با چند تغییر کوچک، از زندگی لذت بیشتری ببرید

6 تیر 1398 - 12:00
انگیزشی - با چند تغییر کوچک، از زندگی لذت بیشتری ببرید
با چند تغییر کوچک، از زندگی لذت بیشتری ببرید
امتیاز مطلب: 83%

هر کسی دوست دارد تغییراتی در زندگی خود ایجاد کند، تغییراتی که باعث می‌شود موفق‌تر و خوشحال‌تر شود. اما تعداد معدودی به دنبال ایجاد تغییرات مثبت هستند. زیرا تعهد به کاری که قرار است زندگی ما را تغییر دهد تعهدی است که اغلب باعث ایجاد ترس و دلهره می‌شود. با یوکن همراه باشید تا چند تغییر کوچک امیدوارکننده را با شما درمیان بگذاریم.

تغییرات کوچک می‌تواند زندگی را برای ما لذت بخش‌تر کند. پس چه‌بهتر که به جای تمرکز روی گام‌های بزرگ و ایجاد تغییرات چشمگیر، چند  تغییر کوچک و نتیجه‌بخش را دنبال کنیم. تغییراتی ساده که می‌توانیم به سرعت ایجادشان کنیم.

ذهن‌تان را برای خوش‌بینی برنامه‌ریزی کنید

احساسات ما روی افکار و اعمال‌مان تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر است که وقتی از مساله‌ای ناراحتیم و ابراز نگرانی می‌کنیم، حوصله‌ی بلند شدن از رختخواب را هم نداریم.

افراد موفق با چند تغییر کوچک، از زندگی لذت بیشتری می برند!

در پیرامون ما مسائل منفی زیادی وجود دارد که نمی‌توانیم هیچ کاری برایشان کنیم. اما می‌توانیم ذهن‌مان را برای خوش‌بین بودن برنامه‌ریزی کنیم و تنها چیزهای خوب و مثبت را ببینیم. هرچند با داشتن ذهنی مثبت‌اندیش نمی‌توانیم بر تمام افکار منفی غلبه کنیم، اما می‌توانیم روش‌هایی را برای مهار آنها به کار بگیریم:

  • دفتر تشکر و قدردانی داشته باشیم. به جای آنکه نگران نداشته‌هایمان باشیم، روی داشته‌هایمان تمرکز کنیم و هر روز از چیزهایی بنویسیم که بابت آنها شکرگزاریم. شکرگزاری باعث می‌شود شادتر شویم، بهره‌وری‌مان بهبود یابد و شب‌ها نیز راحت‌تر بخوابیم.
  • جملات تاکیدی مثبت بسازیم و همواره با خود تکرار کنیم. جملاتی که پیشرفت‌مان را در زمینه‌ی موردنظر نشان می‌دهد.
  • با افرادی معاشرت کنیم که به خوشحال شدن‌مان کمک می‌کنند. وقتی با افراد شاد در ارتباط باشیم، احساسات آنها به ما منتقل می‌شود.
  • به افکار منفی توجه نشان ندهیم.
  • فعال باشیم. ورزش سبب آزاد شدن هورمون‌های اندورفین می‌شود، اما نشستن و بی‌تحرکی سبب فکرهای اضافی و تحلیل رفتن می‌شود.

زنگ ساعت را نیم ساعت زودتر تنظیم کنید

صبح زود بیدار شدن از عادت‌های مشترک بسیاری از افراد موفق است. البته منظورمان این نیست همانند تیم کوک، مدیرعامل اپل، ساعت 3:45 صبح از خواب بیدار شوید. اما بهتر است روزمان را نیم‌ساعت زودتر شروع کنیم. پس اگر تاکنون ساعت بیداری‌تان را روی ساعت 7 صبح می‌گذاشتید، از امروز آن را روی ساعت 6:30 تنظیم کنید.

نیم ساعت زودتر بیدار شدن به شما فرصت می‌دهد به ورزش، مدیتیشن، مطالعه، خواندن ایمیل‌ها، صبحانه خوردن با خانواده، برنامه‌ریزی برای روز پیش‌رو و کار روی موضوع موردعلاقه‌تان بپردازید. همچنین وقت کافی دارید و مجبور نیستید سراسیمه از خانه بیرون بروید، آن هم در حالیکه احساس گیجی و فراموش‌کاری می‌کنید.

