5 راه شفافیت در کسب‌و‌کار که موفقیت را به همراه دارد

2 اسفند 1398 - 12:00
رفتار سازمانی - 5 راه شفافیت در کسب‌و‌کار که موفقیت را به همراه دارد
5 راه شفافیت در کسب‌و‌کار که موفقیت را به همراه دارد
امتیاز مطلب: 71%

شفافیت، خصیصه‌ای مهم برای کارآفرینی است. این ویژگی نه تنها سبب بهبود میزان اعتماد کارمندان می‌شود؛ بلکه وفاداری مشتریان و میزان فروش محصول و خدمات آن‌ها را نیز افزایش خواهد داد. با یوکن همراه باشید.

طریقه مدیریت کسب‌و‌کار در گذشته با زمان حاضر تفاوت‌های قابل توجهی دارد. برای مثال، در گذشته هیچ کسی از روش کار فست فودها و اضافه کردن مواد افزودنی به آن‌ها اطلاعی نداشت. همچنین هیچ فردی نمی‌دانست یک محصول چگونه تولید می‌شود و از باورها و ارزش‌های مدیر یک کسب‌وکار نیز اطلاعی در دست نبود. اما امروزه همه چیز تغییر کرده است.

در حال حاضر، با وجود پلتفرم‌های آنلاین مانند شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های نقد و تحلیل، شفافیت به عنصری ضروری برای موفقیت یک کسب‌وکار تبدیل شده است. امروزه مراسمی توسط کارآفرین برگزار می‌شود تا به مشتریان، سرمایه‌گذاران، کارمندان و حتی به خودش قول بدهد، بهترین عملکرد را در آینده خواهد داشت. در نهایت کسب‌وکارش به سوددهی خوبی می‌رسد.

معنای شفافیت در کسب‌و‌کار چیست؟

شفافیت در کسب‌وکار به معنی صداقت ، عمومیت و روراست بودن در مورد تمام اقدامات شرکت است. کسب‌وکارهای شفاف اطلاعات مربوط به عملکرد، درآمدها، منابع، قیمت‌گذاری و ارزش‌های کسب‌وکار و تمام فرآیندهای درونی را در اختیار مخاطبانشان قرار می‌دهند. شرکت‌های شفاف وقتی مشکلی در روند کسب‌وکار اتفاق می‌افتد، نه تنها روی آن سرپوش نمی‌گذارند بلکه آن را به گوش مشتریان و مخاطبان خود می‌رسانند.

شفافیت در کسب‌و‌کار چه فایده‌ای دارد؟

شفافیت باعث افزایش اعتبار و موفقیت یک کسب‌وکار می‌شود و مزایای ارزشمندی از افزایش وفاداری کارمندان، تا بهبود فروش محصولات شرکت به دنبال خواهد داشت. وقتی کسب‌وکاری با مشتریان خود صادق باشد و در تمام امور شفافیت به خرج بدهد، ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار می‌کند. تحقیقی در زمینه مزایای شفافیت در کسب‌وکار انجام شد و نتایج آن نشان داد، 94 درصد مشتریان به برندهای شفاف وفاداری بیشتری دارند.

شفافیت در کسب و کار

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که دلیل وفاداری مردم به کسب‌وکارهای شفاف چیست؟ دلیل اصلی این است که شفافیت در کسب‌وکار سبب افزایش اعتبار می‌شود. خیلی از مشتری‌ها به شرکت‌های مورد اعتماد خود وفادار هستند. به همین خاطر کسب‌وکارهای فریبنده به سرعت شکست می‌خورند و عمر چندان زیادی ندارند.

ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و همین مسئله سبب شده تا مشتری‌ها به دنبال رابطه‌ی عمیق‌تر و شفاف‌تری باشند. وقتی کسب‌وکاری نتواند انتظار مشتریان را برآورده کند، به طور قطع آن‌ها به سراغ برندی می‌روند که از عهده‌ی این کار برمی آید.

