چگونه کارآفرین داخل سازمانی به موفقیت کسب و کار کمک می‌کند؟

24 بهمن 1399 - 11:00
کار آفرینی - چگونه کارآفرین داخل سازمانی به موفقیت کسب و کار کمک می‌کند؟
چگونه کارآفرین داخل سازمانی به موفقیت کسب و کار کمک می‌کند؟
امتیاز مطلب: 70%

به طور حتم تاکنون بارها با اصطلاحاتی چون کارآفرین و آزادکار (فریلنسر) برخورد کرده‌اید. آزادکارها افرادی هستند که مشاغل سنتی را رها کرده و سعی می‌کنند آینده مادی و درآمدی خود را خودشان رقم بزنند. همچنین افراد دیگری در اکوسیستم امروزی وجود دارند که با نام کارآفرین داخل سازمانی (Intrapreneur)، شناخته می‌شوند. البته ممکن است بسیاری از افراد با خصوصیات چنین افرادی ناآشنا باشند. کارآفرین داخل سازمانی از نیروهای مهم برای هر کسب‌وکاری است و امروزه به نیاز حیاتی برای شرکت‌ها تبدیل شده است. در یوکن در ارتباط با این افراد بیشتر خواهید دانست.

ویلیام آرودا، متخصص بین‌المللی برند سازی شخصی و نویسنده‌ی کتاب کریر دستینکشن (Career Distinction)، تعریف خوبی برای کارآفرین داخل سازمانی دارد. کارآفرین داخل سازمانی، کسی است که روح کارآفرینی را در درون شرکت یا سازمان به نمایش می‌گذارد. تعریف ویلیام آرودا تحول و تکامل در ساختارهای کارمندی کارفرمایی را به بهترین نحو ممکن نشان می‌دهد. اگر به نقش مهم آن بیندیشید، وجود کارآفرین درون سازمانی در دنیای امروز، الزامی می‌شود. امروزه کارمندان به اختیار و آزادی بیشتری برای رشد هر چه بیشتر نیاز دارند. کارفرمایان هم نیاز به ایجاد فرهنگ سازمانی قوی، برای حفظ استعداد ها و نیز رشد نوآوری را به خوبی درک کرده‌اند.

به دنبال ایجاد تحولاتی در نظام بندی کاری، شرکت‌ها بیش از قبل به دنبال استخدام افراد خلاق، فعال و انعطاف‌پذیر هستند. تمام این خصوصیات در تعریف کارآفرین درون سازمانی می‌گنجد. در ادامه قصد داریم خصوصیات کارآفرین داخل سازمانی را شرح دهیم و به شما بگوییم چرا نقش این فرد در سازمان حیاتی است.

کارآفرین داخل سازمانی چه کسی است؟

داشتن روح کارآفرینی، خصوصیت اصلی کارآفرینان داخل سازمانی است. حتما می‌دانید نیروی محرکه‌ی کارآفرینان تمایل به ساخت خدمات و محصولات جدید است. این افراد برای رسیدن به اهداف و تمایلات خود، ایده‌های جدید و نابی ارائه می‌دهند. همچنین، فراتر از چیزهایی که در گذشته ساخته شده، فکر می‌کنند. آن‌ها همیشه سعی می‌کنند راه حل‌های جدید و باارزشی برای مشکلات درون سازمانی ارائه دهند.

تمام تعریف‌ها درباره‌ی کارآفرینان، در مورد کارآفرینان داخل سازمانی هم صادق است. آن‌ها افرادی با تفکر آزاد و خلاقانه هستند که اشتیاق زیادی به ارائه‌ی راه حل‌های جدید انجام کارها دارند. تنها تفاوت آن‌ها با کارآفرینان این است که به جای فعالیت انفرادی یا مدیریت تیمی مستقل، در درون یک سازمان مشغول به کار هستند. هیچ عنوان شغلی مناسبی برای کارآفرینان درون سازمانی وجود ندارد. اما برای تبدیل شدن به چنین افرادی، نیاز به ایجاد تغییراتی در ذهنیت افراد خواهد بود که در هر موقعیت شغلی می‌توان به آن دست یافت.

خصوصیات شخصیتی کارآفرینان درون سازمانی

اگر به کارمندان یک سازمان نگاه کنید، به راحتی می‌توانید کارآفرینان را در میان آن‌ها تشخیص دهید. کارآفرینان داخل سازمانی به کسب‌وکار، همانند دارایی شخصی خودشان نگاه می‌کنند. همچنین، هوش فوق‌العاده این افراد باعث شده، به عنوان کارمندان درجه یک هر شرکت شناخته شوند. این کارمندان همیشه راه‌هایی ناب، برای موقعیت‌های سخت و مشکل‌ساز شرکت دارند.

خصوصیات کارآفرینان داخل سازمانی:

معتبر و مطمئن

کارآفرینان موفق رفتاری صمیمانه و همراه با تواضع دارند. آن‌ها از اعتبار بالایی در میان اطرافیان خود برخوردار هستند. به علاوه در موقعیت‌های مختلف، از مکالمات حضوری تا ایمیل های کاری، خلوص نیت خود را نشان می‌دهند. این رفتارها در بین کارآفرینان داخل سازمانی نیز دیده می‌شود که آن‌ها را به متخصصانی در داخل سازمان تبدیل می‌کند. به همین دلیل همه به آن‌ها اعتماد دارند و محبوب همگان هستند.

