20 نکته طلایی که باید برای یک کارآفرین موفق شدن بدانیم

4 شهریور 1399 - 6:00
کار آفرینی - 20 نکته طلایی که باید برای یک کارآفرین موفق شدن بدانیم
20 نکته طلایی که باید برای یک کارآفرین موفق شدن بدانیم
امتیاز مطلب: 89%

کارآفرینان موفق سال‌ها تلاش کرده‌اند تا به جایگاهی که همیشه در آرزوی آن بودند برسند. رسیدن به جایگاه یک کارآفرین موفق، کار سختی است اما با تلاش و همت بالا امکان پذیر خواهد بود. در این مقاله از یوکن، قصد داریم 20 نکته طلایی برای اینکه به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید را ارائه دهیم.

1. قبل از شروع کار مصمم باشید

باید قبل از هر کاری عزمتان را جزم کنید. دستاوردهای یک کارآفرین موفق، با عزم جدی و محکم در راستای اهدافش توام شده است. آن‌ها با این تکنیک همیشه پیشگام هستند و هیچ‌گاه، در طول مسیرشان متوقف نمی‌شوند. داشتن یک هدف مشخص و شفاف، سبب افزایش انرژی و انگیزه در کار می‌شود.

2. همانند یک کارآفرین موفق فکر کنید

این که ذهنیت یک کارآفرین موفق را داشته باشید، بسیار مهم است . اگر می‌خواهید کارآفرین موفقی باشید، باید برای یک دوره مشخص از زندگی‌تان از همه چیز دست بکشید تا به موفقیت برسید. در این مقطع تنها به آینده‌ی نزدیک فکر کنید و به طور کامل بر روی آن متمرکز شوید. وقتی به موفقیت رسیدید، آن زمان هر کاری که دلتان می‌خواهد انجام دهید و دیگر اهداف و علاقه‌مندی‌های خود را دنبال کنید.

3. تمرکز داشته باشید و خودتان را باور کنید

در تمام مقاطع زندگی‌تان متمرکز بمانید، خود را باور کنید و به توانایی و مهارت‌هایتان اطمینان کنید. گاهی در زندگی موقعیت‌هایی پیش می‌آید که ممکن است به خودتان شک کنید، اما این اتفاق باید در فواصل زمانی دور از هم رخ دهد. پس کمی تردید، برای کارآفرینانی که در مسیر درستی قرار گرفته‌اند مفید است.

4. اعتماد به نفس داشته باشید

کارآفرینان موفق اعتماد به نفس بالایی دارند و به خاطر همین اعتمادبه‌نفس خود، به این درجه از موفقیت و پیشرفت رسیده‌اند. آن‌ها باور دارند که می‌توانند تمام انتظاراتی که از آن‌ها وجود دارد را برآورده کنند. در حقیقت، آن‌ها بیشتر از آن چیزی که به نظر می‌آید، به کار خود احتمال موفقیت می‌دهند. کارآفرینان بزرگ به خاطر اعتمادبه‌نفس بالایی که در خود می‌بینند و برای دیگران قابل لمس نیست، به موفقیت می‌رسند.

اعتماد به نفس - کارآفرین موفق

5. همیشه به موفقیت‌های بعدی فکر کنید

کارآفرینان موفق همیشه به دنبال فتح قله‌های بلندتر هستند و وقت زیادی برای بهانه‌تراشی و صحبت کردن درباره‌ی دیگران ندارند. کارآفرین موفق به قدری مشغول حرکت در مسیر پیشروی خود است، که به گذشته نگاه نمی‌کند و برای صحبت کردن درباره‌ی دیگران و عیب‌جویی از آن‌ها نیز زمانی ندارد.

او به این درک رسیده است که انتقال انرژی منفی در هر فضایی، سبب ایجاد انرژی و جو منفی در زندگی تمام افراد پیرامونش خواهد شد. به همین خاطر تنها روی مسائل مثبت تمرکز می‌کند. اگر مدام شکست می‌خورید؛ همیشه به دنبال موفقیت بعدی هستید و دلیل مواجهه با این همه موانع پیش رویتان را نمی‌دانید، نحوه‌ی رفتارتان را با دیگران را مورد ارزیابی قرار دهید. بررسی کنید که آیا در موردشان قضاوت و صحبت‌های بی‌جا داشتید یا خیر؟

6. فرصت طلب باشید

رکودهای اقتصادی بهترین زمان برای راه اندازی کسب و کار جدید هستند. کارآفرینان موفق از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند؛ که در دوران رونق اقتصادی به نفع آن‌ها خواهد بود.

7. هرگز از «نه» شنیدن دل‌سرد نشوید

آیا می‌دانید چرا بعد از دل‌سردی و ناامیدی، کارآفرینان موفق باز هم به راه خود ادامه می‌دهند؟ چون هیچ وقت «نه» را به عنوان پاسخ نمی‌پذیرند. وقتی از دیگران کمک می‌خواهید و ناامیدتان می‌کنند، پاسخ آن‌ها به درخواستتان را به عنوان یک عامل تعیین کننده، در موفقیت خود به حساب نیاورید.

