چگونه تشخیص دهیم در زندگی روابط مثبتی داریم؟

5 خرداد 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - چگونه تشخیص دهیم  در زندگی روابط مثبتی داریم؟
چگونه تشخیص دهیم در زندگی روابط مثبتی داریم؟
امتیاز مطلب: 76%

ایجاد دوستی و روابط در جوانی بسیار ساده‌تر است و معمولاً با افرادی شکل می‌گیرد که در محدوده نزدیک زندگی می‌کنند و تجربه‌های مشترکی دارند. همان‌طور که بزرگ‌تر می‌شویم، مسیرهایمان جدا می‌شود و ما با ریتم زندگی حرکت می‌کنیم و اغلب اوقات می‌بینیم که روابطمان تغییر کرده‌اند. با یوکن همراه باشید تا روش‌های تشخیص روابط مثبت در زندگی را بیاموزید.


بخش بزرگی از زندگی، پرورش روابط نه تنها با خانواده و دوستان، بلکه در همه ابعاد از جمله همسر، همکاران و حتی خودمان است. به عنوان یک بزرگسال وقت گذاشتن برای دوستان هنگامی که خانواده‌ای داریم که باید مراقبش باشیم، حرفه‌ای که در حال توسعه است و زندگی روزمره دشوار می‌شود. برای تقویت روابط مثبت، ابتدا باید قبول کنید که بعضی اوقات روابط خاص تغییر می‌کنند، اما تقویت و حفظ روابط مثبت است که باعث می‌شود در زندگی دستاورد بیشتری داشته باشیم. در اینجا راه‌هایی برای بررسی اینکه در حال پرورش روابط مثبت هستیم یا خیر را معرفی می‌کنیم.

1. پنج تا از بزرگ‌ترین روابطتان را ارزیابی کنید

جیم روون، سخنگوی انگیزشی، می‌گوید

   "شما میانگین پنج نفری هستید که بیشتر وقت خود را با او صرف می‌کنید."

در مورد پنج نفر که بیشتر وقت خود را در زمینه‌های مختلف زندگی‌تان با آنان صرف می‌کنید (شخصی، کار و خانواده)فکر کنید.

یک نقطه شروع عالی این است که ببینید چطور در آن لحظه حضور دارید.

به عنوان مثال، شما تصمیم میگیرید با یک دوست قدیمی که هر چند ماه یک بار او را ملاقات می‌کنید برای نوشیدن قهوه بیرون بروید. در طول مکالمه، آیا هر پنج‌دقیقه یکبار گوشی خود را چک می‌کنید یا کارهایی که می‌توانستید در آن زمان انجام دهید به ذهنتان می‌آید؟ اگر چنین است، ممکن است وقت آن باشد که این رابطه را ارزیابی کنید.

برخی از روابط در طول زمان از بین می‌رود و این کاملاً طبیعی است. ممکن است خودخواهانه به نظر برسد اما زمان شما نیز با ارزش است.

چگونه تشخیص دهیم  در زندگی روابط مثبتی داریم؟

2. به روش ارتباط خود با دیگران توجه کنید

آیا تا به حال به گفتگو خود با دوستان، خانواده، شریک زندگی‌تان و مهم‌تر از همه – خودتان گوش داده‌اید؟ گاهی اوقات ما آن‌قدر به چیزی که می‌خواهیم بگوییم توجه  می‌کنیم که نحوه‌ی بیان و لحنی که استفاده می‌کنیم را فراموش می‌کنیم.

•    هنگامی که در حال خوردن شام با خانواده خود هستید آیا در لحظه حضور دارید؟
•    آیا سر قرار مدام گوشی خود را چک می‌کنید؟
•    آیا زمان ناهار خود را صرف گوش دادن به شایعات محل کار می‌کنید؟

زمانی که این گفتگوها در جریان است به احساس خود توجه کنید. بخشی از پرورش روابط مثبت به این معنی است که اطمینان حاصل کنید احساس خوبی دارید، زیرا این تجربه روزانه ما است که زندگی‌مان را شکل می‌دهد.

اگر متوجه شدید که با احساسات منفی محاصره شده‌اید، سعی کنید خودتان را از آن‌ها فاصله دهید یا گفتگو را به یک جهت متفاوت تغییر دهید. اگر متوجه شوید که در طول زمان با خانواده خود با گوشی ور می‌روید، کمی عمیق‌تر ریشه‌یابی کنید و ببینید چه چیزی توجه شما را جلب کرده و چرا؟

گاهی‌اوقات پاسخ مکان فیزیکی شما نیست، بلکه جایی است که ذهن شما در آن قرار دارد.

 

3. به چگونگی ارتباط با خودتان توجه کنید

ما روزانه مکالمات مهمی را انجام می‌دهیم، اما مهم‌ترین مکالمات ما با خودمان است. این که چگونه با خودمان صحبت می‌کنیم نسبت به اینکه چگونه با دیگران صحبت می‌کنیم ممکن است شما را شگفت‌زده کند. صحبت ما اغلب با خودمان سخت‌تر، خشن‌تر و انتقادی‌تر است، که می تواند روابط ما با کسانی که در اطرافمان هستند را تحت تأثیر قرار دهد.

هرکس گفتار منفی با خود را تجربه می‌کند. اما به اینکه این صدا چقدر بلند است بستگی دارد. عواقب زیادی وجود دارد که از گفتار منفی نشات میگیرد و سپس تصویر بدی از خودمان ایجاد می کند. این تصویر همچنین  بر روی روابط ما تأثیر می‌گذارد.

