چند ترفند عالی برای نشان دادن احترام و محبت به همسر

21 آذر 1399 - 11:56
انگیزشی - چند ترفند عالی برای نشان دادن احترام و محبت به همسر
چند ترفند عالی برای نشان دادن احترام و محبت به همسر
امتیاز مطلب: 99%

احترام به همسر یک اصل مهم در تمام ازدواج‌های موفق، پایدار و توام با عشق و صمیمیت است. اگر احترام متقابل در رابطه‌تان معنا ندارد، دیر یا زود زندگی‌تان در گردابی فرو می‌رود که نجات دادن آن، به زمان زیادی نیاز خواهد داشت. با یوکن همراه باشید تا با قوانین احترام به همسر آشنا شوید.

برای اینکه حرمت زندگی مشترک تان حفظ شود، باید خود و همسرتان را در یک تیم واحد تصور کنید و به حقوق یکدیگر پایبند باشید؛ اما زن و مرد چطور می‌توانند با یکدیگر همانند هم‌تیمی رفتار کنند و حقوق یکدیگر را بشناسند؟ در ادامه مقاله قصد داریم با بایدها و نبایدهای زندگی مشترک آشنا شویم.

قدم اول: خانواده در قالب یک تیم

خودتان و همسرتان را هم تیمی بدانید

اگر می‌خواهید به همسرتان احترام بگذارید، قبل از هر چیزی باید بتوانید خودتان و همسرتان را در قالب یک تیم تصور کنید. در تصمیمات زندگی همانند یک تیم واقعی عمل کنید و حتی در تصمیماتی که به تنهایی اتخاذ می‌کنید هم نظر همسرتان را در نظر بگیرید. به جای اینکه نظرات و خواسته های خود را در جهت مخالف تمایلات همسرتان قرار دهید، سعی کنید به سوی اهداف مشترک حرکت کنید تا طعم خوشبختی را بچشید.

چند ترفند عالی برای نشان دادن احترام و محبت به همسر

برای اینکه به یک هم تیمی خوب تبدیل شوید، نیاز نیست دقیقا نظرتان همانند هم باشد، اما مساله ی مهم این است که بتوانید در مواقعی که اختلاف نظر دارید هم نسبت به یکدیگر رفتاری محترمانه و دوستانه داشته باشید. وقتی تصمیمی می گیرید که به هر دو نفرتان مربوط است تا جای ممکن در صحبت هایتان از کلمه ی "من" استفاده نکنید و جملات تان را با کلمه ی "ما" شروع کنید. حقیقت این است که اگر خودتان و همسرتان را در یک تیم واحد ببینید، آن وقت می توانید احترامی که همسرتان لایق آن است را تقدیمش کنید.

اگر با همسرتان اختلاف نظر دارید، دلایل تان را محترمانه بیان کنید

هیچ از یک دونفر شبیه هم نیستند و کاملا طبیعی است که در برخی مسائل باهم تفاهم نداشته باشید. وقتی دچار اختلاف نظر می شوید، باید سعی کنید دلایل تان را محترمانه توضیح دهید. اگر به طرف مقابل تان بگویید: «این کاری که می خواهی انجام دهی احمقانه است.» یا «اصلا باورم نمی‌شود که چنین کار احمقانه‌ای انجام دهی.» قطعا همسرتان عصبانی می شود و حالت تدافعی به خود می گیرد، به طوری که از یک گفت و گوی موثر و سازنده دور خواهید شد. باید به همسرتان بگویید: «متوجه نمی شوم چرا به این مساله این طوری نگاه می کنی.» یا «فکر نمی کنم کاری که می خواهی انجام دهی، خیلی مناسب باشد، حداقل الان.»

باید در هنگام اختلاف نظرها نیز به لحن و طرز حرف زدن تان توجه کنید. اگر بخواهید رفتار خشونت آمیزی از خود نشان دهید، همسرتان سعی می کند افکارش را پنهان کند و در نهایت از سازش دور بمانید.

