انواع عشق را بیاموزید و عاشق شوید

25 اردیبهشت 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - انواع عشق را بیاموزید و عاشق شوید
انواع عشق را بیاموزید و عاشق شوید
امتیاز مطلب: 98%

یکی از کلیدهای داشتن روابط سالم شناخت انواع مختلف عشق است. هرکس عشق را به گونه‌ای متفاوت می‌دهد  و دریافت می‌کند. علاوه بر این، برخی از افراد توانایی بیشتری در درک نوع خاصی از عشق نسبت به دیگران دارند. برای شناخت انواع مختلف عشق و زبان‌های متفاوت آن با یوکن همراه باشید.

یونانیان باستان عشق را بررسی کرده و در هفت نوع مختلف طبقه‌بندی کردند. آن‌ها همه چیز را مطالعه می‌کردند و عشق چیزی است که همچنین به آن علاقه‌مند بودند. بنابراین، نگاهی به انواع مختلف عشق می‌اندازیم تا بتوانید روابط خود را بهتر درک کنید.

1. آگاپه_عشق بدون قید و شرط

در وهله اول، ما عشق آگاپه داریم. این یک عشق بی‌نظیر، از خود گذشته و بی قید و شرط است. یونانیان فکر می‌کردند که کمی افراطی است، شاید به این دلیل که تعداد کمی از مردم قادر به داشتن چنین احساسی در دراز مدت هستند.

بعضی از مردم آگاپه را نوعی عشق روحانی می‌دانند. به عنوان مثال، مسیحیان معتقدند که عیسی این نوع عشق را برای همه انسان‌ها داشته است. او با از خود گذشتگی خودش را قربانی کرد تا دیگران بتوانند از گناهانشان خلاص شوند. او برای شادی دیگران رنج را متحمل شد.

انواع مختلف عشق را بیاموزید

2. فیلیا_عشق همراه با مهربانی

یونانیان این نوع عشق را به عنوان «عشق مهربانی» تعریف کردند. به عبارت دیگر، این نوع عشقی است که شما برای دوستانتان احساس می‌کنید.

در حالی که بسیاری از افراد واژه «عشق» را با رابطه عاشقانه مرتبط می‌دانند، افلاطون ادعا کرد که جاذبه فیزیکی برای عشق ضروری نیست. از این رو، انواع مختلفی از عشق وجود دارد. این نوع، به‌ویژه، اغلب به عنوان «عشق افلاطونی» شناخته می‌شود.

3. فیلاتیا_عشق به خود

فیلاتیا عشق به خود است. در جامعه مدرن امروز، اکثر افراد عشق به خود را با نارسیسیت و خودخواه بودن یکی می‌دانند. بااین‌حال، این منظور یونانیان باستان در عشق به خود این نیست.

عشق به خود به‌هیچ‌وجه منفی یا ناسالم نیست. در حقیقت، برای اینکه بتوانیم عشق‌و‌علاقه دیگران را به دست آوریم امری ضروری است. ما نمی‌توانیم به دیگران چیزی را که نداریم بدهیم‌ و اگر ما خودمان را دوست نداشته باشیم، چگونه می‌توانیم دیگران را دوست بداریم؟

راه دیگر برای درک عشق به خود این است که به آن به عنوان مهربانی و محبت به خود نگاه کنید. درست همان‌طور که عشق و محبت به شخص دیگری دارید، همچنین باید همان عفت و عشق را برای خودتان داشته باشید.

4. استورج_عشق آشنا

استورج را می‌توان به عنوان «عشق آشنا» تعریف کرد. گرچه این اصطلاح عجیب‌وغریب است، بگذارید توضیح بدهم که واقعاً چه معنایی دارد.

این نوع عشق مانند فیلیا به نظر می‌رسد و احساس می‌شود. عشق با محبت بین دوستان. با این حال، این عشق بیشتر شبیه عشق والدین و فرزندان است.

درست مثل فیلیا، جذابیت جسمی و جنسی نیست. اما پیوند قوی، خویشاوندی و آشنایی بین افراد وجود دارد.

انواع مختلف عشق را بیاموزید

5.پراگما_عشق پایدار

یونانیان باستان، پراگما را به عنوان «عشق پایدار» تعریف می‌کنند. پراگما عشقی است که بالغ شده و در طول زمان طولانی توسعه یافته است.

زوج های متأهل قدیمی که از سال‌های نوجوانی با هم در ارتباط بوده‌اند و هنوز هم همدیگر را همان‌گونه دوست دارند نمونه‌ای عالی از پراگما هستند. متأسفانه، این نوع عشق تا حدودی نادر است، مخصوصاً در جامعه امروز. به نظر می‌رسد مردم امروز همیشه فکر می‌کنند دیگران از آن‌ها زندگی بهتری دارند. بنابراین شکیبایی و صبر ندارند تا رشد عشق را در طول زمان مشاهده کنند.

این نوع عشق نیازمند تلاش زیادی در رابطه نیست. هر دو طرف در سازش با یکدیگر مهارت دارند و هر یک از آن‌ها برابر تلاش می‌کند تا دیگری را خوشحال کند.