8. مسئولیت کامل کارهایتان را به عهده بگیرید

کارآفرینان موفق همیشه مسئولیت اشتباهات و کمبودهای پیرامونشان را به عهده می‌گیرند. فردی که تلاش می‌کند مسئولیت‌های خود را به گردن دیگری بیندازد، نمی‌تواند در کارآفرینی به موفقیت برسد و در این مسیر حرکت کند. وقتی یکی از اعضای تیم شما اشتباهی انجام می‌دهد یا کارایی لازم را ندارد، به عنوان یک کارآفرین باید طوری رفتار کنید، که انگار خودتان مرتکب این اشتباهات شده‌اید.

9. در مسیر کارآفرینی خستگی‌ناپذیر باشید

کارآفرینان موفق خستگی‌ناپذیرند و برای هر مشکلی به دنبال راه حل هستند. آن‌ها به سرعت برای حل مشکلات اقدام می‌کنند. به‌علاوه به این درک رسیده‌اند که با کار و تلاش، به اهداف خود خواهند رسید. تمام افراد در زندگی‌شان با مشکلات و موانعی مواجه می‌شوند؛ اما کارآفرینان موفق در روزهای سخت طاقت می‌آورند و با تمام انرژی به سمت جلو حرکت می‌کنند.

کارآفرینی - خستگی ناپذیری

10.برای اتفاقات غیرمنتظره آماده باشید

در زندگی هر کسی اتفاقاتی رخ می‌دهد که شاید هیچ وقت نتوان آن‌ها را پیش‌بینی کرد. با درک این مسئله، وقتی اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ می‌دهد شوکه نمی‌شوید و بدون فکر عمل نمی‌کنید. بلکه در این مواقع از فرصتی بهره می‌برید، که دیگران آن را نادیده می‌گیرند.

11. انرژی تان را صرف موضوعات بی‌ارزش نکنید

انرژی گذاشتن روی موضوعات بی‌ارزش و مسائلی که خارج از کنترل شما هستند، کار غیرعاقلانه‌ای است. با این کار تنها دچار استرس و اضطراب می‌شوید؛ که هیچ فایده‌ای برایتان ندارد. اگر انرژی که صرف شرایط خارج از کنترل می‌کنید بتواند نتایج را تغییر دهد و اگر این تغییرات منطبق بر داده‌های واقعی باشند، می‌توان ادعا کرد تلاشتان ارزشمند بوده است. با این حال، تمام اطلاعات باید به قدری حرفه‌ای ارائه داده شوند که به راحتی قابل درک باشند.

12. تصمیم گیری‌های سریع و قاطعانه داشته باشید

شما آن‌قدر وقت و انرژی ندارید که برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ و زمان‌بر صرف کنید. تا جای ممکن حتی برای تصمیمات بزرگ و مهم نیز سریع تصمیم بگیرید. شاید در این حالت تصمیم نهایی خوب نباشد؛ اما یک تصمیم اشتباه خیلی بهتر از شک و تردید است.

در مجموع، تصمیم‌های سریع، تصمیم‌های درست‌تری هستند. اگر سریع تصمیم می‌گیرید، مسیر موفقیت را با سرعت بیشتری طی خواهید کرد. چراکه شک و تردید جلوی پیشرفت کسب‌وکارتان را می‌گیرد و شما را با شکست روبه‌رو می‌کند. اما در صورتی که تصمیم اشتباهی بگیرید، حداقل از آن درس گرفته و به تلاشتان ادامه خواهید داد.

13. ریسک‌پذیر باشید

کارآفرینان از خطر ابایی ندارند و از ریسک استقبال می‌کنند. کارآفرینان موفق برای مواجهه با خطر جرئت دارند و بدین ترتیب سرنوشت خود را رقم می‌زنند. اما در شرایط نامطلوب، تمام جوانب را برای حل مشکلات در نظر گرفته و در طی زمان مشکلاتشان را حل‌وفصل می‌کنند. کارآفرینان مسئولیت تمام کارهایشان را به عهده می‌گیرند.

کارآفرینان موفق بسیار جنگ‌طلب هستند و از دستاوردهایشان لذت می‌برند. به همین خاطر، استانداردهای بالایی را برای کار خود در نظر می‌گیرند. آن‌ها محصولات باکیفیتی را تولید کرده و بر اساس مرغوبیت و راندمان با رقیبانشان مواجه می‌شوند. کارآفرینان از رقابت هیچ ترسی ندارند و حتی از رقابت لذت هم می‌برند.

