چگونه همانند کارآفرینان موفق تفکر خارج از چارچوب داشته باشیم؟

19 مرداد 1399 - 6:05
کار آفرینی - چگونه همانند کارآفرینان موفق تفکر خارج از چارچوب داشته باشیم؟
چگونه همانند کارآفرینان موفق تفکر خارج از چارچوب داشته باشیم؟
امتیاز مطلب: 87%

حتما تاکنون شنیده‌اید که می‌گویند برای دست‌یابی به موفقیت باید خارج از چارچوب (Outside the Box) فکر کرد. اما چطور می‌توان از منطقه‌ی امن زندگی بیرون آمد و خارج از چارچوب فکر کرد؟ با یوکن همراه باشید تا پاسخ این سوال را بگیرید.

فکر کردن خارج از چارچوب بدین معناست که به دنبال راهکارها و روش‌های متفاوت برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه خود هستید. فرض کنید قرار است از نقطه ی A به نقطه‌ی B بروید، اما نمی‌خواهید مسیر امتحان شده را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید.

خارج از چارچوب فکر کردن یا به عبارتی متفاوت فکر کردن، تاثیر مثبت زیادی روی پیشرفت و موفقیت شما خواهد داشت. توصیه می‌شود کارآفرینان این شیوه‌ی فکر کردن را در پیش بگیرند. اما خارج از چارچوب فکر کردن، چگونه می‌تواند به پیشرفت کارآفرینان کمک کند. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم این شیوه‌ی تفکر را بررسی کنیم.

به چالش کشیدن وضع موجود

اگر تمام افراد، وضعیت موجود را می‌پذیرفتند و به دنبال تغییر آن نبودند، قطعا شاهد هیچ پیشرفت و نوآوری در دنیا نبودیم. اگر توماس ادیسون فکر می‌کرد لامپ‌های گازی به همین شکل موجود خوب هستند و نیازی به تغییر ندارند، بدون شک لامپ‌های حبابی و الکتریسیته ساخته نمی‌شد. اگر ادیسون خارج از چارچوب فکر نکرده بود، اکنون در دنیایی خاموش و بدون هیچ روشنایی زندگی می‌کردیم.

چگونه همانند کارآفرینان موفق تفکر خارج از چارچوب داشته باشیم؟

اگر هر چیزی را غیرقابل تغییر بدانیم، هیچ‌وقت در جهت بهتر شدن حرکت نخواهیم کرد. با تفکر خارج از چارچوب و به چالش کشیدن وضع موجود، مدام به این فکر می‌کنید که چگونه می‌توان تجربه، محصول یا خدمات را بهبود داد. بدین ترتیب امکان رشد و پیشرفت فراهم می‌شود و می‌تواند به تصمیمات هوشمندانه و مفید منجر شود.

داشتن دیدگاه وسیع‌تر

اگر تفکر و زاویه‌ی دیدتان بسته باشد، جهان مقابل چشمان‌تان کوچک خواهد بود. خارج از چارچوب فکر کردن می‌تواند جهان‌بینی شما را توسعه دهد و این امکان را در اختیارتان بگذارد که دیدگاه بهتری در مورد اتفاقات و وقایع در زندگی شغلی و شخصی خود داشته باشید. وقتی به دنبال دیدگاه‌های بهتر و روش‌های متفاوت انجام کار باشید، به دیدگاه‌های وسیع‌تر و راه‌حل‌های بالقوه دسترسی خواهید داشت.

دیدگاه وسیع می‌تواند پذیرش شما را نسبت به ایده‌های مختلف بیشتر کند، بدین معنی که با یک دیدگاه کوچک محدود نمی‌شوید و به دیدگاه بی‌پایان دسترسی پیدا خواهید کرد.

انجام کار با کیفیت بیشتر

کسب و کارهای موفق، رویکرد متفاوتی نسبت به فرهنگ سازمانی دارند. برای مثال، Zappos خرده فروش مد، مزایای کاری خوبی مانند غذای رایگان، خدمات سلامت و بیمه تکمیلی، سرویس‌های رفاهی را در اختیار کارکنانش قرار می‌دهد.

