11 توصیه برای بهبود کیفیت زندگی مادران مجرد

14 مهر 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - 11 توصیه برای بهبود کیفیت زندگی مادران مجرد
11 توصیه برای بهبود کیفیت زندگی مادران مجرد
امتیاز مطلب: 99%

مادر شدن یکی از سخت ترین چالش هایی است که یک زن می تواند در زندگی اش داشته باشد. مسئولیت پرورش یک انسان دیگر، هم مسئولیت سنگینی است هم وظیفه‌ای است که هم توانمندی بالایی می‌خواهد. به طور معمول هنگامی که به تربیت فرزندان فکر می‌کنیم، تصور می کنیم که دو والد این مسئولیت را به اشتراک می‌گذارند و در این مسیر یکدیگر را همراهی می‌کنند. اما طبق آمار اداره آمار ایالات متحده آمریکا در سال 2016، از هر 4 کودک زیر 18 سال یک کودک توسط مادر مجرد بزرگ می‌شوند. این بخش مهمی از جمعیت است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. اگر شما یکی از این مادران هستید که فرزند یا فرزندانتان را به تنهایی بزرگ می‌کنید، مطمئناً با چالش‌های خاصی را در فرزندپروری روبه‌رو هستید از جمله بار تمام مسئولیت‌ها را به تنهایی به دوش کشیدن، تأمین انرژی، پول و زمان و همچنین حمایت مادی و معنوی از فرزندان. در این مقاله 11 توصیه که برای مادران مجرد بسیار کارآمد است را با شما به اشتراک می‌گذاریم. پیشنهاد می‌کنیم با یوکن همراه باشید و خواندن این مقاله را از دست ندهید. 

درست است که مادران مجرد باید تنهایی فرزندانشان را سر و سامان و پرورش دهند اما این به این معنا نیست که برای انجام تمام وظایفی که برعهده دارند باید سختی بکشند و همه‌ی کارها را خودشان به سرانجام برسانند. برای اینکه وظیفه فرزندپروری مادران مجرد را کمتر باید بتوانند با مدیریت صحیح اگر بتوانید از تمامی منابع موجود استفاده کنید و اولویت‌های خود را براساس موقعیت تنظیم کنید، زندگی موفقیت آمیز به عنوان یک مادر مجرد امکان پذیر است.

1. جامعه خود را بیابید و درخواست کمک کنید

11 توصیه برای بهبود کیفیت زندگی مادران مجرد

از آنجا که شما تنها والد و مراقب فرزندتان هستید چالش‌های تربیت فرزند می‌تواند احساس تنهایی را در شما القا کند به این صورت که شما به خودتان القا می‌کنید که تنها هستید و باید تمام انرژی و زمان خود را صرف فرزندپروری کنید و چون فکر می‌کنید باید این مسیر را به‌تنهایی سپری کنید یک حس قوی استقلال را در خود به وجود می‌آورید. 

ایجاد حس خودباوری در شرایطی که در آن قرار دارید می‌تواند بسیار مثبت و کمک‌کننده باشد اما نباید خود را با این عقیده گول بزنید که به حمایت دیگران نیازی ندارید. اگر خانواده‌تان در نزدیکی شما زندگی می‌کنند، ارتباط خود را با آن‌ها تقویت کنید و بیشتر به آن‌ها سر بزنید و با آن‌ها صحبت کنید. بیشتر با دوستان قدیمی یا همکاران خود وقت بگذرانید و تصور نکنید که آن‌ها چون فرزندی ندارند نمی خواهند با شما وقت بگذرانند.
 
گمان نکنید کمک گرفتن از دیگران در فرزندپروری نشان‌دهنده ضعف شماست. اگر شما صادقانه اعتراف کنید که نمی‌توانید همه‌ی کارها را به تنهای انجام دهید اطرافیان‌تان بیشتر از آنچه فکر می‌کنید مایل به کمک کردن به شما هستند. 

اگر حس می‌کنید با این کار مزاحم دیگران می‌شوید و از این امر احساس ناراحتی می‌کنید می‌توانید به آنها پیشنهاداتی ارائه دهید. برای مثال گاهی اوقات شما مسئولیت نگهداری از کودکان خود و آنها را بر عهده بگیرید گاهی اوقات آن‌ها. 

