7 علائم فرسودگی و راه مقابله با آن

17 خرداد 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 7 علائم فرسودگی و راه مقابله با آن
7 علائم فرسودگی و راه مقابله با آن
امتیاز مطلب: 80%

فرسودگی می‌تواند برای هر کسی رخ دهد و اثر مستقیم محیط کاری سمی باشد. همچنین می‌تواند زمانی که همه انرژی خود را برای انجام کاری که دوست داریم، مصرف می‌‌کنیم اتفاق بیفتد. در هر صورت، هنگامی‌که علائم فرسودگی عنوان می‌شود، آن‌ها معمولاً یکسان هستند. علاوه بر این، بایستی تنظیمات لازم برای معکوس کردن اثر فرسودگی و جلوگیری از رخ دادن دوباره آن در آینده صورت گیرد.

رفتارها و عادت‌هایی که می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود عبارتند از: بیدار ماندن تا دیروقت برای کار بر روی پروژه‌ها، گفتن بله به هر درخواست یا فرصت، گرفتن کار اضافی از همکاران و کاهش ارتباط با خانواده و دوستان بیرون از محل کار. نیروهای خارجی از قبیل رهبری بی اثر، انتظارات نامتعارف، فرهنگ کار سمی، حجم کاری بالا و بدون هیچ مکانی برای رشد، می‌تواند باعث فرسودگی شود. برای آشنایی با  علائم کلیدی فرسودگی با یوکن همراه باشید.

1. عملکرد ضعیف و از دست دادن اعتمادبه‌نفس

افت قابل ملاحظه‌ای در عملکرد کاری و اعتماد به نفس در توانایی شما برای تکمیل وظایف، نشانه‌هایی از فرسودگی هستند. سرعت محیط کار می‌تواند سریعتر از همیشه به نظر برسد. شما حتی ممکن است فکر کنید که رئیستان به زودی از عمکلرد شما شکایت خواهد کرد.

7 علائم فرسودگی و راه مقابله با آن

استراتژی مقابله:

به انگیزه‌ای که در هنگام استخدام یا زمانی که کار خود را با سهولت انجام می‌دادید داشتید فکر کنید. به افکار و اقداماتی که باعث می‌شود خوب کار کنید فکر کنید. توانایی انجام در این سطح هنوز هم دسترس است. برای از بین بردن حواس‌پرتی در محل‌کار، برنامه‌ای ایجاد کنید. همچنین، قبل از آمدن به کار مطمئن شوید که به خوبی استراحت کرده‌اید.

2. بدبینی

چشم‌انداز شما در زندگی، به‌ویژه در کار، منفی است و بیان جملات مثبت در مورد کار برایتان امری دشوار تلقی می‌شود.

استراتژی مقابله:

حتی در میان فرسودگی، وقت شما باید صرف اندیشه‌های حرکت به جلو باشد. نحوه نگاه کردن به وضعیت فعلی خود را تغییر دهید. بدن شما هرچیز در توان خود انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که اقدامات شما در هماهنگی با ذهنیت و افکارتان است.

3. احساس عدم تحقق

گاهی اوقات، محل کار با داشتن سرعت بالا و محیطی با استرس شناخته می‌شود. احساس بخشی از تیم بودن و مشارکت در تیم واقعاً می‌تواند به افزایش سطح آمادگی شما کمک کند.

 همه ما چیزهایی داریم که در آن خوب هستیم یا به آن علاقه‌مندیم. هنگامی که استعدادها و نقاط قوت ما در یک محیط برجسته می‌شود، ما پیشرفت می‌کنیم. هنگامی‌که دائماً از مکالمات حیاتی خارج می‌شویم، احساس ناخوشایندی خواهیم کرد.

7 علائم فرسودگی و راه مقابله با آن

استراتژی مقابله:

با فرد مسئول صحبت کنید و نگرانی‌های خود را مورد بحث قرار دهید. اعتماد به یک همکار معتمد و آگاه قبل از دیدار با رئیس، کمک خواهد کرد که ارتباط خود را با رئیس منصفانه و هدفمند حفظ کنید. اهدافی همراه با رئیس یا رهبر تیم برای کمک به افزایش حس تحقق خود تعیین کرده و  طرح خود را با دست به اقدام زدن پیگیری کنید.

