مهارت‌های کاری برای تغییر شغل را بشناسید

20 دی 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - مهارت‌های کاری برای تغییر شغل را بشناسید
مهارت‌های کاری برای تغییر شغل را بشناسید
امتیاز مطلب: 79%

به طور کلی تغییر شغل عملی دشوار است. به عنوان یک بزرگ‌سال عواملی مانند خانواده، امور مالی، شریک زندگی یا بازار کار وجود دارد که بر تصمیمات ما تأثیر می‌گذارد. همان‌طور که تجزیه‌وتحلیل و برنامه‌ریزی می‌کنید، فرضیه‌ها و افکار منفی باعث می‌شود نسبت به انجام این کار دو دل شوید.

حتی ممکن است از تغییر شغل منصرف شوید و با باقی ماندن در موقعیت فعلی، در حلقه‌ای از افکار و نگرانی‌های خود سردرگم باشید. اما بهتر است تا احساسات مرتبط با تغییر را درک کنید و از لیست مهارت‌های کار استفاده کرده، تا بتوانید احساسات خود را با گذراندن دوره شغلی بعدی مدیریت کنید. با یوکن همراه باشید تا بتوانید برای پذیرش ایده تغییر شغلی، درونتان را بررسی کنید و تمرکز ذهنی‌تان را افزایش دهید.

احساساتی که بعد از تغییر ایجاد می‌شوند را تشخیص دهید

در حالی که واکنش‌های فردی نسبت به تغییر متفاوت است؛ احساسات مشترکی در هنگام تغییر شغل برای هر همه افراد ایجاد می‌شود، که آن‌ها را تجربه خواهید کرد.

1. ترس از ناشناخته‌ها

انسان‌ها موجوداتی وابسته به عادت هستند و احساس امنیت و راحتی را دوست دارند. افکار و احساساتی که با شک و دودلی همراه هستند، می‌توانند ذهن ما را زمانی که در حال درک تغییر هستیم به میزان زیادی درگیر کنند.

•    اگر شکست بخورم چه می‌شود؟

•    دوباره باید به دانشگاه برگردم.

•    اکنون خیلی دیر شده که تغییر ایجاد کنم.

2. کلافگی و اضطراب

اندیشه تغییر شغلی، ممکن است شما را غرق در نگرانی کرده باشد و داشتن شک و تردید در این شرایط معمول است. تفکر این‌که چه‌گونه تغییر شغلی می‌تواند بر زندگی شما تأثیر بگذارد، رفتارهایی را ایجاد خواهد کرد؛ که شما را از برداشتن گام‌های کوچک به سمت تغییر باز می‌دارد:

•    توان مالی انجام این کار را ندارم.

•    خانواده‌ام به من تکیه کرده‌اند.

•    باید از صفر شروع کنم.

•    برای ترفیع، مزایا و حقوق بازنشستگی‌ام سخت تلاش کرده‌ام.

مهارتهای کاری - کلافگی و اضطراب

3. محرک های احساسی خود را بشناسید

در حالی که خواستار ایجاد تغییر در زندگی هستیم، گاهی اوقات در برابر آن مقاومت می‌کنیم. رسیدگی و غلبه بر داستان‌ها و فرض‌هایی که به خودمان بر اساس تجربه می‌گوییم زمان‌گیر است.

خبر خوب این است که می‌توانید ذهنیت و اعتقادات خود را تغییر دهید. همان‌طور که تغییرات شغلی کوچک یا بزرگی را انجام می‌دهید، الگوهای ذهنیتان را بررسی کنید:

•    چه چیزی به خودتان می‌گویید و چرا؟ در طول زمان شک و تردید، منتقد داخلی و افکار منفی به راحتی می‌توانند وارد مغز ما شوند. شما قادر هستید این افکار را با اندیشه‌های مثبت جایگزین کنید و حداقل یاد بگیرید که به آن‌ها بی توجهی کنید.

