد. پس تا وقتی زخم‌هایتان التیام بگیرد و زندگی جدیدی را شروع کنید، با خود مهربان باشید و از خودتان مراقبت کنید.

15. قبول کنید زندگی تغییر می‌کند

زندگی متغیر است و همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد. ما هر چقدر سعی کنیم زندگی‌مان را بدون تغییر نگه داریم، باز هم موفق نمی‌شویم. هر چیزی روزی وارد زندگی ما می‌شود و روزی هم می‌رسد که از زندگی‌مان بیرون می‌روند.

پس وقتی به خط پایان می‌رسید، به جای اینکه خودتان را ناراحت کنید، قبول کنید دنیا ماندگار نیست و تغییرات را با روی باز بپذیرید. برای تمام روزهای خوشی که داشتید قدردان باشید، خاطرات آن را از یاد نبرید، اما اجازه دهید تجربیات جدید داشته باشید.

15 توصیه‌ی مهم برای پایان دادن به یک رابطه اشتباه

چه زمانی باید از اطرافیان‌مان کمک بگیریم؟

اولین روزها و هفته‌های بعد از تمام کردن یک رابطه‌ی عاطفی سخت و طولانی است و تمام نفس‌تان را می‌گیرد. برخی افراد در این زمان احساس از دست دادن هویت و حمایت دارند و زندگی‌شان از حالت عادی خارج می‌شود. تمام کردن یک رابطه، حتی اگر رابطه ناسالم باشد، بسیار سخت است و انرژی زیادی از فرد عاشق می‌گیرد. با این حال مجبور نیستید به تنهایی با این شرایط مواجه شوید. اگر نیاز به کمک دارید، باید بدانید دقیقا چه زمانی از اطرافیان‌تان درخواست کمک کنید.

اگر بعد از اتمام رابطه احساس گناه، غم یا شرمندگی به سراغ‌تان آمد و زندگی روزمره‌تان را تحت تاثیر قرار داد، حتما با یک روان‌درمانگر یا مشاور خبره مشورت کنید تا بتوانید به کمک او با احساسات‌تان کنار بیایید و موقعیت جدید را بپذیرید. مشاور به شما کمک می‌کند در فضایی امن و بدون قضاوت و پیش‌داوری، رابطه‌ی قبلی‌تان را مرور کنید و بعد از اتمام آن حس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

حتی اگر به قدری شرایط برایتان سخت شد که حس کردید هیچ امیدی در زندگی‌تان نیست و به نقطه‌ی پایان رسیده‌اید، به یاد بیاورید که این شرایط موقتی است و شما لایق یک رابطه‌ی سالم و ماندگار هستید؛ رابطه‌ای که در آن شاد می‌شوید و با آن تکامل می‌یابید و دیگر هم به نیازهایتان بی‌توجهی نمی‌شود.

 

منبع: goodtherapy

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-09-14 12:58:39
دسته بندی ها