10 راه کلیدی برای مقابله با افراد بی منطق

15 بهمن 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - 10 راه کلیدی  برای مقابله با افراد بی منطق
10 راه کلیدی برای مقابله با افراد بی منطق
امتیاز مطلب: 76%

به طور حتم شما هم در زندگی با افراد بی‌منطق در ارتباط بوده‌اید. افراد بی‌منطق در محل کار، خانه، باشگاه و جاهای دیگر نیز در کنار شما هستند. اگر روش برخورد با این افراد را ندانیم، تاثیرات بسیار بدی بر روی اعصابمان خواهد گذاشت. اما واقعا نحوه‌ی برخورد با افراد بی‌منطق چگونه است؟ در این مقاله از یوکن، 10 راه حل موثر برای برخورد با افراد بی‌منطق ارائه می‌دهیم.

البته ممکن است هر یک از این راه حل‌ها بر روی فرد بی منطق مقابل شما تأثیر نداشته باشد. بهتر است طرز برخورد با این افراد را برحسب شرایطتان بسنجید و بهترین رفتار را از خود نشان دهید.

1. خونسردی خود را حفظ کنید

مزایای خونسردی:  تقویت خودکنترلی، جلوگیری از بزرگ شدن مشکل.

چطور خونسرد باشیم؟

مهم‌ترین قدم برای ارتباط با افراد بی منطق، حفظ آرامش ذهن است. هر چه واکنش ملایم‌تری نشان دهید، بهتر می‌توانید شرایط را بسنجید و مدیریت کنید. وقتی از رفتار فرد بی منطق عصبانی می‌شوید، پیش از اینکه عکس‌العملی نشان دهید و بعد پشیمان شوید، نفس عمیقی بکشید و تا 10 بشمارید. در اغلب اوقات قبل از اینکه به عدد 10 برسید، راه حلی برای برخورد با فرد بی منطق پیدا خواهید کرد. این همان راه حلی است که از تشدید مشکل جلوگیری می‌کند و شما را به یک نتیجه خوب می‌رساند. اگر تا 10 شمردید و آرام نشدید، به خودتان بیشتر زمان بدهید و بعد از اینکه آرام شدید به سراغ حل مشکل بروید.

2. از فرد بی منطق فاصله بگیرید

مزایای این کار: آرامش بیشتر، کاهش اختلافات.

چطور همانند عقاب به پرواز دربیاییم؟

نیاز نیست با همه وارد بحث‌وجدل شوید. به زمان خود اهمیت بیشتری بدهید. اگر موضوعی آن‌قدر مهم نیست، هیچ لزومی ندارد با فرد بی منطق و منفی‌باف بحث کنید و به مخالفت با او بپردازید. ضرب‌المثل معروفی می‌گوید: «اگر با بوقلمون‌ها باشید، نمی‌توانید همانند عقاب پرواز کنید». طرف بی منطقتان هر کسی ممکن است باشد، دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده‌تان، مهم این است که نحوه‌ی برخورد با این افراد را یاد بگیرید. در بیشتر موقعیت‌ها سعی کنید اطراف چنین افرادی نباشید و فاصله‌ی لازم را با آن‌ها حفظ کنید.

3. پیش از اینکه واکنشی نشان دهید، تامل کنید

مزیت‌های این کار:  افزایش تمرکز برای حل مشکل و کاهش سوء تفاهمات

چطور در برخورد با افراد بی منطق، تأمل کنیم؟

اگر حرف‌ها و رفتارهای فرد بی منطق آزارتان می‌دهد، صبور باشید. پیش از اینکه واکنشی نشان دهید، مشکل را از ابعاد مختلف بسنجید و سعی کنید واکنش‌های مختلفی را نسبت به مسئله در نظر بگیرید. برای مثال، وقتی همکارتان به پیام‌های شما پاسخ نمی‌دهد، زود از کوره در نروید. دلایل مختلفی برای این رفتار وجود دارد. باید ابتدا تمام احتمالات را در نظر بگیرید. شاید او کارهای زیادی دارد و زمان رسیدگی به تمام پیام‌ها را نداشته است. واکنش سریع نشان ندهید و همه چیز را به خودتان نگیرید. اگر سعی کنید مسائل را شخصی نکنید، واکنش‌های اطرافیان کمتر برایتان آزاردهنده خواهد بود.