سریعا تمیزکاری کنید

چقدر زمان می‌خواهید تختخواب‌تان را مرتب کنید یا ظرف‌های صبحانه را بشویید؟ پنج دقیقه؟ اگر توجهی به تمیزکاری نداشته باشید و از انجام این کارهای کوچک روزمره غفلت کنید، به سرعت روی هم تلنبار می‌شود. همین ظرف‌های صبحانه تبدیل به آشپزخانه‌ای شلوغ و بدبو خواهد شد که برای تمیزکردن آن زمان زیادی از شما می‌‌گیرد. پس اگر کمی وقت بگذارید و به سرعت تمیزکاری کنید، مجبور نمی‌شوید ساعت زیادی را صرف تمیز کردن خانه‌ی شلوغ و بهم ریخته خود کنید.

نکته ی مهم دیگر این است، افرادی که به سرعت تمیزکاری می‌کنند و خانه‌ای مرتب دارند، مثلا هر صبح تخت‌شان را مرتب می‌کنند، خوشحال‌تر و موفق‌تر هستند، چرا‌که انجام این کارها به آنها احساس منظم بودن، موفق بودن و کنترل روی اوضاع را می‌دهد.

افراد موفق با چند تغییر کوچک، از زندگی لذت بیشتری می برند!

بیشتر از توانتان به انجام کاری متعهد نشوید

می‌گویند برای بهتر خوابیدن ورزش کنید. شاید گفتن این حرف آسان به نظر برسد، اما وقتی مجبورید 12 ساعت در روز را کار کنید و هم‌زمان از نوزادتان هم مراقبت کنید، عمل کردن به این توصیه بسیار سخت می‌شود.

اگر سعی کنیم اهداف‌مان را ساده و واضح تعریف کنیم، تعهد به آنها راحت‌تر خواهد بود و انجام دادن‌شان هم ساده‌تر می‌شود. پس برای شروع قدم های کوچک برداریم و برای پیشرفت خود تلاش کنیم. اگر نیاز به ورزش بیشتری داریم، همان ابتدا به سراغ دوِ ماراتن نرویم، بلکه با ده دقیقه شنا شروع کنیم یا بعد از شام پیاده‌روی کنیم یا تمرین ورزشی هفت دقیقه‌ای را انجام دهیم.

اگر می‌خواهیم تغذیه سالم‌تری داشته باشیم اما تاکنون آشپزی نکرده‌ایم، از خدمات شرکت‌هایی استفاده کنیم که مواد اولیه را با دستور گام به گام پخت غذا به خانه می‌فرستند.

مدیتیشن را با 5 دقیقه در روز شروع کنید

این مساله در دنیای کسب و کار هم صدق می‌کند، نباید بیشتر از توان‌مان وعده بدهیم و کمتر از تعهدمان عمل کنیم.

تجربه‌های جدید داشته باشید

انجام کارهای تکراری، زندگی را برایمان بی‌روح می‌کند. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم، این است که دست از «قابل پیش‌بینی بودن» برداریم. حداقل هفته‌ای یک بار از منطقه‌ی امن خود خارج شوید و کار جدیدی را امتحان کنید که تاکنون تجربه نکرده‌اید. مثلا غذاهای تایلندی بخورید، اسکی روی برف را تجربه کنید، از فروشگاهی جدید خرید کنید و غیره.

کسب تجربیات جدید باعث خوشحال‌تر شدنمان می‌شود، دیدگاه‌مان را به زندگی تغییر می‌دهد، باعث افزایش انرژی می‌شود، به شناخت بهتر موقعیت‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود بیشتر پذیرای تغییرات باشیم.

افراد موفق با چند تغییر کوچک، از زندگی لذت بیشتری می برند!

شکرگزار باشید

همیشه سعی می‌کنم خوش‌بین باشم. در بدترین روزها نیز به جای غرزدن، شکرگزار بودم و همواره این نکته را در نظر داشتم: علی‌رغم شکست کسب‌و‌کارم، هنوز خانواده و دوستانم را دارم که پشتیبانم هستند. این روش به من کمک کرده از بدترین شرایط نیز بهترین بهره را ببرم.

شکرگزاری بهترین روش برای داشتن احساس خوب در مواقع نیاز است. پس به خاطر داشته‌هایمان و بهترین اتفاقی که امروز برایمان افتاده، شکرگزار باشیم.

