با گفتن این 7 عبارت، بحث با همسرتان را به دعوایی بزرگ تبدیل می‌کنید

29 مرداد 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - با گفتن این 7 عبارت، بحث با همسرتان را به دعوایی بزرگ تبدیل می‌کنید
با گفتن این 7 عبارت، بحث با همسرتان را به دعوایی بزرگ تبدیل می‌کنید
امتیاز مطلب: 86%

اگر می‌خواهید دعوایی سخت راه بیاندازید، سعی کنید مدام به طرف مقابل‌تان بگویید «آرام باش». در صورتی که در دعواهایتان از این کلمات استفاده می‌کنید بدانید این عبارات تاثیری که انتظار دارید را نمی‌گذارند. اغلب عباراتی چون «آرام باش» یا «خونسرد باش» باعث می‌شود طرف مقابل عصبانی‌تر، مستاصل‌تر و ناراحت‌تر شود. خصوصا وقتی احساساتش از قبل برانگیخته شده است.

گفتن برخی جملات همانند رفتارهای آزاردهنده‌ای که در حین دعوا انجام می‌دهید، مانند چشم برگرداندن، غرزدن و طفره رفتن، می‌تواند یک گفت‌و‌گوی سازنده را به دعوایی سخت و جنجال‌برانگیز تبدیل کند. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم از گفتن چه عبارت‌هایی در حین دعوا اجتناب کنید. در این مقاله قصد داریم 7 عبارتی که کارشناسان معتقدند هرگز نباید در دعوا با شریک زندگی، دوست، اعضای خانواده یا هر فرد دیگری به کار ببرید، معرفی کنیم.

1. «تو هرگز...» یا «تو همیشه...»

عبارات «همه» یا «هیچ» معمولا اغراق‌آمیز هستند و بیشتر به طور احساسی به کار می‌روند، اما اغلب دقیق و منصفانه نیستند. برای مثال، عبارت «تو هرگز به حرف من گوش نمی‌دهی» ممکن است باعث شود شریک زندگی‌تان در بحث، حالت تدافعی به خود بگیرد. در نتیجه پیامی که قصد داشتید به طرف مقابل انتقال دهید در بین بحث‌هایتان گم می‌شود و شریک شما تمام تمرکزش را روی این می‌گذارد که به شما ثابت کند اشتباه می‌کنید. بدین ترتیب وارد مکالمه‌ای می‌شوید که به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد.

با گفتن 7 عبارت، بحث با همسرتان را به دعوایی بزرگ تبدیل می کنید

تارا گریفیث (Tara GriffiTh)، مشاور ازدواج و خانواده می‌گوید:

به جای اینکه در دعواهایتان از «هرگز» یا «هیچ» استفاده کنید، به طور دقیق مشخص کنید چه چیزی آزارتان می‌دهد. بهتر است از عبارتی که با «من» شروع می شود استفاده کنید و شواهد کافی برای حرف‌هایتان داشته باشید. برای مثال «من از تو خواستم قبل از رسیدن میهمان‌ها وسایلت را جمع کنی، اما تو هیچ توجهی به حرف‌هایم نداشتی. من اینطور احساس کردم که احترامی برایم قائل نیستی. بار دیگر که میهمان داشتیم واقعا خوشحال می‌شوم اگر به من کمک کنی.»

2. تو دقیقا همانند مادرت رفتار می‌کنی

وینیفرد ام ریلی (Winifred M.Reily)، درمانگر ازدواج و خانواده:

«تو دقیقا همانند مادرت، برادرت، دوست صمیمی‌ات یا هر کس دیگری.» با گفتن این عبارات، موضوع موردبحث کاملا فراموش می‌شود و شخصیت طرف مقابل را هدف می‌گیرید. استراتژی که در اینجا به کار می‌رود، این است: اگر در بحث شکست می‌خوری، رقیبت را از بین ببر. بله شاید شما واقعا رفتاری شبیه به مادرتان داشته باشید، اما اکنون مسئله این نیست.

3. هروقت منطقت را به کار گرفتی آنوقت به بحث ادامه می‌دهیم

استیون استانسنی (Steven Stosny)، روانشناس معتقد است:

«این جمله اصلا منطقی و عاقلانه نیست.» هدف از چنین عبارتی این است که به احساسات طرف مقابل ضربه بزنیم، نه اینکه زمانی برای استراحت بخواهیم. وقتی دعوا بالا می‌گیرد، لحاظ کردن زمانی برای استراحت (مثلا 20 دقیقه) به منظور کاهش سطح آدرنالین و کورتیزول (هورمون استرس) ایده‌ی خوبی است. اگر می‌خواهید بحث را به تاخیر بیندازید، به دلایل شیمیایی این قضیه اشاره کنید: «ما خیلی زیاده‌روی کرده‌ایم. احتمالا این به خاطر سطح کورتیزول و آدرنالین است. اجازه بده 20 دقیقه استراحت کنیم تا بتوانیم با احترام بیشتر و آنطور که در خورمان است باهم صحبت کنیم.»