تأمل قبل از واکنش - افراد بی منطق

حقیقت این است که اعمال و نیت افراد، قبل از اینکه به شما ربط داشته باشد، با در نظر گرفتن شخص خودشان انجام گرفته است. پس هیچ قصد و غرضی برای آزار شما در کار نبوده است. اگر بتوانید برخورد شخصی با مسائل را کنار بگذارید و دید وسیع‌تری نسبت به آن‌ها داشته باشید، خیلی از ناراحتی‌ها و سوءتفاهمات از بین می‌روند. روش دیگر برای برخورد با افراد بی منطق این است که خودتان را به جای آن‌ها بگذارید. پس برای یک دقیقه هم که شده سعی کنید خود را به جای فرد مقابلتان بگذارید تا شرایط او را بهتر درک کنید. پیشنهاد می‌کنیم بعد از اینکه خود را به جای فرد موردنظر گذاشتید، این جمله را تکمیل کنید: این کار برایش آسان نیست که...

به عنوان مثال: «پسرم خیلی قوی است؛ اما برایش آسان نیست که در مدرسه با فشارهای اجتماعی روبه‌رو شود» یا «دختر من سخت‌گیر است و برایش آسان نیست که انتظارات مدیرش را برآورده کند».

 

البته این که خودتان را جای دیگری بگذارید و او را درک کنید، به معنای چشم‌پوشی از رفتارهای غیر منطقی او نیست. نکته‌ی مهم در برخورد با افراد بی منطق این است که یادتان باشد، در اغلب مواقع دیگران قصد آزار عمدی شما را ندارند. هرچقدر منطق و ملاحظه بیشتری داشته باشید، آسان‌تر متوجه می‌شوید که رفتار افراد بی منطق از کجا نشأت می‌گیرد. در این صورت بهتر می‌توانید با آن‌ها برخورد کرده و مشکلاتتان را برطرف کنید.

4. همیشه به فکر مبارزه با فرد بی منطق نباشید

مزیت این کار:  صرفه‌جویی در وقت و انرژی، آرامش بیشتر و جلوگیری از مشکلات غیرضروری.

چگونه این کار را انجام بدهیم؟

در برخورد با افراد بی منطق، همیشه شرایط یکسان نیست. لازم نیست همیشه آن‌ها را قانع کنید یا با آن‌ها مواجه شوید. دو موقعیت وجود دارد، که بهتر است گذشت کنید و از کنار فرد بی منطق بگذرید. اولین موقعیت وقتی است که ارتباط دائمی با فرد بی منطق ندارید و کارتان در گروی اختیارات او است. به عنوان مثال با نماینده خدمات مشتریان شرکتی به صورت تلفنی صحبت می‌کنید و برای مشکلتان با او چانه می‌زنید. بعد از اینکه تلفن را قطع کنید، هیچ ارتباطی با این فرد نخواهید داشت و حتی با ارتباط دوباره با مرکز خدمات مشتریان آن شرکت، با نماینده‌ی دیگری صحبت خواهید کرد. 

پس لازم نیست وقتتان را هدر دهید و با این فرد بحث‌وجدل کنید. موقعیت دوم وقتی است که باید قبل از هر واکنشی خوب فکر کنید. وقتی همکار بی منطق شما که از ارتباط با او هیچ لذتی نمی‌برید، در کار خود خبره است. کار شما به بودن در کنار او وابسته است و به همکاری با او نیاز دارید. پس صبور باشید و این نکته را در نظر بگیرید که افراد بی منطق هم ویژگی‌های خوب زیادی دارند و باید از همکاری با آن‌ها بهره ببرید. 

تنها باید بدانید چطور با روی خوش با آن‌ها برخورد کنید تا چیزی به ضررتان تمام نشود. پس در این دو موقعیت، تأمل کنید و قبل از نشان دادن هرگونه واکنشی، شرایط را بسنجید. ابتدا از خود بپرسید، واقعا لازم است وارد بحث‌وجدل شوم؟ بهتر است آرام باشید و در موقعیت‌های حساس‌تر واکنش نشان دهید.

