دلایل ایجاد افسردگی پیش از زایمان و بهترین روش مدیریت آن

24 دی 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - دلایل ایجاد افسردگی پیش از زایمان و بهترین روش مدیریت آن
دلایل ایجاد افسردگی پیش از زایمان و بهترین روش مدیریت آن
امتیاز مطلب: 91%

افسردگی پیش و پس از زایمان یک نوع افسردگی بالینی است که زنان را در دوران بارداری تحت تأثیر قرار می‌دهد. تخمین‌زده می‌شود که 10 درصد از زنان در سراسر جهان تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. این درصد در کشورهای جهان سوم بیشتر است.

شواهد نشان می‌دهد که درمان افسردگی مادران منجر به بهبود رشد و پیشرفت نوزاد ‌خواهد شد. همچنین احتمال ابتلا به سوء تغذیه در میان آن‌ها را کاهش می‌دهد. آگاهی از سلامت روان قبل از تولد مهم است تا بتوانید به عنوان یک والد بهترین باشید و سلامت فرزندتان را بهبود بخشید. با یوکن همراه باشید تا بتوانید بیشتر آگاهی کسب کنید.

علل اصلی افسردگی قبل از زایمان

اگرچه افسردگی پس از زایمان بیشتر در زنان مبتلا به افسردگی اتفاق می‌افتد، اما به هیچ‌وجه اجتناب‌ناپذیر نیست.  مهم است که زنان با سابقه مسائل بهداشت روان به ماما یا پزشکان خود بگویند. از این طریق می‌توانند در مورد اینکه چگونه ممکن است بر حاملگی و تولد آن‌ها تأثیر بگذارد آگاهی یابند و مراقبت و پشتیبانی مناسب را برنامه‌ریزی کنند.

عوامل دیگر افسردگی پس از زایمان عبارت‌اند از: مشکلات بارداری در گذشته، بارداری ناخواسته، سوء رفتار عاطفی و جسمی و همچنین نگرانی‌های مالی. در مقاله اخیر نوشته شده توسط The BabyCenter، نویسندگان اظهار کردند:

سال‌هاست که متخصصان به اشتباه اعتقاد داشتند که هورمون‌های بارداری مادر را در برابر افسردگی محافظت می‌کند و  زنان تنها پس از تولد نوزاد و کاهش میزان هورمون، بیشتر به بیماری مبتلا می‌شوند.

در حال حاضر پزشکان بر این عقیده‌اند که عامل بالقوه کمک کننده به افسردگی قبل از زایمان در واقع عدم تعادل در هورمون‌ها است. اطلاعات بیشتری در حال بررسی است و تحقیقات بیشتری انجام می‌شود تا حقیقت این امر را دریابند. این امر همچنین کمبود معلومات والدین در چنین مواردی را نشان می‌دهد.

نگرانی‌های مشترک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

•    مادر  در مورد چنین رویداد مهمی زندگی که زندگی‌اش را تغییر می‌دهد چه احساسی دارد.

•    مادر در مورد خود از جمله افکار منفی برای تغییرات جسمی، مانند افزایش وزن، سینه‌های متورم و سایر ناراحتی‌ها چه فکری می‌کند.

•    محدودیت‌های شیوه زندگی مادرانه که هنگام مادر شدن ممکن است آن را متحمل شود.

•    همسر یا خانواده مادر در مورد کودک چه احساسی دارند.

•    چگونه افسردگی در دوران بارداری می‌تواند روابط را تحت تأثیر قرار دهد.

•    مشکلات با حاملگی‌های قبلی

در حالی که این نگرانی‌ها برای همه پدر و مادرها وجود دارد. از زمان تغییر در درک شیوع افسردگی پس از زایمان، مشخص است که تمرکز وسواسی و مزمن بر روی نکات گفته شده نشانه‌ای از افسردگی قبل از زایمان است.

دلایل ایجاد افسردگی پیش از زایمان و بهترین روش مدیریت آن

علائم افسردگی قبل از زایمان

افسردگی پس از زایمان ممکن است در هر مرحله از دوران بارداری شروع شود و به عنوان سطح بالای نگرانی نسبت به تولد فرزند شناخته می‌شود. در حالی‌که اکثر علائم زیر عوارض جانبی بارداری هستند. اگر شدید، دائمی و چندگانه شوند باید آن ها را جدی گرفت.

نشانه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند افسردگی پس از زایمان را نشان دهد. از لیست زیر، اگر بیش از یک علامت را مشاهده یا تجربه کنید، پیشنهاد می‌شود از یک متخصص پزشکی واجد شرایط مشاوره بگیرید.

