10 مهارت اساسی زندگی مشترک؛ مهارت‌هایی که زن و شوهر را عاشق‌تر می‌کند

7 فروردین 1398 - 12:00
مهارت‌های همسرداری - 10 مهارت اساسی زندگی مشترک؛ مهارت‌هایی که زن و شوهر را عاشق‌تر می‌کند
10 مهارت اساسی زندگی مشترک؛ مهارت‌هایی که زن و شوهر را عاشق‌تر می‌کند
امتیاز مطلب: 91%

تمام زوج‌ها انتظار دارند پیوند ازدواج شان روز به روز مستحکم تر شود و تا ابد باقی بماند؛ اما پیوند برخی به دلیل مشکلات زندگی و عدم تفاهم سست می شود و گاهی به جدایی می رسد. علت جدایی و از هم گسیختگی بیشتر زندگی ها به دلیل عدم تسلط دو طرف به مهارت های زندگی زناشویی است. با یوکن همراه باشید.

ازدواج موفق نیازمند وجود مهارت هایی در زوجین است. ازدواج مهم ترین تصمیم زندگی است و به آمادگی و مهارت های خاصی نیاز دارد. دوران آشنایی و نامزدی فرصت خوبی است تا زن و مرد مهارت هایی که لازمه ی ازدواج موفق است را به دست آورند و آمادگی خود را برای ورود به زندگی مشترک افزایش دهند. هرچند این دوران فاصله ی زیادی با زندگی در زیر یک سقف دارد، اما باز هم فرصت مناسبی برای تقویت مهارت های مهم زندگی زناشویی است.

10 مهارت اساسی زندگی مشترک

اگر هنوز وارد زندگی مشترک نشده اید یا مجرد هستید، از همین حالا به دنبال پرورش مهارت های اساسی زندگی مشترک باشید تا بتوانید ازدواج موفقی داشته باشید.

استیون جیمز دیکسون (Steven James Dixon)، کارشناس روابط بین فردی، از مهارت هایی که برای ازدواج موفق و پایدار نیاز است می گوید:

مهارت اول: مهارت حل مشکل

مهارت حل مشکل، مهم ترین مهارت زندگی مشترک است، زیرا اگر این مهارت را به دست نیاورید، زندگی تان به قدری بهم می ریزد که کسب دیگر مهارت ها فایده ای نخواهد داشت. مهارت حل مشکل یعنی اگر در زمینه ای با همسرتان اختلاف نظر پیدا کردید، بتوانید مشکل را حل کنید و به نقطه نظر مشترک برسید. حقیقت این است، باید بتوانید موقعیت را بسنجید و ببینید آیا صلاح است روی موضع خود پافشاری کنید یا بهتر است از موضع خود عقب نشینی کنید و کوتاه بیایید. به گفته ی دیکسون، نبود تسلط روی این مهارت باعث می شود سال های نخست زندگی مشترک با دشواری بگذرد، زیرا کمی زمان نیاز است تا طرفین با روش یکدیگر در حل مشکلات آشنا شوند و با طرف مقابل خود کنار بیایند. در همین یکی دو سال اول زندگی است که متوجه می شوید همیشه حرف شما نخواهد بود و گاهی باید از موضع خود کوتاه بیایید.

مهارت دوم: مهارت مقدم دانستن همسر

دیکسون می گوید اول خدا و بعد همسر؛ جالب است این روانشناس بزرگ، همسر را بر خانواده، فرزندان، شغل، پول، آشنایان و هر چیز دیگری ترجیح می دهد.

او معتقد است: اول خدا، دوم همسر و سوم فرزندان!

دیکسون می گوید همسرش تمام زندگی اوست و هرگز کسی یا چیزی را بر او مقدم نمی داند و در مواقعی که همسرش دچار بیماری یا گرفتاری خاصی می شود و شرایط خوبی ندارد، همچنان اولویت اول زندگی دیکسون خواهد بود، زیرا خودش هم انتظار دارد همیشه اولویت اول همسرش باشد.

