در شغلی که از آن راضی نیستید انگیزه پیدا کنید

20 اردیبهشت 1400 - 11:00
رفتار سازمانی - در شغلی که از آن راضی نیستید انگیزه پیدا کنید
در شغلی که از آن راضی نیستید انگیزه پیدا کنید
امتیاز مطلب: 85%

آیا از کار خود بیزار هستید، اما به دلایل مختلف نمی‌توانید آن را ترک کنید و به اجبار به انجام آن ادامه می‌دهید؟ در یوکن فهرستی برای انگیزه دادن به شما برای ماندن در شغل فعلی و انجام بهترین تلاشتان در این مورد با شما به اشتراک گذاشته می‌شود.

اگر تاکنون داستان‌های معروف کارآفرینان یا افراد بااستعداد در کسب و کار را خوانده‌اید، متوجه می‌شوید آن‌ها دارای یک ویژگی مشترک هستند. این افراد در محل کار بسیار احساس ناکارآمدی می‌کردند و نیاز به تغییر داشتند، تا بتوانند خود را در مسیر شغلی که در آن پرشور بودند قرار دهند.

بعضی از افراد بلافاصله شغل خود را ترک کردند و تغییری در جهت ایجاد کسب و کار خود، یا پیدا کردن شغلی که برای آنها بهتر بود انجام دادند. با این وجود، هر کسی ثبات مالی لازم را برای انجام این کار ندارد و باید در کار فعلی خود بماند تا بتواند هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کند. این افراد در حالی که تحصیلات خود را ادامه می‌دهند، یک کار جانبی آغاز می‌کنند و یا راه خود را در یک صنعت متفاوت هموار می‌کنند.

صرف نظر از اینکه اهداف شغلی آینده شما چه چیزی هستند، باانگیزه بودن و حضور در شغل فعلی، زمانی که می‌دانید این چیزی نیست که می‌خواهید انجام دهید دشوار است.

آیا در حال حاضر برای انجام کار خود با مشکل مواجه هستید؟ اگر این‌گونه است؛ در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در پیدا کردن انگیزه کاری کمک می‌کند:

1. ذهنتان را روی هدف خود نگه دارید

بهترین راه برای ماندن در کار، این است که بدانید چرا این کار را انجام می‌دهیدو هدفتان به طور کامل مشخص باشد. اگر در مورد هدف واقعی خودتان برای کار کردن مطمئن نیستید، بدانید که شما تنها نیستید. حتی اگر فکر می‌کنید کسب درآمد هدف اصلی شما است، باید عمیق‌تر فکر کنید و از خودتان بپرسید چرا.

چرا کسب پول بیشتر برای شما مهم است؟ آیا به خاطر حمایت از خانواده‌تان است؟ یا دلیل آن این است که برای کسب پول بیشتر به منظور ساختن کسب‌وکار خود تلاش می‌کنید؟ ریشه دلیل انجام کار خود را پیدا کنید و این هدف تبدیل به انگیزه شما در کار می‌شود.

2. جنبه‌ی مثبت موقعیت خود را پیدا کنید

مهم نیست که چه حرفه‌ای دارید، هر شغلی دارای جنبه‌های مثبتی است. کار شما چه برای کمک به دیگران، با ایجاد ارزش در کسب‌وکار خود و چه برای برقراری ارتباط با افراد هوشمند باشد؛ مطمئن باشید چیزی در کار خود پیدا خواهید کرد که آن را دوست دارید.

توصیه می‌کنم که بنشینید 3 چیز که در حال حاضر از آن‌ها در کار خود لذت می‌برید را یادداشت کنید. اگر می‌توانید موارد بیشتری نیز به آن اضافه کنید بهتر است. اگر فقط می‌توانید به سه مورد اشاره کنید و یا حتی نمی‌توانید این سه مورد را نیز تکمیل کنید هیچ مشکلی ندارد.

انگیزه - نارضایتی از شغل

هنگامی که لیست خود را به اتمام رساندید،زمانی‌که سر کار می‌روید آن لیست را با خود به همراه داشته باشید و آن را در مکانی قرار دهید که بتوانید به طور مرتب به آن نگاه کنید. وقتی احساس ناامیدی یا نارضایتی می‌کنید، به فهرستی از چیزهایی که در شغل خود به آن‌ها علاقه دارید نگاه کرده و تمرکز خود را بر روی آن‌ها قرار دهید. هنگامی که بتوانید جنبه‌های مثبت را برجسته کنید، بیشتر به ارائه ارزش در موقعیت خود تمرکز خواهید کرد، حتی اگر به طور کامل از انجام این کار خوشحال نباشید.