با تفاوت هایی که با هم دارید کنار بیایید و به آنها احترام بگذارید

وقتی مدتی از شروع زندگی مشترک تان بگذرد، به تدریج متوجه می شوید در برخی مسائل هیچ شباهتی به همسرتان ندارید. شاید همسرتان وسواسی و درونگرا باشد، در حالیکه شما نامرتب و اجتماعی هستید. ممکن است بتوانید خودتان را کمی تغییر دهید و با خصوصیات همسرتان سازگارتر شوید، اما مطمئنا نمی توانید کاملا تغییر کنید. پس سعی کنید تفاوت های یکدیگر را بپذیرید و به این تفاوت ها احترام بگذارید تا آسیبی به رابطه تان وارد نشود؛ مثلا اگر خودتان شلخته هستید و همسرتان وسواسی است تا جایی که می توانید در تمیز نگه داشتن خانه همت کنید. اگر فکر می کنید نمی توانید به اندازه ی همسرتان مرتب و منضبط باشید، لااقل ریخت و پاش اضافی نکنید و سعی کنید اطراف خود را تمیز نگه دارید.

چند ترفند عالی برای نشان دادن احترام و محبت به همسر

قدردان محبت‌های همسرتان باشید

از حمایت و همراهی همسرتان قدردانی کنید و اجازه دهید بداند محبت های او را درک می کنید. به جای اینکه غر بزنید و مدام از مشکلاتی که در زندگی مشترک تان دارید شکایت کنید، قدردان داشته هایتان باشید. اگر همیشه همسرتان به استقبال تان می آید، غذای موردعلاقه تان را درست می کند و در هر شرایطی به حرف هایتان گوش می دهد، سعی کنید از طریقی به او نشان دهید قدردان محبت ها و همراهی اش هستید. می توانید مستقیم از او تشکر کنید یا حتی یک یادداشت محبت آمیز بنویسید. اگر بخواهید به رفتارهای محبت آمیز همسرتان بی اعتنایی کنید، به او بی احترامی کرده و حتی باعث می شوید این فکر به ذهنش خطور کند که اصلا محبت هایش را نمی‌بینید.

به خودتان احترام بگذارید

زن یا مردی که در زندگی برای خودش احترام قائل نیست، نمی تواند با همسرش هم رفتار محترمانه ای داشته باشد. احترام به خود یکی از اصول موفقیت در زندگی مشترک است. باید به خود احترام بگذارید و از رفتارهای زشت و پرخطری که برایتان بی احترامی به ارمغان می آورد اجتناب کنید؛ مثلا از مصرف دخانیات دست بکشید و با هیچ کسی وارد درگیری نشوید. دوست صمیمی خودتان باشید، زیرا یک دوست صمیمی به خوبی می داند چه رفتاری باعث آزردگی دوستش می شود و احترامش را از بین می برد. همیشه سعی کنید بهترین ورژن خودتان باشید. در غیر این صورت نه تنها نمی توانید به همسرتان احترام بگذارید، بلکه دیگران به خودشان اجازه می دهند به شما بی احترامی کنند.

چند ترفند عالی برای نشان دادن احترام و محبت به همسر

وقتی دچار اختلاف نظر می شوید، مشاجره نکنید!

برای اینکه احترام همسرتان حفظ شود، باید در زمان هایی که دچار اختلاف نظر می شوید، به جای مشاجره، با هم مصالحه کنید. اگر می خواهید تصمیم مشترکی اتخاذ کنید، ابتدا صحبت های یکدیگر را بشنوید و از موضع هم مطلع شوید. در این صورت می توانید تمام جوانب مساله را به شکلی محترمانه به بحث بگذارید و در نهایت نتیجه ای بگیرید که به سود دونفرتان است.