•    "من برای اینکه با کسی باشم به اندازه کافی خوب نیستم  و به همین دلیل مجرد هستم".
•    "من یک دوست خوب نیستم و به همین دلیل هیچ جا دعوت نمی‌شوم."
•    "من یک کارمند وحشتناک هستم و به همین دلیل هیچ ترفیعی نمی‌گیرم."

آیا این‌ها چیزهایی هستند که به دوست خود می‌گویید؟ احتمالاً نه. پس چرا این گفتگوها را با خودتان دارید؟ عواطف و احساسات درونی شما همیشه به سمت خارج حرکت می‌کند و باعث می‌شود واقعاً این اتفاقات برایتان بیافتند.

 

4. آیا ارزش‌های اصلی یکسانی داریم؟

هر چه بزرگ‌تر می‌شویم، دوست پیدا کردن سخت‌تر می‌شود. هنگامی که جوان هستیم،  علایق مشترک مانند برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه و ورزش‌های مدرسه ما را به هم متصل می‌کند. اما همان‌طور که شروع به پیشرفت در حرفه خود، ساختن خانواده و رشد روحی و ذهنی می‌کنیم، مراقبت از خود دشوار میشود چه برسد به همراه ماندن با دوستان.

این فاصله نیست که مردم و روابط را از هم جدا می‌کند، بلکه تفاوت در ارزش‌های اصلی است که سبب جدایی می‌شود. به عنوان انسان، ما به دنبال ارتباط ذهنی هستیم تا ارتباط فیزیکی، و وقتی بزرگ‌تر می شویم این امر بیشتر برجسته می‌شود.

به اشتراک‌گذاری ارزش‌های اصلی به معنی دوست داشتن غذاهای یکسان یا رفتن به باشگاه با یکدیگر یک‌بار در هفته نیست بلکه این است  که می خواهید بهداشت و سلامت را در اولویت قرار دهید و یا از چالش تعهد به یک فعالیت لذت ببرید.

به خاطر داشته باشید که تمام ارزش‌های اصلی نباید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. داشتن ارزش‌ها و ایده‌های مختلف نیز روابط مثبت را تقویت می‌کند.

چگونه تشخیص دهیم  در زندگی روابط مثبتی داریم؟


5. در دوستی که با گذشت زمان رشد می‌کند سرمایه‌گذاری کنید

اگر دوستی قدیمی از دوران مدرسه یا دانشگاه دارید اطمینان حاصل کنید که هر چند وقت یک بار با او در تماس هستید. چه تماس ویدیویی کوتاه یا ارسال عکسی از خاطرات با آن شخص باشد، برقراری تماس حتی در پر مشغله‌ترین روزها موجب ایجاد انگیزه و انرژی می‌شود مخصوصاً برای رابطه‌های راه دور.

درست است که خیلی چیزها تغییر کرده‌اند ولی داشتن رابطه‌ای از زمان های قدیم پیوندی عمیقی ایجاد می کند. باید درک کنیم که زمانه تغییر کرده است و باید با آن رشد کرد نه اینکه در مقابل آن مقاومت کرد.

 

6. به احساستان در محل کار توجه کنید

داشتن روابط سالم و مثبت با همکاران همیشه ایده‌آل است. اما اول و مهم‌تر از همه باید از خودتان بپرسید که کاری که انجام می‌دهید را دوست دارید و یا اینکه احساس خوبی در مورد آن دارید یا خیر. باور کنید یا نه، اینکه همکارانتان به شما جذب می‌شوند یا از شما فاصله می‌گیرند همه به احساسات و انرژی شما ختم می‌شود.

مانند هر جنبه دیگری در زندگی، شما باید از اینکه چگونه 40 ساعت از وقت خود را می‌گذرانید و با چه کسی آن را صرف می‌کنید لذت ببرید. اگر در کار احساس خوبی داشته باشید، با همکاران احساس هماهنگی و ارتباط بیشتری خواهید داشت که منجر به روابط سالم‌تری می‌شود.

 

7. مانند یک رابطه عاشقانه با آن رفتار کنید.

شریک زندگی شما احتمالاً بدترین و بهترین قسمت‌های شخصیت شما را دیده است, به عبارتی هر بخشی از شما که انسانیت را می‌سازد. در تمام روابط، بالا و پایین وجود دارد. لحظاتی وجود دارد که عشق و علاقه بسیار شدید است و زمانی هایی هم هستند که ممکن است اختلافات و درگیری هایی وجود داشته باشد.

بخشی از داشتن رابطه مثبت شامل اختلافات سالم میشود. اگر بتوانید اختلاف نظر بدون فریاد و داد زدن داشته باشید و بتوانید با همفکری هم مشکل را حل کنید - پس در مسیر صحیح قرار  دارید. برخی از چیزهایی که باید در طول یک اختلاف پر تنش در ذهن داشته باشید شامل موارد زیر می‌شوند:

•    آیا در حین اختلاف نظر، شریک زندگی خود را اول قرار می دهید؟
•    آیا به دنبال راهی برای رسیدن به راه حل هستید؟
•    آیا می‌توانید غرور خود را آن لحظه کنار بگذارید؟

پرورش یک رابطه مثبت به معنای درک وضعیت از دیدگاه فرد دیگر است، در حالی با یکدیگر به دنبال راه حل می گردید.

چگونه تشخیص دهیم  در زندگی روابط مثبتی داریم؟

 

کلام آخر

درس هایی که در زندگی شخصی و حرفه ای یاد می گیریم چگونگی برقراری ارتباطمان با دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این به ما کمک می‌کند که رشد کنیم، درک داشته باشیم و ارزش هایی که به رابطه می‌آوریم را ارزیابی کرده و به آن اضافه کنیم. همه این‌ها فقط به برقراری تماس با یکدیگر و خودمان نیاز دارد.

 

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-05-26 14:13:02
دسته بندی ها