چطور به دعوای زن و شوهری مان پایان دهیم تا اختلافات بالا نگیرد؟

19 مهر 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - چطور به دعوای زن و شوهری مان پایان دهیم تا اختلافات بالا نگیرد؟
چطور به دعوای زن و شوهری مان پایان دهیم تا اختلافات بالا نگیرد؟
امتیاز مطلب: 84%

بگومگو و اختلاف نظر در زندگی مشترک اجتناب ناپذیر است و تقریبا تمام زوج‌ها این بحث‌های نه چندان جدی را تجربه می‌کنند؛ اما ممکن است همین بگومگوهای به ظاهر ساده و بی‌اهمیت به درگیری فیزیکی یا کلامی ختم شود و زندگی مشترک را به بن‌بست بکشاند. اگر رابطه‌تان به خاطر همین بحث‌ها متلاطم شده است، باید بدانید کوچک‌ترین رفتار نسنجیده از جانب شما می‌تواند وضعیت را وخیم‌تر کند. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور از بزرگ شدن دعواها جلوگیری کنید و جلوی مشاجره‌های بعدی را بگیرید.

هنگام دعوا مواظب صحبت‌هایتان باشید

وقتی جروبحث‌تان به پایان رسید و دیگر خبری از دعوا نیست، باز هم باید مراقب باشید، زیرا هر دو طرف بسیار حساس هستید و ممکن است کوچک‌ترین حرفی دوباره دعوایی سخت به پا کند. شاید شما یا طرف مقابل بخواهد دیگری را غافلگیر کند و چند حرف نیش‌دار بزند، اما همین تکه‌پرانی‌ها باعث می‌شود دعوا کش‌دار شود و دلخوری‌های شدیدی پیش بیاید. پس بهتر است در دعوای زن و شوهری، بحث‌ها را کش ندهید و بگذارید دعوا تمام شود.
شاید برای اینکه به دعوا و بگومگویتان پایان دهید، تصمیم بگیرید با همسرتان شوخی کنید و سر به سر او بگذارید؛ اما باز هم باید مراقب باشید بیش از اندازه شوخ‌طبعی نکنید و از به کاربردن شوخی‌های نسنجیده اجتناب کنید؛ مثلا از این قبیل شوخی‌ها دوری کنید: «عزیزم، میدونی تحقیقات نشون داده تنها 20 درصد مردها عقل دارن؟ به خاطر اینکه 80 درصد مابقی شون زن دارن!» در چنین مواقع حساس و پرتلاطمی، حتی شوخی اینکه از روی بی‌عقلی ازدواج کرده‌اید، نسنجیده و ناخوشایند است. شاید واقعا می‌خواهید جو را عوض کنید و هیچ منظوری ندارید، اما همسرتان به قدری حساس است که ممکن است برداشت دیگری از منظورتان کند. با این شوخی نسنجیده و نابه‌جا ممکن است همسرتان فکر کند انقدر از ازدواج و تشکیل خانواده پشیمان هستید که می گویید ای کاش از همان اول عقل داشتید و اصلا ازدواج نمی‌کردید.
منظور این نیست اصلا شوخی نکنید، بلکه باید در شوخ‌طبعی محتاط باشید. شوخی وقتی موثر است که به دعوای زن و شوهری پایان دهد نه اینکه ایجاد سوءتفاهم کند و برای تخریب و کوچک کردن طرف مقابل باشد. پس اگر حرفی به ذهن تان رسید آن را بررسی کنید و اگر فکر می‌کنید شاید همسرتان را ناراحت کند، اصلا حرفش را نزنید. حتی از نشان دادن رفتار طنزی که می‌دانید خوشایند همسرتان نیست هم خودداری کنید. اگر شوخی یکطرفه باشد، تمام حس اعتماد و خوش‌نیتی آن از بین می رود و رابطه‌تان را تلخ‌تر خواهد کرد. بنابراین در ابراز حس شوخ طبعی محتاطانه عمل کنید.
تا وقتی رابطه‌تان به وضعیت عادی برگردد، باید محتاطانه رفتار کنید تا همسرتان عصبانی و دلخور نشود. شاید احتیاط بیش از اندازه خسته‌کننده باشد، اما به دعوایی سخت و پرتلاطم می‌ارزد.