10 مهارت اساسی زندگی مشترک

مهارت سوم: مهارت پیشرفت فردی

تنها به فکر امروز رابطه زناشویی تان نباشید، بلکه به آینده هم فکر کنید و به دنبال راه هایی برای بهبود و دوام رابطه تان باشید؛ مثلا گاهی از خودتان بپرسید:

  • چطور می توانم همسر ایده آل تری باشم؟
  • چه کاری می توانم انجام دهم که در آینده همچنان در نظر همسرم جذاب به نظر برسم؟
  • آیا بهتر نیست تحصیلاتم را ادامه دهم؟
  • کسب و کار جدیدی راه بیندازم که برای خودم باشه؟
  • چطور به همسرم نشان دهم در سختی ها کنارش هستم؟

دیکسون پیشنهاد می کند در زندگی به تغذیه، سلامتی، پس انداز، آینده نگری و پیشرفت شغلی اهمیت دهید تا بتوانید آینده بهتری را برای خود و همسرتان رقم زنید. باید تمام تلاش خود را بکنید تا همسر شایسته ای برای طرف مقابل تان باشید.

مهارت چهارم: گذشت

وقتی روابط تان رسمی نشده، اگر اشتباهی از طرف مقابل سر بزند، شاید تصمیم بگیرید او را برای همیشه ترک کنید و رابطه تان را پایان دهید؛ اما وقتی وارد زندگی مشترک می شوید، لازم است مهارت بخشش را در خود بوجود آورید تا بتوانید اشتباهات طرف مقابل تان را زود ببخشید. اگر همسرتان مرتکب خطایی شد و از شما عذرخواهی کرد، به خودتان یادآوری کنید هیچ کس کامل نیست و شما هم ممکن است مرتکب خطاهایی شوید. اگر موفق نشده اید مهارت بخشش را در خود بوجود آورید، حتما از یک فرد آگاه مشورت بگیرید. وقتی توانایی بخشش نداشته باشید، همان موقع باید فاتحه زندگی تان را بخوانید زیرا مطمئنا ازدواج تان به مشکل می خورد. باید بدانید در اغلب اوقات دوام رابطه بدون بخشش ممکن نیست. دیکسون به افرادی که فاقد این مهارت هستند یا آنقدر کینه ای هستند که قادر به بخشش نیستند، پیشنهاد می کند برای همیشه مجرد بمانند.

10 مهارت اساسی زندگی مشترک

مهارت پنجم: مهارت خلاقیت

برخی افراد بعد از ازدواج احساس می کنند زندگی شان یکنواخت و کسل کننده شده است. دیکسون می گوید برای اینکه از یکنواختی فاصله بگیرید، خلاق باشید و زندگی خود را با خلاقیت شیرین تر کنید. گاهی همسرتان را برای چند دقیقه به انجام بازی های هیجان انگیز و مفرح دعوت کنید و از بودن در کنار هم لذت ببرید. در روزهای تعطیل به پیاده روی، دوچرخه سواری، سینما و پیک نیک بروید و هیجان را وارد رابطه تان کنید.

مهارت ششم: تمرکز روی ویژگی های مثبت

سعی کنید روی نقاط مثبت همسرتان متمرکز شوید نه اینکه فقط اشتباهات و رفتارهای آزاردهنده ی او را ببینید. شاید از برخی خصوصیات همسرتان راضی نباشید، اما قطعا خصوصیات خوبی در او وجود دارد که راضی تان می کند. به عقیده ی دیکسون، به احتمال زیاد خصوصیات مثبت همسرتان بیشتر از خصوصیات منفی اوست، زیرا اگر غیر از این بود حاضر به ازدواج با او نمی شدید. پس روی خصوصیاتی که شما را عاشق همسرتان کرده است، تمرکز کنید.

10 مهارت اساسی زندگی مشترک

مهارت هفتم: باور قلبی به خوشبختی

باید این باور را در خود بوجود آورید که ازدواج تان پایدار خواهد بود و هرگز به طلاق و جدایی منجر نمی شود. پس به این اطمینان برسید که همسرتان به اندازه ی شما عاشق است. دیکسون می گوید شاید گاهی به وضوح متوجه عشق همسرتان نشوید، اما بپذیرید عاشق تان هست و سعی کنید عشقش را باور کنید. هم زن و هم مرد، باید بدون هیچ تردیدی اطمینان پیدا کنند که دیگری به وعده های خود عمل خواهد کرد. با این اطمینان متقابل می توانید خاطر جمع باشید که زندگی تان دچار هیچ تنشی نخواهد شد. اگر اینگونه رفتار کنید، همین تفکر به همسرتان هم منتقل می شود و به سرعت، رابطه تان رو به بهبودی می رود.