هیچ وقت سعی نکنید حرف خودتان را به کرسی بنشانید حتی اگر احساسات همسرتان خدشه دار شود، بلکه به مصالحه برسید تا طرف مقابل تان را هم راضی کرده باشید. وقتی نمی توانید از خواسته ی خود چشم پوشی کنید، از همسرتان بخواهید کمی کوتاه بیاید و خواسته های شما را نادیده نگیرد؛ اما اگر مساله ی چندان مهمی نیست و می خواهید درمورد اینکه شام را در کدام رستوران بخورید تصمیم گیری کنید، بهتر است هر بار نظر یکی را اعمال کنید تا ناراحتی هم پیش نیاید.

هر دوطرف، اشتباهات‌تان را به گردن بگیرید

شما و همسرتان باید یاد بگیرید مسئولیت رفتارهایتان را به گردن بگیرید و پاسخ گوی اشتباهات تان باشید. اینکه تنها عذرخواهی کنید کافی نیست، بلکه باید ببینید کدام رفتارتان باعث رنجش همسرتان می شود و در مقابل، همسرتان هم بداند از کدام یک از رفتارهایش ناراحت و دلگیر می شوید. اگر چند ساعت دیرتر از همیشه به خانه آمدید و با اینکه می دانستید همسرتان برای شام تدارک دیده است، حتی یک زنگ هم نزدید، باید این انتظار را داشته باشید که همسرتان رفتاری توهین آمیز از خود نشان دهد. این همان زنگ خطری است که در زندگی تان پیش می آید، زیرا در این مواقع هیچ چاره ای ندارید جز اینکه شما هم در مقابل او، رفتاری توهین آمیز داشته باشید.

تا وقتی که هم خودتان و هم همسرتان پاسخ گوی اشتباهات تان باشید، به پیامد رفتارهایی که دارید آگاه باشید و درک کنید همسرتان چه رفتارهایی را توهین آمیز تلقی می کند، می توانید یک رابطه ی موفق و پایدار داشته باشید. به بیان دیگر، اگر بتوانید درباره ی اشتباهات تان مسالمت آمیز حرف بزنید، یعنی رابطه تان در مسیر درستی قرار گرفته است.

چند ترفند عالی برای نشان دادن احترام و محبت به همسر

قدم دوم: راهکارهای احترام به همسر را به کار بگیرید

وقتی اشتباهی می کنید حتما معذرت خواهی کنید

وقتی مرتکب اشتباهی می شوید عذرخواهی کنید تا احترام همسرتان هم حفظ شود. به جای اینکه روی اشتباهات تان سرپوش بگذارید، سعی کنید به همسرتان نشان دهید برای اشتباهی که انجام داده اید متاسف و شرمنده هستید. شرمندگی خود را نه تنها در کلام بلکه در عمل نیز نشان دهید و تمام تلاش تان را بکنید تا اشتباه مرتکب شده را دوباره تکرار نکنید. اینکه فقط بگویید: "متاسفم که احساساتت را خدشه دار کردم." یا "معذرت می خواهم که اعصابت را بهم ریختم." کفایت نمی کند. باید مسئولیت اشتباهی که مرتکب شده اید را بپذیرید و به طرف مقابل نشان دهید متوجه اشتباهتان هستید. پیشنهاد می کنیم به چشم های همسرتان نگاه کنید و به او بگویید چقدر برای اشتباه پیش آمده پشیمان هستید و با تمام وجود دلتان می خواهد ناراحتی های اخیر را جبران کنید.

یاد بگیرید خودتان را جای همسرتان بگذارید

وقتی می خواهید یک تصمیم مشترک بگیرید یا درباره موضوعی جر و بحث می کنید، سعی کنید خود را جای طرف مقابل بگذارید؛ مثلا اگر پدر همسرتان دچار بیماری شده و اکنون در بیمارستان بستری است، سعی کنید خودتان را جای همسرتان بگذارید و درک کنید چقدر ناراحت است؛ پس درست نیست در این شرایط سرِ شستن ظرف ها جر و بحث کنید. قبل از هر بحث یا مشاجره ای کمی به خود فرصت دهید تا خودتان را به جای همسرتان بگذارید و شرایط را از دید او نگاه کنید. اینکه بتوانید خود را به جای همسرتان تصور کنید، رفتار بسیار محافظه کارانه ای است که به همسرتان نشان می دهد برایش ارزش و احترام زیادی قائلید.

