افسردگی خود را به روش انسان‌‌های اولیه درمان کنید

6 خرداد 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - افسردگی خود را به روش انسان‌‌های اولیه درمان کنید
افسردگی خود را به روش انسان‌‌های اولیه درمان کنید
امتیاز مطلب: 90%

افسردگی، بیماری جدی است که باید راه حلی فراگیر برای آن پیدا شود. امروزه افسردگی علت اصلی خودکشی مردم است که هر ساله دست به گریبان 1 میلیون نفر می‌شود. آمارها نشان می‌دهد افسردگی در ایران هم سطح آمار جهانی است و 20 تا 25 درصد مردم به آن مبتلا هستند. اگر اقدامی جدی برای مقابله با افسردگی انجام نشود، ممکن است آمارها روز به روز بالاتر رود. با یوکن همراه باشید تا از درمان افسردگی به روش انسان‌های اولیه بگوییم.

به عقیده استیفن ایِلداری (Stephen Ildari)، روانشناس و نویسنده کتاب The Depression Cure، افسردگی باعث سلب خواب، انرژی، تمرکز، حافظه و میل‌جنسی می‌شود و تجربه لذت‌های اساسی زندگی را از فرد می‌گیرد. افسردگی باعث می‌شود فرد مبتلا هیچ تمایلی به عشق ورزیدن، تلاش‌کردن، سرگرمی و امیدبه‌زندگی نداشته باشد. اگر برای درمان افسردگی اقدام نشود، این بیماری جدی می‌تواند به مغز آسیب دائمی وارد کند.

افسردگی به قدری حساسیت مغز نسبت به درد را بالا می‌برد که برخی از بیماران روانی ایلداری آن را رنج و عذاب درونی قلمداد می‌کنند. ایلداری در یکی از سخنرانی‌های تِد خود گفت:

"برخی از بیماران مبتلا به افسردگی به این مرحله می‌رسند که مرگ را یک راه گریز برای خود می‌بینند."

افسردگی یک بیماری جدی است و نمی‌توان آن را یک بیماری طبیعی تلقی کرد. ایلداری می‌گوید افسردگی همانند خیلی از بیماری‌ها نتیجه تمدن است. استرس زیاد و سبک‌زندگی امروزی که هیچ سازگاری با تکامل ژنتیکی ما ندارد، باعث ابتلا به این بیماری می‌شود.

ایلداری معتقد است افسردگی نتیجه پاسخ‌دهی طولانی مدت به استرس است. به عقیده او، "واکنش گریز از استرس" از سوی مغز همانند پاسخ جنگ یا گریز است که برای مقابله با حیوانات درنده و دیگر خطرات فیزیکی، تکامل یافته است. واکنش گریزی در مقابل استرس، نیاز به چند ثانیه یا چند دقیقه (حتی در مواردی چند ساعت) فعالیت فیزیکی بسیار زیاد دارد. ایلداری می‌گوید:

"مشکل اغلب مردم در دنیای مدرن این است که هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال ها طول می‌کشد تا به استرس واکنش نشان دهند و چنین وضعیتی واقعا مضر و رنج آور است."

ایلداری می‌گوید زندگی در این شرایط سخت و استرس‌زا سبب کاهش انتقال‌دهنده‌های شیمیایی عصبی مانند دوپامین و سروتونین می‌شود که سبب بروز اختلالات خواب، آسیب به مغز، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و التهاب خواهد شد.

افسردگی به خاطر زندگی شهری است

گروهی از دانشمندان که روی بیماری‌های همه گیر تحقیق می‌کنند، لیستی از بیماری‌های مرتبط به استرس چون دیابت، تصلب شریان‌ها، آسم، آلرژی‌ها، چاقی و سرطان تهیه کرده‌اند که "بیماری‌های حاصل از تمدن" نامیده می‌شوند.

