15 سؤال مهم که می‌توانید هنگام مصاحبه کاری بپرسید

7 مهر 1400 - 11:00
رفتار سازمانی - 15 سؤال مهم که می‌توانید هنگام مصاحبه کاری بپرسید
15 سؤال مهم که می‌توانید هنگام مصاحبه کاری بپرسید
امتیاز مطلب: 93%

پرسیدن سؤالات مناسب در مصاحبه‌های کاری بسیار با اهمیت است. سؤالات خوب به شما کمک می‌کنند چیزهای جدیدی را کشف کنید، مشکلات موجود را شناسایی کرده و راه حل‌هایی برای آن‌ها در زندگی یا کسب و کارتان پیدا کنید. چه با مشاور، مدیر و یا کارکنان در سطح ابتدایی کار می‌کنید، نمی‌توانید اهمیت محتوای سوالات را نادیده بگیرید. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید در مصاحبه‌های کاری بهترین سوالات را بپرسید با یوکن همراه باشید و مقاله زیر را بخوانید. 

 تصور کنید که پایداری و سودآوری یک شرکت به توانایی شما برای شناسایی درخشان‌ترین ذهن‌ها و مهارت‌ها در صنعتتان تنها با یک مکالمه بستگی دارد:

چگونه تشخیص میدهید که آن‌ها مناسب شما هستند؟ چگونه مهارت‌های ارتباطیشان را ارزیابی می‌کنید؟ چگونه می‌دانید که آن‌ها در طولانی مدت به تیم شما ضربه نمیزنند؟

برای اینکه بتوانید این موارد را تشخیص دهید باید بتوانید سوالات خوبی بپرسید. 

پرسیدن سؤالات خوب نکته‌ای است که همه جا به آن توصیه می‌شود اما معمولا افراد دقیقا نمی‌دانند چه سوالاتی مفید هستند و هنگام مصاحبه باید چه سوالاتی بپرسند. مقاله‌های‌ هاروارد سؤال را به عنوان ابزاری قدرتمند  معرفی کرده‌ است که ارزش، نوآوری و بهبود عملکرد ایجاد میکند. به عنوان یک مدیر یا مسئول استخدام باید بدانید با پرسیدن چه سوالاتی و چگونه می‌توانید این اطلاعات را در اولین گفت‌وگو با متقاضی انتخاب‌شده به دست بیاورید؟ 

در این اینجا 15 سؤال مناسب که هنگام مصاحبه می‌توانید بپرسید را به شما معرفی می‌کنیم:

1. اهداف شغلی شما چیست؟

15 سؤال مهم که می‌توانید هنگام مصاحبه کاری بپرسید

نسخه دیگر از این سؤال این است: «قصد حل چه نوع مشکلی در آینده دارید؟»

این سؤال تقریباً هرگز پرسیده نمیشود و اگر هم پرسیده شود، بیشتر به منظور دانستن این است که کارکنان قصد دارند چه مدت در شرکت بمانند. 

به جای پرسیدن سؤالاتی که کارکنان را وادار به اعلام وفاداری به سازمان می‌کنند، از آن‌ها بپرسید امیدوارند چه نوع مشکلاتی را  در آینده حل کنند.

انجام این کار منجر به دو چیز میشود:

1.   مهارت‌ها و علایق آنها را نشان می‌دهد.

2. سبب می‌شود شما در وهله‌ی اول بدانید چه نوع کاندیدهایی را جذب می‌کنید.

2. چرا فکر می‌کنید برای این کار مناسب هستید؟

یک مزیت شگفت انگیزی که پرسیدن این سؤال دارد این است که می‌توانید متوجه شوید متقاضی واقعاً چه مقدار با چالش‌ها و اهداف شرکت همراه است. همچنین می‌توانید از ویژگی‌های شخصیتیشان آگاهی یابید.

3. امیدوارید از این موقعیت شغلی چه چیزی یاد بگیرید؟

پاسخ به این سؤال می‌تواند نشان دهد که آیا متقاضی مهارت‌های شغلی لازم را داراست و می‌توان از او انتظار پیشرفت حرفه‌ای داشت یا خیر.

با گوش دادن به پاسخ‌هایی که در ازای این سوال می‌شنوید درمی‌یابید متقاضی می‌خواهد در شغلش چگونه باشد. 

4. چگونه با اختلافات بین همکاران برخورد می‌کنید؟

15 سؤال مهم که می‌توانید هنگام مصاحبه کاری بپرسید

تقریباً همه‌ی اختلاف به دلیل سوء تفاهم یا فقدان مهارت‌های بین فردی مؤثر پیش می‌آید. با توجه به اینکه یک فرد چگونه تعارضات بین فردی را مدیریت می‌کند می‌توان پی برد افراد چگونه با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. 