چند ترفند عالی برای نشان دادن احترام و محبت به همسر

شنونده ی خوبی باشید

امروزه به قدری درگیر مشغله های زندگی و وسایل ارتباطی هستیم که هیچ گوش شنوایی برای درددل های همدیگر نداریم. برای اینکه به همسرتان احترام بگذارید، باید وقتی صحبت می کند با تمام وجود به صحبت هایش گوش دهید. گوشی موبایل تان را کنار بگذارید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید. اجازه ندهید هنگام صحبت با او، هیچ چیزی حواس تان را پرت کند. هنگامی که شروع به صحبت می کند، وسط حرفش نپرید. تا وقتی مشورت نخواسته نصیحتش نکنید و تنها سراپا گوش باشید.

برای اینکه به همسرتان نشان دهید شنونده ی خوبی هستید، بعد از اینکه حرف هایش تمام شد، برخی از جملاتش را در قالب کلمات خود بیان کنید تا متوجه شود پیامش را به خوبی درک کرده اید. برای مثال، به او بگویید: "می دانم چقدر ناراحتی که مدیرت به ارزش تو پی نبرده.". لازم است به طور مکرر از جملات تاکیدی مانند "آره، می دونم چی میگی" استفاده نکنید.

خط قرمزهای همسرتان را در نظر بگیرید

برای اینکه رابطه ی خوبی داشته باشید، خط قرمزهای طرف مقابل تان را بشناسید و سعی کنید پای خود را از خط قرمزها فراتر نگذارید. شاید همسرتان دلش نخواهد درباره گذشته خانواده ی خود با شما صحبت کند. هرگز همسرتان را به خاطر چاقی دوران کودکی اش مسخره نکنید یا گوشی موبایل او را بدون اجازه نگردید. حتی ممکن است همسرتان دوست نداشته باشد وسایل موردعلاقه اش را در اختیار شما قرار دهد، پس به خط قرمزهای او احترام بگذارید و درکش کنید. اگر همسرتان تمایل ندارد درمورد همسر سابقش با شما صحبت کند، اصرار نکنید و به خواسته اش احترام بگذارید. البته می توانید از او بپرسید چرا دلش نمی خواهد در این باره صحبت کند، اما ادب و احترام را در نظر بگیرید. اگر نمی توانید با برخی خط قرمزهای او کنار بیایید، درباره این مساله گفت و گویی محبت آمیز و توام با احترام داشته باشید.

چند ترفند عالی برای نشان دادن احترام و محبت به همسر

به همسرتان کمک کنید به اهدافش دست یابد

برای اینکه به همسرتان احترام بگذارید و برای او ارزش قائل شوید، بهترین ها را برایش بخواهید و به او کمک کنید رویاهایش را به واقعیت مبدل کند. برای مثال، به همسرتان انرژی دهید تا نگارش کتابی را که مدت زیادی است شروع کرده، به پایان برساند. هرگز به همسرتان نگویید که نمی تواند به رویاهایش برسد. بلکه او را تشویق کنید تا توانایی های خود را پرورش دهد و به مرتبه ی بالایی برساند. البته اگر احساس می کنید تحقق برخی اهداف همسرتان ممکن نیست و برای خود دلایلی دارید، نظرتان را خیلی دوستانه و مسالمت آمیز با او در میان بگذارید تا باعث رنجش و ناراحتی اش نشوید. حتی ممکن است برخی از اهداف همسرتان را در تضادِ با اهداف خود ببینید، در این صورت به جای اینکه مانع تحقق اهدافش شوید، درباره ی اختلاف نظرتان باهم صحبت کنید.