2.  گذشته خود را بپذیرید

قبل از اینکه بتوانید به جلو حرکت کنید، باید با گذشته خود سر صلح داشته باشید و اجازه ندهید حس منفی و ناخوشایند نفرت از آن، زندگی‌تان را کنترل کند. چه به دلیل طلاق و چه به دلیل مرگ همسر، مادری مجرد شده‌اید، بسیار مهم است که احساسات ناخوشایند و منفی‌ای که از گذشته دارید را رها کنید، گذشته‌تان را به‌عنوان برهه‌ای از زندگی که تجربه‌ کرده‌اید و سپری شده بپذیرید. بهتر است به جای سر جنگ داشتن با اتفاقات گذشته با آن سر صلح داشته باشید.  

شما نمی‌توانید گذشته و آسیب‌هایی که متحمل شدید را تغییر دهید، اما می توانید از قدرتی که از مقابله با این موانع به دست آوردید برای ایجاد بهترین زندگی برای خود و فرزندتان استفاده کنید. از گذشته یاد بگیرید اما در زمان حال زندگی کنید و به سمت آینده نگاه داشته باشید.

3. برنامه‌ریزی و تعیین اهداف را فراموش نکنید

11 توصیه برای بهبود کیفیت زندگی مادران مجرد

تکرار روزانه تلاش برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی خانه می‌تواند به احساس روزمرگی را در شما ایجاد کند از این رو ضروری است اهدافی برای خود تعیین و به سمت بهبود و پیشرفت حرکت کنید.

می‌توانید اهدافی مانند تناسب اندام، مطالعه بیشتر یا مسافرت رفتن را تعیین کنید. در کار هم می‌توانید اهداف شغلی مانند کسب تجربه رهبری، ترفیع رتبه یا کسب مدرک دانشگاهی یا گواهی خاصی را تعیین کنید.

برای ایجاد یک برنامه واقع گرایانه زمان صرف کنید تا بتوانید روش چگونگی دستیابی به این اهداف را بیابید. تلاش برای دستیابی به این اهداف شما را به یک فرد باهوش و موفق تبدیل می‌کند. 

4. به دنبال الگو باشید

یک راه عالی برای شروع برنامه‌ها برای آینده این است که یک الگو یا مربی پیدا کنید که تجربه‌اش در زندگی شخصی یا شغلی از شما بیشتر باشد. این شخص می تواند یک منبع عالی برای شما باشد و زمانی که نیاز به راهنمایی در مورد اهداف تعیین شده و نحوه دستیابی به آن‌ها دارید به شما کمک کند. 

مهم است که افراد در طول زمان‌های سخت زندگی، برای حمایت به الگو یا مربی خود مراجعه کنند. کسی که خودش قبلاً این مراحل را گذرانده باشد، مناسب‌ترین فرد برای این است که به شما اطمینان و دلداری دهد که می‌توانید سختی‌ها را پشت سر بگذارید و با آنها به مناسب‌ترین شیوه مقابله کنید. 

5. اولویت‌های خود را بازنویسی کنید

11 توصیه برای بهبود کیفیت زندگی مادران مجرد

والدین مجرد مسئولیت‌های دو برابر برای مراقبت از فرزندان خود دارند، بنابراین اولویت ها و انتظارات‌شان باید براساس مسئولیت‌های فرزندپروری‌شان تنظیم کنند. 

بدانید که شما قدرت‌های ابرقهرمانه ندارید و تلاش برای داشتن یک خانه کاملاً تمیز، شستن تمام لباس‌های کثیف و درست کردن غذا های خانگی برای فرزندان خود و انجام دادن همه وظایف به نحو احسن انتظاری منطقی نیست. گاهی اوقات برای اینکه بتوانید همه‌ی وظایف را انجام دهید می‌توانید از میانبر استفاده کنید مثلاً شام غذای آماده بگیرید یا ظرف‌ها را روز بعد بشورید.

خود را با هیچکس دیگری مقایسه نکنید و از اینکه تنها والد فرزند خود هستید و او فقط می‌تواند به شما تکیه کند احساس گناه نداشته باشید. به خودتان استراحت دهید و چیزهای کوچک را به مسائلی بزرگ تبدیل نکنید.