•    فرضیه‌های خود را بررسی کنید؛ چالش‌هایی که انتظار دارید ایجاد شوند را آزمایش کنید. آیا آن‌ها به واقع درست هستند و چه‌گونه می‌توانید آن‌ها را تایید کنید؟

•    تصوراتی که دیگران از شما دارند را زیر سؤال ببرید. افکار آن‌ها از چه میزان اهمیت برخوردار هستند؟ چرا برای شما به این اندازه مهم است؟ شما به دنبال تایید آنها هستید؟
صادق بودن با خود، می‌تواند به شما در پیشبرد تغییر شغلی که در نظر دارید کمک کند.

مهارت‌هایی برای تغییر شغل و موفقیت در شغل بعدی خود

1. صبور باشید

دنیای کار به سرعت تغییر می‌کند. شما باید بتوانید به طور طبیعی با جریانات زندگی کاری خود حرکت کنید. خودتان را با استفاده از این مهارت‌ها برای فرصت و چالش بعدی آماده کنید:

خواب کافی: شارژ مجدد و کافی مغز با حداقل 7 ساعت خواب، می‌تواند به شما در مدیریت چالش‌های عاطفی کمک کند و در شرایط بد یا ناراحتی احتمال آرامش بیشتری خواهید داشت. خواب بایداولویت اول شما باشد؛ به طوری که بتوانید سلامت خود را بهینه کنید و اهدافتان را برآورده سازید.

آرام بودن: اغلب اوقات ما روز خود را با عجله و بدون تفکر پشت سر می‌گذاریم. هنگامی که احساس عجله و شتاب می‌کنید، نفس عمیق بکشید و مکث کنید. اقدامات بعدی خود را با آگاهی انجام دهید.

مهارتهای کاری - آرامش

2. با نه شنیدن رشد کنید

به احتمال زیاد در مورد تغییر شغلی خود، با کسانی که به شما نزدیک هستند صحبت می‌کنید. در نهایت با گردآوری اطلاعات و جمع‌‌بندی آن‌ها، تصمیمی آگاهانه می‌گیرید.

در حالی که بعضی از افراد از شما حمایت خواهند کرد، برخی دیگر ممکن است ایده‌های شما را رد کنند. توجه به این افراد به شک و تردید شما اضافه خواهد کرد.

شجاع باشید. این بهترین زمان برای تمرکز بر نقاط قوت و آن‌چه برای شما اهمیت دارد به حساب می‌آید.

به خود زمان بدهید: هنگامی که احساس ناراحتی ایجاد می‌شود؛ این که آن‌ها را نادیده بگیریم و خودمان را مشغول کنیم، آسان است. اما تا زمانی که با این احساسات روبه‌رو نشوید، از بین نخواهند رفت. مکث کرده و به آنچه اتفاق افتاده فکر کنید. در این صورت انعطاف پذیری بیشتری در خود ایجاد خواهید کرد.

تمرین مهربانی کنید: ممکن است احساس عصبانیت، انکار، شرم، تنهایی یا خجالت داشته باشید. با این حال، این بهترین زمان برای مهربانی با خود است. کاری که آن لذت می‌برید را انجام دهید، مانند رفتن به پیاده‌روی یا رفتن به یک کتاب‌فروشی. حتی کمک به یک فرد نزدیک به شما در طول این زمان  باعث می‌شود از آنچه انجام می‌دهید سپاسگزار باشد و شما را در چشم‌انداز دیگری ببیند.

3. تمرین کنید تا خود را تایید کنید و سطح اعتماد به نفستان را مشاهده کنید

انتخاب‌های حرفه‌ای شما فقط بر روی زندگی خودتان تاثیر گذار هستند. به عنوان انسان، ما می‌خواهیم احساس ارتباط برقرار کردن، پذیرفته شدن توسط دیگران و تعلق به یک گروه را داشته باشیم. بنابراین طبیعی است که ما بخواهیم نسبت به تصمیمات خود از دیگران تاییدیه بگیریم.