5. میان فرد مقابل و مسئله تمایز قائل شوید

مزیت این کار: بهبود مهارت‌های ارتباطی، افزایش قدرت حل مساله، ایجاد همکاری و احترام.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

وقتی با فردی دچار مشکل می‌شوید، دو عنصر وجود دارد: رابطه‌ای که با فرد دارید و مسئله‌ای که بر سر آن بحث می‌کنید. فردی که ارتباط خوبی با اطرافیانش برقرار می‌کند، به خوبی می‌داند که باید بین مسئله و مشکل تمایز قائل شود. به عنوان مثال: «من می خوام درمورد مشکلمون حرف بزنیم، اما وقتی داد و بیداد می‌کنی، حرف زدن هیچ فایده‌ای نداره. بیا آروم با هم حرف بزنیم یا کمی به خودمون زمان بدیم و بعد درموردش حرف بزنیم» یا «من دوس دارم که با ما بیای، اما اگه مثه دفعه قبل دیر کنی، نمی تونیم منتظرت بمونیم». 

وقتی با فرد مقابلتان آرام و منطقی صحبت کنید، مطمئن باشید حرفتان تأثیرگذار خواهد بود. برای حل مسئله جدیت بیشتری داشته باشید. آرام بودن و جدا کردن فرد از مشکل، شما را در حل مشکل توانمند خواهد کرد.

6. توپ را به زمین او بیندازید

مزیت این کار: ایجاد تعادل قدرت در روابط، کاهش رفتارهای غیرمنطقی.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

افراد بی منطقبه خصوص افراد پرخاشگر و تهاجمی، تمرکز بحث را روی شما می‌گذارند و با این کار باعث ناراحتی‌تان می‌شوند. این افراد مدام به دنبال این هستند که تقصیر را به گردن شما بیندازند و به جای حل مشکل، به دنبال مقصر هستند. در این مواقع، به هیچ وجه مشکل حل نمی‌شود. اگر منفعلانه عمل کنید، تمام تقصیرها دامنتان را می‌گیرد و فرد مقابل، به سرعت شانه خالی می‌کند؛ در نهایت شما را مقصر جلوه می‌دهد. در این مواقع باید توپ را در زمین آن‌ها بیندازید. 

بهترین راه حل برای مقابله با افراد بی منطق، پرسیدن سؤالات پی‌درپی است:

فرد بی منطق: «درخواستی که نوشتی اصلا به چیزی که من لازم دارم، شبیه نیست».

شما: «چیزی که لازم داری رو دقیق به من گفتی»؟

بی منطق: «واقعا که ...».

شما: «اگه به من بی احترامی کنی، دیگه علاقه‌ای ندارم باهات حرف بزنم. زود تکلیف منو روشن کن که بدونم باید بمونم یا برم»؟

سؤالات سازنده بپرسید و وضعیت را برای فرد بی منطقِ پرخاشگر روشن کنید. وقتی موقعیت شفاف باشد و توپ را از زمین خود خارج کنید، فرد بی منطق نمی‌تواند تقصیرها را به گردنتان بیندازد و به شما زور بگوید.

7. از طنز استفاده کنید

مزیت این کار: خلع سلاح کردن فرد بی منطق، نشان دادن خونسردی و قدرت، جلوگیری از تهاجم و مقابله به مثل.

افراد بی منطق

چگونه این کار را انجام دهیم؟

طنز ابزار قدرتمندی در ارتباطات است. پس خیلی زود ناراحت نشوید. سعی کنید با حرف‌های طنزآمیز فضا را شاد کنید. اگر همکاری دارید که متکبر و خودخواه است، حرف‌های خنده‌دار بزنید و فضا را تغییر دهید. وقتی صبح‌ها با او سلام و احوالپرسی می‌کنید، اما خیلی تحویلتان نمی‌گیرد، ناراحت نشوید. از شوخی‌های بامزه استفاده کنید. سعی کنید رابطه‌تان را به او نزدیک کنید. مطمئن باشید این راهکار جواب می‌دهد و از بودن در کنار او لذت خواهید برد. از طنز مؤدبانه استفاده کنید، که آرامش و کنترلتان را نشان می‌دهد. طنز و شوخی ملایم، راهکار  خوبی در مقابل فرد بی منطق است و باعث می‌شود خلع سلاح شود.