مهارت هشتم: توانایی شناخت مجدد یکدیگر

شاید زمانی فکر می کردید از همسرتان شناخت کامل دارید، اما اینکه تنها یک بار او را خوب بشناسید کافی نیست، زیرا هر فردی در طی زمان تغییر می کند و پخته تر می شود، پس زن و مرد به شناخت دائمی یکدیگر نیاز دارند. حتما قبول دارید همسرتان در 40 سالگی رفتار و اخلاق متفاوتی از زمان نامزدی دارد، اما این تفاوت ها دلیل خوبی برای جدایی نیستند. در طی زندگی مشترک باید همسرتان را دوباره بشناسید و درمورد خصوصیاتی که با گذشت زمان تغییر کرده اند، شناخت پیدا کنید. پس مهارت شناخت مجدد همسر، از مهارت های اساسی ازدواج است. تا وقتی تمایل به شناخت دوباره همسرتان نداشته باشید، یعنی صلاحیت ازدواج ندارید.

10 مهارت اساسی زندگی مشترک

مهارت نهم: رفتاری متفاوت از زمان مجردی

دیکسون می گوید بعد از ازدواج و تشکیل خانواده نباید طوری رفتار کنید که همانند مجردها به نظر برسید، بلکه باید رفتاری از خود نشان دهید که به چشم بقیه یک فرد متاهل خوشبخت دیده شوید، البته هیچ تظاهری در رفتارتان نباشد. باید بدانید متاهلی که همانند مجردها رفتار می کند، با عواقب بدی در زندگی زناشویی مواجه خواهد شد. کار درستی نیست که همانند افراد مجرد رفتار کنید و هر زمان خواستید به اخلاق و رفتار متاهلی روی بیاورید.

مهارت دهم: بحث مسالمت آمیز

گاهی شرایطی پیش می آید که انگار هیچ چاره ای جز جدال ندارید، اما اگر می خواهید حالت تدافعی به خود بگیرید حتما انصاف را رعایت کنید و بحث را خیلی کِش ندهید. ابتدا به این اطمینان برسید که برای حالت تدافعی تان دلیل موجهی وجود دارد. تنها باید نظرات تان را اعلام کنید و اگر همسرتان مخالف بود، حداقل حرف تان را شنیده است و اگر به شما علاقه مند باشد، حتما سعی می کند خواسته تان را عملی کند و رضایت تان را به دست آورد. اگر جدال غیرمنصفانه داشته باشید، یقینا طرف مقابل برای جلب رضایت شما هیچ تلاشی نخواهد کرد. این در حالیست که اگر محترمانه رفتار کنید، طرف مقابل سعی می کند با یکدیگر به مصالحه و نقطه نظر مشترک برسید. حتی اگر حق با شما باشد اما به طور نادرستی رفتار کنید، بدون شک همسرتان به رفتاری که باعث ناراحتی تان شده است ادامه می دهد.

برای داشتن ازدواج موفق و زندگی مشترک پایدار، به این مهارت ها مسلط شوید. ثمره ی تسلط بر این مهارت ها، احترام، شادی، اعتماد متقابل، حمایت دوطرفه و عشق پایدار است. پس زمان را دریابید و هر چه زودتر قبل از ازدواج، مهارت هایی که معرفی کردیم را در خود پرورش دهید. اگر متاهل هستید و تاکنون مطلبی درباره ی مهارت های زندگی زناشویی نخوانده بودید، بازهم دیر نشده و می توانید با یادگیری و تمرین این مهارت ها، از پاشیدن پیمان ازدواج تان جلوگیری کنید و ازدواجی موفق و پایدار داشته باشید.

منبع: essence

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-10 17:29:57
دسته بندی ها