بیماری‌های حاصل از تمدن در دنیای امروزی شایع هستند، اما در جوامع بومی خبری از آنها نیست. در تحقیقی روی 2 هزار نفر افراد بومی قبیله‌ی کالولی در پاپوا، گینهی نو تنها یک مورد افسردگی که نیاز به مراقبت داشت مشاهده شد. شاید دلیل این مساله برایتان جالب باشد. به گفته ایلداری، چون سبک زندگی قبیله کالولی، همانند سبک زندگی اجداد شکارچی ماست که پیش از رواج کشاورزی در دو میلیون سال پیش رواج داشته است. ایلداری می‌گوید:

"99.9 درصد از تاریخچه ی زندگی انسان به سبک شکارچی و قبیله ای بوده است. اغلب فشارهای انتخاب طبیعی که ژن های ما را شکل دادهاند، به خوبی با آن شرایط و سبک زندگی سازگار شده‌اند."

افسردگی خود را به روش انسان‌‌های اولیه درمان کنید!

ناسازگاری تکاملی

در حدود 3 میلیون سال که نژاد انسان در کره ی زمین بوده است، غارنشین‌ها از وقتی که استفاده از ابزارهای سنگی را شروع کردند تا زمان پیدایش کشاورزی در حدود 12 هزارسال پیش، تحت تغییرات مداوم محیط زندگی بوده و به گفته‌ی ایلداری، انسان از 200 سال قبل، از زمان انقلاب صنعتی، مجبور بوده با شرایطی که "جهش اساسیِ شرایط محیطی" نامیده می‌شود، خود را وفق دهد.

با اینکه شرایط محیطی از ریشه تغییر کرده است، ژنوم انسان همانی بوده که از 200 سال پیش بوده است. به عقیده ی ایلداری : "این فقط هشت نسل است که فرصت کافی برای ایجاد سازگاری‌های مهم ژنتیکی نیست."

ناسازگاری زیادی میان ژن‌های ما، بدن و مغزمان و همینطور محیطی که در آن زندگی می‌کنیم وجود دارد. ما برای یک‌جا‌نشستن، انزوا، کم خوابی و روند ناخوشایند زندگی مدرن رشد نکرده‌ایم.

افسردگی خود را به روش انسان‌‌های اولیه درمان کنید!

درمان افسردگی

با اینکه ایلداری مخالف درمان دارویی نیست، اما می‌گوید اگر تمام داروهایی که در دنیا وجود دارد را برای درمان افسردگی به کار بگیریم باز هم تغییر قابل توجهی به دست نمی‌آید.

داروهای ضدافسردگی

در 20 سال اخیر مصرف داروهای ضدافسردگی، 300 درصد افزایش یافته است. ایلداری معتقد است یک راه حل موثر، ایجاد تغییر اساسی در سبک زندگی است. او 6 پیشنهاد برای درمان افسردگی دارد که خیلی بیشتر از حد تصور عمل می‌کنند.

  1. ورزش
  2. اسیدهای چرب اُمگا 3
  3. نور خورشید
  4. خواب سالم
  5. کارهایی که در فکر فرو رفتن را متوقف می‌کنند
  6. ارتباطات اجتماعی

ایلداری در سخنرانی‌های خود بر اهمیت ورزش و ارتباط اجتماعی تاکید داشت، چراکه بهره‌مندی از این دو برای مردم در زندگی مدرن بسیار مشکل است.

افسردگی خود را به روش انسان‌‌های اولیه درمان کنید!

ورزش برای درمان افسردگی معجزه می‌کند

ایلداری می‌گوید ورزش به‌قدری برای درمان افسردگی مفید است که قابل باور نیست. مشکل اینجاست که خیلی از بزرگسالان اصلا فعالیت فیزیکی ندارند و همان طور که ایلداری گفته است، نمی‌توان آنها را محکوم کرد. خیلی از افراد مجبورند ساعت‌های طولانی پشت میزکار بنشینند یا کارهای خانه را انجام دهند، پس چه فرصت و انرژی برای ورزش کردن باقی می‌ماند؟

راز فاش نشده‌ای که در مورد ورزش وجود دارد این است که ورزش "طبیعی" نیست. ذهن ما برای فعالیت فیزیکی "در خدمت اهداف مشخص" طراحی شده است، نه برای دویدن روی تردمیل.