مهارت مدیریت اختلاف و حل تعارض فقط برای شرکت‌هایی که مایل به پرداخت مطالبات میلیون دلاری هستند، مورد نیاز نیست بلکه یک مهارت اساسی است که هر کارمند باید از آن بهره مند باشد. این مهارت همان‌طور که میتواند یک سازمان را بسازد می‌تواند آن را به مرز نابودی برساند.

می‌توانید در مصاحبه از مصاحبه‌شونده بپرسید زمانی که به همکارش اختلاف داشته چگونه آن را حل و فصل کرده است.

5. چگونه از این موقعیت شغلی اطلاع یافتید؟

سؤال در مورد اینکه چطور از این موقعیت شغلی اطلاع یافتید به شما نشان می‌دهد که چگونه نام تجاری دیده می‌شود. پاسخ این سوال همچنین به شما امکان می‌دهد تا ببینید فرایندهای فعلی کارکنان شما چگونه است و تا چه حد توانسته شما را به اهدافتان برساند. 

6. چرا به این موقعیت شغلی علاقه‌مند هستید؟

15 سؤال مهم که می‌توانید هنگام مصاحبه کاری بپرسید

این سؤال نیز یک سؤال به ظاهر ساده‌ی دیگر است. طبیعی است که بدانید متقاضیان جایگاه شغلی‌ای که در نظر گرفته‌اید به چه منظور قصد تغییر شغل یا فعالیت در این زمینه را دارند. اگر علت این تغییر کشمکش‌هایی باشد که در محیط کار قبلی با آن مواجه بودند با این پرسش می‌توانید آن را دریابید و بدانید چه چیزی منجر به این عمل شده؟ کشمکش داخلی برای آن‌ها چگونه بوده است؟ چه چیزی در این موقعیت خاص آن‌ها را به خود جذب کرده است.

7. در این موقعیت شغلی چه چیزی شما را هیجان زده می‌کند؟

پس از اینکه فهمیدید متقاضی چقدر برای بودن در این جایگاه شغلی اشتیاق دارد منطقی است که بدانید چه وظایف و مسئولیت‌هایی بیشتر آن‌ها هیجان زده می‌کند. با دانستن این نکات نه تنها از حس مالکیت آن‌ها آگاه می‌شوید بلکه به پرورش مهارت و کشف پتانسیل پنهانی در کارکنان خود کمک می‌کنید.

8. ضعف شما چیست؟

15 سؤال مهم که می‌توانید هنگام مصاحبه کاری بپرسید

شاید با دیدن این سوال این به ذهن‌تان برسد که چرا زمانی که به دنبال یک شخص حرفه‌ای و بی‌نقص هستید باید این سوال را از یک متقاضی بپرسید. 

پذیرش یک ضعف نباید به طور خودکار باعث رد یک نامزد شود. اینکه یک متقاضی به نقاط ضعف خود آگاه باشد نشان‌دهنده‌ی خودآگاهی بالای اوست. خودآگاهی یک مهارت است که برای پیشرفت شخصی و حرفه‌ای ضروری است، و فرد را به سمت اهداف شغلی خود هدایت می‌کند.

صحبت‌های کارکنان در مورد ضعف‌هایشان به شما امکان می‌دهد کارکنانتان را بهتر درک کنید و بتوانید محیط کاری کارآمدی ایجاد کنید، 

9. چه چیزی را در این موقعیت شغلی چالش‌برانگیز می‌بینید؟ 

برای اینکه بدانید متقاضی مورد نظر چگونه می‌تواند مشکلات را حل کند و برای حل مشکلات چقدر خلاقیت دارد و با مشکلات بالقوه چطور برخورد می‌کند باید این سوال را بپرسید. با پرسیدن این سوال همچنین می‌توانید پیش بینی کنید زمانی که متقاضی مورد نظر استخدام شود چگونه با موقعیت شغلی‌اش تطابق خواهد یافت؟ 

توجه: این سؤال هرگز نباید با یک هدف مخرب پرسیده شود. این سوال به این منظور پرسیده می‌شود که آیا متقاضی این شغل مایل به حل مشکلاتش است یا خیر. 

10. چه نوع پشتیبانی اضافی نیاز دارید؟

15 سؤال مهم که می‌توانید هنگام مصاحبه کاری بپرسید

این سؤال در طول مصاحبه بسیار اهمیت دارد چون پاسخ این سؤال می‌تواند برای توسعه روند هدایت و مواد آموزشی اضافی استفاده شود.

