چرا نیاز به تعیین اهداف برای آینده دارید؟

2 آذر 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - چرا نیاز به تعیین اهداف برای آینده دارید؟
چرا نیاز به تعیین اهداف برای آینده دارید؟
امتیاز مطلب: 98%

بدون اینکه یک هدف ارزشمند داشته باشید، زندگی بسیار آسان است. اجتناب از چالش تنظیم اهداف و مسئولیت دستیابی به آن، سپری کردن روزها را آسان می کند. اما بدون هدف زندگی شما هیچ مسیر قابل توجهی را پیش نمی‌گیرد.

بدترین اتفاقی که ممکن است برای شما بیفتد این است که به روزهای آخر عمر خود برسید و به زندگی‌تان نگاهی بیندازید و از اینکه  فرصت شگفت‌انگیزی برای ساخت زندگی فوق‌العاده را از دست دادید افسوس بخورید.

با یوکن همراه باشید تادلایل اینکه چرا باید اهدافی برای آینده خود تنظیم کنید را با شما به اشتراک بگذاریم.


چرا نیاز به تنظیم اهداف برای آینده دارید

منبع خوشبختی

داشتن اهداف معقول به زندگی شما ارزش وارد می‌کند. به شما یک دلیل برای بیدار شدن هر روز صبح، بیرون آمدن از تخت خواب و زندگی در یک مسیر مشخص می‌دهد.

اهداف به شما انرژی و سرزندگی می‌دهد. در نهایت، هنگامی‌که شروع به دیدن پیشرفت در اهداف خود می‌کنید و همان‌طور که هر روز می‌گذرد و به دستیابی به آن، نزدیک‌تر می‌شوید، تمرکز و انرژی بیشتری برای حرکت خواهید داشت.

چرا نیاز به تعیین اهداف برای آینده دارید؟

نقشه راه سفر

 اهداف به شما یک نقشه‌راه برای حرکت می‌دهد. اهداف می‌تواند به کار شما بستگی داشته باشد. تصور کنید که می‌خواهید یک روز کسب‌و‌کار خود را شروع کنید. یک ایده مانند شروع کسب‌و‌کار ابتدا به عنوان یک تصویر در ذهن شما آغاز می‌شود.

همان‌طور که در مورد ایده‌ی خود بیشتر فکر می‌کنید، شروع به تجسم اداره‌ی کسب‌و‌کار خود خواهید کرد. نه رئیسی خواهید داشت که هر کار شما را زیر نظر بگیرد، نه همکارانی که با مشکلاتشان پیش شما بیایند و حواستان را پرت کنند. با داشتن کسب و کار خود این آزادی را خواهید داشت که تمام تصمیم‌گیری‌ها ‌را خودتان انجام‌ دهید.

همان‌طور که ایده‌ی خود را تصور می‌کنید، از خودتان می‌پرسید: چگونه؟ چگونه کسب‌و‌کارم را شروع کنم؟ برای شروع باید چه کار کنم؟ این سؤالات ابتدای یک برنامه است و یک هدف صرفاً یک برنامه برای آینده است.

لازم نیست هدفتان به اندازه‌ی شروع کسب‌و‌کاری برای خود بزرگ باشد. برای مثال می‌خواهید قبل از پنجاهمین تولد خود به قله کلیمانجارو بروید. این هدف با یک ایده آغاز می‌شود، شما ممکن است یک فیلم مستند در مورد کوه کیلیمانجارو دیده باشید، یا یک دوست چند سال پیش این کار را انجام داده و به شما گفته که  یکی از بهترین تجارب زندگی او بود است.

از هر کجاکه الهام گرفته باشید، شروع به تجسم بالا رفتن از کوه می‌کنید، از این که جزو تعداد معدودی از افراد بودید که توانسته این کار را انجام دهد، هیجان‌زده هستید. دوباره سؤال: «چگونه؟» ذهن شما درگیر می‌کند و دوباره شروع به برنامه می‌کنید.

دلیلی روشن برای زندگی

اگر به آن فکر کنید، تمام زندگی ما در اطراف اهداف می چرخد. بیدار شدن صبح روز سرد و بارانی شنبه صبح برای رفتن به سر کار نیاز به یک هدف خاص دارد. یک هدف دلپذیر نیست، اما باز هم هدف است. به موقع به خانه رسیدن برای شام خوردن با خانواده یک هدف است.

تقریباً همه چیزهایی که ما می‌خواهیم در زندگی انجام دهیم و به آن دست یابیم، نیازمند قصد دستیابی به آن است. هدف قصد انجام کاری در یک زمان خاص تعریف می‌شود.

چرا نیاز به تعیین اهداف برای آینده دارید؟

چگونه شروع به توسعه اهداف آینده کنید

1. با چشم‌انداز خود شروع کنید

با دیدگاهی از آنچه که می‌خواهید به آن دست یابید شروع کنید. چه  هدف حرفه‌ای یا شخصی باشد، شما باید یک دید کلی از آنچه‌که می‌خواهید به آن برسید داشته باشید.