6. برای خود زمان بگذارید

با وظایف سنگینی که مادران مجرد به عهده دارند پیدا کردن زمان برای خود کار دشواری است اما صرف این زمان برای سلامتی و رفاهتان بسیار مهم است. برای این کار هر چند زمانی کوتاه، مراقبت و نگهداری از فرزندان را به یکی از اطرافیان‌تان بسپارید و کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید.

اگر از همسرتان جدا شده‌اید و در زمان‌هایی همسرتان وظیفه‌ی نگهداری و مراقبت از فرزندان را برعهده دارد از زمان‌هایی که فرزندان با شما نیستند حتما برای خودتان زمان بگذارید و از خود مراقبت کنید. خواب مناسب و کافی، ورزش و رژیم متعادل باید در ابتدای فهرست اولویت‌هایتان باشند. حتما زمان‌هایی را به فعالیت‌های سرگرم‌کننده مثل سرگرمی‌ها و تفریحات خلاقانه بپردازید. 

اگر چه مادر بودن مهم‌ترین وظیفه‌ای است که بر عهده دارید، اما نباید اجازه دهید سبب شود به ابعاد دیگر زندگی‌تان نپردازید.

زمانی که علاوه بر فرزندپروری به سلامت جسم و روان‌تان هم اهمیت می‌دهید انرژی مضاعفی به دست می‌آورید و همین امر باعث می‌شود در طولانی‌مدت بهتر بتوانید از عهده وظایف فرزندپروری بربیایید. بنابراین از اینکه بخشی از زمان و انرژی‌تان را به خود، سلامت و علایق‌تان می‌پردازید احساس گناه نداشته باشید. مطمئن باشید فرزندان‌تان درنهایت سپاسگزار شما خواهند بود. 

7.  سازمان‌یافته باشید

11 توصیه برای بهبود کیفیت زندگی مادران مجرد

زمانی که وظایف زیادی وجود دارد سازمان دادن به وظایف و مدیریت زمان و انرژی یک نیاز ضروری است. اگر با همسر سابق‌تان به‌طور شریکی از فرزندان مراقبت و نگهداری می‌کنید به‌طور واضح معلوم کنید که هر کسی چه مسئولیتی را در مورد فرزندان برعهده دارد. بهتر است تمام موارد را برای فرزندان هم مشخص و شفاف‌سازی کنید تا آنها هم به‌طور روزانه بدانند که از هر کدام از والدین چه انتظاراتی باید داشته باشند.

8. انعطاف‌پذیر باشید

اگر بخواهید سعی کنید همه چیز را تحت کنترل خود قرار دهید انرژی زیادی را از دست خواهید داد. اگر چه مهم است که برای انجام هر کاری آماده باشید و همه چیز منظم باشد اما همیشه همه‌ی کارها بر اساس برنامه پیش نمی‌روند.

مثلا ممکن است فرزندان شما مریض شوند و بخواهند در خانه بممانند یا در آخرین لحظه پرستار خبر می‌دهد که نمی‌تواند خودش را برای نگهداری از بچه‌ها برساند. در این صورت باید بتوانید با کارفرمایتان هماهنگ کنید و مرخصی بگیرید. یا از یکی از اطرافیان بخواهید که از بچه‌ها مراقبت کند و شما به کارتان برسید.

بهتر است فهرستی از افرادی که می‌توانند در مواقع ضروری از فرزندان‌تان نگهداری کنند تهیه کنید یا اینکه با محل کارتان هماهنگ کنید و روزهای که نمی‌توانید سر کار بروید کارها را در منزل انجام دهید.

مهم‌تر از همه نباید اجازه دهید تغییرات غیرمنتظره شما را مضطرب و روزتان را خراب کنند.

9. یاد بگیرید بدون احساس گناه «نه» بگویید

11 توصیه برای بهبود کیفیت زندگی مادران مجرد

مادران تنها محدودیت هایی در زمان، انرژی و منابع دارند که خانواده‌های دوالده قادر به درک آن نیستند. به خاطر شرایط خاصی که دارید باید یاد بگیرید بدون اینکه احساس گناه داشته باشید به مواردی که برایتان مقدور نیست نه بگویید و تلاش نکنید همه کار انجام دهید و همه جا حضور پیدا کنید. 

شما مجبور نیستید به هر جشن تولدی که فرزندتان دعوت شد بله بگویید. بچه های شما لازم نیست هر روز هفته در ورزش و فعالیت‌های سرگرم کننده شرکت کنند.