3. بر اهداف خود و اینکه چگونه کارتان به شما کمک می‌کند تا به آن‌ها دسترسی پیدا کنید تمرکز داشته باشید

اگر در کار خود احساس ناکارآمدی می‌کنید، موضع بعدی خود را پیدا کرده و برای چگونگی رسیدن به آنجا نقشه ایجاد کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید قدم بعدی را بردارید. به‌علاوه این اهداف و برنامه‌ها، هدف دیگری را نیز دنبال می‌کنند و به شما در کار فعلی‌تان انگیزه می‌دهند.  همچنین به شما یادآوری می‌کنند که هدف کلی‌تان همین کاری است که در حال حاضر انجام می‌دهید.

در نهایت، در حالی که برنامه خروج خود را برنامه ریزی می‌کنید؛ موقعیت فعلی شما یک راه ساده برای حفظ درآمد ثابت است. در صورت لزوم، فهرستی از اهداف یا  هدف اصلی شغل فعلی خود داشته باشید تا به شما یادآوری شود که به دنبال چه چیزی بودید. به طوری که همیشه به یاد خواهید آورد که شغل خود را دوست ندارید، اما در حال حاضر انجام آن برای شما ضروری است.

شما همچنین می‌توانید تقویمی را در اختیار داشته باشید؛ که در آن شمارش روز برای زمانی که شغل خود را ترک می‌کنید انجام داده و به خود انگیزه دهید. انجام این کار باعث می‌شود که تا آن روز سخت کار کنید و بتوانید این شغل را پشت سر گذاشته و شغل رویایی خود را به دست آورید.

4. با دستیابی به وظایف کوچک در کار احساس موفقیت کنید

به آخرین بار که در موقعیت فعلی خود چیزی به دست آوردید، فکر کنید. احساس خوبی داشتید؟ مهم نیست که به چه میزان از شغل خود بیزار هستید؛ دستیابی به موفقیت، با انجام وظایف مربوط به کار و شناخته و تشویق شدن برای آن موجب هیجان شما می‌شود.

وقتی کسی احساس ناکارآمدی در شغل دارد، بسیار بعید است که بر موفقیت در کارِ متمرکز شود. متأسفانه، اگر نوع نگاه خود را از ارزش‌هایی که به ارمغان می‌آورید از دست دهید این تمایل برای انجام کار محو می‌شود.

انگیزه - موفقیت

با دستیابی به وظایف کوچک و ساده، احساس موفقیت را در خود ایجاد کنید. هنگامی‌که می‌بینید که در کار خود موفق هستید، تمایل بیشتری برای آن خواهید داشت. با دستیابی به موفقیت تمایل بیشتری برای کار خود خواهید داشت و اگر مشکلی در ایجاد انگیزه در شغلی که به آن علاقه ندارید وجود دارد، این یک راه عالی برای بازگشت به مسیر است.

5. کیفیت احساسی خود را بالا نگه دارید

حتی اگر عاشق شغل خود باشید؛ در صورتی که کیفیت احساسی‌تان پایین باشد، عملکرد خوبی نخواهید داشت. ممکن است خیلی خسته باشید، در زندگی شخصی خود به اندازه کافی سرگرمی نداشته باشید و یا در حال تجربه مشکلاتی در داخل و یا خارج از محل کار خود هستید. این موضوع به طور منفی بر تمام جنبه‌های کار شما تأثیر خواهد گذاشت.

قبل از رفتن به کار و حتی در طول روز، سعی کنید بهترین کیفیت احساسی را داشته باشید. شما می‌توانید این کار را با نزدیک شدن به همکارانی که دوست دارید یا کمک به آن‌ها و با صحبت کردن با یک دوست، انجام دهید. مراقبت کردن از خود تأثیر زیادی بر کارتان می‌گذارد. توجه داشته باشید که اگر خوشحال باشید، به خوبی کار خواهید کرد.

کلام آخر

ممکن است شما همیشه عاشق کار خود نباشید، اما می‌توانید انگیزه لازم برای انجام وظایف در محل کارتان را پیدا کنید.

اگر در موقعیت فعلی خود احساس ناکارآمدی کرده‌اید و دچار مشکل  انگیزشی شده‌اید، از پنج نکته بالا استفاده کنید تا به شما کمک کند انگیزه این کار را به دست آورید. به‌علاوه بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید و از کارایی ضعیف جلوگیری کنید.

 

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-05-11 03:01:07
دسته بندی ها