این مسئله نه تنها برای کسب‌وکارها، بلکه در مورد کارمندان هم صدق می‌کند. کارفرماها به دنبال استخدام کارمندان قابل اعتماد هستند و کارمندان هم تمایل دارند در محیطی شفاف کار کنند و با مدیران قابل اعتماد همکاری داشته باشند. وقتی کارمندان به مدیر خود اعتماد داشته باشند، حمایت ، وفاداری، تعامل و تعهد بیشتری به محیط کار خود خواهند داشت. پس اگر می‌خواهید در کسب‌وکارتان از اعتماد کارمندان خود بهره‌مند شوید، با آن‌ها صادق و شفاف باشید.

نکات مهم برای داشتن کسب‌و‌کاری شفاف

اگر به دنبال ارتقای شفافیت در کسب‌وکار خود هستید، باید چند نکته را در نظر داشته باشید. نکته‌ی اول این است که بیش از اندازه شفاف نباشید. لزومی ندارد در مورد مواردی که کسب‌وکار شما را از رقبایتان متمایز می‌کند، با دیگران شفاف باشید. با این کار تنها باعث پیشرفت رقبا شده و کار را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کنید.

مورد دوم این است که توافق‌نامه‌ای در مورد میزان شفافیت کسب‌وکار خود با کارمندان به امضا برسانید و حدومرز مشخصی برای این کار داشته باشید. برای مثال، می‌توانید در رستوران خود شفافیت به خرج دهید و مواد اولیه موجود در غذاها را وارد منو کنید. اما چه لزومی دارد دستور کامل تهیه‌ی غذاها را در اختیار مشتریانتان قرار دهید؟

راهکارهایی برای افزایش میزان شفافیت در کسب‌و‌کار

برای دست‌یابی به شفافیت در کسب‌وکارتان نیاز به زمان دارید و باید هر روز برای رسیدن به آن تلاش کنید. افزایش شفافیت کسب‌وکار چندان ساده نیست، به خصوص وقتی نگران واکنش مخاطبان خود باشید. در ادامه‌ی مقاله، پنج راهکار برای این منظور معرفی می‌کنیم که به افزایش شفافیت کسب‌وکار، کمک شایانی می‌کند.

1. ارزش‌های مهم کسب‌و‌کار را مشخص کنید

مشخص کردن ارزش‌های اصلی کسب‌وکار، باعث می‌شود تصمیمات بهتری بگیرید و شفاف باشید. دومین مسئله ای که باید به آن توجه نشان دهید، مشخص کردن نیازهای شرکت بدون میان‌بر است. پس همان کاری که انتظار انجام آن را دارید، باصداقت و مستقیما اعلام کنید. مشخص کردن ارزش‌های اصلی یک کسب‌وکار به طور مستقیم سبب می‌شود، کارمندان درک بهتری از آن‌ داشته باشند و در راستای عملی کردن آن‌ موارد تلاش کنند.

2. اطلاعات را با کارمندان‌تان در میان بگذارید

راه دیگر برای افزایش شفافیت کسب‌وکار این است که تمام اطلاعات را با کارمندانتان به اشتراک بگذارید. همیشه این احتمال را در نظر داشته باشید که شاید کارمندان از طریق شایعات موضوعی را مطلع شوند. در این صورت است که حتی اگر اطلاعات اصلی را دریافت نکرده باشند، اعتماد خود را به کسب‌وکار شما از دست می‌دهند. 

پس بهترین اقدام این است که اطلاعات مهم را با کارمندانتان در میان بگذارید؛ تا همه چیز را از زبان خودتان بشنوند. شایعات به اعتماد و احساسات کارمندان آسیب وارد می‌کند و احتمال غیبت کردن را هم در بین آن‌ها افزایش می‌دهد.

