9 راه بهبود مهارت‌های مدیریت تیمی و تقویت عملکرد

18 آذر 1398 - 4:00
مدیریت تیمی - 9 راه بهبود مهارت‌های مدیریت تیمی و تقویت عملکرد
9 راه بهبود مهارت‌های مدیریت تیمی و تقویت عملکرد
امتیاز مطلب: 99%

اگر مالک، مدیر اجرایی یا فقط مدیر تیمی از افراد هستید، با یوکن همراه باشید، چراکه این ده راهنمایی می‌تواند بهره وری شما را تقریباً در هر وضعیتی بهبود بخشد و منجر به بهبود عملکرد شود.

1.درباره اهداف خود واضح باشید و آن‌ها را یادداشت کنید

در حال حاضر این قسمت به طور خاص باید توسط صاحب یا مدیر عامل شرکت نوشته شود، زیرا مدیران سطح پایین این اهداف را برآورده می‌کنند و آن‌ها را به تیم‌های خود اطلاع می‌دهند.

توجه داشته باشید هدفتان نباید «ما می‌خواهیم محصولاتی عالی ایجاد کنیم و تبدیل به سودآور ترین شرکت در جهان شویم» باشد. زیرا هر کسی می‌تواند این اهداف را داشته باشد. اهداف شما باید روشن و قابل دستیابی باشد و راه‌هایی برای اندازه‌گیری پیشرفتداشته باشید. برای مثال، هدف واضح‌تر این است که سود سالیانه 10درصد افزایش یابد. پس از آن شما می‌توانید اهداف خاص برای مدیران بخش‌های مختلف داشته باشید.

به عنوان مثال، هدف مدیر بازاریابی ممکن است یافتن راه‌های جدید و کارآمدتر بازاریابی باشد. به‌طوری‌که تلاش‌های بازاریابی شما به 5 درصد بیشتر از مشتریان با همان بودجه برسد. مدیر تولید ممکن است ایده خوبی در مورد بهینه‌سازی تولید برای افزایش بهره‌وری داشته باشد. یک هدف برای مدیر فروش ممکن است ورود به یک بازار جدید یا بازار دست نخورده باشد.

نکته مهم این است که اهداف کلی شما روشن و واضح باشد، تمام مدیران با این اهداف موافقت کنند و بدانند که از آن‌ها چه انتظاری می‌رود. شما باید به طور مداوم پیشرفت هر بخش را پیگیری کنید. این فرایند باید توسط مدیران خود به اعضای تیم منتقل شود.

2. مراحل رسیدن به هدف را مشخص کنید

به عنوان مثال، هدف ممکن است افزایش رضایت مشتری باشد و مراحل رسیدن به آن شامل حمل و نقل سریع‌تر، بازدهی آسان و بهبود خدمات مشتری و غیره شود.

3. افراد صالح استخدام کنید، سپس بگذارید کارشان را انجام دهند

به عنوان یک مدیر، رئیس یا مدیر اجرایی‌تان باید اهداف شرکت را برایتان کاملاً توضیح داده باشد تا درک خوبی از مسیر حرکت شرکت داشته باشید. مدیر خوب باید اهداف واضح برای هر بخش تعیین کند. سپس می‌توانید اهدافی را که برای بخش خود تعیین کرده‌اید به هر کارمند بر اساس سطح مهارتش بسپارید.

4. جلسات منظم با کارکنان خود داشته باشید

مشکلات، مسائل و تنگناها در هر سازمانی اجتناب‌ناپذیر است. بخشی از کار شما به عنوان یک مدیر شامل شناسایی مسائل و اصلاح آن‌ها قبل از اینکه تبدیل به مشکل شوند می‌شود. داشتن جلسات منظم با کارکنان خود، کلید شناسایی مشکلات قبل از اینکه از کنترل خارج شوند است.

5. از روش «ساندویچ» هنگام برخورد با مشکلات سرزده از کارکنان خوب استفاده کنید

هرکس اشتباه می‌کند، برخی اشتباهات کوچک هستند و می‌توانند با یک یادداشت به تیم یا صحبت سریع با کارکنان حل شوند. با این حال، یک کارمند خوب می‌تواند یک اشتباه بزرگ مرتکب شود که باعث اختلال در مسئولیت واحدهای شما شود. این نوع مشکلات باید توسط شما، مدیریت شوند.