8. نقش پیشرو را بر عهده بگیرید

چگونه این کار را انجام دهیم؟

وقتی دو نفر با هم وارد رابطه می‌شوند، یکی از آن‌ها نقش رهبر و پیشرو را بر عهده می‌گیرد. وقتی با فرد بی منطق ارتباط برقرار کنید، او می‌خواهد نقش پیشرو را داشته باشد. اما در روابط سالم، این نقش‌ها مدام تغییر می‌کند. این در حالی است که افراد بی منطق، به دنبال رهبری هستند و می‌خواهند رئیس بازی دربیاورند.

برای اینکه رفتار افراد بی منطق را تغییر دهید، باید بحث را عوض کنید. برای مثال بگویید: «راستی ...» و به هر طریقی موضوع را منحرف کنید تا بحث در مسیر دیگری قرار بگیرد. بدین ترتیب از سلطه گری فرد بی منطق کاسته می‌شود و از راه دیگری وارد جروبحث و گفت‌و‌گو خواهد شد.

9. همیشه مطیع نباشید

مزیت‌های این کار: افزایش اعتماد به نفس و آرامش، کاهش رفتارهای آزاردهنده

چگونه این کار را انجام دهیم؟

افراد زورگو می‌خواهند که طرف مقابلشان ضعیف‌تر باشد تا بتوانند در مقابل آن‌ها قلدری کنند. سعی کنید مطیع و منفعل نباشید، وگرنه این افراد همیشه به شما زور می‌گویند. افراد زورگو به طور معمول ترسو هستند و هیچ شهامتی ندارند. اما اگر طرف مقابلشان از حق خود دفاع کند، به سرعت عقب‌نشینی می‌کنند. این افراد همه جا در کنار شما هستند.

مطالعات نشان می‌دهد افراد قلدر و زورگو قربانیان خشونت هستند. البته توجیهی برای رفتار غیرمنطقی آن‌ها وجود ندارد، اما اطلاع از این مسئله، به شما کمک می‌کند تا افراد زورگو را بهتر درک کنید. 

تام هیدلستون می‌گوید:«وقتی خودمان را خیلی دوست نداشته باشیم، باید راهی برای پاسخ به این کمبود پیدا کنیم. افراد زورگو قبلا قربانی بوده‌اند.»

پارامانسا یوگاناندا می‌گوید: «برخی افراد با بریدن سر دیگران سعی می‌کنند قد علم کنند.»

شای میشل می‌گوید: «به نظر من، فرد زورگو پیش از آنکه به دیگری آسیب برساند، خود را متزلزل می‌کند».

اگر با افراد زورگو ارتباط دارید، سعی کنید از خودتان مراقبت کنید. به هر طریقی با آن‌ها مقابله کنید. حتی اگر لازم است، مقابل آن‌ها بایستید و روی کمک اطرافیانتان حساب کنید. اگر کار بالا گرفت و درگیری‌تان به سوءاستفاده فیزیکی، احساسی و زبانی منجر شد، از مراجع قانونی کمک بخواهید. مشاوره‌های حرفه‌ای و قانونی روش دیگری برای برخورد با این افراد است. باید به هر طریقی در مقابل زورگویی بایستید و از کمک دیگران هم استفاده کنید.

10. عواقب بی منطق بودن را آشکار کنید

مزیت‌های این کار: احترام و همکاری، تأثیرگذاری و توازن قدرت در رابطه.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

مشخص کردن عواقب برخورد با افراد بی منطق، از بهترین مهارت‌ها در مقابل این افراد است. وقتی عواقب کار افراد بی منطق را آشکار کنید، آن‌ها متوجه خواهند شد که رفتارشان چه نتیجه‌ای به دنبال دارد؛ حتی ممکن است از تهاجم دست بکشند و به همکاری و مهربانی روی آورند. پس با آشکار کردن عواقب بی منطق بودن، می‌توانید تغییرات مثبتی در این افراد به وجود آورید.

برای یادگیری نحوه برخورد با افراد بی منطق باید هنر ارتباطات را یاد بگیرید. به هر میزان که مهارت‌های ارتباطی‌تان را توسعه دهید، کمتر در برخورد با دیگران آسیب می‌بینید. همچنین اعتمادبه‌نفس‌تان بالا می‌رود و روابط بهتری خواهید داشت. با یادگیری نحوه برخورد با افراد بی منطق، مهارت‌های ارتباطی‌تان را ارتقا می‌دهید و می‌توانید مدیری موفق و تأثیرگذار باشید.

 

منبع: psychologytoday

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-28 12:33:32
دسته بندی ها