شاید فکر کنید ارائه این امکانات باعث هدررفت پول می‌شود و سودآوری شرکت را به خطر می‌اندازد؛ اما مدیران Zappos دیدگاهی وسیع‌تر و خارج از چارچوب دارند. آنها با ارائه‌ی این مزایا، کارمندان توانمند را جذب و حفظ می‌کنند و باعث موفقیت هر‌چه بیشتر شرکت می‌شوند. آنها معتقدند کارمندان شاد و سالم، کارآمدتر، وفادارتر و سخت‌کوش‌تر خواهند بود.

چگونه همانند کارآفرینان موفق تفکر خارج از چارچوب داشته باشیم؟

شرکت Zappos با فکرکردن خارج از چارچوب درباره‌ی فرهنگ سازمانی خود، سبب کیفیت بیشتر کار و کارمندان می‌شوند که ارزش هزینه‌هایی که برای ارائه این امکانات صرف می‌کنند را دارد.

حل مسائل به شیوه‌ای خلاقانه‌تر

اگر بخواهید محدود فکر کنید، هیچ پیشرفت حرفه‌ای در انتظارتان نخواهد بود. وقتی تعداد روش‌های انجام کار محدود باشد، بدین معناست که برای آنچه می‌توانید به دست آورید نیز محدودیت وجود دارد. اما در مقابل، وقتی خارج از چارچوب و قواعد فکر می‌کنید، فرصت ها و امکانات خوبی مقابل تان ظاهر خواهد شد. پس امکان هر راه حلی را خواهید داشت و می توانید راه خلاقانه تری برای حل مسائل تان پیدا کنید.

به عنوان مثال شرکت نتفلیکس را در نظر بگیرید. این شرکت با ایجاد جایگزینی برای فروشگاه ویدئویی استاندارد با هزینه‌ی اجاره و دیرکرد، مشتریان جهانی پیدا کردند. 

اگر خارج از چارچوب فکر کنید، به چه راه حل‌های خلاقانه‌ای دست خواهید یافت؟

منحصر به فرد بودن

چرا سعی نمی‌کنید چهره‌ای متفاوت باشید و خارج از چارچوب بیندیشید؟ وقتی بتوانید با دیدگاهی متفاوت به کسب‌و‌کار و شغل خود نگاه کنید، در‌واقع به خودتان اجازه می‌دهید که متفاوت فکر کنید.

خارج از چارچوب فکر کردن، یک دارایی ارزشمند برای شما و کسب و کارتان خواهد بود. مدیران بزرگ و شرکت‌های پیشگام به این درک رسیده‌اند. شرکت اپل، روی این اصل کلیدی تمرکز کرده است: «متفاوت فکر کن».

چگونه همانند کارآفرینان موفق تفکر خارج از چارچوب داشته باشیم؟

هیچ‌وقت از متفاوت فکر کردن نترسید. این نوع تفکر می‌تواند شما را از رقبایتان جلو بیندازد و کمک کند در بین دیگران، متفاوت و برجسته به نظر برسید.

سازگار بودن

در هر شغلی که باشید، یک اصل قطعی وجود دارد: حرفه‌ی شما در طول زمان دچار تغییر خواهد شد. فناوری، خواسته‌ی مردم و دیگر موارد در طی زمان تغییر می‌یابد و شما باید بتوانید خود را با تغییرات سازگار کنید و در حرفه‌تان باقی بمانید.

در هر حرفه‌ای که هستید، باید به طور مداوم به پیشرفت و به روزشدن خود کمک کنید. اگر اصول و تکنیک‌هایتان را با گذر زمان تغییر ندهید، خیلی زود از رده خارج می‌شوید.

یکی از تاثیرات خوب تفکر خارج از چارچوب این است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید سازگار و منعطف باشید. ذهن شما در مقابل ایده‌ها، راه حل‌ها و موقعیت‌های جدید منعطف خواهد بود و بهتر می‌توانید چشم‌انداز در حال تغییر کسب‌و‌کارتان را تحت کنترل بگیرید.

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-02 17:02:23
دسته بندی ها