تا زمانی‌که این اشتباه یک بار اتفاق افتاده است و کارمند در گذشته مسائل دیگری نداشته، رویکرد ساندویچ بهترین گزینه است.  با توضیح دادن این که کارمند برای سازمان ارزشمند است و کار آن‌ها عموماً تأثیر مثبتی در شرکت دارد آغاز کنید.

در ادامه مشکلی که پیش آمده و چه مراحلی برای جلوگیری از مشکل مشابه در آینده باید اتخاذ شود را مطرح کنید. مکالمه را با تکرار ارزش کارمند به شرکت و بیان دوباره مراحلی که باید برای جلوگیری از مشکل طی شود، به پایان برسانید.

6. الگویی خوبی برای کارمندان باشید

بخشی از کار شما به عنوان یک مدیر الگو بودن برای کسانی است که مدیریت می‌کنید. در مورد اشتباهات خود و اقداماتی که برای جلوگیری از ارتکاب آن انجام دادید، صادق و روراست باشید. پس از همه، اگر خودتان برایشان یک الگو نباشید نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کارکنان اشتباهاتشان را قبول کنند.

برای این اتفاقات باید یک فرآیند وجود داشته باشد: درک مشکل، تجزیه و تحلیل علت ریشه این مشکل، پیاده‌سازی رویه‌ها برای جلوگیری از تکرار اشتباه، ارزیابی راه‌حل پیش آمده.

7. درباره ساختن تیم خود هوشمند باشید

به عنوان یک مدیر، شما باید با بسیاری از شرایط، افراد و شخصیت‌های مختلف دست‌و‌پنجه نرم کنید. شما افرادی می‌خواهید که نقاط قوتتان را تکمیل کرده و به ضعف شما کمک کنند. یک جمله قدیمی وجود دارد که می‌گوید «به آرامی استخدام کنید و سریع اخراج کنید». این جمله نصیحت خوبی است که باید در ذهن داشته باشید و برای یافتن فرد مناسب وقت صرف کنید.

هنگامی‌که آن‌ها را آموزش داده و به آن‌ها  همه ابزارهای کار را دادید ،می‌توانید آن‌ها را ارزیابی کنید. نگه داشتن افراد غلط به تیم شما آسیب می‌رساند، باعث الهام بخشیدن خشونت نسبت به اعضای دیگر تیم می‌شود و به جای توجه به چیزهای مهم‌تر، زمان بیشتری را صرف حل کردن مشکلات بین آن‌ها می‌کنید.

8. نگرش مثبت را حفظ کنید و آن را در تیم خود ترویج دهید

داشتن یک نگرش مثبت باعث می‌شود که شغل شما به عنوان یک مدیر بسیار ساده‌تر باشد، زیرا افراد بیشتر از شما پیروی می‌کنند.  فعالیت‌های تیمی را تشویق کنید. می‌دانیم که همه نمی‌توانند یا شاید دوست ندارند با افراد دیگر کنار بیایند. بنابراین از تمرینات تیمی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که تیم شما هدف متمرکز دارد.

9. از تقویت مثبت استفاده کنید

تقویت مثبت می‌تواند رابطه کارکنان و  مدیر را بهبود بخشد و انواع مختلفی دارد که براساس شرکت‌ها متفاوت است. ممکن است روز مرخصی اضافی، کارت‌های هدیه، قدردانی عمومی یا فقط قدردانی خصوصی از رئیس ارائه دهید. به هر روشی که انجام شود قدردانی از دستاوردهای کارمندان اهمیت دارد.

کلام آخر

با دادن آموزش درست به کارکنان خود و تمرین تکنیک‌های ارتباطی خوب، می‌توانید اشتباهات را به حداقل برسانید و تمرکز خود را بر ارائه پروژه‌های در زمان مقرر قرار دهید. این می‌تواند به معنای افزایش قابل توجهی بهره‌وری با حداقل هزینه باشد.

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-24 00:36:09
دسته بندی ها