انجام فعالیت‌هایی که با شرایط و موقعیت‌تان سازگار است و برای شما و خانواده‌تان لذتبخش و معنادار است کافی است.

این را بدانید که انجام کارهای متنوع‌تر و بیشتر باعث نمی‌شود مادر بهتری باشید بلکه فقط شما را به فردی خسته‌تر تبدیل می‌کند.

10. در حد توانایی خود زندگی کنید

زمانی که به عنوان یک مادر مجرد وظیفه مراقبت و نگهداری از فرزندان را برعهده دارید باید بتوانید هزینه‌ها را مدیریت کنید. 

اگر بدهی هایی دارید، پرداخت کردن آن بدهی‌ها را در اولویت قرار دهید. حساب و کتاب روزانه و برنامه‌ریزی مالی سالیانه به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید درآمد و هزینه‌ها را مدیریت کنید. 

می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها زمان‌هایی که حراج‌ها و پیشنهادهای خرید مناسبی هست خرید کنید. بعضی از وسایل مورد نیازتان را می‌توانید به‌طور دست دوم تهیه کنید. حتی‌الامکان به جای خرید غذا از بیرون، غذای خانگی تهیه کنید.

پس از پرداخت صورتحساب‌ها و تأمین هزینه‌های ضروری براساس باقیمانه درآمدتان برای تفریحاتی مانند گردش، تفریح، سفر، رستوران رفتن و سینما رفتن برنامه ریزی کنید. 

اجازه ندهید مسائل اقتصادی به‌عنوان یک منبع اضطراب برای شما و خانواده‌تان باشد. بنابراین تلاش کنید مدیریت مالی داشته باشید. حتما برای مواقع ضروری و مسائل پیش‌بینی‌نشده مانند سانحه و بیماری مبلغی را به‌عنوان پس‌انداز داشته باشید.

با مدیریت صحیح هزینه‌ها و صرفه‌جویی کردن نه‌تنها استرس‌های ناشی از منابع مالی و اقتصادی را به حداقل می‌رسانید بلکه به‌طور غیرمستقیم نحوه صحیح خرج کردن و مدیریت مالی و اقتصادی را به فرزندانتان آموزش می‌دهید.

11. با فرزندان‌تان وقت بگذرانید

11 توصیه برای بهبود کیفیت زندگی مادران مجرد

به عنوان مادری مجرد زمانی که با بچه هایتان صرف می‌کنید بسیار گران‌بها و بسیار محدود است. حتی با زمان‌های محدودی که با فرزندان خود سپری می‌کنید می‌تواند خاطر‌ه‌سازی کنید. 

به جای اینکه همیشه در اوقات فراغت جلوی تلویزیون بنشینید، آن‌ها را به مکان‌های سرگرم کننده و دوستانه مانند پارک، زمین بازی یا موزه ببرید. از زمان غذا خوردن استفاده کنید تا از آن‌ها در مورد چیزهایی که در مدرسه یاد می گیرند و دوستانی که با آن‌ها وقت می گذرانند بپرسید.

هنگامی که بچه هایتان از شما می خواهند با آن‌ها بازی کنید، به آن به عنوان یک فرصت برای پیوند با آن‌ها نگاه کنید نه عاملی که سبب اتلاف وقت‌تان می‌شود. زمانی که با آن‌ها هستید، تمام حواستان را صرف آنها کنید و به کار یا مسائل دیگر ‌نیندیشید.

کلام آخر

مادر مجرد بودن کار آسانی نیست و وظیفه‌ی سنگینی است به همین دلیل مهم است که از تمام منابع موجود استفاده کنید تا این کار کمی ساده‌تر شود.

باید بتوانید ذهنیت خود را تغییر دهید و درباره مسائلی مانند اولویت‌بندی و مدیریت مالی کارآمدتر عمل کنید. 

مهم‌تر از همه، مراقبت و پرداختن به خود را فراموش نکنید. باید بدانید برای اینکه بتوانید از کسانی که دوستشان دارید به نحو احسن مراقبت کنید باید از لحاظ جسمانی و روحانی سلامت باشید. 

مادران مجرد یکی از سختکوش‌ترین افراد هستند و شما به‌عنوان یک مادر مجرد سختکوش و پرتلاش سزاوار یک زندگی شاد و پربار هستید.

منبع: Lifehack

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-09-30 13:27:27
دسته بندی ها