توانایی همکاری هوشمندانه

آیا تاکنون در محل کار خود با افرادی مواجه شده‌اید که در موقعیت‌های مختلف، برای پاسخ به هر مسئله‌ای راهکارهای سریع می‌دهند؟ آن‌ها در بیشتر مواقع پاسخی بهینه و سریع برای حل مسائل شما دارند. این خصوصیت کارآفرینان داخل سازمانی است. آن‌ها در ایجاد ارتباط توانایی فوق‌العاده‌ای دارند و به خاطر کمک به دیگران، همیشه در اطراف خود دوستانی برای ارتباط بهتر و کسب تجربه بیشتر دارند.

کارآفرین درون سازمانی - همکاری هوشمندانه

اطمینان بالا

برای ارائه‌ی ایده‌های جدید و انجام پروژه‌های نوآورانه، به طور قطع نیاز به اطمینان و اعتماد به نفس بالاتری وجود دارد. کارآفرین داخل سازمانی فرد ریسک‌پذیری است که به فعالیت‌های خود اطمینان دارد؛ به همین خاطر، از امتحان کردن کارهای جدید یا یادگیری از آزمون و خطا هیچ ابایی ندارد.

انعطاف‌پذیری بالا

کارآفرین داخل سازمانی، در هر شرایطی از پیدا کردن پاسخ برای مشکلات تا برنامه‌ریزی برای پروژه های پیش روی شرکت، هیچ گاه تسلیم نمی شود. همواره انعطاف‌پذیر است. این افراد زیر فشار مشکلات دوام می‌آورند و همیشه تلاش می‌کنند، تا آخرین مرحله برای پیدا کردن راهکار عالی در میدان باقی بمانند.

برند سازی قوی

افرادی که به عنوان کارآفرین داخل سازمانی معرفی می‌شوند، به خوبی می‌دانند چگونه توانایی‌هایشان را نشان دهند. آن‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا از اعتبار خود برای تبلیغ هر چه بیشتر تخصص و خدماتشان استفاده کنند. برند سازی و نشان دادن تصویر حرفه‌ای برای آن‌ها بسیار اهمیت دارد. کارآفرین داخل سازمانی، در دنیای آنلاین و آفلاین حضور پررنگی دارد و برند سازی قوی را در اولویت خود قرار می‌دهد.

اهمیت کارآفرینان داخل سازمانی برای موفقیت کسب‌و‌کار

شاید اکنون این سؤال برایتان پیش بیاید: کارآفرینان داخل سازمانی تهدیدی برای موفقیت شرکت نیستند؟ آن‌ها بعد از مواجهه با فرصت های جدید و فوق‌العاده، به فکر ترک شرکت نمی‌افتند؟ ممکن است چنین نگرانی‌هایی در مورد کارآفرینان داخل سازمانی به وجود بیاید. اما به طور قطع حضور افرادی که کسب‌وکار را از خودشان بدانند و به منافع سازمان اهمیت بدهند، برای هر شرکتی برگ برنده است.

کارمندانی که حس کنند همکاری و استعدادشان اهمیت دارد، قطعا هوشمندانه‌تر کار می‌کنند؛ رضایت بیشتری دارند و ایده‌های ناب خود را بهتر ارائه می‌دهند. ایده‌هایی که در نهایت به محصولات و خدمات شرکت منتهی می‌شوند. این تصور وجود دارد که آزادی بیش از اندازه به نوآوری‌های کارآفرینان داخل سازمانی باعث می‌شود آن‌ها از فعالیت‌های خود در داخل شرکت برای پیشرفت شخصی خود استفاده کنند. در نهایت باعث شده تا آن‌ها به فکر سودآوری شخصی خود باشند.

در هر حال، اگر چنین اتفاقی هم بیفتد، هیچ اشکالی ندارد. تا وقتی فعالیت‌ها تداخلی باهم نداشته باشند، چه خطری شرکت را تهدید خواهد کرد؟ وقتی کارآفرینان داخل سازمانی تهدید به حساب می آیند که در حین کار، به پروژه‌های شخصی و متفرقه بپردازند یا فعالیت هایی با هدف رقابت با شرکت انجام دهند.

چرا و چگونه به کارآفرین داخل سازمانی تبدیل شویم؟

اگر به دنبال پیشرفت در شغلتان باشید، به نکاتی قابل توجهی رسیده‌اید. به عنوان مثال این را می‌دانید که ذهنیت کارآفرین داخل سازمانی، دارایی ارزشمندی برای پیشرفت و موفقیت شخصی او به حساب می‌آید. اگر به دنبال چنین موقعیتی هستید، ایده های جدید و ناب خود را نه تنها در سازمان، بلکه در پروفایل لینکدین و رزومه خود نیز مطرح کنید. هر ابتکار عملی که در آن حضور داشته باشید، مثال خوبی از رویکردهای مثبت و ایده‌های خلاقانه و به بیان ساده، نمونه‌ای از نتیجه‌گیری ایده‌ها است. 