حضور حرفه‌ای شما به راحتی می‌تواند توسط اطرافیان شما دیده شود. پس سطح اعتمادبه‌نفس خود را بررسی کنید:

آیا مدام به دنبال تعریف و تمجید رئیس خود هستید؟ آیا این امکان وجود دارد که به دلیل اعتماد به نفس بالایی که در کار داشتید، بازخورد شخصی یا انتقادی که در کار از شما شده را نادیده گرفته باشید؟

یک مرز مشخص بین اعتماد به نفس داشتن، مدعی بودن، تهاجمی یا متکبر بودن وجود دارد. توجه داشته باشید که چگونه این رفتارها کار شما را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

4. آزمایش کنید

تغییر شغل زمان کشف خودتان است. به عنوان بزرگ‌سال، به طور معمول بر اساس تجربیاتمان فرضیاتی داریم. یک ذهنیت و تفکر پایه در ارتباط با یادگیری درباره تغییراتی که می‌خواهید ایجاد کنید داشته باشید. این امر به شما کمک می‌کند که در طول فرایند تغییر، از فرآیند آزمون و خطا به راحتی عبور کنید.

در اینترنت جست‌وجو نکنید؛ در عوض با افرادی که در صنعت مربوطه کار می‌کنند صحبت کنید. بعضی از اطلاعات ممکن است که نظر شما را جلب کنند و باعث شوند تمایل به صحبت با افراد بیشتری پیدا کنید. در نهایت این روند باعث تغییر  کامل دیدگاهتان خواهد شد. اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنید به تصمیم‌گیری آگاهانه و با اعتمادبه‌نفس، در مورد حرکت بعدی شما کمک می‌کند.

5. به طور عمیق گوش کرده و مهارت‌های دیداری خود را تقویت کنید

این مورد شامل مشاهده دقیق خود و محیط اطرافتان می‌شود. به آنچه برای به دست آوردن خودآگاهی انجام می‌دهید دقت کنید. این شامل آشنایی با فرهنگ کاری محل کار، سبک‌های کار همکاران، پویایی تیم شما و کانال‌های مختلف ارتباطی می‌شود.

مهارتهای کاری - مهارتهای دیداری و شنیداری

6. به طور انتقادی فکر کنید و با ابتکار عمل شروع کنید

انعطاف‌پذیر باشید و مهارت‌های جدید یاد بگیرید. مشاغل در حال تکامل هستند و ما باید راه‌های خلاقانه‌ای برای انجام کارها یاد بگیریم. هرچه بیشتر یاد بگیرید، آگاه‌تر خواهید بود. پس از آن می‌توانید ایده‌های جدیدی را ارائه دهید یا برای رسیدن به نتایج، روش‌های مختلفی را امتحان کنید.

با تغییر صنایع و کسب‌وکارهایی که نیاز به انطباق با رشد در بازارهای رقابتی دارند، افراد باید ارزش و سهم خود را برای حمایت از نیازهای تجاری نشان داده و بیان کنند.

این به معنای داشتن قدرت پیش‌بینی شما در حوزه کاری‌تان بوده؛ تا به شرکت‌ها کمک کنید تصمیمات آگاهانه بگیرند. به عنوان مثال؛ توانایی تشخیص مقادیر زیادی اطلاعات، با استفاده از مهارت‌های تحقیقاتی و معرفی آن‌ها با زبان ساده به افراد تاثیرگذار، در صنعت مورد نظرتان کمک بزرگی به رشد شرکت خواهد بود.

همه این مجموعه مهارت‌ها به رسیدن شما به اهداف نهایی‌تان کمک می‌کند. از درخواست کمک یا سؤال پرسیدن نترسید. چراکه این کار نشان می‌دهد که در حال گوش دادن و توجه به کار خود هستید.

