عاشق شدن باعث بهبود سلامت جسم و روح می شود

13 فروردین 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - عاشق شدن باعث بهبود سلامت جسم و روح می شود
عاشق شدن باعث بهبود سلامت جسم و روح می شود
امتیاز مطلب: 98%

بودن در یک رابطه سالم و عاشقانه تاثیرات جسمی و روحی زیادی برای دو طرف به همراه خواهد داشت. قطعا برای شما هم لذت بخش است که دست عشق تان را بگیرد و در کنار هم فرازونشیب های زندگی را پشت سر بگذارید. با یوکن همراه باشید تا با 9 فایده عاشق شدن برای سلامتی آشنا شوید.

1. عمرتان را زیاد می‌کند

عاشق شدن باعث بهبود سلامت جسم و روح می شود

از قدیم الایام گفته اند افراد متاهل عمر طولانی تری نسبت به مجردهای هم سن خود دارند. البته برخی تحقیقات خلاف این گفته را اعلام می کنند، اما در مطالعات زیادی ثابت شده است که بودن در رابطه سالم و عاشقانه باعث افزایش طول عمر می شود. یکی از فواید مهم زندگی مشترک این است که می توانید تا پایان عمر در کنار کسی باشید که او را دوست دارید و به همدیگر عشق می ورزید.

2. شادی‌تان را افزایش می‌دهد

تحقیقات زیادی نشان داده که بودن در یک رابطه عاشقانه باعث افزایش میزان شادمانی طرفین می شود. حقیقت این است، عاشق بودن روی یکی از هورمون های شادی (اکسی توسین) تاثیر می گذارد و باعث تقویت رابطه عاشقانه و احساس رضایت می شود. به همین خاطر است که از بودن در کنار همسرتان لذت می برید و حضور او حال تان را بهتر می کند.

3. میزان استرس را کاهش می‌دهد

عاشق شدن باعث بهبود سلامت جسم و روح می شود

شاید شنیده باشید که می گویند ازدواج دردسرها دارد؛ اما تحقیقات نشان می دهد افراد متاهل نسبت به مجردها با استرس کمتری مواجه می شوند. نتایج یک تحقیق که توسط پژوهشگران دانشگاه شیکاگو انجام شد، نشان می دهد میزان هورمون استرس (کورتیزول) در کسانی که متاهل هستند یا در یک رابطه عاطفی متعهدانه قرار دارند، بسیار کمتر است. به عقیده ی پژوهشگران، افراد مجرد در مواجهه با استرس های روانی آسیب پذیری بیشتری دارند. تحقیقات حاکی از آن است، ازدواج و حمایت اجتماعی به مقابله با استرس کمک می کند.

4. به سلامت روانی کمک می کند

نتایج تحقیقات نشان می دهد ازدواج سبب بهبود سلامت روانی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های روانی می شود. حتما می دانید ازدواج و تشکیل زندگی مشترک به تقویت ارتباطات بین فردی و حمایت اجتماعی کمک می کند. البته در بهترین روابط زناشویی نیز احتمال ابتلا به بیماری های روانی وجود دارد، اما بهره مندی از حمایت عاطفی همسر به بهبود حال روحی فرد بیمار کمک شایانی می کند.

5. از حملات قلبی پیشگیری می‌کند

عاشق شدن باعث بهبود سلامت جسم و روح می شود

جالب است بدانید، روابط عاشقانه و سالم روی عملکرد قلب تاثیر مثبت می گذارد و از بروز حملات قلبی جلوگیری می کند. تحقیقات انجمن قلب و عروق اروپا نشان می دهد ازدواج سبب کاهش خطر بروز حمله قلبی در زوج ها می شود و این مساله هیچ ربطی به سن ندارد. شاید سوال برایتان پیش بیاید رابطه عاشقانه چه ربطی به حمله ی قلبی دارد؟ فرد متاهل انگیزه بیشتری برای سلامت عمومی خود دارد و همیشه فردی در کنارش هست تا او را به مراجعه به پزشک و انجام معاینات لازم تشویق کند.

6. سبب کاهش احساس درد می شود

براساس نتایج یک پژوهش، افرادی که در یک رابطه ی عاشقانه قرار دارند، وقتی به عکس شریک عاطفی شان نگاه می کنند، درد کمتری را نسبت به کسانی که عاشق نیستند، احساس می کنند. پژوهشگران معتقدند سیستم دوپامین که در زمان عاشق شدن فعال می شود، نوعی مسکّن طبیعی در بدن ایجاد می کند که درد را کاهش می دهد.

7. روند رشد را لذت‌بخش‌تر می‌کند

عاشق شدن باعث بهبود سلامت جسم و روح می شود

نتایج تحقیقی که توسط پژوهشگران دانشگاه میزوری انجام شد، افرادی که از ازدواج شان رضایت دارند، حتی افراد سالخورده، میزان سلامت خود را بالاتر از مجردها یا زوج هایی که در یک رابطه ی ناموفق هستند، ارزیابی کردند.

8. سبب تجربه خواب بهتر می‌شود

شاید همسرتان بیشتر فضای تخت را بگیرد و اصلا پتو به شما ندهد، اما باز هم خوابیدن در کنار او مزایایی به دنبال دارد. محققان دانشگاه پیتسبِرگ می گویند میزان هورمون استرس (کورتیزول) در افرادی که در کنار همسرشان می خوابیدند، کمتر بود و همین مساله سبب می شد خواب بهتری داشته باشند. نتایج پژوهش دیگری نشان داد، زنانی که در رابطه سالم و متعهدانه هستند، هم زودتر خواب شان می برد و هم خواب عمیق تری داشتند.

9. سبب التیام سریع تر زخم ها می شود

عاشق شدن باعث بهبود سلامت جسم و روح می شود

نتایج یک تحقیق نشان داد سرعت بهبود تاول های پوستی کوچک در افرادی که از ازدواج شان رضایت دارند، نسبت به مجردها سریع تر است. پژوهشگران می گویند التیام سریع تر زخم ها به دلیل افزایش "اکسی توسین" و کاهش استرس است که روی روند التیام تاثیر دارد.

منبع: thisisinsider

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-04-24 11:22:35
دسته بندی ها