چطور به دعوای زن و شوهری مان پایان دهیم تا اختلافات بالا نگیرد؟

اجازه دهید همسرتان کمی تنها باشد

بعد از دعوای سخت زن و شوهری شاید دلتان بخواهد کمی با خودتان خلوت کنید و تنها باشید. حتی ممکن است نیاز داشته باشید تا زمانی که با احساسات منفی دست به گریبان هستید، کمترین تعامل را با همسرتان داشته باشید. اگر یکی از طرفین، زن یا مرد، نیاز به تنهایی داشته باشد و طرف مقابل سعی کند مانع خلوت او شود، ممکن است شرایط بدتر شود. در این مواقع به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • وقتی همسرتان می خواهد کمی تنها باشد مانع او نشوید، زیرا در خلوت فکر کردن همسرتان می تواند به استحکام رابطه تان کمک کند و جلوی دعوای بیشتر را بگیرد. بله درست است، دوست دارید همسرتان در کنارتان باشد، اما شاید با مانع شدن تان، شرایط را وخیم تر کنید.
  • اجازه دهید افکار و احساسات تان سر و سامان پیدا کند.
  • اگر همسرتان می خواهد کمی با خودش خلوت کند، به تصمیمش احترام بگذارید و به دنبال تلافی کردن نباشید.

به عقیده ی دکتر هال شوری (Dr. Hala Shorey)، استادیار روانشناسی دانشگاه ویدِنِر (Wiedener)، باید صبور باشید تا زمان مناسب برای صحبت کردن فراهم شود. این روانشناس می‌گوید تنهایی و خلوت کردن باعث می‌شود فرصت پیدا کنید بر خود مسلط شوید و عصبانیت‌تان فروکش کند: «تا وقتی طرف مقابل‌تان عصبانی است، صحبت کردن هیچ فایده‌ای ندارد.» دکتر شوری می گوید خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند باید بین دعوا تمام حرف‌شان را بزنند: «عزیزم، حق با تو بود. رفتار من احمقانه بود.» وقتی این جملات را وسط دعوا می‌گویید، باید انتظار داشته باشید همسرتان در پاسخ بگوید: «آره، واقعا تو احمقی.» قطعا شما انتظار چنین حرفی را ندارید و با شنیدن این جمله، دعوایتان بالا می‌گیرد.

اگر می‌خواهید مدتی دور از هم بمانید، باید به این اطمینان برسید که همسرتان در نبود شما آسیب روحی نمی‌بیند. شاید واقعا بعد از دعوا نیاز به خلوت و تنهایی داشته باشید. گاهی نیاز به تنهایی نیست و در کنار هم بودن، کمک بیشتری به بهبود رابطه‌تان خواهد کرد.

به صورت مسالمت آمیز باهم حرف بزنید

شاید این راهکار خیلی تکراری به نظر برسد، اما باید بپذیرید گفت‌و‌گوی مسالمت‌آمیز برای داشتن رابطه‌ی موفق ضروری است. برای اینکه بعد از دعوا بتوانید رابطه‌تان را از بحران نجات دهید، باید بتوانید در مورد احساسات‌تان با یکدیگر حرف بزنید. پس قبل از هر چیزی احساسی را که نسبت به اتفاقات اخیر دارید، به خوبی درک کنید. اگر نتوانید درباره‌ی اینکه دقیقا چه احساسی دارید به نتیجه‌ی مشخص برسید، باز هم باید در مورد همین مساله با همسرتان صحبت کنید. همچنین اگر نیاز دارید کمی با خودتان خلوت کنید تا افکارتان را سروسامان دهید، باید این تصمیم را پیش از اینکه به خلوت بروید با همسرتان در میان بگذارید.

حقیقت این است، داشتن گفت‌و‌گوی مسالمت‌آمیز بعد از دعوایی که داشته‌اید کار چندان آسانی نیست، اما تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید تا از این مقطع عبور کنید. برای اینکه سوءتفاهمی پیش نیاید و دعوایتان بالا نگیرد، با همسرتان درمورد اینکه چه انتظاراتی از طرف مقابل دارید، صحبت کنید. اگر می‌خواهید کمی روی موضوعی که بخاطرش دعوا کردید تمرکز کنید، توصیه‌های زیر را مدنظر بگیرید:

  • دکتر شوری می‌گوید به جای اینکه تنها حرف خودتان را بزنید و روی حرف تان پافشاری کنید، مسئولیت رفتاری که احساسات همسرتان را خدشه دار کرده بپذیرید.
  • اگر طوری رفتار کرده اید که احساسات همسرتان جریحه دار شده است، هرگز بهانه‌تراشی نکنید. اگر مسئولیت کارهایتان را به عهده نگیرید و تنها بخواهید از خودتان دفاع کنید، فقط دعوایتان کش پیدا می‌کند. پس به احساسات و شخصیت همسرتان احترام بگذارید و اختلاف را از موضع او هم ببینید، نه تنها از موضع خودتان. اگر فکر می‌کنید نیاز است درباره‌ی رفتارتان توضیح دهید، کمی دست نگه دارید و وسط دعوا هیچ حرفی در این‌باره نزنید. باید توضیحات خود را در زمانی که دعوایتان آرام گرفت و دو طرف بر احساسات‌تان مسلط شدید، بیان کنید.
  • باید قبول کنید بعد از دعوا، بهبود رابطه نیازمند صرف زمان است. دکتر شوری توصیه می کنید یک جدول زمانی تهیه کنید تا ببینید هرچه از زمان دعوا می گذرد، رابطه تان چه تغییری می کند.

