چگونه زمانی که زیر بار مسئولیت‌های فراوان هستیم با استرس مقابله کنیم؟

13 خرداد 1398 - 1:00
مدیریت شخصی - چگونه زمانی که زیر بار مسئولیت‌های فراوان هستیم با استرس مقابله کنیم؟
چگونه زمانی که زیر بار مسئولیت‌های فراوان هستیم با استرس مقابله کنیم؟
امتیاز مطلب: 84%

بهترین بودن در محل کار، انجام وظایف روزانه و مدیریت روابط می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد. چه با پروژه‌ای برای محل کار دست و پنجه نرم می‌کنید، یا مادری مجرد هستید و بین کارهای خانه و شغل خود گیر افتاده‌اید، هیچ انکاری وجود ندارد که مسئولیت‌ها و انتظارات شما را تحت فشار قرار داده و به شما استرس می‌دهد. این استرس تاثیرات زیادی بر سلامت جسمی و روحی شما می‌گذارد. با یوکن همراه باشید تا در این مقاله 14 روش عملی در مورد چگونگی مقابله با استرس را با شما به اشتراک بگذاریم.

 از چه زمانی زندگی دیگر لذت‌بخش و هیجان‌انگیز نبود و به یک مسابقه بی ‌رحمانه تبدیل شد که فقط  شما را خسته می‌کند و هر کاری که انجام می‌دهید هنوز هم کافی نیست؟ ما آن‌چنان در وظايف روزانه غوطه‌ور شده‌ایم که متوجه هرج‌و‌مرج موجود و تأثیری که بر سلامتمان می‌گذارد نمی‌شویم.

چیزهایی وجود دارد که  هیچگاه در کنترل شما نخواهند بود. چیزی که می‌توانید کنترل کنید، افکار شما است. باید بدانید که هیچ‌چیز در این جهان ارزش استرس دادن به خود ندارد. اگر فردی هستید که همیشه نگران و مضطرب است، وقت آن رسیده که تمرکز خود را تغییر دهید و بروی بهبود سلامت روان خود کار کنید.

1. سازمان یافته‌ باشید

تصور کنید یک روز معمولی است و زیر انباری از کارها و وظایف دفن شده‌اید.  قبل از آنکه بدانید، روز تمام شده و خسته به رخت‌خواب می‌روید. صبح روز بعد، دوباره همین چرخه ادامه پیدا می‌یابد. اگر این امر در مورد شرایط شما صدق می‌کند، سازمان یافته شدن و ایجاد فهرستی از کارهای انجام برایتان مفید خواهد بود.

چه وظایف را در گوشی خود نگه دارید  یا در یک دفتر یادداشت کنید، داشتن این فهرست به شما کمک می‌کند تا بدانید برای روز چه وظایفی دارید، آن‌ها را اولویت‌بندی کنید و پس از تکمیل آن‌ها جلوی هر کدام تیک بزنید. گاهی اوقات، زمانی که افکار پراکنده است، فقط دیدن کارهایی که باید انجام دهیم افکارمان را متمرکز می‌کند.

چگونه زمانی که زیر بار مسئولیت‌های فراوان هستیم با استرس مقابله کنیم؟

داشتن فهرست کارهای انجام به شما کمک می‌کند تا اهداف واقع‌بینانه تعیین کرده و پیشرفت آن را پیگیری کنید. به صورت روزانه زندگی کنید و راحت‌تر با استرس مقابله کنید.

2. بر کمال‌گرایی غلبه کنید

آیا نیاز دارید که همه چیز کامل باشد و به کمتر راضی نمی‌شوید؟ در حالی‌که برای شهرت شما عالی است، آیا می‌دانید که این امر به شدت باعث خود تخریبی می‌شود؟

کمال‌گرایی سطوح بالای استرس با خود به همراه می‌آورد. در تلاش برای بی‌نقص بودن، شما در نهایت از کوچک‌ترین اشتباه‌ها بسیار ناراحت و کلافه می‌شوید. هیچ‌کس کامل نیست، بنابراین سعی نکنید به آنجا برسید.

بر انجام بهترین تلاش خود تمرکز کنید. بیش از حد خودخواهی را متوقف کرده و از اشتباهات خود یاد بگیرید. از استانداردهای غیرواقعی که برای خود تعیین کرده‌اید، رها شوید و از حس آزادی که پس از آن احساس خواهید کرد شگفت‌زده خواهید شد.

3. اختلافات را حل کنید

اکثر مواقع استرس به دلیل درگیری با یک همکار، دوست یا همسر ایجاد می‌شود. بهترین راه برای مقابله با این نوع استرس، رو‌به‌رویی با فردی  که با او اختلاف دارید و حل کردن اختلاف خود با صحبت کردن و برقراری ارتباط به صورت موثر است. بسیاری از مردم اشتباه کرده و از رویارویی با آن فرد اجتناب می‌کنند که فقط منجر به ایجاد استرس می‌شود. بنابراین، دفعه بعد که با شخصی به مشکلی برخوردید، به جای حمل کردن احساسات منفی با خود با او حرف بزنید و مشکل را حل کنید.