•    کمبود انرژی و خستگی شدید

•    احساس انزوای عاطفی

•    گریه دائم

•    اضطراب مزمن

•    احساس رهایی و گناهکار بودن

•    ناتوانی تمرکز و مشکل حافظه  

•     احساس سِر بودن عاطفی

•    تحریک‌پذیری شدید

•    خواب بیش از حد یا کم، و یا بی‌قراری در خواب

•    تمایل به خوردن بیش از حد یا نخوردن غذا

•    کاهش یا افزایش وزن

•    از دست دادن علاقه به رابطه جنسی

•    حس تنفر به همه چیز، از جمله حاملگی

•    غم و اندوه پایدار

•    ناتوانی در هیجان‌زده بودن برای تولد فرزند

•    ناتوانی احساس پیوند با کودک رو به رشد

•    افکار خودکشی یا مرگ

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، برخی از این عوامل معمولاً به عنوان «علائم» بارداری شناخته می‌شود. علائم دیگر به وضوح بیشتر نگران کننده هستند. مهم است که هم مادر و هم همسرآگاهی داشته باشند تا از هرگونه افسردگی در مسیر جلوگیری شود.

مانند هر گونه بیماری روحی دیگر، ارتباط در مورد موضوع یکی از مفیدترین چیزهایی است که می‌توان برای غلبه بر آن انجام داد. این یک نشانگر برای تمام نمونه‌های زیر است که چگونه افسردگی قبل از زایمان را مدیریت کنیم تا غلبه بر آن  تسهیل شود.

 مدیریت و غلبه بر افسردگی پیش از زایمان

1.    در مورد آن صحبت کنید

سعی نکنید همه کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید. کمتر کار کنید و اطمینان حاصل کنید که بیش از حد خسته نشوید. کسی را پیدا کنید که می‌توانید با او صحبت کنید. اگر یک دوست نزدیک ندارید، گروه‌های پشتیبانی آنلاین و حتی شبکه‌هایی در رسانه های اجتماعی وجود دارند. گروه محلی می‌تواند قبل و پیش از زایمان بسیار حمایت کننده باشد.

به کلاس‌های پیش از زایمان بروید. همسرتان را نیز همراه خود ببرید.

دلایل ایجاد افسردگی پیش از زایمان و بهترین روش مدیریت آن

2. از همسالان خود درخواست کمک کنید

حمایت همسالان در محیط مناسب می‌تواند برای مادرانی که تحت تأثیر افسردگی پس از زایمان قرار گرفته‌اند و همچنین PND، بسیار مفید باشد.

صحبت کردن با کسی که آنچه می‌گذرانید را قبلاً تجربه کرده است و درمان یافته به مادر امید بهبودی می‌دهد. با این حال، حتماً بررسی کنید که این گروه‌ها توسط کارکنان و داوطلبان تحصیل کرده، به درستی مدیریت می‌شوند.

3. داروهای ضد افسردگی

پزشک شما ممکن است داروهای ضد افسردگی تجویز کند که می‌تواند به بسیاری از علائم افسردگی متوسط و شدید قبل از زایمان کمک کند. معمولاً در هنگام بارداری یا شیردهی، مصرف انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی مشکلی ایجاد نمی‌کند. هرچند در مورد این موضوع با پزشک خود صحبت کنید تا اطمینان حاصل شود که انتخاب‌ها برای شما مناسب هستند.

داروهای ضد افسردگی را در طول بارداری بدون توصیه پزشکی متوقف نکنید (یا تغییر ندهید). حدود هفت نفر از هر ده زن که داروهای ضد افسردگی را در هنگام بارداری متوقف می‌کنند، بیماری‌شان عود می‌کند.

شما باید در مورد خطرات و مزایای ادامه درمان در دوران بارداری و در هنگام شیردهی با پزشک خود صحبت کنید.

دلایل ایجاد افسردگی پیش از زایمان و بهترین روش مدیریت آن

4. مشاوره و درمان

مشاوره درمانی، به شما این فرصت را می‌دهد تا عوامل ریشه‌ای افسردگی خود را پیدا کنید و همچنین به شما کمک می‌کند تا افکار خود را تغییر دهید.

اگر یک دوست یا کسی که می‌شناسید مشاوری را توصیه می‌کند، راهی عالی برای پیدا کردن مشاور خود است. اگر احساس می‌کنید که روش درمان یا درمانگر برای شما مناسب نیست، همیشه می‌توانید فرد دیگری را انتخاب کرده و امتحان کنید. هرکسی که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که درمانگر شما مجوز کار داشته باشد.

5. با همسر خود وقت بگذرانید

تجربه افسردگی (به خصوص در دوران بارداری) می‌تواند منزوی و گیج کننده باشد، اما شما تنها نیستید. سعی کنید در مورد احساس خود صحبت کنید و درخواست کمک کنید. این بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. با کمک و پشتیبانی مناسب، به خصوص در اوایل، شرایط می‌توانند بهتر شوند.

دلایل ایجاد افسردگی پیش از زایمان و بهترین روش مدیریت آن

6. کاهش التهاب

یک ایده سنتی در مورد افسردگی این است که افرادی که افسرده هستند، کمبود انتقال‌دهنده‌های عصبی مونوآمین را در بدن دارند. این اتفاق منجر به سطح پایین انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و نورآفریدین در مغز می‌شود.

اما شواهد حاکی از آن است که حداقل برخی از انواع افسردگی نیز ممکن است با التهاب در بدن ارتباط داشته باشند. بارداری باعث تغییر مقدار التهاب بدن می‌شود.