با گفتن 7 عبارت، بحث با همسرتان را به دعوایی بزرگ تبدیل می کنید

4. دیگه همه‌چیز تمام شد، من می‌خوام برم

شری میرز (Sheri Meyers)، مشاور ازدواج و خانواده می‌گوید:

کلماتی که به کار می برید بسیار مهم هستند. هیچ‌وقت حرف‌هایی نزنید که بعدا باعث پشیمانی‌تان شود. تهدید به رفتن از خانه بدترین حرفی است که می‌توانید به شریک زندگی‌تان بگویید. خصوصا وقتی که واقعا قصد انجام چنین کاری را ندارید. در این شرایط کمی به خودتان استراحت دهید، پیاده‌روی کنید و آرامش خود را به دست آورید.

جمله‌ی دیگری که صلاح نیست به زبان بیاورید این است «من دیگر علاقه‌ای به تو ندارم و می‌خواهم برای همیشه ترکت کنم» به کار بردن چنین جملاتیاعتماد بین طرفین را از بین می‌برد، به رابطه آسیب می‌زند و خدشه‌ای وارد می‌کند که شاید هیچ‌وقت نتوانید آن را جبران کنید. به جای اینکه داد و بیداد راه بیندازید، کمی استراحت کنید تا آرام شوید و تعادل خود را به دست آورید. به طرف مقابل خود قول دهید در زمان مشخصی برمی‌گردید و به بحث ادامه می‌دهید.

5. تو چنین و چنان هستی

جینا دلوسا (Gina Delucca)، روانشناس بالینی می‌گوید:

هیچ چیز همانند اسم گذاشتن روی دیگری و به کاربردن لفظ های زشت و نامحترمانه به یک رابطه آسیب نمی‌زند. معمولا از این توهین‌ها برای نشان دادن عصبانیت و انتقال احساس ناخوشایند به دیگری استفاده می‌شود. اما هرگز باعث نمی‌شود اختلاف بین دو نفر برطرف شود. این رفتار ممکن است با دفاع طرف مقابل همراه شود، به رابطه آسیب بزند و باعث شود علاوه بر احساسات منفی که داشتید،احساس گناه نیز پیدا کنید. پس به جای اینکه با توهین کردن به طرف مقابل‌تان حمله کنید، روی موضوعات مشخص یا اینکه رفتار طرف مقابل چه احساسی به شما می‌دهد، تمرکز کنید.

با گفتن 7 عبارت، بحث با همسرتان را به دعوایی بزرگ تبدیل می کنید

6. چرا بیخود خودت را عصبانی می‌کنی؟

با گفتن این عبارت، به طرف مقابل می‌فهمانید که هیچ دلیلی برای عصبانیت ش وجود ندارد. این جمله باعث می‌شود عصبانیتش فوران کند و دعوا بالا بگیرد. ما وقتی ناراحت و عصبانی هستیم، دلمان می‌خواهد به حرف‌هایمان گوش کنند و درک شویم. نه اینکه به ما بگویند بی‌خود عصبانی هستیم و رفتارمان بی‌منطق است. بهتر است در این شرایط بپرسیم : «چرا به خاطر چنین موضوعی اینقدر ناراحت شده‌ای؟»

7. نباید درمورد این موضوع بحث کنیم، آیا نمی‌توانی از این موضوع بگذری؟

هر جمله‌ای که این مفهوم را برساند که دیدگاه طرف مقابل‌تان قابل قبول نیست یا واکنش خوبی از خود نشان نداده است، برای مثال جمله‌ی «این حرفت خنده دار است»، «آیا دیوانه شده‌ای؟»، «آرام باش، بیش از اندازه حساس هستی» در حقیقت به شریک زندگی‌تان می‌فهماند «مشکل تویی، من به چیزی که می‌گویی هیچ اهمیتی نمی‌دهم و حتی علاقه‌ای به گوش دادن، ایجاد تغییر یا ارتباط برقرار کردن با تو ندارم.»

با گفتن 7 عبارت، بحث با همسرتان را به دعوایی بزرگ تبدیل می کنید

دعوا و مشاجره هر کسی را دچار استرس می‌کند و کاملا طبیعی است که بخواهید با پایان دادن به یک بحث از دعوایی دیگر اجتناب کنید، اما استفاده از این عبارات می‌تواند دعوا را سخت‌تر و جنجال برانگیزتر کند. باید با اشتیاق به شریک زندگی‌تان بگویید: «درباره‌ی احساست و چیزی که تو را اینقدر ناراحت کرده، با من صحبت کن. می‌خواهم متوجه شوم، بیا باهم مشکل را حل کنیم، ما یک خانواده هستیم.»

 

منبع: huffpost

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-09-06 20:43:02
دسته بندی ها