شفافیت در کسب و کار

برای اینکه به اعتماد کارمندان لطمه وارد نشود، هر چند وقت یک‌بار اخبار مهم شرکت را خودتان در اختیار آن‌ها بگذارید. حتی می‌توانید یک مجله‌ی الکترونیکی برای کارمندان بسازید و اخبار مهم را در این مجله وارد کنید.

نوشتن خبرنامه، برگزاری جلسات منظم و درخواست کردن از مدیران داخلی هر بخش، بهترین راه اطلاع‌رسانی و جلوگیری از شایعات است. این موضوع باعث افزایش شفافیت کسب‌وکار خواهد شد.

3. قیمت محصولات را پنهان نکنید

کسب‌وکارهای زیادی هستند که قیمت محصولاتشان را پنهان می‌کنند و شفافیت خود را زیر سؤال می‌برند. گاهی ممکن است قیمت محصولات در یک صنعت متفاوت باشد که این موضوع کاملا طبیعی است و نیاز به پنهان کردن ندارد.

هیچ گاه برای اعلام قیمت محصولاتتان از لغات مبهم استفاده نکنید و کاملا شفاف‌سازی کنید. اگر محصولات شما قیمت بالاتری نسبت به دیگر محصولات ارائه شده در بازار دارد، دلیل گرانی‌تان را برای مشتری توضیح دهید یا تغییری در سیاست قیمت‌گذاری ایجاد کنید. 

ممکن است ویژگی اضافه‌ی یک محصول، مواد اولیه‌ای که در ساخت آن استفاده می‌شود یا حتی بالاتر بودن کیفیت محصول نهایی سبب افزایش قیمت آن شود. در هر صورت بهتر است دلیل قیمت گذاری خود را برای مشتری توضیح دهید.

اگر در تعیین قیمت محصولاتتان دچار مشکل شدید، به هیچ وجه جای نگرانی نیست؛ زیرا کسب‌وکارهای زیادی برای تعیین قیمت محصول یا خدمات خود از نرم افزار حسابداری استفاده می‌کنند. این نرم افزارها با توجه به هزینه‌های انجام شده و همچنین تعداد کارمندان شرکت، قیمت نهایی محصول را برآورد می‌کنند.

4. منظور کارهای خود را بیان کنید

کسب‌وکارهایی که با شفاف‌سازی مشکل دارند، از به زبان آوردن واقعیت طفره می‌روند. اگر می‌خواهید اطلاعات جدیدی به کارمندانتان بدهید، اطلاعات مالی سرمایه‌گذاران را به روز کنید یا قیمت محصول و خدمات خود را بالا ببرید. تنها باید توضیحات کافی در اختیارشان قرار دهید و خیلی وارد جزئیات نشوید.

5. تجربیات خود را صادقانه بیان کنید

اگر صاحب کسب‌وکاری هستید، تجربیات خود را باصداقت و بدون کم و کاست در اختیار دیگران قرار دهید. این کار نه تنها برای افراد بی‌تجربه ارزشمند است، بلکه به پیشرفت هر چه بیشتر خودتان هم کمک می‌کند. وقتی باصداقت در مورد اشتباهاتتان صحبت می‌کنید؛ یعنی اولین قدم را برای رشد و توسعه‌ی فردی خود برداشته‌اید.

برای مثال، درباره استارتاپ شکست خورده خود باصداقت صحبت کنید. اگر کارمندی را اشتباهی استخدام کرده و در همان روز اخراجش کردید، در مورد آن صادق باشید و تمام اشتباهات و تجربیات خود را باصداقت ابراز کنید. شفافیت و صداقت داشتن در مورد تجربیات نه تنها شما را شکست خورده جلوه نمی‌دهد بلکه امید و انگیزه‌تان را بالا می‌برد. همچنین باعث می‌شود ارتباط بهتری با مشتریان برقرار کرده و اعتماد آنها را به دست آورید.

 

منبع: forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-26 11:02:00
دسته بندی ها