چگونه زمانی که زیر بار مسئولیت‌های فراوان هستیم با استرس مقابله کنیم؟

4. وظایف خود را هوشمندانه به دیگران محول کنید


شما سوپرمن نیستید؛ نمی‌توانید همه کارها را به تنهایی انجام دهید و همه جا حضور داشته باشید. زمانی که مسئولیت‌های بیش از حد بر دوش خود دارید، باید بخشی از آن‌ها را به دیگران محول کنید و خود را از استرس ناخواسته نجات دهید. محول کردن یک مهارت است. شما باید کار را ارزیابی کنید، فرد مناسب را برای آن انتخاب کنید، انتظارات را تعیین کرده و پس از آن پیگیری کنید.

5. یاد بگیرید نه بگویید

همه می‌خواهد دوست داشته شوند و دیگران را خوشحال کنند، اما هنگامی که ناتوانی شما در نه گفتن به استرستان می‌افزاید چه؟ چه رئیستان وظایف غیر منطقی را به شما محول می‌کند یا کمیته مدرسه فرزندتان از شما می‌خواهد که در یک مراسم داوطلب شوید، نه گفتن زمانی که خودتان وظایف زیادی برای انجام دارید هیچ مشکلی ندارد.

چگونه زمانی که زیر بار مسئولیت‌های فراوان هستیم با استرس مقابله کنیم؟

نه گفتن شما را به کارمند، پدر و مادر یا دوست بدی تبدیل نمی‌کند. این کار تضمین می‌کند که وقت خود را صرف انجام آنچه مهم و ضروری است می‌کنید؛ تا اینکه تعهداتی بدهید که بعداً از آن ها پشیمان شوید.

6. از به تعویق انداختن کارها اجتناب کنید

چند بار تا حالا آن‌قدر انجام کاری را به تعویق انداختید تا زمانی که دیگر نمی‌توانستید آن را انجام دهید و در نهایت یک حمله عصبی خفیف را به خاطر آن تجربه کردید؟ به تعویق انداختن کارها سالم نیست و منجر به استرسی می‌شود که در وهله اول به سادگی قابل اجتناب است. هنگامی‌که وظیفه‌ی سختی برای انجام دارید، آن را به وظایف کوچک‌تر تقسیم کرده، جدول زمانی را تنظیم کنید و آن را به پایان برسانید.

 حواس پرتی‌ها‌ را از بین ببرید‌. در صورتی‌که مورد نیاز است، استراحت کنید و برای انگیزه به خود پاداش دهید. اما از گیر افتادن در چرخه به تعویق انداختن کارها جلوگیری کنید.

7. از زمان خود لذت ببرید

آخرین‌باری که به آب گرم رفته یا با دوستان خود خرید رفتید کی بوده است؟ بله، شما مسئولیت‌ها و مقاصد زیادی برای رسیدن در زندگی دارید، اما گاهی اوقات کاری که باید انجام دهید این است که بشنیدید، ریلکس کرده و در لحظه زندگی کنید.

هر چقدر هم که مشغول باشید، داشتن زمانی برای خود را به عادت تبدیل کنید. کارهایی که از تنش شما می‌کاهند، انجام دهید. در پایان یک روز شلوغ می‌توانید کاری به سادگی خواندن یک کتاب یا گوش دادن به موسیقی برای آرامش دادن به خود انجام دهید.

انجام این کار هر چند وقت یک‌بار اهمیت دارد. زیرا به شما کمک می‌کند تا ذهنتان را خالی کنید و زندگی سالمی داشته باشید. بنابراین، هر چند‌وقت یک‌بار خود را مهمان کنید، زیرا به آن نیاز دارید.

چگونه زمانی که زیر بار مسئولیت‌های فراوان هستیم با استرس مقابله کنیم؟

8. غذاهای سالم بخورید

هرکس به گونه‌ای متفاوت به استرس واکنش نشان می‌دهد. در حالی‌که بعضی‌ها به خوردن غذا می‌پردازند، دیگران اشتهای خود را از دست می‌دهند. در هر صورت، این واکنش شدید به استرس بسیار ناسالم است.

یکی از بهترین راه‌های مقابله با استرس، خوردن غذاهای سالم است. یک رژیم متعادل داشته باشید که شامل مواد غذای مفید برای مقابله با استرس باشد.

به جای مصرف نوشیدنی‌های مضر، پیتزا و کیک‌های خامه‌ای (با این فکر که احساس بهتری به شما می‌دهند) گزینه‌های سالم‌تر مانند شکلات، بلغور، جو دوسر یا سالمون برای از بین بردن تنش انتخاب کنید.