بنابراین برای جلوگیری از افسردگی پس از زایمان بروی کاهش التهاب کار کنید. چیزهایی ساده مانند گذراندن وقت بیرون خانه، مدیتیشن، نوشیدن آب، خوردن مقدار زیادی سبزیجات سبز و ورزش منظم، نشان داده‌اند که التهاب را کاهش می‌دهند.

7. سلامت روده را بهبود بخشید

 التهاب درازمدت در سطح پایین تأثیر منفی بر سلامت روده دارد. دیواره روده، مرز ما با جهان خارج است. زیرا روده جایی است که چیزهایی از خارج (مانند غذا) درون بدن ما جذب می‌شوند. دیواره روده ما به گونه ای طراحی شده تا انواع مختلف تعاملات با ماده خارجی را انجام دهد. با توجه به عملکردهای روده، بیشتر سلول‌های ایمنی بدن ما در روده قرار دارند.

علاوه بر این، روده محل استقرار میکروبیوم‌، تریلیون میکروب مفید است که در داخل دستگاه گوارش ما زندگی می‌کند. هنگامی که یک تهدید بالقوه در روده احساس می‌شود، التهاب بزرگ و فراگیر رخ می‌دهد. این التهاب می‌تواند به طور مستقیم از روده به مغز شما منتقل شود، به ویژه از طریق عصب واگ.

یکی از راه‌های مستقیم و سریع برای آرام کردن عصب واگ تغییر رژیم غذایی است. درست همان‌طور که احساسات پیام‌هایی را به روده شما می‌فرستد، غذا نیز پیام‌هایی را به مغز شما می‌فرستد. بر خوردن غذاهایی حاوی مقدار زیادی فیبر از منابع گیاهی و همچنین از جمله مواد غذایی تخمیر شده برای پر کردن باکتری روده خود تمرکز کنید.

افسانه‌ها درباره افسردگی پیش و پس از زایمان

افسردگی قبل و بعد از زایمان اغلب اشتباه گرفته می‌شود و افسانه‌های بسیاری در این مورد وجود دارد. این افسانه‌ها  شامل موارد زیر می‌شود:

•    افسردگی پس از زایمان نسبت که افسردگی‌های دیگر  شدت کمتری دارد؟ در واقع، به اندازه‌ی افسردگی‌های دیگر جدی است.

•    افسردگی پس از زایمان به علت تغییرات هورمونی ممکن نیست؟ در واقع، این تغییرات هورمونی می‌تواند یکی از عوامل ایجاد آن باشد.

•    افسردگی پس از زایمان به طور کامل ناشی از تغییرات هورمونی است؟ در حقیقت به دلیل بسیاری از عوامل مختلف است.

•    افسردگی پس از زایمان زود گذر خواهد کرد؟ افسردگی بعد از زایمان اگر درمان نشود ممکن است برای ماه‌ها ادامه یابد. در بعضی موارد، می‌تواند یک مشکل طولانی مدت باشد.

•    افسردگی پس از زایمان تنها بر زنان تأثیر می‌گذارد؟‌ تحقیقات در واقع نشان داده است که از هر 10 پدر جدید، یک نفر پس از داشتن کودک افسرده می‌شود.

نتیجه گیری

تقریباً تمام زنان می‌توانند در دوران بارداری و در سال اول پس از زایمان اختلالات روانی را تجربه کنند. اما فقر، مهاجرت، استرس شدید، قرار گرفتن در معرض خشونت (خانگی، فیزیکی و جنسیتی)، وضعیت اضطراری و درگیری، بلایای طبیعی و حمایت کم اجتماعی به طور کلی باعث افزایش خطر ابتلا به اختلالات خاص می‌شود.

افسردگی پس از زایمان اگر به درستی درمان نشود می‌تواند برای سلامت مادر و نوزاد بسیار خطرناک باشد. اگر احساس می‌کنید که ممکن است افسردگی پس از زایمان داشته باشید، شدیداً توصیه می‌شود با  پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. با هم می‌توانید راه‌هایی برای کمک به درمان و مقابله با این بیماری روحی را بیابید.

همان‌طور که مطالعات پزشکی بیشتری انجام می‌شود این امر بیشتر شایع شده و به طور گسترده‌ای درک می‌شود. در گذشته تصور می‌شد افسردگی پس از زایمان استرس عادی مرتبط با حاملگی باشد و به عنوان یک بیماری معمول شناخته نمیشد.

افسردگی پس از زایمان می‌تواند ناشی از عوامل بسیاری باشد، اما جنبه‌های شخصی زندگی مادران مانند خانواده، وضعیت اقتصادی، وضعیت ارتباط و غیره را شامل می‌شود. افسردگی پس از زایمان می‌تواند ناشی از شخصی تغییرات هورمونی و فیزیکی است که با حاملگی همراه است.

مهم‌ترین توصیه‌: 

اگر اعتقاد دارید که شما در معرض خطر هستید یا ممکن است علائم ایجاد کنید، از مشاوره بگیرید و با کسی صحبت کنید.

منبع: Lifehack

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-04 11:11:32
دسته بندی ها