14. همواره به دنبال ایده‌پردازی باشید

کارآفرینان موفق همیشه به دنبال ایده های جدید و ناب هستند. هر ایده‌ای به موفقیت نمی‌رسد؛ اما مدیران کسب‌وکارهای موفق معتقدند به هر میزان ایده‌های بیشتری تولید کنند، شانس آن‌ها برای دست‌یابی به یک ایده‌ی عالی بیشتر خواهد شد. کارآفرینان بزرگ، بدون توجه به اینکه چند پروژه را به نتیجه رسانده‌اند، به رؤیاپردازی و فکر کردن در مورد پروژه‌های بعدی ادامه می‌دهند. توماس ادیسون بیش از هزار اختراع را ثبت کرد و تد ترنر نیز در کسب‌وکارهای زیادی، از جمله ایستگاه‌های تلویزیونی تا رستوران‌داری فعالیت داشت.

ایده پردازی - کارآفرین موفق

15. پشتکار داشته باشید

تلاش و پشتکار از استعداد مهم‌تر است. مهم نیست چقدر استعداد دارید، اگر تلاش نکنید، به جایی نخواهید رسید. کار و تلاش زیاد آسان نیست، اما پشتکار بدین معناست که برای ادامه دادن یک مسیر طولانی به اندازه‌ی کافی مصمم هستید. بدین معنی که آنچه برای به پایان رساندن مسیرتان لازم است را دارید. همچنین برای رسیدن به موفقیت هر کاری که لازم است انجام می‌دهید. این‌ همان خصیصه‌ای است، که کارآفرینان موفق از آن بهره‌مند هستند.

16. انعطاف‌پذیر باشید

انعطاف‌پذیر بودن و وفق دادن خود با شرایط موجود، یک مهارت ارزشمند است. انعطاف‌پذیری بدین معناست که می‌توانید با هر شرایط و هر نوع شخصیتی کار کنید. منعطف بودن بدین معناست؛ که می‌توانید برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه، خود را با هر شرایطی سازگار کنید. انعطاف‌پذیر بودن شما را به دستاوردهای ارزشمندی در زندگی‌تان می‌رساند. این خصیصه شما را به جایی می‌رساند، که هرگز فکرش را نمی‌کردید. پس همیشه مشتاق حرکت در مسیر جریان باشید و در عین حال تمامیت خود را حفظ کنید.

17. فرصت‌های پیش روی خود را دریابید

بر روی فرصت‌های خود تمرکز کنید، این تمرکز به شما کمک می‌کند از تلاش بیهوده و حواس‌پرتی دست بکشید. اغلب کسب و کار ها از انجام همزمان کارهای فراوان رنج می‌برند و ترجیح می‌دهند چند کار را به نحو عالی پیش ببرند. پس از این که، چند وظیفه را به طور یک‌جا انجام دهید دست بکشید و روی مأموریت اصلی متمرکز شوید.

18. به خودتان عشق بورزید

کارآفرینان موفق به خودشان عشق می‌ورزند. خیلی از افراد تنها به دنبال خشنود کردن دیگران هستند و خود را بی‌دلیل اذیت می‌کنند و حتی گاهی احساسات خود را نادیده می‌گیرند. در دنیای کارآفرینی، باید تا جایی که می‌توانید به خودتان عشق بورزید. مطمئن باشید خیلی‌ها به احساسات شما هیچ اهمیتی نمی‌دهند. همه به دنبال پیروزی هستند، پس خود را برای راضی نگه داشتن دیگران آزار ندهید و به دنبال عشق ورزیدن به خودتان باشید.

کارآفرین موفق - عشق ورزیدن به خود

19. تنها بر روی 20 درصد تمرکز کنید

قانون 80/20 می‌گوید، 80 درصد نتایج از 20 درصد تلاش‌هایتان به دست می‌آیند. مدیران کسب‌وکارهای موفق روی 20 درصدی که اهمیت بیشتری دارد تمرکز می‌کنند و در بیشتر مواقع از 80 درصد باقی مانده چشم‌پوشی می‌کنند. اِستلی اِفتی، بنیان‌گذار Close.io، از مسائل بی‌اهمیت صرف نظر می‌کند و تمام تجربیاتی که به دست آورده است را در اختیار دیگران قرار می‌دهد. یکی از آن درس‌ها چیست؟ به سرعت از فروش صرف نظر نکنید و در دوره‌ی آزمایشیِ پیمان کارانتان وارد عمل شوید. بدین ترتیب به این اطمینان برسید که تمام انتظاراتتان را برآورده خواهند کرد.

20. از تغییر استقبال کنید

هر زمان ممکن است، اتفاقی بیفتد و کسب‌وکارتان را به چالش بکشد. راه‌اندازی یک کسب‌وکار می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد و احتمال این که در برنامه‌تان اختلالی ایجاد شود زیاد است. شاید یکی از رقیبان، محصولی که شما به دنبال توسعه‌ی آن هستید را به تازگی وارد بازار کرده باشد. شاید عرضه کننده محصولات در تحویل سفارش‌ها و حفظ کیفیت دچار مشکل شده باشد. حتی ممکن است شریکتان بخواهد به دنبال ایده‌ی جدیدی برود و سهام شرکت را بخرد. در هر صورت، بدون توجه به چالش‌هایی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید، برای تغییرات سریع آماده شوید.

 

منبع: businessinsider

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-23 16:01:01
دسته بندی ها