شکارچیان قبیله‌ای هر روز چهار ساعت از وقت‌شان را صرف انجام فعالیت فیزیکی قدرتی می‌کنند، اما اگر از آنها بپرسید می‌گویند اصلا ورزش نمی‌کنند. ایلداری می‌گوید: "آنها اصلا ورزش نمی‌کنند و ورزش کردن برایشان کار بی‌معنایی است. آنها زندگی می‌کنند." او می‌گوید:

"اگر یک موش آزمایشگاهی را روی تردمیل بگذارید، خودش را روی پاهایش جمع می‌کند و حرکت تردمیل تمام پوست و پشم او را می‌کند. وقتی شما به یک دستگاه ورزشی مانند تردمیل نگاه می‌کنید، صدایی از درون تان می‌گوید: سوار نشو، این وسیله هیچ فایده‌ای برای تو ندارد!"

ایلداری می‌گوید اگر برای چیدن میوه‌هایتان از درخت بالا نمی‌روید یا غذایی که می‌خواهید بخورید را خودتان شکار نمی‌کنید، حداقل با یکی از دوستان‌تان به پیاده‌روی بروید. به عقیده ایلداری، تنها 30 دقیقه پیاده‌روی، سه بار در هفته، کمک بیشتری به درمان افسردگی میکند و حتی از داروی رایج زلفت (Zoloft) نیز موثرتر است.

افسردگی خود را به روش انسان‌‌های اولیه درمان کنید!

ارتباطات اجتماعی و درمان افسردگی

یکی از عوامل مهم افسردگی، نبود ارتباط اجتماعی در خانواده‌هایی با فرزندان کم است. به عقیده ایلداری "برخورد با کسانی که دوست‌شان داریم، واکنش به استرس  را کاهش می‌دهد". در جامعه امروزی به جای اینکه با عزیزان‌مان در ارتباط باشیم، روبهروی صفحه موبایل می‌نشینیم و ساعات زیادی را به این شکل سپری می‌کنیم. "نیاکان شکارچی ما تمام وقت‌شان را در کنار کسانی که دوست‌شان داشتند سپری می‌کردند."

خیلی از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های روانی باعث می‌شود فرد خودش را از دیگران دور نگه دارد که این تنها افسردگی را حادتر می‌کند.

ایلداری می‌گوید:

"در مقابل انگیزهی انزوا و گوشهگیری مقاومت کنید. وقتی بیمار هستید، بدنتان از شما میخواهد از دیگران فاصله بگیرید و گوشهگیری را انتخاب کنید. اگر سرماخورده باشید این کار درست است، اما وقتی به افسردگی دچار شدهاید، بدترین کار ممکن است."

برگشت به زندگی قبیله‌ای

آنچه ایلداری در سخنرانی‌هایش نمی‌گوید این است که دنبال کردن راه درمانی که پیشنهاد می‌دهد در زندگی مدرن چقدر مشکل است. قطعا هر فردی از هوای تازه، نور خورشید، ورزش، برنامه غذایی مناسب، خواب راحت، عدم انجام کارهای یکنواخت و ارتباط با عزیزانش لذت می‌برد، اما آیا واقعا برای تمام این کارها فرصت داریم؟

من اینجا نشسته‌ام، به صفحه کامپیوتر زل زده‌ام و این مطلب را می‌نویسم تا بتوانم مخارج زندگی‌ام را تامین کنم اما احتمالا خیلی از شما اصلا فرصت ندارید این مقاله را تا آخر بخوانید زیرا بیش از 50 ساعت در هفته کار میکنید.

جالب است بدانید، قبایل شکارچی به طور میانگین، هفته ای 17 ساعت کار میکنند. در دنیای امروزی نمیتوانیم شغلمان را رها کنیم تا استرس کمتری داشته باشیم، زیرا مشکلات اقتصادی خود باعث ایجاد استرس بیشتری می‌شود.

بهترین راه‌حل آهسته آهسته قدم برداشتن است؛ اینکه به آرامی از وابستگی خود به زندگی شهری بکاهید و به سمت طبیعت، کسب مهارتهای اولیه و زندگی جمعی خودپایا (self-sustaining communal living) بروید.

 

منبع: Upliftconnect

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-05-25 18:30:21
دسته بندی ها