با او همدردی کنید

در یک رابطه ی موفق و پایدار، زن و مرد باید بتوانند با طرف مقابل همدردی کنند. اگر برای همسرتان ارزش و احترام قائلید، عشق تان را بروز دهید و گذشت داشته باشید. باید قبول کنید همسرتان هم مشکلات خود را دارد. حتی اگر همسرتان کاری انجام داده که با آن مخالف بوده اید، باز هم نباید احساساتش را خدشه دار کنید و او را تنها بگذارید. سعی کنید هر زمانی که به حمایت و همراهی شما نیاز دارد، عشق و محبت تان را تقدیم او کنید. شاید همیشه نتوانید با او همدردی کنید و در احساساتش شریک شوید، اما باید این اطمینان را در او بوجود آورید که هر زمان به همدردی شما نیاز دارد، در کنارش خواهید بود.

چند ترفند عالی برای نشان دادن احترام و محبت به همسر

هرگز به همسرتان دروغ نگویید

برای اینکه به همسرتان احترام بگذارید، تحت هیچ شرایطی به او دروغ نگویید و همواره صادق باشید. هرگز در پاسخ به اینکه چرا دیر به منزل آمدید دروغ نگویید. نباید رفتاری از خود نشان دهید که باعث سلب اعتماد او شود. شاید دوست نداشته باشید درباره ی مسائل خصوصی خود توضیحی دهید، اما این دلیل نمی شود که به چشمان همسرتان زل بزنید و به او دروغ بگویید. اگر اعتماد همسرتان از بین برود، به سختی می توانید اعتماد او را جلب کنید. حتی ممکن است دروغ های مصلحت آمیز نیز به ضررتان تمام شود و باعث رنجش طرف مقابل گردد. در هر صورت اگر در زندگی مشترک به دروغ گفتن عادت کرده اید، باید بدانید این رفتارتان نشانه ی بی احترامی به طرف مقابل است و به رابطه تان آسیب وارد می کند.

گاهی اجازه دهید همسرتان تنها باشد

اگر همسرتان تمایل دارد کمی با خودش تنها باشد، مزاحم او نشوید و خلوتش را بهم نزنید. هر کسی نیاز دارد برای سامان دادن به افکارش یا انجام کارهای عقب افتاده کمی با خود خلوت کند. هرگز فکر نکنید تمایل همسرتان به تنهایی، به این خاطر است که از دست شما خسته شده یا حوصله تان را ندارد. اگر در این باره نگران هستید و احساس ناامیدی می کنید، احساس خود را با همسرتان در میان بگذارید تا خیال تان راحت شود. البته وقتی در این باره با همسرتان صحبت می کنید، حالت تدافعی به خود نگیرید. بلکه با کلامی آرام و نافذ به او بگویید: "عزیزم، مدتی است خیلی در کنار هم نبوده ایم، اگر الان هم بخواهی با خودت خلوت کنی، دلم برایت تنگ می شود." با این لحن صحبت هم نگرانی تان را نشان می دهید و هم به او می فهمانید برایش ارزش و احترام قائل هستید.

چند ترفند عالی برای نشان دادن احترام و محبت به همسر

قدم سوم: خط قرمزهای زندگی مشترک را رعایت کنید

همسرتان را در مقابل دیگران شرمنده و خجالت زده نکنید

هرگز همسرتان را در مقابل خانواده، دوستان و همکارانش خجالت زده نکنید و مورد سرزنش و تحقیر قرار ندهید. اگر مشکلی با او دارید، در خلوت خودتان اعلام کنید، نه در جمع غریبه ها. اگر سعی کنید همسرتان را در جمع خجالت زده و شرمنده کنید، تنها به رابطه تان آسیب می زنید و دیدگاه اطرافیان را هم نسبت به خود تغییر می دهید. اگر در جمع صدایتان را برای او بالا بردید، حتما معذرت خواهی کنید و پشیمانی خود را نشان دهید. برخی ها عادت دارند همسرشان را در جمع با اسامی خنده دار و مسخره صدا بزنند، این کار تنها باعث شرمندگی و خجالت طرف مقابل می شود. اگر شما نیز چنین عادتی دارید، دست از این کار زشت بکشید و برای او احترام قائل شوید، طوری که در مقابل دیگران احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد.

