چطور استرس شدید را کنترل کرده و آن را به انگیزه‌ی حرکت تبدیل کنیم؟

7 خرداد 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - چطور استرس شدید را کنترل کرده و آن را به انگیزه‌ی حرکت تبدیل کنیم؟
چطور استرس شدید را کنترل کرده و آن را به انگیزه‌ی حرکت تبدیل کنیم؟
امتیاز مطلب: 95%

فردی که همواره با استرس دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، هیچ انگیزهای برای ادامه‌ی زندگی ندارد. افکار‌منفی بر ذهنش چیره می‌شود و همیشه احساس خستگی جسمی یا ذهنی می‌کند. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور از استرس رهایی یابید و آن را به انگیزه تبدیل کنید.

فردی که استرس دارد، تصور می‌کند شرایط زندگی نامطلوبی دارد و نمی‌تواند مشکلاتش را حل کند. در هر حال، استرس به جزئی از زندگی او تبدیل شده و باید راه‌حلی برای کنترل آن بیابد.

بهترین راهکار برای مقابله با استرس، تبدیل آن به انگیزه است. اگر این راهکار به خوبی اجرا شود، تمام اهدافی که تا قبل از آن غیرممکن به نظر می‌رسیدند، قابل دسترس خواهند بود. در واقع، استرس باعث می‌شود فرد به پتانسیل واقعی خود دست یابد. کنترل استرس کار چندان آسانی نیست و فرد باید بداند مرز باریکی بین تنش سودمند و استرس شدید وجود دارد.

در ادامه‌ی این مقاله، 7 راهکار عالی برای کنترل استرس ارائه می‌دهیم تا بتوانید استرس خود را کنترل کرده و آن را به انگیزه تبدیل کنید:

گاهی استرس مفید است، با آن مقابله نکنید

روانشناسان می‌گویند گاهی استرس مفید است و آن را eustress نام‌گذاری می‌کنند. وقتی برای رخ دادن اتفاقی هیجان‌زده می‌شوید، با چنین استرسی مواجه خواهید شد. مثلا اولین قرارداد کاری‌تان را می‌بندید و از هیجانی که دارید دچار استرس می‌شوید. این استرس مفید است، زیرا احساس خوبی دارید و برای ادامه فعالیت انگیزه می‌گیرید.

نوع دیگری از استرس وجود دارد که با رخداد اتفاقی ناگهانی به سراغ فرد می‌آید. این استرس می‌تواند مفید یا مضر باشد. در واقع اتفاق و باور فرد براساس نتیجه‌ی آن است که نوع استرس را تعیین می‌کنید. در هر صورت باید انواع استرس را بشناسید تا بتوانید استرس مضر و آسیب‌زا را به استرس مثبت تبدیل کنید.

چطور استرس شدید را کنترل کرده و آن را به انگیزه ی حرکت تبدیل کنیم؟

به استرس واکنش نشان ندهید

یک راهکار خوب برای کنترل استرس این است که به آن واکنش نشان ندهید. عدم وجود استرس باعث می‌شود فرد رغبت و انگیزه خود را برای فعالیت و تلاش از دست بدهد.

انعطاف پذیری ما در مقابل مشکلات و استرس، از نحوه مقابله با شرایط سخت مشخص می‌شود. اینکه چقدر می‌توانیم با تاثیر استرس کنار بیاییم و آن را پشت‌سر بگذاریم.

کسب این مهارت کار آسانی نیست. اما بهترین روش برای غلبه بر استرس به حساب می‌آید. پس گاهی به استرس واکنش نشان ندهید و با هر رخدادی امید و انگیزه‌تان را نبازید.

استرس را بپذیرید

روانشناسان می‌گویند حتی اگر استرس خوب همراه فرد باشد، بازهم استرس دائمی باعث تاثیرات منفی زیادی در زندگی او خواهد شد. استرس ممکن است سبب بی‌خوابی، فشارخون بالا و ضعف سیستم ایمنی بدن نیز باشد.

از تاثیرات مخربی که همیشه همراه فرد خواهد بود، می‌توان به افسردگی، بیماری قلبی و چاقی اشاره کرد. البته به‌کارگیری روشی مفید و موثر برای کنترل استرس می‌تواند به کمک فرد بیاید.