این موارد باعث ارتقای ظرفیت شما برای کسب درآمد بالاتر و دست‌یابی به فرصت‌های بیشتر خواهند شد. همچنین، تبدیل شدن به کارآفرین داخل سازمانی به شما این امکان را می‌دهد که پروژه‌های خود را با مزیت‌های بیشتری چون در اختیار داشتن منابع کسب‌وکار دنبال کنید. در این موقعیت، به جای از صفر شروع کردن و سرمایه گذاری شخصی، منابع اولیه برای پیشرفت را در اختیار خواهید داشت.

وقتی به کارآفرین داخل سازمانی تبدیل شوید، تجربیات شما به معنای مهارت‌های ارزشمندی هستند که در هر موقعیتی، قابل تغییر خواهند بود. پس هیچ گاه به موقعیت‌ها و عناوین شغلی محدود نمی شوید. برای اینکه به کارآفرین داخل سازمانی تبدیل شوید، باید خصوصیاتی را در خود به وجود آورید. در ادامه، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

پیشگام و فعال

به عنوان کارآفرین داخل سازمانی، هیچ گاه نباید منتظر اوامر یا مسائل جدید شرکت باشید؛ بلکه خودتان دست به کار شوید. یک کارآفرین موفق همیشه ایده‌های جدیدی در ذهنش دارد و مشکلات را قبل از بروز کشف می‌کند. سپس به دنبال راهکارهای خوب می‌رود و با سرعت به اجرای آن‌ها فکر می‌کند. چنین رویکردی با انجام کارهای ساده‌ای چون ارسال ایمیل یا مکالمه با همکاران یا پیشنهاد برپایی جلسه‌ی همفکری به محض ارائه ایده‌ی جدید برپا می‌شود.

هماهنگی با تغییرات

گاهی موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی در کار به وجود می‌آید که باید به سرعت وارد عمل شوید و بهترین راهکار را ارائه دهید. در این موقعیت، به سرعت کار فعلی‌تان را رها کرده و به دنبال موقعیت جدید بروید. در چنین موقعیت‌هایی باید انعطاف‌پذیری بالایی داشته و همیشه آماده‌ی همکاری باشید. یادتان باشد، مهم‌ترین اصل در همکاری با تغییرات و مشکلات، تغییر بهینه‌ی تمرکز ذهنی و کاری است.

تمرکز روی سوالات توام با کنجکاوی

قبل از شروع هر کار یا تصمیم‌گیری جدید، با پرسیدن سؤالات کنجکاوانه بیشترین اطلاعات را به دست آورید. سؤالاتی که با «چه»، «چرا» و «چگونه» آغاز می‌شوند و جزئیات بیشتر را در اختیارتان قرار می‌دهند. به‌کارگیری این روش در جمع‌آوری اطلاعات، به شما کمک می‌کند انتخاب‌های بهتر و هوشمندانه‌تری داشته باشید.

کارآفرین درون سازمانی

به چالش کشیدن وضعیت موجود

اگر فکر می‌کنید روش بهتری برای انجام پروژه پیش رویتان وجود دارد، از ایجاد تغییر برای بهینه‌سازی وضعیت موجود ابایی نداشته باشید. البته چنین تغییراتی با توجه به اختیارات داخل سازمانی قابل انجام است. ابتدا ایده‌های جدید را در حوزه‌ی کاری خود بسنجید. سپس، فرآیند بهینه‌سازی شده را به عنوان ایده‌هایی به دیگر اعضای تیم انتقال دهید.

اشتراک گذاری دستاوردها

کارآفرینان داخل سازمانی همیشه تجربیات و دستاوردهای جدید خود را به رزومه‌شان اضافه می‌کنند. اگر می‌خواهید با چنین کاری به پیشرفت هر چه بیشتر خود کمک کنید، گزارش‌گیری دستاوردهای خود را در بازه‌های زمانی منظم انجام دهید. بدین ترتیب، همیشه گزارشی از پیشرفت خود دارید که در موقعیت‌های مختلف، می‌تواند اثباتی از مفید بودن ایده‌ها و رویکرد نوآورانه‌ی شما باشد.

لازم به ذکر است، کارآفرینان داخل سازمانی به خاطر کمکی که به پیشرفت کسب‌وکارها می‌کنند، همیشه مورد پذیرش شرکت‌ها هستند. وقتی کارمندان می‌توانند برای مدت طولانی در سازمان باقی بمانند و به کارشان ادامه دهند که موقعیت‌های متنوع را تجربه کرده و تمامی آن‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. همچنین، شرکت‌ها هم وقتی به پیشرفت می‌رسند که بهترین افراد و ایده‌ها را به کار بگیرند. پس رویکردهای ارائه شده هم برای کارمندان و هم برای شرکت مفید خواهند بود.

 

منبع: themuse

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-13 01:25:35
دسته بندی ها