تکنیک‌های مفید برای نوشتن رزومه کاری موفق

2 شهریور 1400 - 11:00
رفتار سازمانی - تکنیک‌های مفید برای نوشتن رزومه کاری موفق
تکنیک‌های مفید برای نوشتن رزومه کاری موفق
امتیاز مطلب: 92%

نوشتن رزومه کاری خوب چندان ساده نیست. تفاوت زیادی میان یک رزومه کاری حرفه‌ای با یک رزومه‌ی معمولی وجود دارد. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه یک رزومه خوب و کوتاه داشته باشید.

لازم است در ابتدا بدانید رزومه کاری چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. ترفندهای زیادی در رزومه‌نویسی وجود دارد که نوشتن رزومه کاری خوب را برای شما آسان می‌کند. با تکیه بر این ترفندها می‌توانید رزومه‌ی خود را ویرایش کنید و شانس‌تان را برای دعوت به مصاحبه و استخدام در شغل موردنظرتان افزایش دهید.

سوابق شغلی و دستاوردهای خود را در ابتدای رزومه کاری بیان کنید

اصول رزومه‌نویسی به شما می‌گوید سوابق شغلی خود را از آخرین شغل بیان کنید. بدین ترتیب آخرین شغل شما، در ابتدای سوابق شغلی‌تان ذکر می‌شود.

این نکته را در نظر بگیرید که درج سوابق شغلی و دستاوردهای مهم در ابتدای رزومه کاری برایتان مفید است و احتمال استخدام‌تان را افزایش می‌دهد، چراکه کارفرما در همان ابتدا متوجه می‌شود برای استخدام با چه گزینه‌ای روبه رو است.

تکنیک های مفید برای نوشتن رزومه کاری موفق!

وقتی سوابق شغلی‌تان را در ابتدای رزومه ذکر کنید، رزومه‌ی شما تاثیر خود را در همان چند خط اول می‌گذارد و با احتمال بیشتری به مصاحبه دعوت می‌شوید.

با رعایت اصول نگارشی و املایی، رزومه‌ای مختصر بنویسید

در رزومه کاری نباید پاراگراف‌های بلند بنویسید؛ زیرا فردی که می‌خواهد رزومه کارجویان را بررسی کند، تمایل دارد به جای خواندن یک داستان طولانی، در چند سطر کوتاه اطلاعات لازم را دریافت کند. پس سعی کنید اطلاعات مهم و کلیدی را در سه یا چهار خط به کارفرما انتقال دهید. حتی بهتر است نکات مهم را بولد کنید تا به صورت برجسته‌تری جلوی چشم مسئول بررسی رزومه باشد.

فقط 6 ثانیه برای اثبات توانایی خود زمان دارید

هادی محمد آبادی، از موسسان جاب ویژین پلتفرم استخدامی دانشگاه شریف به حساب می‌آید، او درمورد اهمیت رزومه‌نویسی می‌گوید:

بنابر تحقیقات انجام شده، کارشناس استخدام تنها بعد از 6 ثانیه خواندن رزومه، تصمیم می‌گیرد فرد جویای کار را رد یا او را به مصاحبه دعوت کند. پس کارجو زمان کوتاهی برای اثبات توانایی‌های خود دارد و باید در 6 ثانیه تاثیر خود را روی کارفرما بگذارد.

به عقیده‌ی او، بهترین ترفند برای نوشتن رزومه کاری، ذکر سوابق کاریست. زیرا هر چقدر فرد جویای کار توانایی‌های خود را عنوان کند ملاک مشخصی در اختیار کارفرما نمی‌گذارد. پس خیلی بهتر است در ابتدا، تجربیات مهم خود را ذکر کنید.

تکنیک های مفید برای نوشتن رزومه کاری موفق!

محمد آبادی به کسانی که سابقه‌ی کاری زیادی ندارند پیشنهاد می‌کند فعالیت‌های مهم یا پروژه‌های دانشجویی خود را اعلام کنند.

 قالب‌بندی مناسبی برای نوشتن رزومه کاری خود داشته باشید

آیا هنوز از نرم‌افزارهای متنی مانند word برای نوشتن رزومه کاری خود استفاده می‌کنید؟ در حال حاضر، استفاده از ورد مایکروسافت رواج ندارد و شبکه اجتماعی لینکدین، کار را آسان‌تر کرده و کاربر می‌تواند با استفاده از قالب‌بندی این شبکه اجتماعی، یک رزومه کاری حرفه‌ای تولید کند.