در این مواقع بهتر است از خود بپرسید نگرانی و استرس در این لحظه کمکی به من می‌کند؟ بدون‌شک در موقعیت‌های استرس‌زا می‌توانید روی حمایت خانواده و دوستان‌تان حساب باز کنید.

چطور استرس شدید را کنترل کرده و آن را به انگیزه ی حرکت تبدیل کنیم؟

محدودیت‌های خود را شناسایی کنید

یک راهکار عالی برای کنترل استرس، شناخت محدودیت‌ها است. باید یاد بگیرید وقتی نمی‌توانید مسئولیتی را به عهده بگیرید، آن را نپذیرید و به موقع «نه» بگویید.

البته اجرای این راه‌حل کار چندان آسانی نیست. فرض کنید مسئولیت‌های زیادی دارید و قرار است کارهای بسیاری را با هم انجام دهید، قطعا با پذیرش مسئولیت جدید نمی‌توانید وظایف قبلی را به بهترین نحو ممکن به انجام برسانید.

پذیرش مسئولیت جدید باعث می‌شود فشار زیادی به شما وارد شده و حتی اگر قبلا توانایی خود برای انجام وظایف ثابت کرده باشید، باز هم ممکن است نتوانید همه‌ی آنها را به خوبی انجام دهید.

قبول کنید روی همه چیز کنترل ندارید

این حقیقت دردناک است که شما روی همه چیز کنترل ندارید و نمی‌توانید اتفاقات زندگی را پیش‌بینی کنید. پس قبول کنید که روی همه‌چیز کنترل ندارید و چند‌لحظه به آنچه در حوزه‌ی کنترلی شماست فکر کنید. شما تنها می‌توانید اقدامات و برداشت‌تان از اتفاقات را کنترل کنید.

شاید بتوانید روی برخی مسائل تاثیر بگذارید، اما نمی‌توانید آنها را تغییرداده یا تحت کنترل خود درآورید. نکته‌ی مهم این است که نوع نگرش و دیدگاه شما نسبت به اتفاقات پیرامون‌تان، تعیین‌کننده‌ی خیلی از مسائل محسوب میشود. پس این واقعیت را درک کرده و تنها روی چیزهایی که مربوط به شماست تمرکز کنید.

چطور استرس شدید را کنترل کرده و آن را به انگیزه ی حرکت تبدیل کنیم؟

کدام‌ یک برایتان مهم‌تر است: حل مسئله یا نگرانی؟

اینکه همیشه نگران اتفاقات آینده باشید، تنها به استرس خود می‌افزایید و در نهایت دچار استرس منفی و بیماری می‌شوید. باید قبول کنید شما هم ممکن است مرتکب اشتباه شوید.

با قبول این واقعیت بهتر می‌توانید به حل‌مسئله بپردازید. در این مواقع از خودتان بپرسید آیا نگرانی من تاثیری در نتیجه دارد؟ حل‌مسئله یا نگرانی، کدام‌یک برایتان مهم‌تر است؟ با انتخاب بین این دو، می‌توانید استرس خود را مدیریت کرده و تمام استرس‌تان را به انگیزه تبدیل کنید.

هیچ فرصتی را از دست ندهید

استرس از ترس در برابر اتفاقات غیر‌قابل‌پیش‌بینی نشات می‌گیرد و یک نوع مکانیزم‌دفاعی در برابر تغییرات به حساب می‌آید. وقتی اتفاقی رخ می‌دهد، مجبور هستید به آن پاسخ دهید.

جالب است بدانید، افراد موفق از رخداد اتفاقات غیر‌قابل‌پیش‌بینی لذت می‌برند، زیرا آن را فرصتی برای بهبود عملکرد خود می‌دانند. خیلی از موفقیت‌ها و دستاوردهای زندگی این افراد، نتیجه‌ی تحمل شرایط استرس‌زایی بوده که دیگران قادر به تحمل آن نیستند. افراد موفق با تحمل این شرایط به پتانسیل واقعی خود پی‌برده و عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

حتی اگر در شرایط استرس‌زا با شکست مواجه شدید، باز هم می‌توانید دیدگاه‌تان را تغییر داده و راه‌حل دیگری در پیش بگیرید.

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-05-25 19:12:02
دسته بندی ها