قبلا هم گفتیم که دفتر شکرگزاریِ روزانه داشته باشید. اما اکنون مصر هستیم. این کار نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند زندگی‌مان را دگرگون کند.

  • افرادی که هر هفته شکرگزاری‌هایشان را می‌نویسند، بیشتر ورزش می‌کنند، وضعیت جسمانی بهتری دارند، تنش و استرس کمتری را تجربه می‌کنند و به آینده خوش‌بین‌تر هستند.
  • افرادی‌که هر روز به داشته‌هایشان فکر می‌کنند، در مورد آن صحبت می‌کنند و تشکرهایشان را می‌نویسند، بیشتر به کسانی که مشکلات شخصی دارند کمک می‌کنند و از آنها حمایت عاطفی می‌کنند.
  • افرادی که شکرگزار هستند کمتر به دنبال مادیات می‌روند، کمتر به دیگران حسادت می‌کنند و بیشتر دوست دارند به دیگران کمک مالی کنند.
  • شکرگزاری باعث می‌شود از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز پیشگیری کنید.

به دوستان، خانواده، همکاران و اطرافیان خود نشان دهید که قدردان‌شان هستید. یکی از راه‌های تقویت روابط، تشکر صادقانه است. در ذهن‌تان تجسم کنید چه احساس فوق‌العاده ای است وقتی کسی به خاطر کارمان، کمکی که به او کردیم یا به درد دل‌هایش گوش دادیم از ما تشکر می‌کند!

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

از توجه بیش‌از‌اندازه به داشته‌های دیگران و نداشته‌های خودتان دست بردارید. زندگی و شرایط هیچ‌کسی شبیه ما نیست. همیشه افرادی در پیرامون‌مان هستند که شغل پردرآمدتری دارند، در خانه‌ی شیک‌تری زندگی می‌کنند، خودروی گران‌قیمت‌تری سوار می‌شوند و به مسافرت‌های بهتری می‌روند. حتی ممکن است برخی از دوستان‌مان زودتر از ما ازدواج کنند و برخی دیگر زودتر از ما بازنشسته شوند.

مقایسه‌ی خود با دیگران تنها ناراحتی ما را به دنبال دارد و باعث می‌شود به جای اینکه در پی دست‌یابی به اهداف‌مان باشیم، ذهن‌مان درگیر موفقیت دیگران شود. وقتی وارد کار آزاد شدم، دوستانم مسخره‌ام می‌کردند، چون به اندازه‌ی آنها درآمد نداشتم. اما از دید خودم، برنامه‌ی خوبی داشتم. هر جایی می‌توانستم کار کنم، هیچ‌وقت رئیسی بالای سرم نبود و از کارم لذت می‌بردم. در مقابل، همان کسانی که مسخره‌ام می‌کردند، مدام از شغل‌شان، همکاران‌شان، سخت‌گیری رئیس‌شان و زود بیدار شدن گله‌مند بودند.

افراد موفق با چند تغییر کوچک، از زندگی لذت بیشتری می برند!

یکی از کارهای عقب افتاده‌تان را انجام دهید

هر کسی کارهای عقب افتاده زیادی دارد. داشتن اولویت‌بندی و انجام کارهای کوچک، اجازه نمی‌دهد هیچ‌کاری روی هم تلنبار شود تا مجبور شویم یک روز کامل را صرف انجام دادن‌شان کنیم. اگر کارهای ناتمام زیادی هرچند کوچک دارید، همیشه بار سنگینی را روی دوش خود احساس می‌کنید. سعی کنید هر روز یکی از کارهای عقب افتاده‌تان را انجام دهید.

وقتی لیست اولویت‌های روزمان را تهیه می‌کنیم، کارهای تکراری را هم به آن اضافه کنیم. برای مثال در پایان روز کاری، تماس تلفنی بگیریم یا محل کارمان را مرتب کنیم. زیرا تا آن موقع، تمام کارهای مهم و انرژی‌بر را انجام داده‌ایم. ذهن‌تان را از چیزهای بیهوده رها کنید و از زندگی لذت بیشتری ببرید. مطمئنا با خط زدن این موارد، احساس بهتر و خوشایندتری خواهید داشت.

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-06-24 12:11:00
دسته بندی ها