اخیرا شرکت‌های معتبر جهانی به سمت سیستم‌های خودکار بررسی رزومه رفته‌اند. به زودی شرکت‌های داخل کشور نیز به این ربات‌ها مجهز خواهند شد. با درنظر گرفتن سیستم بررسی رزومه، بعد از نوشتن سوابق شغلی و توضیحات لازم، توانایی‌ها، علایق و تحصیلات‌تان را به ترتیب ذکر کنید.

مهارت‌های نرم خود را بنویسید

مهارت‌های نرم به توانایی‌هایی چون روابط عمومی مناسب، قابلیت حل مساله سریع و توانایی کار تیمی اطلاق می‌شود. امروزه این توانایی‌ها اهمیت زیادی دارند و عنوان کردن آنها تاثیر به‌سزایی روی نظر کارفرما می‌گذارد.

رزومه کاری یکسانی را برای تمام موقعیت‌های شغلی ارائه ندهید

اشتباه بزرگی که خیلی از کارجویان در نوشتن رزومه کاری انجام می‌دهند این است که بعد از نوشتن یک رزومه کاری، آن را برای بسیاری از شرکت‌ها ارسال می‌کنند. لازم است چند رزومه کاری برای شغل‌های مختلف داشته باشید و برای هر موقعیت شغلی نمونهی متفاوتی بفرستید.

کارشناسان رزومه‌نویسی از این تکنیک برای نوشتن رزومه کاری مشتریان خود استفاده می‌کنند. آنها رزومه را به شکل‌های مختلفی در اختیار او قرار می‌دهند تا برای موقعیت‌های شغلی مختلف ارائه دهد.

البته در مورد شرکت‌های بزرگی مانند دیجی‌کالا یا اسنپ که چندین فرصت شغلی دارند، تنظیم کردن رزومه براساس یک موقعیت بدین معناست که مسئولان شرکت، دیگر فرصت‌های شغلی را در مورد آن فرد بررسی نخواهند کرد.

رزومه کاری خود را در یک صفحه بنویسید

یکی از اصول نوشتن رزومه کاری خوب این است در یک صفحه خلاصه شود. اما اولین رزومه کاری شما به یک صفحه ختم نخواهد شد. قانون کلی این است که رزومه کاری خود در 15 سال را در یک صفحه خلاصه کنید، اگر چنین اتفاقی نیفتد در نوشتن رزومه کاری خوب ناموفق بوده‌اید.

باید رزومه کاری خود را با توجه به شغل درخواستی و شرکتی که می‌خواهید رزومه را برایش ارسال کنید، بنویسید. بهتر است در رزومه خود سوابق، مهارت‌ها و مدارک غیرمرتبط را حذف کرده و به ذکر مواردی بپردازید که در آگهی استخدام عنوان شده است.

نیازی به توضیح واضحات نیست

اینکه مهارت خوبی در نرم‌افزارهای آفیس دارید، توانایی چندان قابل توجهی نیست که بخواهید در رزومه‌تان عنوان کنید. همچنین برخی عنوان‌های شغلی نشان می‌دهد چه مسئولیت‌ها و توانایی‌هایی دارید. پس بهتر است برخی مهارت‌های خود را با توجه به شغل‌تان در رزومه نیاورید.

در رزومه خود از تصاویر و رنگ‌های متنوع استفاده نکنید

حتی اگر می‌خواهید رزومه خود را برای شرکتی فعال در حوزه مد یا عنوان شغلی طراحی گرافیک ارسال کنید، باز هم بهتر است رزومه‌تان ساده باشد و تصاویر و رنگ‌های زیادی در آن به کار نبرید. زیرا افرادی که مسئول استخدام هستند به مشاهده‌ی فرم‌های معمولی عادت کرده‌اند و ممکن است فرمت متفاوت رزومه شما چندان خوشایند نباشد و شانس استخدام‌تان را کاهش دهد.

برای توضیح فعالیت‌هایتان از افعال قوی استفاده کنید

شاید در فرآیند انجام یک پروژه مهم مشارکت داشته‌اید. اما بهتر است دستاوردهای مهم خودتان را ذکر کنید و از کلماتی چون شرکت در پروژه یا عنوان دستیاری اجتناب کنید.

با یک فرد متخصص و کاربلد مشورت کنید

برای نوشتن رزومه کاری خوب با یک فرد متخصص مشورت کنید. زیرا ممکن است مواردی را نادیده گرفته باشید. پس به سراغ فرد متخصصی بروید که در زمینه رزومه‌نویسی اطلاعات خوبی دارد. اغلب نویسندگان حرفه‌ای از این راهکار استفاده می‌کنند و به سراغ متخصصان یا همکارانشان می‌روند.

منبع: fastcompany

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-08-25 01:37:56
دسته بندی ها