برای اینکه در آینده سر موضوعات مشابه دعوا نکنید، باهم به توافق برسید و قوانینی تعیین کنید. باید متوجه شوید بار دیگری که جر و بحث کردید، چطور رفتار کنید تا دعوایتان ادامه دار نشود.

مرکز بهداشت روان دانشگاه تگزاس می‌گوید روی این سه قانون متمرکز شوید:

  • هر بار فقط روی یک مشکل تمرکز کنید و تا وقتی این مساله به طور کامل حل و فصل نشد، هیچ مشکل دیگری را بیان نکنید. اگر بخواهید تمام مشکلات و دلخوری ها را به یک باره بروز دهید، زندگی تان بهم می‌ریزد و هیچ یک از مشکلات تان هم حل نخواهد شد.
  • به مسائل شخصی و نامربوط تکیه نکنید. اگر سعی کنید روی نقطه ضعف طرف مقابل‌تان دست بگذارید و سراغ مسائل شخصی بروید، رابطه‌تان دچار آسیب می‌شود و اعتماد بین دو طرف هم از بین خواهد رفت.
  • انگشت اتهام تان را به سوی دیگری دراز نکنید. اگر همسرتان را متهم کنید، مطمئنا از خود دفاع می کند و به جای اینکه به درک متقابل برسد، تنها سعی می کند از خودش دفاع کند. پس برای اینکه رابطه بهتری داشته باشید و در رابطه تان حالت تدافعی ایجاد نشود، از متهم کردن طرف مقابل بپرهیزید و تنها به همسرتان توضیح دهید که چرا از دستش ناراحت شده اید.

در کل، باید دنبال راه حلی باشید تا گفت و گویِ بعد از دعوا تبدیل به مشاجره و دعوای بزرگتر نشود، بلکه سازنده باشد و به حل مشکلات تان کمک کند. به همین خاطر قوانینی اتخاذ کنید تا با رعایت آنها بتوانید گفت و گویی مسالمت آمیز داشته باشید. مهم این است، هر دو طرف تمام تلاش تان را به کار ببندید تا گفت و گوی بعد از دعوا به سمت مشاجره پیش نرود.

چطور به دعوای زن و شوهری مان پایان دهیم تا اختلافات بالا نگیرد؟

به همسرتان عشق بورزید

نباید نسبت به همسرتان خشمگین و عصبانی باشید، بلکه مهربانی و خوش‌قلبی را پیشه زندگی خود کنید. برای اینکه به همسرتان نشان دهید برایتان مهم است و دوستش دارید، رفتاری مهربانانه داشته باشید و در برخورد با او، از بهترین و دلنشین‌ترین کلمات استفاده کنید. وقتی زن یا مرد احساس می‌کند جایگاهی در قلب همسرش ندارد، زندگی برای او تلخ می‌شود. کوچکترین رفتار یا کلمات که نشان‌دهنده توجه و محبت هستند، در زندگی مشترک شما معجزه می‌کنند؛ مثلا همین که به همسرتان حرف‌های محبت آمیز بزنید یا دست‌تان را به آرامی روی شانه‌اش بگذارید، به بهبود رابطه‌تان کمک می‌کنید. البته این رفتارها هنگام صلح جواب می‌دهد نه وقتی که همسرتان از دست‌تان عصبانی است. بعد از اینکه اوضاع آرام‌تر شد و با هم به توافق رسیدید، به او عشق بورزید و با رفتار و کلام مناسب در جهت بهبود رابطه‌تان گام بردارید. رفتارهای محبت آمیز به همسرتان نشان می‌دهد به او اهمیت می‌دهید و در پی بهبود رابطه‌تان هستید.

با استفاده از راهکارهای فوق می‌توانید دعوایتان را مدیریت کنید و روابط‌تان را بهبود دهید؛ اما اگر شرایط بسیار وخیم است؛ به طوری که نمی‌توانید با همسرتان روبه رو شوید، از یک مشاوره خوب بهره مند شوید و از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید. 

منبع: lifehacker

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-09-30 15:06:28
دسته بندی ها