4. کیفیت خواب ضعیف

بیدار ماندن تا اواخر شب، نگرانی در مورد کار فردا می‌تواند کیفیت خواب شما را تحت تأثیر قرار دهد. مطالعات نشان داده‌اند که فقط چند ساعت خواب از‌دست‌رفته به عملکرد و توانایی ذهنی ما آسیب می‌رساند.

استراتژی مقابله:

سعی کنید یک روال خواب تنظیم کنید و از آن پیروی کنید. اطمینان حاصل کنید که محیط اتاق خواب مناسب یک خوب است. رسانه‌های اجتماعی هرگز نمی‌خوابند و بهتر است قبل از رفتن به رختخواب، وقت خود را صرف رسانه‌های اجتماعی نکنید.

5. تنفر

تفکر در مورد کار شما را به یک تلنگر از افکار منفی و احساسات بد می‌فرستد. شما به این فکر  می‌کنید که چه زمانی این احساسات تمام می‌شود. احساس تنفر می‌تواند شما را از فعالیت‌های روزانه خود باز دارد و وقت گران‌بها شما را هدر می‌دهد.

7 علائم فرسودگی و راه مقابله با آن

استراتژی مقابله:

یک روال برای آرامش و تمرین تنفس عمیق ایجاد کنید. تمرین تنفسی کنید و در هنگام احساسات شدید از آن استفاده کنید. به اتاق خالی یا حمام بروید، چشمان خود را ببندید و 10 نفس عمیق بکشید. تنفس خود را همانطور که دم  و بازدم‌ انجام می‌دهید کنترل کنید. توجه داشته باشید که چه زمانی از روز نیاز به قدم زدن برای نفس کشیدن دارید و شروع به برنامه ریزی روال خود کنید.

6. عصبانیت بیشتر

شما متوجه شده‌اید که بیش از حد معمول سر دوستان و عزیزان خود عصبانی می‌شوید. هنگامی‌که در معرض فرسودگی قرار می‌گیرید، ممکن است در مورد چیزهای خاص زود از کوره در بروید.

شما می‌دانید که آن‌ها شایستگی این رفتار را ندارند و می‌خواهید این رفتار را از بین ببرید تا بتوانید به محیط حمایتی و دوست داشتنی بازگردید.

استراتژی مقابله:

آگاه باشید که عزیزان شما ممکن است درک نکنند که چگونه محیط کاری بر شما تأثیر می‌گذارد.  وضعیت خود را با اعضای خانواده‌تان در میان بگذارید. همچنین، از طریق کار خود یا به طور مستقل به منظور حفظ روابط، خدمات بیابید. عزیزانتان از شما حمایت خواهند کرد.

7. خستگی

 خستگی ذهنی کاملاً آشکار است و کار تأثیرات زیادی روی شما گذاشته است. ناتوانی جسمی برای انجام کارهای خانگی ساده یا شرکت در رویدادهایی که قبلاً از آن لذت می‌بردید نشانه ای از خستگی است.

7 علائم فرسودگی و راه مقابله با آن

استراتژی مقابله:

اهداف کوچک به طور روزانه در لیست اولویت‌های خود قرار دهید. اگر اولویت شما شامل نگه داشتن یک منطقه تمیز یا بیرون رفتن با دوستان خود یک بار در هفته است آن را عملی کنید. شما خواهید دید که خلق‌و‌خویتان بهبود میابد و مانند گذشته احساس خستگی نمی‌کنید.

کلام آخر

فرسودگی می‌تواند ناشی از رفتارهای شخصی، عادت‌ها یا محیط کار سمی باشد. صرف نظر از عواملي كه منجر به فرسودگي شغلي می‌شود، نشانه‌های فرسودگی شغلي يكسان است. آگاهی اولین گام در برطرف کردن این وضعیت است. در گام بعدی شما باید بر اساس علائم خاصی که در خود احساس می‌کنید دست اقدام بزنید.


منبع: Lifehack

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-06-01 15:51:57
دسته بندی ها