11. می‌خواهید مدیرتان چه ویژگی‌ای داشته باشد؟ 

همه‌ی کارمندان مدیری که نکات لازم را در اختیار کارکنان قرار می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد کار خود را انجام دهند نمی‌خواهند. برخی از کارکنان ممکن است مدیری را انتخاب کنند که دقیق باشد و تمام وظایف را با جزئیات شفاف‌سازی کند. 

دانستن این مطلب قبل از انتخاب متقاضی می‌تواند از اختلافات ناشی از تفاوت در سبک ارتباطات یا مدیریت پیشگیری کند.

12. اگر با تصمیمات مدیرتان موافق نباشید، چه کار میکنید؟

15 سؤال مهم که می‌توانید هنگام مصاحبه کاری بپرسید

اختلاف تنها بین کارکنان اتفاق نمی‌افتد. بر اساس مطالعه‌ی اختلاف در نیروی کار کانادایی، حدود 81 درصد از افراد به دلیل نتیجه اختلاف و درگیری‌ها، سازمان را ترک می‌کنند.

هدف از پرسش این سؤال این است که میزان سازگاری یک کارمند با شیوه‌های مختلف ارتباطات، چیزی که آن‌ها خط قرمز خود در نظر می‌گیرد و نحوه‌ی برخوردشان در هنگام بروز اختلاف را دریابید.

پاسخ به این سؤال به شما امکان می‌دهد تا انتظارات را مدیریت کنید.

13. چه چیزی باعث می‌شود این شرکت محل کار شگفت انگیزی باشد؟

شاید نتوانید مانند شرکت‌های بزرگ‌تر، ناهارخوری‌های رایگان یا ساعات وقت آزاد در محل کار ارائه دهید. اما پاسخ به این سؤال می‌تواند آنچه کارکنان فکر می‌کنند برای رفاه مهم است را آشکار کند.

در مطالعه‌ای که روی نزدیک به 17،000 کارمند انجام شد، نشان داده شد که افزایش سطح استرس به طور مستقیم با آسیب‌های محل کار مرتبط است. در حالی که این مصاحبه محدودیت‌های سازمانی یا عوامل استرس‌زا را ریشه کن نمی‌کند، گرفتن بازخورد از نامزدها و کارکنان در مورد اینکه چه چیزی باعث می‌شود محیط کار یک مکان عالی برای کار باشد، به نوبه خود می‌تواند موثر باشد. 

14. چه سؤالات دیگری از من دارید؟

15 سؤال مهم که می‌توانید هنگام مصاحبه کاری بپرسید

اگر چه این مصاحبه به این منظور ترتیب داده شده است که بهترین و مناسب‌ترین فرد را برای موقعیت شغلی‌ای که در نظر گرفتید انتخاب کنید اما باید به‌طور دوطرفه انجام شود. شما و موقعیت شغلی مورد نظر هم باید از نظر متقاضی بررسی شوید تا در صورت انتخاب بیشترین بهره‌وری و بهترین نتیجه حاصل شود. 

هدف از پرسیدن این سؤال این است که فضایی ایجاد کنید که اگر متقاضی درباره سازمان سوالی دارد بتواند آن را مطرح کند و بپرسد. در طول مصاحبه شما می‌توانید در مورد فرآیندها، انتظارات، فرهنگ تیم و... اطلاعاتی که در وب سایت شرکت در دسترس نیست را ارائه دهید.

15. در مورد خودتان بگویید

 این سوال بهترین سوالی است که می‌توانید از طریق آن تاریخچه دستاورهای حرفه‌ای متقاضی را بشناسید و اهداف شغلی او را درک کنید. بهتر است این سوال در ابتدای مصاحبه پرسیده شود چون فضایی را ایجاد می‌کند که در آن پرسیدن سوالات بعدی آسان‌تر می‌شود.

کلام آخر

مکالمه یک خیابان دو طرفه است. پرسیدن سؤالات خوب در مصاحبه طبیعتا سبب می‌شود بینش درستی درباره فرد متقاضی به دست بیاورید اما به دست آوردن توانایی لازم دراین زمینه یک هنر است و یک شبه به دست نمی‌آید. 

درست است که یک شبه متخصص سؤال پرسیدن نخواهید شد اما اگر قصد  جذب و حفظ استعدادهای برتر را در سازمان‌تان دارید این پرسش‌ها پایه خوبی برای شروع هستند.

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-09-29 01:33:43
دسته بندی ها