6.لودوس_عشق بازیگوش

لودوس به عنوان «عشق بازیگوش» شناخته می‌شود. با این حال، روش بهتر برای توصیف آن، احساس شیفتگی در روزهای اول عشق است. اگر تا به حال عاشق شده‌اید، می‌دانید که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنم.

احساس دل‌شوره‌ای که دارید، حس هیجان زمانی که او را می‌بینید و احساس می‌کنید هرگز نمی‌خواهید بدون او باشید.


7. مانیا_عشق وسواسی

مانیا لزوما نوع خوبی از عشق نیست، زیرا وسواسی است. این نوع عشق که می‌تواند فرد را به جنون، حسادت یا حتی خشم برساند.

بسیاری از افرادی که این نوع عشق را تجربه می‌کنند از عزت نفس پایین رنج می‌برند. آن‌ها می‌ترسند عشق خود را از دست بدهند. این ترس باعث می‌شود حرف‌های غیر منطقی بزنند و کارهای غیرعادی کنند.

مانیا در برخی موارد می‌تواند بسیار مخرب باشد، اگر تحت‌کنترل قرار نگیرد.

انواع مختلف عشق را بیاموزید

5 زبان عشق

یونان باستان تنها کسانی نبودند که عشق را مطالعه کردند. درمانگر مدرن روابط، دکتر گری چپمن، پنج زبان عشق را از طریق کار خود با زوج‌ها در مدت زمان طولانی شناسایی کرد. کتاب او، پنج زبان عشق، جزئیات بسیار بیشتری را فراهم می‌کند.

به طور خلاصه، چپمن استدلال می‌کند که هر یک از ما عشق را به طریقی متفاوت می‌دهیم و دریافت می‌کنیم، اما همه آن‌ها به پنج دسته تقسیم می‌شود:

1. کلمات تأیید

بعضی از مردم می خواهند «دوستت دارم» یا دیگر تعریف‌های مثبت را از شریک زندگی خود بشنوند و اگر آن را نشنوند، ممکن است احساس ناخوشایندی کنند.

2. اعمال خدمتی

انجام دادن کارهای خوب برای دیگران را «عمل خدمتی» می‌گویند. می‌تواند تعویض روغن ماشین کسی، تمیز کردن خانه یا ماساژ دادن باشد، انجام دادن کارهایی که دیگران را خوشحال می‌کند، اعمال خدمتی نامیده می‌شود.

3. دریافت هدایا

بعضی از مردم هدیه گرفتن و دادن را با ارزش می‌دانند. بنابراین، اگر عشق شریک زندگی خود را با هدیه‌هایی که دریافت می‌کنید می سنجید، زبان عشق شما «دریافت هدیه» است.

4. زمان با هم بودن

بعضی افراد عشق خود را با میزان زمانی که فرد مقابل می‌خواهد با آن‌ها سپری کند اندازه می‌گیرند. اگر آن‌ها «زمان با هم» کافی نداشته باشند، ممکن است احساس ناخوشایند کنند.

5. لمس فیزیکی

در نهایت، برخی افراد عشق را با لمس فیزیکی مرتبط می‌کنند.

چرا زبان عشق اهمیت دارد؟

يادگيري زبان‌هاي عشق مهم است. زیرا با استفاده از آن می‌توانید روشی که می‌خواهید به شریک زندگی خود عشق بورزید و عشق از او دریافت کنید را بشناسید. اگر هر دوی شما زبان‌های بسیار متفاوتی داشته باشید، مشکلاتی در رابطتان ایجاد خواهد شد.

به عنوان مثال، بیایید بگوییم که شما همیشه با گفتن «دوستت دارم» عشق می‌ورزید، اما دوست دارید هدیه دریافت کنید تا احساس کنید شریک زندگی‌تان شما را دوست دارد. اما شریک زندگی شما عشق خود را با اعمال خدماتی نشان می‌دهد و می خواهد عشق شما را با وقت گذراندن با هم تجربه کند. آیا مشکل را می‌ببینید؟ زبان های عشق با هم مطابقت ندارند.

اما نگران نباشید. شما و شریک زندگی‌تان نیازی به داشتن یک زبان عشق برای با هم ماندن ندارید.

همه چیزهایی که باید انجام دهید این است که با شریک زندگی خود صحبت کنید. هنگامی که متوجه شدید که هر دو چگونه می‌خواهید عشق بورزید و آن را دریافت کنید، دیگر دشوار نخواهد بود.

 

کلام آخر

همه ما متفاوت هستیم و این مشکلی ندارد. اختلافاتی که گاهی در رابطه به وجود می‌آید به سادگی از عدم درک یکدیگر نشات می‌گیرد، به ویژه در عشق.

اکنون که انواع مختلف عشق یونان باستان و زبان‌های مدرن عشق را می‌شناسید، می‌توانید نگاهی خوب، دقیق و طولانی به روابط خود بیندازید و بهبودهای لازم را ایجاد کنید.


منبع: Lifehack

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-05-15 11:21:08
دسته بندی ها