7. توانایی نفوذ بدون داشتن قدرت

چه به یک فرد گزارش می‌دهید، چه در یک سازمان ماتریسی کار می‌کنید یا خودتان یک کارآفرین هستید، باید با دیگران تعامل داشته باشید. شما باید بتوانید با مذاکره موثر، دیگران را متقاعد کنید و گاهی اوقات خدمات، محصول و توصیه‌های سودمند خود را به مشتری بفروشید.

شما همیشه در موقعیت قدرت قرار نخواهید گرفت. بنابراین دارا بودن توانایی‌های لازم برای تأثیرگذاری در افراد، یک مهارت کلیدی محسوب می‌شود. دفعه بعدی که با دوستان یا خانواده به منظور صرف شام به بیرون می‌روید، توانایی‌های تأثیرگذاری خود را تست کنید. سعی کنید همه را متقاعد کنید؛ که رستورانی که انتخاب کرده‌اید یکی از بهترین‌ها است.

8.  رابطه با‌کیفیت بسازید و سیاست اداری را مدیریت کنید

زمانی که به حرفه جدیدی منتقل می‌شوید و در یک نقش جدید شروع به کار می‌کنی؛ ایجاد و ادامه روابط باکیفیت، برای حمایت از تمام جنبه‌های رشد و بهره‌وری شغلی شما ضروری است.

این که بدانید در چه زمانی و چگونه مکالمات دشوار را به شیوه‌ای سازنده انجام دهید، مهارت اساسی برای دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای شما محسوب می‌شود. ناسازگار بودن بین افراد اجتناب‌ناپذیر بوده، بنابراین توانایی حل‌وفصل این مناقشات و اختلاف‌نظرها یک مهارت حیاتی در زندگی است.

رابطه با کیفیت - مهارتهای کاری

حرف آخر

لیست مهارت‌های کاری به شما کمک می‌کند تا شغل خود را تغییر دهید و در نقش بعدی‌تان رشد کنید. مهم این است که احساسات خود را با تغییرات آشنا کنید. در غیر این صورت، همچنان با همان فکر و ذهن قدیمی حرفه جدید خود را دنبال خواهید کرد.

همیشه فهرست نهایی مهارت‌های کاری را در جیب خود نگه دارید:

•    صبور و شکیبا باشید

•    با نه شنیدن بیشتر رشد کنید

•    خود را تایید کرده و به سطح اعتمادبه‌نفس خود توجه کنید

•    به طور عمیق گوش کرده و مهارت‌های دیداری خود را تقویت کنید

•    آزمایش کنید

•    به طور انتقادی فکر کنید و با ابتکار عمل شروع کنید

•    توانایی نفوذ بدون داشتن قدرت

•    رابطه باکیفیت بسازید و سیاست‌ اداری را مدیریت کنید


تعهد به مهارت‌های کاری به شما کمک می‌کند تا تغییرات را به آسانی بر روی شغل جدید اعمال کنید. به پیشرفت مهارت‌های حرفه‌ای لازم در هر محیط حرفه‌ای ادامه دهید، چراکه این موضوع در عصر حاضر از اهمیت بالایی برخوردار است.

توجه داشته باشید که چه تغییراتی بر روی حرفه‌ خود می‌دهید، این تغییر کوچک است یا بزرگ؟ هنگامی که با این مشکل روبه‌رو می‌شوید به احساسات و افکار خود توجه کنید. از لیست مهارت‌های کار، یکی از مواردی را که با شما بیشتر هم‌خوانی دارد را انتخاب کنید و یک جنبه از آن مهارت را به تغییر شغلی و حرفه جدید خود اضافه کنید.

هیچ راه درست یا غلطی برای تغییر شغل وجود ندارد. آنچه برای شما بهتر است انجام دهید، خلاق باشید و آزمایش کنید.


منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-22 12:42:45
دسته بندی ها