پشت سر همسرتان بدگویی نکنید

هرگز مسائل خصوصی همسرتان را پیش دیگران فاش نکنید و درباره خصوصیات نامطلوب او گله و شکایت نکنید. شاید گاهی لازم باشد درباره مشکلات زندگی تان با دیگران مشورت کنید، اما اگر مدام از همسرتان پیش خانواده و دوستان تان بدگویی کنید، تنها به رابطه تان آسیب می زنید و دیدگاه دیگران را نسبت به او تغییر می دهید. اینکه پشت سر همسرتان بدگویی کنید، تنها به او نشان می دهید برایش ارزش و احترامی قائل نیستید. اگر متوجه شود در نبود او بدگویی می کردید و خصوصیات منفی اش را به گوش دیگران می رساندید، چه احساسی نسبت به شما پیدا خواهد کرد؟ پس به فکر رابطه تان باشید و از این رفتار زشت دست بردارید.

چند ترفند عالی برای نشان دادن احترام و محبت به همسر

اجازه ندهید احساسات منفی تان روی هم انباشته شود

نباید بگذارید احساسات تان آنقدر روی هم انباشته شوند که دیگر راه چاره ای نداشته باشید. اگر مساله ای آزارتان می دهد، از همسرتان بخواهید کمی وقت بگذارد و درباره ی این موضوع جدی صحبت کنید. نباید آنقدر دست دست کنید تا همسرتان دلیل ناراحتی تان را حدس بزند یا در زمانی نامناسب درباره ی این مشکل صحبت کند. همین که نمی خواهید درباره مساله ای که باعث آزارتان می شود با همسرتان حرف بزنید، نشانه ی بی احترامی به اوست زیرا این رفتار شما باعث می شود پنهانی نسبت به او عصبانی باشید.

با تعریف و تمجید از همجنس های همسرتان، احساسات او را خدشه دار نکنید

هم زن و هم مرد، نباید به گونه ای رفتار کنند که همسرشان فکر کند زندگی مشترک را جدی نگرفته و به رابطه زناشویی متعهد نیستند. اگر نزد همسرتان از جذابیت و خصوصیات مثبت همجنس های او صحبت کنید، قطعا همسرتان را آزرده خاطر خواهید کرد. هرگز نباید درباره ی فلان آقا یا خانم طوری حرف بزنید که همسرتان احساس کند مورد بی احترامی و توهین قرار گرفته است، چرا که برخی افراد نسبت به این تعریف و تمجیدها حساسیت زیادی دارند. حتی در دورهمی های دوستانه تان نیز از غریبه ها تعریف نکنید، زیرا این رفتار نشانه ی بی احترامی به همسرتان است. حتی اگر همسرتان در آن جمع نباشد، باز هم حق چنین رفتاری را ندارید.

چند ترفند عالی برای نشان دادن احترام و محبت به همسر

به محبت های همسرتان توجه نشان دهید

محبت‌های همسرتان را به یاد داشته باشید و به او نشان دهید قدردان محبت‌هایش هستید. با این رفتار به همسرتان ثابت می کنید که رابطه تان تاثیر خوبی روی زندگی تان داشته است. آیا می دانید آخرین بار چه زمانی به همسرتان ابراز عشق و محبت کردید؟ اگر به یاد ندارید، فکری به حال رابطه تان کنید، زیرا مدت زیادی است محبت های همسرتان به چشم تان نمی آید. اگر مشغله ی زیادی دارید، باز هم سعی کنید در هر فرصتی که پیش می آید عشق و محبت تان را به همسرتان ابراز کنید و به او بفهمانید برایش ارزش و احترام قائلید.

منبع: wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-12 00:58:17
دسته بندی ها