کمی وقت بگذارید تا واقعاً ببینید نتیجه نهایی چگونه خواهد بود. چشمانتان را ببندید و ببینید، خودتان را هنگام رسیدن به هدف مجسم کنید.

اگر می‌خواهید آینده‌ای امن از لحاظ مالی برای خود و خانواده‌تان ایجاد کنید، چگونه خواهد بود؟ آیا این پول در بانک است یا مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری با آن انجام می‌شود؟

اگر می‌خواهید تابستان امسال با نزدیکترین دوستان خود به سفر بروید، کجا می‌روید؟ چه کاری انجام خواهید داد؟ تصور کنید که به آن هدف رسیده‌اید. چه احساسی دارید؟

احساساتتان را در تخیل خود حس کنید. لبخند را روی صورت خود احساس کنید، احساس خنده، لذت و هیجان همان‌گونه که سوار هواپیما می‌شوید.

2. سؤالات درست بپرسید

بهترین سؤال برای پرسیدن این است «چه باید بکنم تا ...؟» این یک سؤال فوق‌العاده قدرتمند است. زیرا ذهن شما را برای دستیابی به هدف باز می‌کند. این سؤال به معنای آن است که شما فقط به دنبال راه‌هایی برای رسیدن به آن  هدف هستید، نه راه‌هایی که نمی‌توانید به آن دست یابید.

سؤال اشتباه این است که از خود بپرسید «چگونه می‌توانم به این هدف دست پیدا کنم؟» این سؤال اغلب پاسخ گمراه کننده‌ی «شما نمی‌توانید» را مطرح می‌کند. شما باید ذهن خود را نسبت به فرصت‌ها و اقداماتی که باید انجام دهید تا این اتفاق بیفتد باز کنید.

سؤال «چه کاری باید انجام دهم؟» اغلب اقداماتی را که در ابتدا غیر ممکن به نظر می‌رسد بر می‌انگیزد، بنابراین دوباره این سؤال را بپرسید.

چرا نیاز به تعیین اهداف برای آینده دارید؟

3. به عادات روزانه خود نگاهی بیندازید

عادت‌ها و رفتارهای روزانه ما نیروی محرکه نتایج‌مان در زندگی هستند. اگر هر روز سیگار بکشید، در طول زمان این تأثیر عمیقاً منفی بر سلامتی شما خواهد داشت‌ و تقریباً در از زندگی خود با مشکلات سلامتی مواجه خواهید شد.

  غذا خوردن ناسالم و اضافه وزن را به آن اضافه کنید. از آنجایی که عادت‌های روزمره و رفتارهای ما تأثیر زیادی در نتایجی که در زندگی به دست می‌آوریم دارند، باید زمانی را به تجزیه و تحلیل آن اختصاص دهید.

عاداتی که نتایج منفی دارند را شناسایی کنید. خوردن ناسالم، سیگار کشیدن، غر زدن و غیبت کردن عادات منفی شایع هستند، اما بعضی دیگر مانند بیدار شدن از خواب در آخرین لحظه ممکن، دیر خوابیدن و بازی کامپیوتری تا دیر وقت، عادات دیگری هستند که در طول زمان منجر به نتایج منفی در زندگی شما می‌شوند.

4. تاریخ تنظیم کنید

اگر اهداف شما یک جدول زمانی و تاریخ پایان نداشته باشد، بهانه‌هایی را برای به تعویق انداختن آنچه باید انجام دهید پیدا می‌کنید.

اگر متوجه شدید که تاریخی که در ابتدا تعیین کردید غیر واقعی و بلند پروازانه است، می‌توانید آن را تغییر دهید.

تعیین تاریخ و مهلت در شما حس نیاز به پیشرفت را القا می‌کند.حتما لازم نیست برای سال اول به هدف بزرگ خود دست یابید، اما نیاز به یک هدف سالانه که شما را کمی به هدفتان نزدیک تر می‌کند دارید.

چرا نیاز به تعیین اهداف برای آینده دارید؟

5. به صورت منظم آن را تجسم و بررسی کنید

اهداف آینده هر چه که باشد، شما باید چشم‌اندازی از آن داشته باشید تا بتوانید مقصد نهایی را به خود یادآوری کنید. چه داشتن آینده مالی امن، صعود از کوه کیلیمانجارو یا دویدن ماراتن باشد، داشتن چشم‌اندازه به شما کمک خواهد کرد انگیزه‌تان را حفظ کنید.

کلام آخر

ما همه متفاوت هستیم و در زندگی چیزهای مختلفی می‌خواهیم. بعضی‌ها می‌خواهند یک کسب‌و‌کار موفق ایجاد کنند، دیگران می‌خواهند یک حرفه موفق در پزشکی یا قانون داشته باشند.

هر چیزی که می‌خواهید، زندگی خودتان است و رسیدن به آن بستگی به خودتان دارد. این شانس را هدر ندهید. شما نمی‌خواهید روزهای خود با پشیمانی و ناامیدی بگذرانید.

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-11-24 12:44:27
دسته بندی ها