9. به اندازه کافی بخوابید

ما غالباً به خواب خود توجه چندانی نداریم. در صورتی‌که خواب خوب و راحت شب می‌تواند بهره‌وری و خلق‌وخوی ما را به طور شگفت‌انگیزی بهبود بخشد.  حداقل 7 تا 9 ساعت خواب هر شب حیاتی است. اما زمانی که به دلیل استرس و اضطراب خوابمان نمی‌برد باید چه کار کنیم؟

تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند خواندن یک کتاب یا نفس‌های طولانی و عمیق قبل از خواب را تمرین و سعی کنید هر شب در یک زمان مشخص بخوابید. این تغییرات کوچک می‌تواند به شما کمک کند یک خواب خوب داشته باشید، تا با احساس تازگی و طراوت از خواب بیدار شوید.

چگونه زمانی که زیر بار مسئولیت‌های فراوان هستیم با استرس مقابله کنیم؟

10. به طور منظم مدیتیشن انجام دهید

مدیتیشن یعنی بر لحظه کنونی تمرکز کنید و حالتی آرام و صلح‌آمیز در ذهن خود داشته باشید. این تکنیک آرامش، شما را قادر می‌سازد تمرکزتان را از نگرانی‌ها و اضطراب‌ها دور کنید.

محلی آرام و ساکت در خانه پیدا کنید و 15-20 دقیقه روز خود را به مدیتیشن اختصاص دهید. با تمرین منظم، ملزم به دیدن تغییر در سطوح تمرکز و نحوه زندگی کردن خود خواهید بود.

11. یک سرگرمی داشته باشید

همه ما در بچگی سرگرمی‌هایی داشتیم، اما امروزه تعداد بسیار کمی از ما با سرگرمیهایشان در ارتباط هستند. یکی از دلایل استرس شما  ممکن است  این  باشد که آن‌قدر در وظایف زندگی روزمره گیر کردهاید، که به سختی زمان برای چیزهایی که شما را شاد میکند میگذارید.

وقت آن رسیده تا از این گودال خارج شوید و وقتی را به سرگرمیهای خود اختصاص دهید. لذت بردن از سرگرمیها استرس شما را از بین میبرد و میتواند برای سلامت روانی شما بسیار مفید باشد.  بنابراین،  آنچه از آن لذت می‌برید را کشف کنید و آن را در برنامه خود قرار دهید.

چگونه زمانی که زیر بار مسئولیت‌های فراوان هستیم با استرس مقابله کنیم؟

12. به مشاور مراجعه کنید

اگر خود را در معرض استرس و اضطراب شدید می‌بینید که بر روزهایتان تأثیر منفی می‌گذارد، به یک مشاور مراجعه کنید. وقتی به آن نیاز دارید، درخواست کمک هیچ مشکلی ندارد. به جای غرق شدن در افکار خود، با مشاوری صحبت کنید که می‌توانند شما را راهنمایی کنند. آن‌ها می‌توانند ریشه مشکل را بررسی کرده، شما را در مقابله با استرس و  احساساتتان راهنمایی کنند.

13. به مسافرت بروید

مسافرت رفتن  آرامش زیادی برایتان به همراه می‌آورد. تغییر در محیط، دیدن مکان جدید و دور بودن از کار و وظایف روزمره می‌تواند به شما کمک کند تا فشارها را از بین ببرید و افکار خود را متمرکز کنید.

همچنین زمان خوبی برای همگان در خانواده است تا با یکدیگر وقت بگذرانند. چه گذراندن تعطیلات آخر هفته یا سفر به خارج از کشور باشد؛ برنامه‌ریزی تعطیلات خانوادگی همیشه یک ایده عالی است.

چگونه زمانی که زیر بار مسئولیت‌های فراوان هستیم با استرس مقابله کنیم؟

14. با خودتان مهربان باشید

 در زمان استرس شدید ما معمولاً با افراد اطرافمان و مهم‌تر از همه خودمان با عصبانیت برخورد می‌کنیم. ما برای برآورده نشدن انتظاراتمان خود را سرزنش می‌کنیم. اما حقیقت این است که هیچ کدام از این رفتارهای توهین به خود شرایط را بهتر نخواهند کرد. شما باید صبور باشید، خودتان را دوست داشته باشید و خودتان را دلداری بدهید تا بتوانید مسئولیت‌های خود را به شیوه‌ای بهتر و مثبت‌تر انجام دهید.

کلام آخر

 زندگی می‌تواند بعضی وقت‌ها بسیار استرس‌زا باشد و به نظر می‌رسد که مسئولیت‌ها تمامی ندارد. اما چگونگی برخورد با آن به طور کامل به نگرش و دیدگاه شما بستگی دارد.

شما می‌توانید به استرس بیفزایید و بگذارید زندگی از حد کنترلتان خارج شود، یا می‌توانید مسئولیت امور را بر عهده بگیرید و زندگی سالم و شادتری را برگزینید – انتخاب با شماست!


منبع Lifehack

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-05-29 16:50:29
دسته بندی ها